Тема: Эрзянь келень валкстнэ ды кортамолезкстнэ. Словари и разговорники эрзянского языка. (5класс)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть
теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение действительности).
А.С.Пушкин чачсь Московсо. Сон пек вечкелизе Крыменть.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Авам канды________________
Мокшэрзянь масторсо улить ламо__________
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи вантано тема «Эрзянь келень валкстнэ ды кортамолезкстнэ. Словари и разговорники эрзянского языка».
Ялгат, течи минь поладсынек кортамонок эрзянь келень валкстнэде ды кортамолезкстнэде. Вансынек, кодат сынь, киеть сынст авторост. Оштё весть ёвтасынек эсенек вечкеманок тиринь келенть туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Кие ёвтасы, мейсэ явовить кортамолезкстнэ валкстнэде?
Перечислите, какие вы знаете словари. Какую информацию о слове можно получить в каждом из этих словарей.
Что говорят эрзяне, когда хотят поздороваться, представиться; узнать имя собеседника: узнать, как у собеседника дела; поблагодарить; сообщить, что дела идут хорошо.
Ловносынек материалонть валкстнэде учебникстэ.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Прочитайте стихотворение. Переведите.
Пользуясь словарём, составьте небольшой рассказ, как вы хотели помочь пожилому человеку.
Од валонь ваннома (новая лексика)
- Вансынек, кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек валксс
Сэрей-высокий
Вишкине-маленький
Нурькине-короткий
Покш-большой
Цидярдат-терпишь, выдержишь
Наяновсто-горделиво
Налксема «Кие соды седе ламо»
Кто больше назовет словарей и разговорников эрзянского языка.
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
6. Кемекстамо.
7. Грамматикань коряс важодема.
Тонавтыцянь вал.
В эрзянском языке, как и в русском, имя существительное-это часть речи, которая обозначает предмет и отвечает на вопросы кие? (кто?) мезе? (что?)
Существительные бывают собственные и нарицательные.
К собственным сушествительным относятся имена: Миша, Ирина; отчества: Иванович, Петровна; фамилии: Письмаров, Якшамкина; клички животных: Пушок, Красавка; названия городов, сёл, рек, гор: Саран ош, Алово, Сура, Памир и т.д.
К нарицательным относятся имена существительные, которые называют одним словом все однородные предметы, явления. Например: ош, веле, ломань, лем, лей.
2-це упражнениясь.Прочитайте.
Напишите сначала названия городов, затем-сёл, потом-рек. Есть ли названия, которые относятся и городам, и к рекам?
Валмеревкс лангсо важодемась.
Арасть ялгат-вешнек,муить-ванстык. (Нет друзей-ищи, нашёл-не теряй))
Как понимаете данную пословицу?
8.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксто?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
9.Кудонь тев.
3-це упражнениясь. Пользуясь словарем В.С. Щемеровой «Эрзянь-рузонь валкс. Русско-эрзянский словарь» переведите слова на русский язык. Напишите по образцу.
Образец: кутьмере-копоре-спина, …
Путынк превс од валтнэнь.