kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

“Славный город Минск, город чудный, древний.”

Нажмите, чтобы узнать подробности

Жизнь страны всегда наиболее точно отражается в судьбе ее столицы. Все самое яркое и трагичное, происходившее  с Беларусью, вобрал в свою биографию Минск. Изучая историю Беларуси, школьники могли  бы подробнее узнать о тех событиях, которые происходили  в  нашем родном городе; о славных делах наших предков; о том, как жили минчане, во что одевались, как питались, во что верили. Город – это его жители; их радости, утраты, свершения, труд. Думать о себе, о жизни, выбирать для себя жизненно важные ценности, размышлять об их многообразии и опыте предыдущих поколений, о будущем, необходимо.

Использование краеведческого материала во внеклассной работе поможет осмыслить историю нашего города как историю народа, наших предков. Убедиться в том, что город имеет свою историю, которой можно гордиться и которую необходимо хорошо знать.

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«“Славный город Минск, город чудный, древний.”»

Учитель английского языка

Севрюк И.А.

Интеллектуальная игра “Славный город Минск, город чудный, древний...”

950-летию Минска посвящается...


Жизнь страны всегда наиболее точно отражается в судьбе ее столицы. Все самое яркое и трагичное, происходившее с Беларусью, вобрал в свою биографию Минск. Изучая историю Беларуси, школьники могли бы подробнее узнать о тех событиях, которые происходили в нашем родном городе; о славных делах наших предков; о том, как жили минчане, во что одевались, как питались, во что верили. Город – это его жители; их радости, утраты, свершения, труд. Думать о себе, о жизни, выбирать для себя жизненно важные ценности, размышлять об их многообразии и опыте предыдущих поколений, о будущем, необходимо.

Использование краеведческого материала во внеклассной работе поможет осмыслить историю нашего города как историю народа, наших предков. Убедиться в том, что город имеет свою историю, которой можно гордиться и которую необходимо хорошо знать.

В условиях ограниченного объема учебного времени на изучение исторического материала и стремительно увеличивающегося количества получаемой информации из разных источников эффективность изучения исторического материала зависит от преподавателя заинтересовать, удивить ученика. Здесь на помощь учителю может придти тренинговая игра. Игра как часть жизненного опыта школьника важна и понятна ему. А полученные, закрепленные и обобщенные в ходе ее знания исходят из естесственных потребностей учащихся. Игра в форме конкурса (соревнования) интересна для школьников, проста в организации. Интеллектуальная игра повышает самостоятельность и активность учащихся, формирует опыт действовать сообща. Подготовка и участие в интеллектуальных играх обогащают учасщихся новыми знаниями, расширяют их кругозор.

В соревновании участвуют команды из состава отдельного класса, разных классов одной или разных школьных параллелей. Игру проводит учитель или учащиеся старших классов. Он или они являются ведущими. Для подведения итогов выбирается жюри из учителей, родителей, учащихся старших классов.

Цель: помочь школьникам целостно представить многогранность минского наследия, познакомиться с с разнообразными знаниями о древнем городе;

содействовать развитию познавательного интереса к жизни родного города, устойчивого интереса к краеведению;

способствовать умению работать в группе ( коллективное обсуждение проблемы, проработка вариантов ответа, взаимопомощь);

создание условий, которые способствуют повышению культуры школьников;

развивать умение мыслить, делать логические выводы и умозаключения.

Внести вклад в патриотическое воспитание

Состав участников игры:

  1. Ведущие ( учащиеся 10-11 классов)

  2. 2-3 команды из состава учащихся 6-8 классов

  3. Жюри (учитель истории и учащиеся 10-11 классов)

  4. Группа поддержки (болельщики)

Оборудование:

- конкурс проводится в зале или большой аудитории, которая оформлена атрибутами

  • карта Беларуси

  • Карта Минска

  • Герб г. Минска

  • Выставка литературы

  • Слайды

  • Коллекция вещей, связанных с древней историей Минска

( это могут быть слайды)

  • Зарисовки учащихся “Усадьба минчанина”, “Одежда и обувь 13-15вв”

  • Музыкальное сопровождение


Виды работ учащихся:

-работа в группе

  • опережающее домашнее задание

  • работа с дополнительной литературой

  • творческие работы учащихся

  • работа с картой

Условия игры:

    1. Весь класс, параллель разбивается на команды ( можно дружины)

    2. Каждая команда по очереди получает задание

    3. На каждый ответ дается 1 минута

    4. В конце игры подводятся итоги. Определяется лучшая дружина и игрок.

Основные этапы игры:

1. Подготовительный ( одна-две недели до игры). Идет подготовка технологии проведения, готовятся вопросы, задания, реквизит, разрабатывается сценарий Задания конкурса не должны носить академического характера, дублировать вопросы урока, должны быть посильны, но в определенной степени и трудны. Пусть школьники пороются в книгах и справочниках

Инструктаж:

  • Объяснение учителем игоровой задачи, целей и темы конкурса-

  • Формирование команд (дружин), выбор руководителя,

  • Изучение Памятки участника исторической игры ( Приложение № 1)

  • индивидуальные и общекомандные консультации,

  • изучение дополнительной литературы по теме

  • Выбор состава жюри.

  • Выбор ответственных за художественное и техническое оформление

  • Подготовка призов.

2. Ход игры

3. Заключительный:

Проводится в завершение игры. Ведущий представляет слово жюри, которые объявляют команду-победительницу, призеров конкурса, лучшего игрока, наиболее активного знатока среди болельщиков и зрителей.

После игры ( по возможности сразу) проводится анализ мероприятия. Можно провести анкетирование: (Приложение №2)

Структура занятия:

Вступление. Эпиграф Кожны народ не без роду і племя і мае

летапіс свой і гісторыі след на старонках.

М. Гусоўскі

Ведущий объясняет цели, задачи, возможности игры, объявляет состав участников команд и жюри, напоминает правила и структуру игры

Назовите города Беларуси, которые возникли в 1Х- Х11 веках. Давайте отправимся в один из них. Зачитываются стихи о Минске. ...

...Мінск! скажы

Як знайсці запаведныя словы для цябе.

Адзінага на увесь свет

Што велічавы, прамысловы...

Гэта ведае кожны з газет,

Кожны ведае, што ты сталіца.

А чаму яшчэ з лепшых сталіц я нясу сэрца сюды,

Каб да цябе прытуліцца,

Аддаць табе усмешку сваю і слязу? ( Г. Буравкин)

Свой конкурс мы посвящаем нашему народу, нашей истории, Беларуси. Минск почти за тысячелетнюю историю своего существования имеет великую историю. Город всегда привлекал к себе путешественников, знатных особ, политических деятелей, известных артистов, торговый люд. И это неудивительно. Город стоит на великом пути с Востока на Запад. Кто ни ехал по нему, обязательно заглядывал в него, знакомился с ним – и снова в дорогу, запомнив удивительный город. И сама история города имела свою волшебную притягательную силу. За свою долгую жизнь узнал город и славу, и бесславье, богатство и упадок, разрушение и восстановление из руин.

Попытаемся пройти исторический период, связанный с детством нашего города. Давайте отправимся в средневековый Минск. Города того времени были очень похожи друг на друга. У них еще не было своего лица. Это появится позднее. А сейчас они похожи на деревни, только большие.

Так как горожане занимались сельским трудом, им были присущи те же обычаи, традиции, они ели ту же пищу, одевались как крестьяне. Звучит колокольный звон.

Еще рано. Но город просыпается, начинает светать. Колокольный звон всегда играл большую роль в жизни людей. Он играл роль часов: будил их, звал к утреннему богослужению, сообщал об опасности, о наиболее важных событиях в жизни города...

Путешествовать лучше небольшими группами, поэтому необходимо разделиться на «дружины». Чтобы встречи были мирными, интересными, дружины должны выполнить задания.

Дружины отправляются по станциям ( как вариант занимают места за своими игровыми столами) и набирают баллы


Станция “Аукцион”, Эпиграф

Паўстань, Няміга, з цемры даўніны

Праменнай бронзай, люстраным гранітам,

Апавядаюць хай усім яны

Пра Менск – вячысты горад знакаміты.

А. Русецкі

Команде-участнице в течение 2-3 мин. нужно на отдельных листах записать как можно больше дат, исторических имен, событий, терминов, относящихся к истории древнего Минска

После истечения указанного времени листы сдаются жюри, которое определяет победителя . На один правильный ответ – 1 балл.

Станция“Наши далекие предки” Эпиграф

Пад небам родным добра ўдалеч крочыцца,

Аддамся я шляхам, вытокам, нетрам,

Бо мне ў душу стагоддзяў глянуць хочацца,

Ні1бы ў акно, расчыненае ветрам.

Леанід Дайнека


1.Выступления дружин с заранее подготовленным сообщением. Каждая дружина должна рассказать о каком –либо интересном событии из жизни древнего города… Рассказ должен быть ярким, красочным, с демонстрацией наглядного материала Время выступления –5-7 минут. Такой дайджест может подготовить небольшая группа учащихся либо ученик о каком-нибудь одном заинтересовавшем его событии. Как вариант, это может быть конкурс на лучший рекламный проект «Древний и вечно молодой мой город». Реклама должна быть достаточно яркой. Может включать в себя стихи, короткие, но эмоциональные призывы к желающим посетить город, символ путешествия. Текст рекламного проекта может включать в себя рассказ о памятниках старины, особенностях жизни древнего города. Самая интересная информация начинается словами: «Посетив город, вы узнаете…»

Станции: “Минск на карте Европы и мира в раннем средневековье”

Эпиграф

... Купец чужаземны тугой калітою,

не паскупіўшыся можа раскінуцца шчодра

і на таргах і на менах тавараў.

М. Гусоўскі

Каждая команда в течение 2 минут должна ответить как можно большее число вопросов. Если ответ неизвестен, один из участников говорит “дальше”. 1ответ- 1 балл.

  1. В каком году основан Минск? (Биографию Минска обычно начинают с 1067 года.)

  2. В связи с каким событием Минск впервые упоминается в летописи?

(Летопись «Повесть временных лет» упоминает его имя по случаю великой битвы князей – братьев Ярославичей.)

3. У Парижа ладья, у Лондона – крест и меч, у Пскова –рысь, у Москвы –всадник Георгий победоносец, а что у Минска? (Божья матерь с младенцем)

4. В средние века в Западной Европе утвердилось устойчивое словосочетание “сложить город”, а как этот процесс в то время назывался на белорусских землях? (“Срубить город”)

5. Еще 250 лет назад для разведения огня люди носили с собой коробочку с термя предметами. Назовите их (Огниво, кремень и трут)

6. Что называли посадом в Древней Руси? (город)

7. Почему по старинному обычаю гостей у нас принимают хлебом и солью? ( Предки считали, что это отгоняет злых духов)?

8. Какое событие поставило Минск в ряд известных средневековых городов Европы?

( В 1499 г. Минск получил Магдебургское право.)

9. С какого материала построен древний Минск? (дерева)

10.Назовите имя первого князя города.( князь Глеб Всеславич)

11.Назовите улицы города, связанные со средневековой историей. (Раковская, Зыбицкая, Борисовская, Долгобродская)

12.Что означал древний княжеский обычай «ездить в полюдье» (сбор дани с подчиненных народов)

13. Верно ли, что на Беларуси «пора меж волка и собаки» означает рассвет? (нет, это сумерки)

14. Какие товары предлагали минские купцы заморским покупателям? (воск, смола, дерево, пушнина, изделия ремесла)

15. Как в старину выбирали работников? (Работника приглашали за стол, если он быстро и с аппетитом ел, то его брали на работу)

16.Что на свете всех длиннее и короче? ( Время)

17. Назовите корень в слове «Отчизна» ( отец)

18. Назовите, в каком году и где впервые на карте мира был нанесен город Минск под названием Муниск. Кто картограф? (В 1154г. в городе-государстве Палермо. Составитель карты Абу Абдалах Мухаммед ал Идриси)

19.Назовите единственную в средневековой Беларуси реку-улицу. (Немига)

16. Каков рельеф Минска? (Холмистая равнина)

17. Изготовление какого блюда не удается обычно с первого раза? (Блинов)

18. С какими городами, государствами Минск имел торговые связи? Покажите на карте важнейшие торговые пути того времени.

3. Станция Исторический экскурс. «Знаешь ли ты?»

Статую украшает ее вид, а человека, его действия

Піфагор

(Объясните происхождение крылатых фраз и выражений)

1.Капитан ( вождь) поочередно выбирают карточки с номерами заданий

2.Команда совместно обсуждает вопрос в течение 1 минуты

3.Капитан указывает, кто отвечает

4.Если ответ правильный, команда получает балл

5.Если присутствуют зрители и болельщики, то между турами ведущий задает вопросы. На которые зрители предлагают свои варианты ответов.

Примерные задания:

  1. Объясните происхождение слов платить и рубль

(Наши далекие предки использовали в качестве денег самые различные вещи. У древних славян роль денег играл лен и изготовленная из него ткань – полотно. От слова полотно произошло слово “платить”. Иногда роль денег выполняли шкурки соболей, белок, лисиц, куниц и другого пушного зверя. С конца Х века на Руси появились свои металлические деньги. Раньше использовали деньги, привозимые из других стран. Часто роль денег выполняли слитки серебра - гривны. Чтобы уплатить половину гривны, ее рубили на части. От слова рубить и произошло название рубля.)

  1. Почему военные, здороваясь, прикладывают руку к козырку шапки? И почему этот жест не только прописался в уставе нашей армии, но применяется как знак приветствия во всем мире? Откуда появился обычай – заступаться и опекать девочку и женщину, уважать слабых и беззащитных)

(Военные люди часто сами не догадываются, что отдавая честь один одному, они четко повторяют движения средневековых рыцарей, которые поднимали забрала своих шлемов и обязательно фиксировали тот момент, когда их лица были полностью открыты друг другу. Этим они хотели подчеркнуть мирные намерения по отношению друг к другу. В средневековье у мужчие с левой стороны висела сабля или кинжал. С левой стороны для того, чтобы быстрее выхватить оружие с ножен правой рукой. Намного позже, почти до да канца Х1Х века, чиновники при мундире носили шпагу также с левой стороны. Чтобы оружие не било по ногам спутницы, мужчина старался идти с левой стороны от женщины. Постепенно это стало нормой. Так появился “рыцарский обычай” – опекать женщину, слабых и беззащитных.)

3. Объясните происхождение поговорки “Воду не замутит”

(Поговорка “ воды не замутит” известна у многих народов. В древности женщины мыли белье на берегу рек, деликатно старались не мешать тем, кто находился ниже по течению, не мутить быстрое течение реки. Отзываться о человеке :”Он воду не замутит” означало: он скромный и достойный человек. Так мы говорим и сегодня.

4. Что означает выражение «Зарубить на носу»?

(Нос-это памятная дощечка, бирка для записей. Ее носили с собой и делали зарубки на память. Означает «запомнить на долго»

5. Можно использовать крылатые слова и выражения, которые относятся к раннему средневековью и широко используемые нашими предками. Это могут быть выражения: «Не солоно не хлебавши», «После дождичка в четверг», «Лезть на рожон», «Броситься стремглав», «Пуд соли съесть» и т.д. Как правило, крылатые выражения носят ярко выраженный воспитательный характер, приобщают детей к народному творчеству, прививают любовь к народным традициям.

4.Станция, “Жители древнего города”

Эпиграф:

Простае шчасце людское,

Так, як і наша з табою, пэўна складаецца з солі,

З хлеба, сабранага ў полі, з поту,

з дарожнага пылу, з роднага нам небасхілу,

з дружбы, мацнеўшай ад смерці...

М.Танк


Задания:

1. Найди ошибку в составлении генеалогичесого древа:

А) основатель рода – внизу, возле корня

Б) прямые потомки-корни (ошибка)

В) родственники – ствол (Ответ: Б)

2. Назовите понятие, которое соответствует данному определению

Все родственники, которые имеют общего предка:

А) род б) предки в) семья Ответ (А)

3. В старину отчеством, которые оканчивались на –вич именовались:

А) средние слои

Б) высшая аристократия

В) низшие слои. (Ответ В)

4. Назовите первоначальное название Минска. Откуда оно пошло? ( Представьте все известные Вам версии).

(Древнее название Минска - Менеск.

Версии:

  • Название связано со словом « менять». Но никто не мог сказать, что и когда здесь меняли.

  • Легенда о силаче Менеско. Название города от имени этого легендарного человека. Но такая связь исключена, посколько само имя образовано от названия Менеск, о чем говорит суффикс – ко. Несомненно, личное имя Менеско ( если оно действительно было) происходило от названия города Менеска;

  • Имя белорусской столицы состоит из основы Мень, ( Мена) и суффикса – ск. Веками формант – ск ( - цк) сочетался только с речными названиями: имя города закономерно связывать с именем речки Мени ( Менки).

5.Этот князь был самым достойным наследником полоцкого князя Всеслава Чародея. Всю свою жизнь отдал делу расширения и обогащения Минского княжества. В его грандиозных планах по присоединению к Минскому княжеству неманских, днепровских и припятских земель хорошо видны контуры будущей Беларуси и центральное значение в ней Минска. В этом проявилась исключительная политическая дальнозоркость князя

Назовите имя этого князя. Что Вам известно о его деятельности? (Глеб Всеславич)

6. Деревянные мостовые в Париже появились в Х11в., а в Минске в Х1в. Так ли важен этот факт для истории? Какой вывод можно сделать о культурном уровне городов?

7. Одного с богов у славян называли Род. Он господствовал на небе и на земле, с его именем в нашем языке связано много слов. Назовите их. (Например: Родина, возрождение, народ и т.д.)

8. В Минске исстари строились дома из дерева. Как выдумаете, почему? (основным строительным материалом был лес)

9. Где располагалась печь в избе и почему? Что такое бабий кут? (справа о т входа в избу находилась печь, рядом – уголок хозяйки –«бабий кут»

10.Что такое «красный угол (кут)» в избе и почему он так назывался? (Священное место в избе. Играл роль небольшой, приближенной до человека копии храма)

11. Какие правила появились в наше время, связанные с поговоркой «Раньше батьки не лезь в пекло» ( Примерная подсказка: разговаривать по телефону не более 3 минут, или не стоять возле дверей вагона, если не выходите, или…)

    1. Станция “Яблоко раздора” или Минск в период феодальных войн”

Што мне пекны Парыж,

Рым прыгожы і слынны?

Што швейцарскія горы, старыя Афіны,

Што мне Вена, Мадрыд,

Што мне Лондан туманны,

Больш за ўсё я бацькоўскаму краю адданы.

В.Дунін- Марцінкевіч


Мы умеем продками гордиться…

Н.Кончаловская


1.) Почему датой рождения Минска считается 1067 год?

2.Продолжите фразу: «При князе Глебе впервые…»

3.Почему в период феодальной раздробленности Минск стал «яблоком раздора» в междуусобной борьбе русских князе?

4.Почему на захват Минска всегда направлялось большое и объединенное войско союзных сил древнерусских князей?

5. Чем завершились на Беларуси феодальные войны Х11-Х111вв.?

6. Определите по карте основные задачи внешней политики князя Глеба


Подведение итогов.


( Приложение № 1)

  • Памятка участника исторической игры

  1. Разберись, в чем состоит цель и каковы правила игры

  2. Внимательно изучиекомендованную литературу, серьезно готовься к игре

  3. При подготовке ответа на поставленный вопрос выдели его ключевые содержательные моменты. Вспомнеи основное содержание эпохи. О которой идет речь, попытайся понять чувства. Настроения людей. Живших в то время. Это помпжет тебе сформировать ответ

  4. Проведи тренинг со своими партнерами по команде, научись действовать в ее составе, выдвигать и отвергать версии в условиях ограниченного времени и в режиме “мозгового штурма”

  5. Подчиняйся установленным правилам игры


Приложение №2

    1. Понятны ли были цели, правила игры

    2. Сумел ли ведущий своей деятельностью создать состязательный настрой?

    1. Что в конкурсе было наиболее интересным, запоминающимся?

    2. Появилось л ти желание узнать больше о истории родного города, прочитать дополнительную литературу?

    3. Имеется ли желание участвовать в следующем конкурсе?

    4. Что необходимо изменить в игре. Чтобы сделать ее более интересной?


Литература

Сценарии 50 классных часов. Москва. Ценр «Педагогический поиск» 2005Л.К.Гребенкина, Н.В.Мартишина, Е.М.Аджиева.

Арлоў У. Адкуль наш род? Вільня “Наша будучыня” 2000

Бутрамееў Ул. Вялікія і славутыя людзі зямлі беларускай. Мн.

” Беларуская энцыклапедыя” 1995

Гульні, забавы, ігрышчы. Мн. “Беларуская навука”.1996.

Дучыц Л.У. Касцюм жыхароў Беларусі Х-Х111 ст.ст. Мн. “ Народная асвета” 1993

Загорульский Э.М. Древний Минск. Мн.1963

Міншчына ў легендах і паданнях. Мн. ”Беларусь” 1998

Нам засталася спадчына. Усклад.Т.Тарасава. – Мн.: Выд. ТАА “ Красіка-прынт”, 1996

Праз смугу стагоддзяў. Ускладальнік М. Багадзяж. Мн. “ Народная асвета” 1993

Пераначуеш – больш пачуеш. Прыказкі і прымаўкі для дарослых і школьнікаў, для разумных і шкоднікаў. Мн ”Мастацкая літаратура” 2002

Тарасаў Кастусь. Памяць пра легенды. Мн. “Полымя” 1994.

Целеш Вячка Гарады Беларусі. Мн. ”Беларусь” 1998

Чарняўскі М.М.. Ілюстраваная гісторыя старажытнай Беларусі. Мн “ Народная асвета” 1997 Чаропка Вітаўт. Імя ў летапісе. Мн. ”Полымя” 1994

Штыхаў Г.В.. Ажываюць сівыя стагоддзі. Мн. ”Народная асвета” 1974

Штыхов Г.В, Лысенко П.Ф.. Древнейшие города Белоруссии. Мн.1966

Энцыклапедыя. Археалогія і нумізматыка Беларусі. Мінск. “Беларуская энцыклапедыя.” 1993.



Викторина по минсковедению


  1. Назовите первоначальное название Минска. Откуда оно пошло? ( Представьте все известные Вам версии).

ОТВЕТ: Древнее название Минска - Менеск.

Версии:

  • Название связано со словом « менять». Но никто не мог сказать, что и когда здесь меняли.

  • Легенда о силаче Менеско. Название города от имени этого легендарного человека. Но такая связь исключена, посколько само имя образовано от названия Менеск, о чем говорит суффикс – ко. Несомненно, личное имя Менеско ( если оно действительно было) происходило от названия города Менеска;

  • Имя белорусской столицы состоит из основы Мень, ( Мена) и суффикса – ск. Веками формант – ск ( - цк) сочетался только с речными названиями: имя города закономерно связывать с именем речки Мени ( Менки).

  1. Этот князь был самым достойным наследником полоцкого князя Всеслава Всю свою жизнь отдал делу расширения и обогащения Минского княжества. В его грандиозных планах по присоединению к Минскому княжеству неманских, днепровских и припятских земель хорошо видны контуры будущей Беларуси и центральное значение в ней Минска. В этом проявилась исключительная политическая дальнозоркость князя

Назовите имя этого князя. Что Вам известно о его деятельности?


  1. Какое событие поставило Минск в ряд известных средневековых городов Европы?

Ответ: В 1499 г. Минск получил Магдебургское право. Городом руководила рада. С членов рады – радцев выбирали два бургомистра. Войт судил и собирал налоги с купцов и владельцев мастерских.



4.В каком году основан Минск? В связи с каким событием он впервые упоминается в летописи? ( Подробно).

ОТВЕТ: Биографию Минска обычно начинают с 1067 года. Под этой датой впервые летопись « Повесть временных лет» упоминает его имя по случаю великой битвы князей – братьев Ярославовичей: Изяслава, Святослава, Всеволода, которые с юга отправились в поход. Несмотря на метели и холода, подошли к Минску, перебили всех мужчин, а женщин и детей взяли в плен и вышли к Немиге.


5.Когда Республика Беларусь празднует День независимости? Почему именно этот день. Когда жители Минска празднуют День города?

ОТВЕТ: 3 июля – День Республики. 3 июля 1944 года Минск был освобожден от немецко- фашистских захватчиков.

День города отмечается в первую субботу сентября.


6.Минск был освобожден от немецко-фашистских захватчиков 3 июля 1944 года совместными действиямим 1,2,3 Белорусских фронтов.Назовите улицы, названные в честь прославленных полководцев, принявших участие в освобождении города и республики.

ОТВЕТ: проспект Рокоссовского, проспект Жукова, улица Черняховского, также улицы командующих армиями Глаголева, Толбухина, Ватутина, Якубовского и т.д.).


7.Ко времени освобождения Минск лежал в руинах. Разрушения были так велики, что местами уже теряла свое значение прежняя планировка города: нужно было разбивать новые площади, скверы, заново определять направления улиц. В новых названиях минчане стремились запечатлеть героику сражений, радость победы, имена тех, кто пал в бою с врагом.

Назовите памятные места Минска, получившие названия в честь Победы.

ОТВЕТ: Площадь Победы, парк Победы, Момумент « Минск- город – герой»


8. Назовите наиболее интересные здания на проспекте Машерова.

ОТВЕТ: Дом Минского почтампа, Дворец профсоюзов, цирк, корпуса Белорусского политехнического института, кинотеатр «Октябрь».и др.


9.Улицы Минска запечатлели в своих названиях имена тех, кто отдал жизнь за честь, свободу и независимость Родины.

Назовите минских подпольщиков, именами которых названы улицы города.

ОТВЕТ: Жудро, Козинец, Кедышко, Клумов, Омельянюк, Семенов,Кабушкин,Дрозд, Гало и др.


10.За девять веков на долю Минска выпало много тяжелых испытаний. Здесь не раз гремели битвы, полыхали пожары, но снова и снова из пепла и руин вырастал этот город .Об истории города, событиях и людях говорят названия многих улиц и площадей.

Дайте сведения об интересных и памятных местах белорусской столицы.

ОТВЕТ: Многовековая история города нашла отражение в названиях улиц Немига, Замковая, Торговая,

Беларусь называют партизанской республикой и одна из центральных магистралей города получила название Партизанского проспекта и т.д.


11.Назовите, что является достопримечательностью площади Я.Колоса.


ОТВЕТ:Якуб Колос застыл в бронзе, присев на камень. Вокруг герои его произведений: Сымон – музыка, Ганна, дед Талаш с сыном. Вокруг журчат фонтаны, сделанные в виде колоса. Небольшой шумит березничек.


12.Какой проспект Минска является главной рабочей магистралью города?

ОТВЕТ: Партизанский проспект.


13.Назовите одну из главных улиц Минска, расположенную в черте старого города и скажите, какие названия носила эта улица ранее?

ОТВЕТ: Францисканская (17в),

Губернаторская ( после 1830),

Ныне Ленинская.

14. Что Вам известно о подвиге профессора Евгения Владимировича Клумова?

ОТВЕТ:Е.В.Клумов два года лечил в больнице подпольщиков и партизан, выдавая их за солдат и офицеров гитлеровской армии, пересылал в партизанские отряды медикаменты и хирургические инструменты. В октябре 1943 года вместе с женой арестовали и бросили в душегубку. Посмертно профессору Клумову присвоено звание Героя Советского Союза, 3-я клиническая больница носит имя Е.В. Клумова.


15.Что Вам известно о подпольной группе «Андрюша»?

ОТВЕТ: Николай Кедышко перед войной закончил ремесленное училище. Когда началась Великая Отечественная война, вокруг него объединились юноши и девушки в подпольную группу « Андрюша». «Андрюша» – любимая песня их группы. Молодые люди собирали оружие, медикаменты,боеприпасы, распостраняли листовки. В подвале сш 19 фашисты прятали оружие. В школе также была мастерская по ремонту обуви.Ребята устроились туда.

Когда немецкие охранники уснули, украли винтовки, автоматы, пистолеты, патроны для передачи партизанам. Николай Кедышко погиб, убегая от фашистов.


16.Угадайте по картинке известные места Минска. Что Вам о них известно.

ОТВЕТ:а) изображение Кафедрального собора ( бывший костел монастыря бернардинок) и бывший костел монастыря бернардинцев.

Б)Резиденция Президента Республики Беларусь;

В)Национальный художественный музей

Г)Парковая зона в пойме реки Свислочь в центре города.

17.Придумайте небольшое стихотворение, в котором присутствовали бы следующие слова: столица,гордиться, стремиться. ( Время на обдумывание – 10 минут).



Матэрыялы для правядзення ўрока ў 6 класе. “ Я- мінчанін”

Жерко Л.В.

Мэта ўрока: - дапамагчы вучням цэласна ўявіць мнагаграннасць мінскай

спадчыны, пазнаёміць з разнастайнымі ведамі аб старажытным

горадзе;

  • стварэнне ўмоў, якія дапамагаюць павышэнню культуры

вучняў;

- садзейнічаць развіццю пазнавальнай цікавасці к жыццю

Мінска, устойлівага інтарэсу к краязнаўству;

  • фарміраваць уразуменне неабходнасці беражлівых адносін

да спадчыны горада, павагі да продкаў і яго жыхароў.



МІНСК! СКАЖЫ

ЯК ЗНАЙСЦІ ЗАПАВЕДНЫЯ СЛОВЫ ДЛЯ ЦЯБЕ,

АДЗІНАГА НА ЎВЕСЬ СВЕТ

ШТО ТЫ ВЕЛІЧАВЫ, ПРАМЫСЛОВЫ…
ГЭТА ВЕДАЕ КОЖНЫ З ГАЗЕТ.

КОЖНЫ ЗНАЕ, ШТО ТЫ СТАЛІЦА

А ЧАМУ ЯШЧЭ З ЛЕПШЫХ СТАЛІЦ Я НЯСУ СЭРЦА СЮДЫ,

КАБ ДА ЦЯБЕ ПРЫТУЛІЦЦА,

АДДАЦЬ ТАБЕ УСМЕШКУ СВАЮ І СЛЯЗУ?…

Генадзь Бураўкін


Кожны народ не без роду і племя і мае

летапіс свой і гісторыі след на старонках.

М. Гусоўскі

Афармленне урока:

Афарызмы, малюнкі, фота, рэпрадукцыі карцін

Музыкальнае суправаджэнне:

Гімн Мінска. Сл. Панкевіча У. Муз. Алоўнікава У.

Мінск. Муз. Струева А. Сл. Ясеня М.

Горад мой. Муз. Л. Захлеўнага Сл. Л. Пранчак

Горад мой. Муз. Зарыцкага Э. Сл. Некляева У.

“Беларускія канты” у выкананні Дзяржаўнага камернага хора Беларусі

( мастацкі кіраўнік І.Мацюхоў)

Полацкі сшытак. ( ХУ1 – ХУ111) у выкананні В.Скарабагатава, В.Пархоменкі, ансамбля старыннай музыкі “ Кантабіле” (фрагменты)

Формы правядзення ўрока:

Творчы праект: Падарожжа на “ Рэтра – трамваі” па знакамітых мясцінах горада.

Маршруты: напрыклад “ Вакзал – Траецкае прадмесце”; або

“ Прывакзальная плошча - праспект Ф.Скарыны”;

“ Верхні горад” “ Ніжні горад” Экскурсаводы: вучні класа, настаўнікі

Турыстычная група: “ пасажыры” - знаўцы археалогіі, гісторыі, архіўнай справы, архітэктары, якія актыўна задаюць пытанні экскурсаводам.

Падрыхтоўка праекта: вучні складаюць схему маршрута з назвамі, якіх няма на карце Мінска, але іх прыдумалі самі вучні.

Заданні:

1. Прыдумаць арыгінальны маршрут рэтра – трамвая;

2. Скласці прапановы ў Мінгарвыканкам для магчымай арганізацыі рэтра – маршрутаў ( гісторыка – краязнаўчы маршрут);

3. Распрацаваць прагноз “Перспектывы развіцця турыстычных маршрутаў

у горадзе Мінску”, указаць, якую карысць будзе мець бюджэт горада;

4. Падрыхтаваць рэкламны праект.

Патрабаванні да праекта:

  • маляўніча аформлены;

  • дастаткова яркі для прыцягвання ўвагі;

  • павінен уключаць: невялікі верш, ілюстрацыю, кароткае, але эмацыянальнае звяртанне для жадаючых вандраваць, сімвал вандроўкі і г.д.

Тэкст матэрыяла рэкламнага праекта можа мець наступную інфармацыю:

выдатныя помнікі даўніны ;

выдатныя мясціны горада;

якім відам транспарта карыстацца, каб экскурсія была больш важкай;

самая цікавая інфармацыя пачынаецца словамі: “ Наведаўшы..., вы будзеце ведаць...”

Зрабіце эскіз рэкламнага праекта.

У час вандроўкі магчымы займальныя заданні: напрыклад: прыдумайце як мага больш слоў з літар слова “ Мінчане”

Уступнае слова настаўніка або класных экскурсаводаў:

Сённяшні ўрок пра Мінск, наш родны горад. Пазнаць Мінск – гэта не толькі чытаць кнігі аб горадзе. Гэта перш за ўсё жыць у ім, вучыцца, хадзіць па вуліцах. Чым больш мінчане ведаюць пра свой горад, яго гісторыю, сучаснасць, тым больш цікавей у ім вучыцца, працаваць, адпачываць. У 6 класе вы будзеце вывучаць гісторыю сярэдневечча, адначасова маглі б узнаць больш падрабязна аб тых падзеях, якія адбываліся ў Мінску у той час. Чаму маленькі населены пункт стаў сталіцай дзяржавы? Як развіваўся Мінск у старажытнасці? Хто жыў у горадзе ў сярэдневеччы?

Вывучэнне гісторыі горада дасць магчымасць асэнсаваць гісторыю нашай сталіцы як гісторыю нашага народа, нашых продкаў. Вы ўбачыце, што гісторыя Мінска – гэта перш за ўсё падзеі і людзі.. Паспрабуйце зразумець матывы іх паводзін у той час.

Слова прадстаўляецца пасажырам рэтра- трамвая.

Заключнае слова настаўніка:

Спадзяемся, што наш урок дазволіў пераканацца ў тым, што Мінск мае сваю гісторыю, якой можна ганарыцца і якую неабходна добра ведаць. Вывучаючы гісторыю горада, мы пазнаем, які цяжкі іспыт прыйшлося вытрымаць нашаму гораду за сваю гісторыю. Але на гэтым вялікім прыкладзе вы ўбачыце, што гісторыя горада і яго жыхароў вучыць: вам па сілам будаваць свой лёс, а горад, ваша сям’я, знаёмыя і сябры заўсёды падтрымаюць вас.

Рэфлексія: У розных народаў пры ўсім іх непадабенстве ёсць традыцыя паважлівых адносін да сваёй сталіцы.

Складзіце 9 сказаў, якія дапамогуць адказаць на пытанне: “ За што мы любім свой горад”.

Матэрыялы для настаўнікаў і вучняў:

« Географы»

Мінск знаходзіцца на захадзе Ўсходне – Еўрапейскай раўніны, у самым геаграфічным цэнтры Еўропы, дзе праходзіў водападзел Чорнага і Балтыйскага мораў. Такое сярэдзіннае становішча рабіла горад месцам, дзе сустракаліся і варагавалі за свае інтарэсы спачатку Поўнач і Поўдзень, а затым Захад і Ўсход, і ўсе гэтыя абставіны значна ўскладнілі гістарычны шлях нашага народа.

У перыяд ранняга сярэднявечча Беларусь займала захадную ўскраіну Старажытнай Русі. У цэнтры Беларусі, на рацэ Свіслач, узняўся наш горад. Тут пражывалі дрыгавічы. Рака Свіслач сягоння працякае там, дзе працякала ў самыя старажытныя часы існавання горада. Але тады яна была шырэйшай і глыбейшай, чым зараз. Уздоўж ракі былі пабудаваны вартавыя вежы, дзе выстаўляліся дазорныя пасты.

.. Месца прыгожае, з ўсіх бакоў акружанае лясамі, знаходзілася на скрыжаванні водных і сухапутных гандлёвых шляхоў. Горад размясціўся на раўнінна-ўзгорыстай мясцовасці з мяккім, умерана кантынентальным кліматам. Зручнае геаграфічнае становішча садзейнічала эканамічнаму развіццю Мінска, пераўтварэнню яго ў значны горад Еўропы.

Выгоды размяшчэння Мінска відавочныя: лясы і рэкі прадстаўлялі багатыя магчымасці для палявання і рыбнай лоўлі, а акрамя таго, што яны абаранялі ад ворагаў, рэкі можна было выкарыстоўваць як дарогі.

Такім чынам, Мінск стаў перавалачным пунктам на жыццёва-важнай гандлёвай дарозе з Кіева да берагоў Балтыйскага мора. Вучоныя мяркуюць, што менавіта гэтым шляхам прыйшлі ў Кіеў легендарныя варагі, якія заснавалі дынастыю Рурыкавічаў.

Гісторыкі”

У 1154 годзе ў горадзе-дзяржаве Палерма на падрабязнай карце свету быў нанесены горад Мінск пад назвай Муніск. Гэта не выклікае здзіўлення, калі ўлічыць, што Кіеў у арабаў называўся Куяба, Кіева, Какіяны і нават Каркабан – не так проста вымавіць незнаёмае слова на незнаёмай мове.

Рознымі шляхамі да Абу Абдалаха Мухамедаал-Ідрысі, стваральніка карты, трапілі звесткі пра Мінск. Праездныя купцы, пілігрымы ў святыя мясціны, вандроўныя арабы-купцы распавядалі пра прыгожы горад на беразе Свіслачы. Запомніўся і мінскі кірмаш – адзін з людных ва Усходняй Еўропе.

Горад праявіў сябе ў ХІІст. дастаткова актыўна, калі пра яго стала вядома далёкаму арабскаму картографу.

« Архіварыусы»

Час заснавання Мінска дакладна не вызначаны. Трэба думаць, што горад узнік у канцы X – пачатку XI стагоддзяў. Да гэтага часу дакладна невядома, дзе першапачаткова ўзнікае паселішча, якое насіла імя сучаснага Мінска, з чым звязана яго назва. Першапачатковая назва горада Менеск або Менск.

У канцы XVII стагоддзя сейм Рэчы Паспалітай прыняў рашэнне пісаць дакументы толькі на лацінскай і польскай мовах. Так увайшла ў дакументальнае ўжыванне паланізаваная назва горада – Мінск.

Існуе некалькі навуковых і адна легендарная версія пра паходжанне Мінска.

Некаторыя вучоныя лічаць, што назва горада звязана з развіццём гандлю і паходзіць ад дзеяслова “мяняць”. Але ніхто не змог даказаць, што тут мянялі і калі.

Іншыя лічаць, што назву беларуская сталіца атрымала ад маленькай ракі з корнем “Мень” (Мена) і суфікса – ск.

Стагоддзямі фармант – ск (-цк) – спалучаўся толькі з рачнымі назвамі: горад Пінеск (Пінск) – узнік на рацэ Піня; Чачэрск – на Чачэры; Друтэск (Друцк) – на Друці; Віцьбеск (Віцебск) – на Віцьбе, Полатэск (Полацк) – на Палаце. У нашым горадзе такой ракі няма.

Спрэчкі вакол загадкі старажытнага Мінска не сціхаюць, паколькі ніхто не знайшоў пераканаўчага адказу. Магчыма, і не знойдзе, і гэта застанецца адной з хвалюючых легенд мінскай даўніны.

Пісьменнікі”

Легенды вакол назвы Мінска. Яшчэ ў ХІХ стагоддзі жыхары Мінска распавядалі легенду пра сілача – па прозвішчу Менеск, які пасяліўся паміж Татарскім канцом і Пярэснінскім мосцікам, каля Віленскага пачтовага шляху. Размовы пра загадкавы Менеск замацавалася ў прымаўцы: “Не пайду я да Менска ад шляху Віленска; а пайду па шляху Віленскім, спаткаюся з Менскам” (Не пайду да Мінска ад дарогі Віленскай: а калі пайду па дарозе Віленскай, сустрэнуся з Менескам). І пабудаваў волат на рацэ Сввіслач велічэзны каменны млын на сем колаў. Вельмы прыгожы і велічавы атрымаўся млын.

Толька мука ў ім малолася не парой немагчыма высвятліць сапраўдны сэнс нават такой звыклай і блізкай нам назвы, як Мінск, якая прыйшла да нас з далёкай старажытнасці, але і да сённяшнняга дня застаецца неразгаданнай таямніцах.

Археолагі”

На Нямізе галовы сцелюць снапамі,

Харалужными малоцяць цапамі,

Жыццё кладуць на таку злюцела,

Веюць душу ад цела..

Так каля тысячы гадоў таму паліты крывёю і палаючы зарывам пажараў, увайшоў у гісторыю і літаратуру Мінск. Аб з жыта, а з камянёў, а ў поўнач раз’язджаў Менеск на сваім млыне па паселішчах і набіраў сабе дружыну з храбрых, смелых, моцных людзей, якія сяліліся побач з млынам па начах чарадзей ладзіў гулянкі, рабаваў насельніцтва. За гэта неўзлюбілі яго людзі папрасілі больш моцнага калдуна прагнаць са Свіслачы зладзея-мельніка. Калдун спаліў млын і прымусіў Менеска сысці ў другое месца. Але паселішча каля млына засталося. Так і з’явіўся Мінск.

Мы пераканаліся, як цяжка, а узнікненні першых беларускіх гарадоў паведамляюць старажытныя пісьменныя крыніцы – летапісы. Вядомы рэлігійны і палітычны дзеяч Нікан ўпершыню паведаміў пра Мінск і апісаў бітву на Нямізе ў 1067 годзе. У 1113 годзе манах Кіева- Пячэрскага манастыра Нестар пісаў сваю гісторыю. Яго “ Аповесць мінулых гадоў” перапісваўся манахамі на працягу пяці стагоддзяў. Гэта быў выдатны для сярэднявяковай Еўропы гістарычны твор. Для нас зараз працы Нестара з’яўляюцца галоўнай крыніцай звестак пра падзеі ў нашым горадзе ў пачатку Х1 стагоддзя. Але летапісы не заўсёды могуць расказаць, як жылі людзі ў горадзе, чым займаліся, з кім гандлявалі. Пісьменныя крыніцы, дзе ўспаміналася пра старажытны Мінск, амаль адсутнічаюць. І тут на дапамогу прыходзіць навука – археалогія.

У вывучэнні гісторыі горада ўкладзена праца многіх пакаленняў вучоных, якія расшыфроўвалі старонку за старонкай нікім не напісаннай кнігі. У 1986 годзе археолагамі ўпершыню былі знайдзены сляды чалавека на беразе Нямігі, якія датуюцца У1 – У11ст.ст. Археалагічныя матэрыялы сведчаць, што ў балцкую эпоху ( У-У11ст.ст.) у в. Гарадзішча Мінскага раёна існавала буйнае селішча, якое пазней было заселена славянамі.

Гэтыя знаходкі падцвярджаюць думку аб тым, што людзі сталі засяляць наш край значна раней летапіснага згадвання пра Мінск.

« Архітэктары»

Падарожжа па Мінскім дзядзінцы. З імем Усяслава Брачыславіча (Чарадзея) стасуецца будаўніцтва ў другой палове ХІ ст. драўлянага замка – крэпасці ў міжрэччы Свіслачы і Нямігі на так званай Троіцка-Замкавай гары. Горад узнік адразу як магутны ўмацаваны пункт.

Замак стаў цэнтрам, вакол якога пазней, больш чым праз сто гадоў, вырас пасёлак рамеснікаў і гандлёвая плошча. Яго акружаў роў, па якім цяклі воды Свіслачы і Нямігі, яго драўляныя сцены падымаліся на вышыню, роўную з Траецкай гарой, каб закрыць унутраны двор дзядзінца ад абстрэлу. Да ХVІ ст. замак меў ваеннае значэнне. Пасля пажару ў 1547 годзе паступова страціў яго. Вуліцы дзядзінца вялі да брамы – гарадскіх варот. Вароты крэпасці былі ў тым месцы, дзе сёння знаходзіцца станцыя метро “Няміга”. Вышыня брамы дасягала 11-12м., г.зн да вышыні абарончых сцен дзядзінца.

У верхнім ярусе было два памяшканні: надбрамная царква і памяшканне для гарадской стражы і захавання зброі. Брама закрывалася, як мінімум, на трое варот і пад’ёмныя рашоткі.

Ёсць мала сведчанняў пра горад ХІІ ст., але ўсё ж можна зрабіць вывад, што горад хутка багацеў і быў дастаткова вядомы. Да ХУ стагоддя гістарычным цэнтрам Мінска было замчышча і Ніжні рынак. Тут канцэнтраваліся адміністрацыйныя будынкі і цэрквы, жылыя дамы феадалаў, духавенства і гараджан.

Амаль усе асноўныя вуліцы, якія сходзіліся да дзядзінца, мелі сваім працягам дарогі, што звязвалі Мінск з другімі населенымі пунктамі. Гэта акалічнасць атрымала сваё адлюстраванне ў назве вуліц: Ракаўская, Зыбіцкая (вуліца Гандлёвая), частка Барысаўскай (вуліца Багдановіча). Да паўднёвага ўсходу ад гары знаходзіўся брод, ад якога атрымала назву Даўгабродская вуліца, якая існуе зараз. Паміж вуліцамі размяшчаўся знакаміты і шумны Няміжскі кірмаш. Побач знаходзіўся Рыбны кірмаш. Уздоўж ракі праходзіла адна са старажытных вуліц Няміга. І вуліцы, і рака знаходзіліся ў самым нізкім і забалочаным месцы.

Рака працякала пасярэдзіне вуліцы. Вясной мінчане перажывалі моцныя павадкі, рака станавілася грознай: залівала падвалы, часам і жылыя памяшканні, зносіла старыя дамы.

Праз драўляныя трубы, жолабы адыходзіла вада. Дзядзінец Мінска і яго жыхары заўсёды былі забяспечаны вадой, а гэта было асабліва важна на выпадак варожай асады.

Амаль з усіх бакоў дзядзінец акружалі пасадскія паселішчы жыхароў. Вузкія, цесныя вуліцы, на якіх не маглі размінуцца два вазы, былі забудаваны выключна аднапавярховымі дамамі з дрэва.

Толькі адна забудова была зроблена з камня – каменны храм, пабудаваны ў ХІІ ст. Сцены храма былі ўзведзены з валунных, злёгку абчасаных камянёў, змацаваных вапнаю.

Біографы”

Знакаміты зямляк. Юнацкія гады князя. Не толькі сваёй гісторыяй славіцца горад, але яшчэ і знакамітымі зямлякамі. У старажытным Мінску жылі асобы, якія ўвайшлі ў нашу гісторыю: князі Глеб Усяславіч і Расціслаў Глебавіч. У 1104 годзе мінскім князем стаў Глеб Усяславіч. Дзейны, рашучы, адданы Полацкаму княству, Глеб падыходзіў на ролю князя ў Мінску – важнейшым ваенным цэнтры Полацкай зямлі на паўднёвых рубяжах. Менавіта ён ў першай чвэрці ХІІ стагоддзя вызначыў палітычнае жыццё княства, працягваючы справу свайго бацькі, полацкага князя Усяслава Брачыславіча. Маладосць князя прайшла не ў раскошах і забавах. Разам з бацькам ён ўдзельнічаў у баявых паходах, часта ваяваў з Кіевам. Знаходзячыся побач са знакамітым бацькам, Глеб і яго браты зразумелі, што яны будучыя гаспадары сваёй Айчыны, і інтарэсы сваёй зямлі ставілі вышэй асабістых амбіцый і крыўд, і сіла іх была ў адзінстве.

А Глеб Усяславіч марыў пра Прыдняпроўе. Гэта і вызначыла для князя Глеба накірунак пашырэння тэрыторыі княства: на ўсходзе – да Дняпра, на захадзе – да Навагрудка. Князь разумеў, калі ён будзе валодаць сярэднім цячэннем Дняпра, шляхам з “вараг у грэкі” – то будзе багацейшы за ўсіх на Полаччыне і на Русі. Золата будзе сцякацца ў полацкую казну. Здзейсні князь свае планы – і Мінск на вачах багацеў бы і мацнеў, толькі выхад да Дняпра, Прыпяці і Нёмана мог вывесці Мінск з ізалявання і забяспечыць яму выхад на важнейшыя гандлёвыя шляхі і панаванне над імі.

Імкненні Глеба падтрымліваў яго брат – полацкі князь Барыс, яго цесць Яраполк Ізяславіч, князі ўладзіміра-валынскі, луцкі, тураўскі. Гэта была моцная палітычная фігура, як у свой час Усяслаў Чарадзей. Глеб аддаў сваё жыццё справе пашырэння і ўзбагачэння свайго княства У грандыёзных планах Глеба Мінскага па далучэнні да свайго княства нёманскіх, дняпроўскіх і прыпяцкіх зямель добра відны контуры будучай Беларусі і цэнтральнае значэнне ў ёй Мінска. У гэтым праявілася выключна палітычная дальнавіднасць князя Глеба.


Матэрыялы ўзяты з дапаможніка “Старажытны Мінск”, які прызначаны для правядзення факультатыўных заняткаў у 6 класе.

Калектывам супрацоўнікаў МГДІУН і ПКА падрыхтаваны да выпуску дапаможнік па гісторыі Мінска старажытных часоў і сярэднявечча. Спадзяемся, што гэты дапаможнік дасць магчымасць асэнсаваць гісторыю нашай сталіцы як гісторыю нашага народа, нашых продкаў. Матэрыялы дапаможніка дазваляюць ўбачыць, што гісторыя Мінска – гэта перш за ўсё падзеі і людзі.

Спадзяемся, што дапаможнік стане той кнігай, якая дазволіць пераканацца ў тым, што наш горад мае сваю гісторыю, якой можна ганарыцца і якую неабходна добра ведаць.

На старонках дапаможніка сустракаюцца розныя пункты гледжання на тыя ці іншыя падзеі. Вучні таксама маюць магчымасць высказаць уласны погляд на іх.

Асноўныя гістарычныя веды дадзены ў тэксце параграфаў. Перад кожным параграфам змешчана цытата, якая дазваляе актуалізіраваць яго змест, узмацніць выхаваўчую нагрузку тэкста. У канцы параграфа знаходзіцца матэрыял для абмяркавання, а таксама цікавыя гістарычныя факты з розных крыніц ведаў аб мінулым горада пад рубрыкамі

« Цікава ведаць» і «Цікава прачытаць». Асобым шрыфтам выдзелены даты, ключавыя словы, імёны знакамітых людзей. Пра значэнне тэрмінаў і гістарычных паняццяў вучні могуць пазнаёміцца непасрэдна ў рубрыцы: « Слоўнік», размешчанай пасля тэксту параграфа.

Разнастайныя пытанні і заданні (розныя па ўзроўню цяжкасці) дапамогуць разабрацца ў падзеях, зразумець іх. Пытанні і заданні прадугледжаны як для самастойных заняткаў дома, так і для групавой працы ў класе. Яны носяць творчы характар і будуць садзейнічаць больш дасканаламу вывучэнню гісторыі Мінска. Літаратура для дадатковага чытання дапаможа больш падрабязна азнаёміцца з цікавымі падзеямі з жыцця нашага горада. Выконваючы заданні, вучням рэкамендуецца карыстацца не толькі дапаможнікам, але і дадатковай літаратурай. Спіс рэкамендуемых кніг можна знайсці ў канцы дапаможніка. Ілюстрацыі, фатаграфіі гістарычных помнікаў, малюнкі на выснове гістарычнай рэканструкцыі дапоўняць вашы ўяўленні аб старажытным горадзе.

Цікава Прапануем настаўнікам гісторыі пазнаёміцца з дапаможнікам і высказаць свае пажаданні па яго ўдасканаленню.

УВОДЗІНЫ


Звери, ходящие в пустыне, знают ямы своя; птицы, летающие по воздуху, ведают гнезда своя; рыбы, плывущие по морю и в реках, чуют виры своя; пчелы и тым подобная боронять ульев своих. Тако ж и люди, где зродилися и ускормлены суть по бозе, к тому месту великую ласку имають. Францыск Скарына Што датычыцца мяне, то… я збіраюся жыць тут і далей.

Плутарх


1.Прыцягальная сіла горада. Гэты вучэбны дапаможнік пра старажытны і сярэдневекавы Мінск, пра нашых далекіх продкаў, іх здзяйсненнях, перамогах і памылках. Вывучаючы гісторыю Беларусі, вы адначасова маглі б больш падрабязна даведацца пра тыя падзеі, якія адбываліся ў нашым родным горадзе, пра слаўныя справы нашых продкаў, пра тое, як жылі мінчане, у што апраналіся, як харчаваліся, у што верылі. Горад – гэта яго жыхары, іх радасці, страты, здзяйсненні, праца.

Мінск амаль за тысячагадовы час свайго існавання мае багатую гісторыю. Горад заўсёды прыцягваў да сябе вандроўнікаў, знакамітых асоб, палітычных дзеячоў, вядомых артыстаў, гандляроў. І гэта не здзіўляе. Мінск знаходзіцца на вялікім шляху з Усходу на Захад. Хто ні ехаў па ім, абавязкова загдядваў у горад, знаёміўся з прыветлівымі яго жыхарамі – і зноў у дарогу, запомніўшы дзівосны горад. Сама гісторыя горада мела сваю чароўную прыцягальную сілу. За свае доўгае жыццё спазнаў горад і славу, і няслаўе, росквіт і заняпад, разбурэнні і абнаўленне.

Біяграфію горада звычайна пачынаюць з 1067 года. Пад гэтай датай у летапісе ўпершыню пазначана яго назва. Час схаваў тайну нараджэння горада.

Спачатку Мінск быў невялікім паселішчам полацкай зямлі, але з 1104 года – цэнтр удзельнага Мінскага княства. Геаграфічнае становішча горада мела нямала пераваг, але і было вельмі небяспечным. Цяжкі лес выпаў гораду апынуцца на скрыжаванні дарог. Па іх праходзілі не толькі добрыя людзі, але і ворагі. Гэта быў неспакойны час міжусобнай барацьбы, і Мінск звычайна ўпамінаецца у сувязі з войнамі і другімі бедствамі. Часам здзіўляешся, як нашым далекім продкам удалося выжыць у той складаны час.

Галоўным горадам удзельнага княства Мінск стаў пры князю Глебу Усяславічу. Горад паступова рос і ў 1499 годзе атрымаў Магдэбургскае права. Гэта падзея паставіла Мінск у шэраг вядомых сярэднявяковых гарадоў Еўропы.

Навошта нам вывучаць гісторыю горада? Народ без памяці не мае будучыні. Рана ці позна ён знікае сярод больш аб'яднаных суседзяў. Вось чаму так важна ведаць, адкуль наш род, які шлях прайшлі нашы продкі, якія перамогі заваёўвалі і дзе памыляліся, каб выкарыстаць іх вопыт.

Жыцце краіны заўсёды найбольш дакладна адлюстроўваецца ў лёсе яе сталіцы. Усё самае яркае і трагічнае, якое адбывалася з Беларуссю, увабраў у сваю біяграфію Мінск.

Старажытныя жыхары нашай планеты выхоўвалі дзяцей ў абшчыне супольна, каю яны ведалі звычаі рода і захоўвалі іх. Калі хлопчык падрастаў, яго чакала нялегкае вытрабаванне. Неабходна было яму пераплыць глыбокую, імклівую раку, забіць на паляванні тура, мядзьведзя ці зубра, раскласці пад дажджом вогнішча. Некалькі дзён і начэй ён павінен быў правесці ў адзіноце ў лясным гушчары. А яшчэ хлопчык павінен быў ведаць, кім былі яго дзяды, прадзеды і прапрапрадзеды. Таго, хто не вытрымаў вытрабаванне, выганялі з абшчыны, бо лічылі, што такі беспамятны чалавек можа стаць здраднікам.

Для кожнага пакалення мінулае – аснова яго жыцця, падмурак для будаўніцтва будучыні. Чалавечая вартасць і годнасць нараджаецца з глыбокай адданасці Радзіме, з ведання яе гісторыі, пашаны да спадчыны. Без вашых бацькоў, дзядуль і бабуль, без доўгага шэрагу продкаў не было б нас і нашага сягонняшняга жыцця. А ўсе, што вы можаце здзейсніць у жыцці, таксама увойдзе ў гісторыю, і зробленае вамі будзе перададзена дзецям і ўнукам. Людзі самі твораць гісторыю, ператвараючы свет і саміх сябе.

Структура нашага роду.

Нашы нашчадкі


праўнукі

нашы нашчадкі унукі

дзеці


муж жонка


бацькі

дзяды

нашы продкі

прадзеды

___________________

продкі


Пражываючы жыццё, мы пішам сваю біяграфію, прычым на чыставік. Наша жыццё – гэта маленькі ручаёк, які упадае ў магутную раку жыцця мноства людзей. Воды гэтай ракі ўбіраюць у сябе жыцці і дзеянні нашых продкаў, пакаленні, якія прайшлі да нас, і далей, ніжэй па цячэнні, у яе ўліваюцца новыя ручайкі, жыцці нашых нашчадкаў.

Што вызначае ход часу? Можа быць, час – гэта ўсяго толькі мы, людзі? Задумайцеся над гэтым пытаннем. Пастарайцеся знайсці сваю дарогу да таго вечнага, што схавана за тайнамі часу, і вы ўбачыце яркія, непаўторныя лёсы людскія, факты і падзеі.

Раздумваючы над старонкамі гэтага дапамодніка, вы, магчыма, зможаце самастойна адказаць на самае важнае для кожнага чалавека пытанне: у чым заключаецца ваша жыццёвае прызначэнне, адчуць адказнасць за лес сваёй краіны і тых, хто ў ёй будзе жыць.

Адказ на гэтае пытанне дапаможа вам напоўніць высокім сэнсам уласнае жыццё, зрабіць яго багацейшым духоўна, каштоўней для вас саміх і для навакольных людзей. А яшчэ вы павінны ганарыцца званнем МІНЧАНІН і з гонарам несці яго.


?

1. Што вы ведаеце пра гісторыю Мінска?

2. Якія кнігі, апавяданні пра родны горад вы чыталі?

3. Чаму чалавек імкнецца спазнаць сваю гісторыю?

4. Што здзяйсняе сувязь часу і пакаленняў у гісторыі?

5. Аднаго з багоў у славян называлі Род. Ён валадарыў на небе і зямлі,

з яго імем звязана на нашай мове шмат слоў. Напрыклад: Радзіма, адраджэнне, народ. Якія яшчэ словы у беларускай мове звязаны з імем бога Рода?

6. Вызначце корань у слове Айчына.

7. Чаму сучасны школьнік павінен вывучаць гісторыю Мінска?




1.Усе людзі маюць імёны. Гэта настолькі натуральна, што ніхто не задумваецца, чаму так. Але ж з дня нараджэння да атрымання імя праходзіць час. Назавіце дату дня свайго нараджэння. Узнайце ў бацькоў, у гонар каго вас так назвалі. У слоўніку асабістых імён

знайдзіце значэнне і гісторыю свайго імя. Напішыце гісторыю на тэму:“ Чаму мяне так назвалі.”

2. Высвятліце, кім вам даводзяцца: бабуля вашага бацькі; родная сястра прадзеда; пляменнікі вашай маці.

3. Пагаварыце з бацькамі, дзядулямі і бабулямі і даведайцеся, якая падзея гісторыі, іх жыцця запомнілася больш за ўсе, калі яна адбылася, што ў гэтай падзеі цікавага?

4. Падрыхтуйце аповед пра сваю радаслоўную. Не забудзьце выкарыстоўваць словы гісторыя, Радзіма, Айчына.

5. Якія сямейныя аповеды, легенды, апавяданні вы ведаеце?

6. На ленце часу паспрабуйце вызначыць глыбіню сваёй родавай памяці.

ЦІКАВА ВЕДАЦЬ.


Чалавек нарадзіўся – значыць увайшоў у род чалавечы. Па адным факце нараджэння ў чалавека

ёсць радня: маці і. бацька, бабулі і дзядулі, мноства іншых родзічаў. Для кроўнага радства важней за ўсё наяўнасць агульнага продка. Колькі ў кожнага з нас продкаў? Па- першае, маці і бацька, бабулі і дзядулі. У кожным папярэднім пакаленні колькасць продкаў вырастае ў два разы. Напісаўшы гісторыю сваёй сям'і, вы таксама можаце ўнесці свой уклад у гістарычную навуку. Складзіце радаслоўе сваёй сям'і, запішыце імены сваіх бацькоў, родзічаў, а таксама тое, дзе яны працавалі, кім былі, чым займаліся вашы прадзеды і прабабулі. Гэта гісторыя вашай сям'і, і яе трэба берагчы, перадаваць з пакаленняў у пакаленні.

Вы – вяршыня свайго генеалагічнага дрэва, а вашы бацькі, дзядулі і бабулі -–магутныя ствалы і карані сямейнага дрэва. Папрасіце сваіх родных дапамагчы вам аднавіць ваш радавод.

Складзіце генеалагічную табліцу свайго рода па схеме:


Ваша імя_______________________________________________________



















Мужчынская лінія Жаночая лінія


СЛОЎНІК

Генеалогія – (радавод ) – дапаможная гістарычная дысцыпліна, якая вывучае паходжанне і роднасныя сувязі гістарычных асоб, радоў, прозвішчаў; галіна ведаў па складанні радаводаў.

Генеалагічная табліца – паслядоўная фіксацыя роднасных ( сваяцкіх) сувязяў.

Продак – 1) асоба, якая з’яўляецца папярэднікам у сям’і, племені па бацькоўскай або мацярынскай лініі; 2) людзі, якія жылі задоўга да цяперашняга часу.

Радаслоўе – гісторыя роду, генеалогія

Радаслоўная – пералік пакаленняў аднаго роду, які ўстанаўлівае паходжанне і ступень роднасці.


Метадыст вышэйшай катэгорыі МГДІПК і ПКА Л.У.Жэрка 2367344






ПРОГРАММА ПО МИНСКОВЕДЕНИЮ

ДЛЯ УЧАЩИХСЯ 5 – 6 КЛАССОВ

УЧРЕЖДЕНИЙ,

ОБЕСПЕЧИВАЮЩИХ ПОЛУЧЕНИЕ ОБЩЕГО СРЕДНЕГО ОБРАЗОВАНИЯ С БЕЛОРУССКИМ И РУССКИМ ЯЗЫКАМИ ОБУЧЕНИЯ

Жерко Л.В., Юркова И.И.


ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА


Потребности современного белорусского общества диктуют необходимость формировать личность гражданина и патриота, бережно относящегося к ценностям своего Отечества. На основе знания истории родного города, родной истории ученикам легче понять и усвоить свои права и обязанности по отношению к себе как личности, своей семье, городу, обществу. Реализация курса позволит расширить базовое представление о «большом» и «малом» социумах, своем месте в нем, формировать навыки социального поведения, участия в ситуациях, процессах, требующих реализации индивидуума как гражданина. Курс «Минсковедение» можно рассматривать как процесс поэтапного включения учащихся в жизнь общества, подкрепленной соответствующей системой педагогической поддержки. «Минсковедение» способствует реализации комплексной программы « Я – Минчанин», решению задач идейно-воспитательной работы в школе, является воплощением в практику работы школы теоретических положений Концепции воспитания детей и учащейся молодежи в Республике Беларусь. История Минска рассматривается как интегрированная часть истории Беларуси.

Предусматривается изучение истории Минска в 5-10 классах по 18 часов, желательно концентрированно в одном полугодии (или же синхронно в соответствии с курсом родной истории). В 6 классе учащиеся получают знания о тех событиях, которые происходили на территории Минска, начиная от древних славян и балтов и кончая событиями ХV века. Историческое содержание раскрывается в хронологической последовательности, создавая конкретные образы исторической эпохи. История Минска рассматривается в неразделимой связи с историей Беларуси.

Структурно программа подразделяется на разделы и темы. В разделах и темах указывается примерное количество часов, отводимых на их изучение.

Изучение истории Минска с древнейших времен по ХУ в. дает возможность детям познакомиться со старинным бытом, обрядами, обычаями, одеждой.

При разработке курса главными были следующие критерии: научность знаний, достоверность исторических фактов, гуманизация обучения.

При изучении истории Минска проводятся экскурсии по Минску и в музеи города. Ученики знакомятся с подлинными предметами истории, находками археологов, макетами, реконструкциями исторических памятников, историческими картами, таблицами, техническими средствами обучениями.

Цель курса – формирование современного минчанина, ответственного за судьбу родного города, страны, чувства причастности к жизни столицы, воспитание активной гражданской позиции.

Задачи курса:

  • познакомить учащихся с разносторонними знаниями о Минске (историческими, географическими, социальными, политическими), показывая многогранность минского наследия;

  • сформировать умения и навыки, необходимые для самостоятельного изучения города;

  • создание условий, способствующих повышению культуры молодых людей, развитию их познавательной деятельности.

  • способствовать пробуждению познавательного интереса к жизни Минска, устойчивого интереса к краеведению.

  • формировать осознанную необходимость бережного отношения к наследию города, уважения к предкам и жителям города; гербу и флагу города.

  • воспитание уважения к белорусскому языку, культуре, религиозным убеждениям минчан; привитие любви к национальному и культурному наследию, традициям белорусского народа.

  • активизировать способность учащихся анализировать действительность, применяя знания, умения и навыки, полученные при изучении Минска.









5 КЛАСС


ВВЕДЕНИЕ В КУРС. Мы – минчане. Минск на карте Беларуси.

ТЕМА 1. МИНСК – СТОЛИЦА НАШЕЙ РОДИНЫ. Правительственные учреждения РБ. Советы народных депутатов. Города-побратимы Минска. Проблемы и перспективы. Символы города.

ТЕМА 2. ГОРОД И ВРЕМЯ. Наша древняя столица. План древнего Минска.

ТЕМА 3. ДОСТОПРИМЕЧАТЕЛЬНОСТИ МИНСКА. Монумент Победы. Памятники знаменитым людям страны. Архитектурно- скульптурный комплекс « Минск город-герой». Музеи Минска.

ТЕМА 4. МИНСКИЙ ТРАНСПОРТ. Городской транспорт. Метрополитен. Схема знаки-символы. Метро. Организация движения электропоездов. Минские вокзалы. Правила безопасности в городе.

ТЕМА 5. ГЛАВНЫЕ МАГИСТРАЛИ ГОРОДА. Проспект пяти площадей (Площадь независимости, Победы, Якуба Коласа, Октябрьская площадь, площадь Калинина). История, события, люди в названиях улиц. Улица, на которой я живу. Мой район. Моя школа. Мой дом.

ТЕМА 6. МИНСКИЕ ПРОСТОРЫ. Промышленные зоны: МАЗ, МТЗ, завод холодильников «Горизонт». Романтические уголки старого города. Историко-архитектурный комплекс « Троицкое предместье», верхний город.

ТЕМА 7. ЛЮБИМЫЕ МЕСТА ОТДЫХА МИНЧАН. Ботанический сад. Парки, скверы, бульвары.

ТЕМА 8. ВОДОСНАБЖЕНИЕ МИНСКА. Отопление города. Минско-Вилейская водная система. Водохранилища города (Дрозды, Цнянка, Комсомольское озеро). Водно-парковое кольцо: каскады, фонтаны, реки. Правила поведения на воде.

ТЕМА 9. ЭКОЛОГИЯ МИНСКА. Воздух Минска. Санитарно-гигиеническое состояние города. Стройки города. Санитарно-эпидемиологический надзор за экологическим состоянием города.

ТЕМА 10. ОТДЫХ МИНЧАН. Минские праздники. День города. 3 июля – день освобождения Минска.

ТЕМА 11. МИНСК – ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫЙ ГОРОД. Просвещение города: школы, гимназии. Центры науки – Академия наук, высшие и специальные учебные заведения. Библиотеки. Правила поведения в читальном зале. Имена деятелей науки и культуры в названиях улиц и площадей.

ТЕМА 12. МИНСК СПОРТИВНЫЙ. Спортивные комплексы. Стадионы и спортивные сооружения. Общества и клубы.

ТЕМА 13. НАСЕЛЕНИЕ МИНСКА. Минск – город многонациональный. Занятия минчан.


ПОВТОРИТЕЛЬНО-ОБОБЩАЮЩИЙ УРОК. За что я люблю свой город.










6 КЛАСС. ДРЕВНИЙ МИНСК.


.ВВЕДЕНИЕ. 1ч. Что мы знаем об истории Минска.. Краеведение. Беларусь на современной карте мира. Минск на карте Европы и мира в раннем средневековье..

ТЕМА 2. 5ч. ОТ ДРЕВНОСТИ ДО ПЕРВОГО ЛЕТОПИСНОГО УПОМИНАНИЯ О МИНСКЕ. Источники знаний о древнем Минске. Археологические находки и открытия. Летописи. Важнейшие археологические памятники. Минск – один из старейших городов Беларуси. Первые письменные сообщения о Минске в « Повести временных лет.» Моя родословная. Происхождение Минска, версии и легенды. Родина. Отечество. Родной край. Отражение истории Минска в названиях улиц. Наши предки. Славяне – древние жители Минска. Первые поселения в 1У в. Городище и селище. Природное и географическое положение города. Версии о местонахождении древнего Минска. Легенды вокруг названия Минска. Поход южнорусских князей на Полоцк. Битва на Немиге.

ТЕМА 3. 3 ч. ОБЛИК ДРЕВНЕГО МИНСКА. Минск деревянный.Укрепление города. Древние оборонительные сооружения. Минский замок на карте Минска. Минский храм, его устройство и убранство. Улицы и мостовые. Дом минчанина, мебель,посуда,освещение.Одежда рядового минчанина и феодала. Связь быта и народных традиций. Пища людей того времени.Праздники, забавы, игры и игрушки. Улицы и мостовые. Социальный состав города. Господствующая верхушка.

ТЕМА 4. 3ч. ХОЗЯЙСТВЕННАЯ ЖИЗНЬ ГОРОДА В Х1-ХІУ в.в. Жизнь и быт древних минчан. Занятия минчан. Ремесленники и ремесла. Подсобные промыслы и сельское хозяйство. Торговля и транспорт. Торговые связи Минска.

ТЕМА 5. 2ч. ВОЕННОЕ ДЕЛО в МИНСКЕ. Минские оборонительные сооружения. Крепость. Оружие, снаряжение воина, боевого коня. Феодальные войны. Возвышение Минска в 1101 году.

ТЕМА 7. 2 ч. ПОЛИТИЧЕСКАЯ ИСТОРИЯ МИНСКА В Х1-ХУ в.в.

Минск в Х1в. Связь Минска с судьбой Полоцкого княжества. Новое возвышение Минска в с. Х1 в. От замка крепости до княжеской столицы. Княжение Глеба Всеславича. Правление города в Х11 – Х1У вв.). Образование самостоятельного Минского княжества. Минское вече.

ТЕМА 8. 1ч. ДУХОВНАЯ ЖИЗНЬ МИНСКА. Древние обычаи и обряды в жизни горожан. Принятие христианства, его влияние на внутренний мир людей. Просвещение в Минске. Обучение грамоте. Предания, книги, берестяные грамоты.

ПОВТОРИТЕЛЬНО-ОБОБЩАЮЩИЙ УРОК.


ОСНОВНЫЕ ПОНЯТИЯ И ИДЕИ.


Родина, родной край, родной город, родословная,краеведение, городище, замчище, крепость, городской вал, археология, вещественные источники, летопись, феодадальные войны. Историческая значимость Минска. Основные черты развития Минска в древности, роль Минска в политическом развитии белорусских земель; историческая значимость города. Минск на карте Беларуси.






ЛИТЕРАТУРА.

Н.В.Каменсская, І.С.Краучанка, З.Ю.Капыскі, В.Ф.Раманоускі. Гісторыя Мінска. Мн.1967

.И.С.Кравченко, Л.С.Абецедарский, З.Ю.Копысский, В.Ф.Романовский. История Минска. 1957

Г.В.Штыхов, П.Ф.Лысенко. Древнейшие города Белоруссии.Мн.1966

Помнікі старажытнабеларускай культуры: Новыя адкрыцці. Зб. артыкулау АН БССР. - Мн: Навука і тэхніка, 1984.

Алексеев Л.В. Полоцкая земля 1Х-Х111вв. М., 1966. Аникин В.И. Минск, архитектура столицы Республики. Мн..1985 Арлоу У. Адкуль наш род? Вільня “ Наша будучыня” 2000

Асіноўскі С. Поле памяці. Постаці і падзеі беларускай мінуўшчыны, Мн. “Полымя” 1993

Беларусь: Белая Русь, черная Русь и Литва в картах. Мн.,1991г.

Ул. Бутрамееу. Вял1к1я 1 славутыя людз1 зямл1 беларускай

Беларуская энцыклапедыя” Мн.,1995

Гісторыя Беларусі у дакументах і матэрыялах. 1Х- ХУ111ст.ст.Т.1, Мн.,1936

Гісторыя Беларускай ССР.Т.1.Мн. 1987

Гісторыя Мінска. Мн.,1967

Гісторыя Беларусі. Пад рэдакцыяй Ю.Л.Казакова, А.Г.Каханоўскага, П.А.Лойкі, В.У. Менькоўскага, У.А.Сосны. Мн. НКФ.” Экаперспектыва” 1996

Гульн1, забавы, 1грышчы. Мн. “Беларуская навука”.1996.

Дучыц Л.У. Касцюм жыхароў Беларусі Х-Х111ст.ст. Мн. “ Навука і тэхніка! 1995

Егоров Ю. Градостроительство Белоруссии.М.,1954

Ермаловіч М.І. Па слядах аднаго міфа. Мн.1991

Ермаловіч М.І. Старажытная Беларусь: Полацкі і Новагародскі перыяды. Мн.,1990

Жучкевич В.А. Краткий топонимический словарь Белоруссии. Мн.,1974

Загорульский Э.М. Древний Минск. Мн.,1963

Загорульский Э.М. Возникновение Минска.,1982

З глыбі вякоу. Наш край: Гісторыка- культуралагічны зборнік. Мн., 1992

Заяц Ю.А. Оборонітельные сооруженія Менска в Х1-Х111вв.Мн.,1996

Ігнатоускі У.М. Кароткі нарыс гісторыі Беларусі. Мн., 1992

История Белорусской СССР. Мн., 1977

История Минска. Мн., 1957

Иллюстрированная хронология истории Беларуси. Мн.,1998

Ластоускі В.Ю. Кароткая гісторыя Беларусі. Вільня, 1910

Ляўкоу Э.А. Мауклівыя сведкі мінуушчыны. Мн., 1992

Минск: исторический очерк. Мн., 1994

Міншчына у легендах і паданнях.Мн.”Беларусь” 1998

Музей старажытнабеларускай культуры: Каталог экспазіцыі. Мн.,1983

Нам засталася спадчына. Уклад.Т.Тарасава. – Мн.: Выд. ТАА “ Крас1ка-прынт”, 1996

Праз смугу стагоддзяу. Ускладальнік М.Багадзяж. Мн., « Народная асвета»1993

Памяць. Мінск у 4 кнігах. Кніга 1. Мн.,2001

Пераначуеш – больш пачуеш. Прыказк1 1 прымаук1 для дарослых 1 школьн1кау, для разумных 1 шкодн1кау. Мн.”Мастацкая л1таратура” 2002

Русов П.А. Деревянные сооружения Менска Х111-Х1У вв. Мн.,1992

Тарасау К. Памяць пра легенды: Постаці беларускай мінуушчыны. Мн.1993

Хрестоматия по истории БССР. Ч.1,Мн.,1976

Чарняускі М.М. Археалагічныя помнікі Міншчыны. Мн.,1988

М.М.Чарняускі М.М.Ілюстраваная гісторыя старажытнай Беларус1. Мн. “ Народная асвета” 1997

Чаропка Вітаут. Імя у летапісе.Мн.”Полымя”1994

Штыхов Г.В. Галасы далекіх продкау.Мн.,1968

Г.В.Штыхов, П.Ф.Лысенко. Древнейшие города Белоруссии.Мн.1966 Вячка Целеш. Гарады Беларус1.Мн.”Беларусь” 1998

Н. Матуковский. Минск. Города- герои. Мн. Издательство «Политической литературы» 1982

М.С. Осмоловский. Минск. Мн. 1950

Энцыклапедыя. Археалогія і нумізматыка Беларусі. Мн. “ Беларуская энцыклапедыя” 1993

Сярэднявяковыя старажытнасці Беларусі. Новыя матэрыялы і даследаванні. Мн.” Навука і тэхніка” 1993

Помнікі старажытнабеларускай культуры. Новыя адкрыцці. Зборнік артыкулаў АН БССР.Мн.” Навука і тэхніка”, 1984

Слова пра паход Ігаравы. Мінск. “ Мастацкая літаратура” 1986















Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Внеурочная работа

Категория: Мероприятия

Целевая аудитория: Прочее.
Урок соответствует ФГОС

Скачать
“Славный город Минск, город чудный, древний.”

Автор: Севрюк Ирина Абдулхаевна

Дата: 07.02.2018

Номер свидетельства: 455327


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства