Тема: «Монь ялаксом (сазором). Вечкевикс налкшкень. Мой брат (сестра). Любимая игрушка».
( омбоце урокось)
(6 класс)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эсест республикантень, эрзянь келентень.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Мон арсян___________ кеме шумбрачи.
Монь вечкан ловномо_______журналонть.
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто поладсынек кортамонок «Монь ялаксом (сазором). Вечкевикс налкшкень. Мой брат (сестра). Любимая игрушка» теманть коряс.
Вансынек,кинь кодат улить налкшкест.
Минь вечксынек налксеманть. Вансынек, кодат налксемат содатадо. Кодат улить вечкевикс налкшкенк.
Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек вечкевикс эрзянь келенть туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Поставьте вопрос существительному, подчеркните послелоги. Работа с помощью таблицы.
Од валонь ваннома (новая лексика)
- Вансынек, кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек валксс.
Превей-умный
Шукшторов-смородина
Ципакине-цыпленок
Сизема-усталость
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
6. Кемекстамо.
2-це упражнениясь. Напишите вопросы к падежам. Поставьте существительное чувто в нужном падеже.
Образец: Именительной (мезе?) чувто
3-це упражнениясь. Прочитайте выразительно стихотворение Н. Ишуткина. Найдите существительные с уменьшительно-ласкательными суффиксами.
8.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксо?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
9.Кудонь тев. 4-це упражнениясь. Выучить скороговорки.
Путынк превс од валтнэнь. Выучите слова.