Тема: «Тундонь покшчитне. Весенние праздники». (5 класс)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс тонавтницятнень содамочист эрзянь келень лексиканть коряс; ванномс и неемс, мейсэ лексикань коряс материалось а вейке рузонь келенть коряс;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эсест республикантень, эрзянь келентень.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
2. Кудонь важодеманть ледстямось. (Проверка домашнего задания).
3.Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
Монень вечкеви тундось.
Тракторось види сюро.
Кудонть икеле кальтне пижелгадсть.
4. Од материалонть ванномась.
Тонавтыцянь вал.
Кортнема (беседа)
Ялгат, варштадо вальмава ды ёвтынк, кодамо иень шкась ушосо?
-Виде, ушосонть тундо.
-А тынь вечксынк тундонть?
-Лецтясынек тундонь ковтнень. Зяро сынст эйстэ?
- А мезень кис тынь вечксынк тундонть?
- Монгак тундонть вечкса покшчитнеь кис, сынь кандыть ламо кеняркст.
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема « Тундонь покшчитне. Весенние праздники».
Вансынек, кодат сынь эрсить. Несынек сынст мазычист.
Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек эрзянь келентень ды тиринь масторонок туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть. .
-Друзья, сегодня мы будем изучать тему: «Весенние праздники» . Вспомним их. Увидим красоту этих праздников. Услышим, какими увидели их наши любимые поэты. Посмотрим, что нам дает учебник по этой теме. Очередной раз выразим свою любовь к красивому, богатому эрзянскому языку и любимому мордовскому краю. Желаю всем удачи на уроке.
5.Од валонь ваннома (новая лексика)
Ушодови-начинается
Важодемс-работать
Чийсть-прибежали
Кепедевсть-поднялись
Кошт-воздух
Норов-урожай
Кецявтомс-порадоваться
Содамоёвкс-загадка
Валмеревкс-пословица
Валрисьме-предложение
Валсюлмавкс-словосочетание
6.Од материалонь кемекстамо.
1-це упражнениясь. Прочитай выразительно текст. Переведите. Ответьте на вопросы. Что вы знаете о празднике 8-ое Марта?
Какие подарки готовите?
Эйсюрковонь 8-це чи.
Эйсюрковонь 8-це чись – Авань покшчи. Сонзэ текшстыть весе масторонть келес. Трудонь уроксо эйкакштнэ теить аваст, сырькаест ды сазорнэст туртов казнеть. Женя арты цецянь пусмо. Вова теи салмуксонь кирдемка. А Саша – чувтонь паргине.
Выделенные словосочетания запишите в тетрадь, определите в них главное и зависимое слово.
(чтение учащимися стихов о маме)
2-це упражнениясь .
Сёрмадынк валрисьметнень. Скобкасо максозь валтнэнь аравтынк ламонь числасо.
Запишите предложения. Данные в скобках слова поставьте во множественном числе.
З ярдо ёвтасынек Мордовия валонть, сельменек икелев стить пиже (вирь), келей (пакся ды лей), сэрей (пандо). Кудотнева ды ульцятнева валдо (тол)
3-це упражнениясь . Сёрмадомсто ламонь числань валтнэнь путынк вейкень числасо.
Алт--…; налксемат--…; покшчить--…;
морот--…; эйкакшт--… .
Учебникенть марто важодемась.
Упражнениясь 2-це. Как вы празднуете светлый праздник Пасхи?
Инечи.
Весть Инечистэ Охань лугас
Промсть пек наряжазь од тейтерть.
Алт кевересть вейте-вейте:
Пижеть, сэнть, ожот ды алойть.
Ламо цветэнь толнэкс палозь,
Лоткамозост яла липнесть,
Пандо чиренть алов ливтнесть.
А.Куторкин
Ответьте на вопросы:
Кодамо покшчистэ артыть алт?
Кода тынк семиясо юты Инечись?
7. Оймсема ютко (Физкультминутка )
Вейке, кавто – веревпандт;
Колмо, ниле-аловпандт;
Вете, кото- трокс, кувалт;
Сисем, кавксо-мекев, васов;
Вейксз, кемень-скок менелев.
Упражнениясь 5-це.
Прочитайте текст. Скажите, кто этот смелый летчик.
Кудов!
Россиянь летчик пленстэ оргодсь ялганзо марто самолётсо. Пленнойтне важодсть аэродромсо. Фашисттнэ тусть ярсамо. Лётчикесь ды лия пленнойтне чийсть самолётонтень. Мотортнэ урнозевсть. Курок кепедевсть коштс. Немецтне леднесть мельгаст. Вана эсенек модась! Кие те ёроков лётчикесь?
Упражнениясь 6-це.
Тесэ максозь содамоёвкст эли валмеревкст?
Героесь а пижни геройксчиде.
Пелицясь зярдояк геройкс а ули.
Упражнениясь 7-це.
Ловнынк содамоёвксонть.
Сермадынк ответэнть.
Эждятанзат, бути кельмат,
несак – конявить сельметь.
(Чипай)
8.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксто? ( Очем говорили на уроке?)
Мезе тусь мелезэнк? (Что вам понравилось на уроке ?)
Кодат од валт минь саинек превс? (Какие новые слова выучили?)
9.Кудонь тев .
Упражнениясь 4-це. Выучить стихотворение.
Путынк превс од валтнэнь.
(Выучить новые слова)