Тема: «Кудораськень профессиятне. Вечкевикс профессиям. Профессии нашей семьи. Моя любимая профессия».
( омбоце урокось)
(6 класс)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эсест республикантень, эрзянь келентень.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
- Сэтьместэ пры моданть лангс ашо ловось.
- Эйкакштнэ покш мельсэ учить каникулатнень.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Мон сёрмадан-_________
Монь вечкевикс сермадеем_______
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто поладсынек кортамонок « Кудораськень профессиятне. Вечкевикс профессиям. Профессии нашей семьи. Моя любимая профессия» теманть коряс.
Оштё весть вансынек, кинь кодамо вечкевикс профессиязо. Кодат профессият вастневить кудораськесэнк.
Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек вечкевикс эрзянь келенть туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Переведите текст. Выпишите существительные, укажите падежи. Выделите суффиксы.
Кодамо профессиядо кортави текстсэнть?
Од валонь ваннома (новая лексика)
Тев-дело
Вечкевикс тев-любимое дело
Нузяксчи-лень
Вечкса-люблю
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
6. Кемекстамо.
Важодема валмеревкс марто.
Тевесь ломаненть виензэ касты-нузяксчись ёмавты. Как вы понимаете данную пословицу?
2-це упражнениясь. Вставьте подходящие по смыслу вопросы. Укажите падеж существительных.
4-це упражнениясь.
Составьте словосочетания прилагательное+существительное.
Образец: начко-начко мода….
7.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксо?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
8.Кудонь тев.
3-це упражнениясь. Выучите стихотворение П.Бардина «Нумоло» наизусть. Скажите, что высмеивается в данном стихотворении?
Путынк превс од валтнэнь. Выучите слова.