Цели и задачи:
- пробудить у учащихся уважение к языкам;
- развить у учащихся стремление к общению на эрзянском языке;
- обучить языку через культуру и традиции;
- развитие музыкально – творческих способностей у учащихся.
АШТЕМА ЧОКШНЕ - посиделки
Кудазоравась: Прядовсть паксясо роботатне, кудоютконьгак тевтне тейневсть, кувакат телень чокшнетне, мекс-бути тейтертнеяк арасть… Я, кие-бути маряви.
(совить тейтертне, шумбракстнить).
1 – це тейтер.:Шумбрат, Палага патяй!
2 – це тейтер.:Кодамо кудот лембе! Ушосо якшамо.
3 – це тейтер.: Тон мезе течи кармат тееме?
4 – це тейтер.:Мон викшнеме.
5 –це тейтер.:А мон карман штердеме.
(весе ойсить, кармить роботамо).
Кудазоравась:Тейтерть, мекс чатьмонтядо? Ушодояк морыне.
1 – це тейтер.: Давай-ка Татю, «Эрзянь цёра» моронть морак. Пек уш морось весёла.
( Таня Столярова моры моро «Эрзяньцёра»).
ЭРЗЯНЬ ЦЁРА
1к. Козонь чачить эрзянь цёра
Тонь монень видьстэ ёвтыть, ох
Эрзянь велень, эрзянь цёра
Монь седеем калавтык.
2к. Кода ютат тон икельга
Монь превень чаракадыть, ох
Эрзянь велень, эрзянь цёра
Тонь коряс арасть мазыть.
3к. Кува якан, тов а молян
Тон свал аштят монь мельсэ, эх
Эрзянь велень, эрзянь цёра
Валонтькак ваднезь медьсэ.
4к. Аштят паро тумо чувто
Кода морось серьгедят, эх
Морак, морак эрзянь цёра
Васол масторс маряват.
5к. Валске рана лисят паксяв
Черев товзюронь цветьсэ, ох
Учан, кода минь мольтянок
Паксяв ягодас вейсэ.
6к. Козонь чачить эрзянь цёра
Тонь монень видьстэ ёвтык, ох
Эрзянь велень, эрзянь цёра
Монь седеем калавтык.
Кудазоравась: Вай, таго кие – бути маряви.
(совить цёрат).
1 – це цёрась: Шумбратадо, Палага патяй! Шумбратадо, тейтерть!
(кой-конат шумбракстнить, кой – кить чатьмонить).
1 – цёрась:Вана, кода роботыть, а маритькак.
5 – це тейтер.: Кинь мелезэ тевсэ, а лаборды кельсэ. Аволь тынк ладсо, кодаяк тевэс тенек а мутадо.
1 – це тейтер.: Адя, нузякстнэнень эрьва чи праздник.
(2 – це цёрась маш тейтертнень ды кевкстни).
2 – це цёрась: Танюш, панкс пандат?
2 – це тейтер.:Панкс пандан –кудов кандан, а пандат – кудовгак а кандат.
2 – це цёрась:Ужо, Танюш, мон лездан теть.
(туи палина, ёкстасыноскантьпотс). Ванаистя, монь бабам тейнесь – викшнемка.
(3 – цецёрась: яки, ваны, кода роботытьтейтертне).
4 – цетейтер.: Миколь, мезтьтеке пальма аштят? Озак, мороморак.
3 – цецёрась: Ох, и пити, тейтертькелеть. Састо, илязоношка.
4 – цетейтер.:Арась, арась, а карминошка, монькелесьавольансяклабордамомашты, монморамоякпарстемаштан.
(морытьморо «Луганясокелуня»).
Луганясакелунясь,
Луганясакелунясь,
Точкночккумандеронкелунясь,
Вишке кума-кумандеронкелунясь.
Келутьалоцтакорне,
Келутьалоцтакорне,
Точкночккумандеронтакорне,
Вишке кума кумандеронтакорне.
Такорнясаскомнене,
Такорнясаскомнене,
Точкночккумандеронскомнене,
Вишке кума-кумандеронскомнене.
(кие – бути стуки).
Кудазоравась:Киетаготосо? А, те тынь, шайтанонь
эйкакшт? Азёдотестэкудов, монь итак кудомпешксеинжеде.
Эйкакштнэ:Илямизьпане.
1 – цеэйкакш:Монмороморан.
4 – цеэйкакш: А миньнурькаморот.
1 – цетейтер.:Нолдык, Палагапатяй.
(эйкакштнэсовить). Ну-ка цёракат, моратадо.
(6 класс морытьморо «Вейке, кавто, колмо, ниле»).
Вейке, кавто, колмо, ниле.
Припев:
Вейке, кавто, колмо, ниле
Меземенчеватикеле?
Мон а вечктян, мон а вечктян
Азё тон кудов.
Вейке, кавто, колмо, ниле
Косо тон ульнитьикеле?
Зярдомайсинь
Мельгатпансинь
Чийниньмон сей тов.
1 К. Лугантьлангсо а неяват,
Лугантьпотсомейстейнят.
Кода кекшат, а содават
Ков ёртсакнурькинепельумат?
Припев тот – же:
2 к. Ловонтьлангсо а неяват,
Ловонтьпотсомейстейнят.
Кода кекшат, а содават
Нать тон эйсэовсе а виздят?
Припев тот – же:
(5 класс морытьморо «Эрзяньвеле»).
Эрзяньвеле.
Саян монконёвпазнэ, сюконян,
Дыэрзянькельсэ
Тынкмартовейсэ
Моро сергедян
Тириньвеледень.
Сонзэпаксятне – кенерезьпрятне
Мештезэнькомить,
Моронькунсолыть,
Сон эрзянькельсэ
Жойниседейсэ.
Вармасьсайсазо,
Виревпачсазо.
Сэрейпичетне,
Ашокилейтне,
Нетьэрзяньвалтнэ
Морытьмонмарто.
Валдоменельсэ,
Ванькс домка лейсэ.
Масторонькелесь,
Гайгивайгелесь
Свал ульт тон велем
Киртьэрзянькелем.
Мазыйруцясо,
Эрзяньпанарсо.
Од ломать ютыть,
Ламовирькутыть,
Эрязовелесь
Дыэрзянькелесь.
Нармунень морось
Ливтивасоло.
Те эрзяньвалось
Прок тештте палы.
Вансты сон велень,
Дыиринькелень.
4 – цетейтер.:Вай, кода парстеморыть, пильгетнесынсть молить киштеме.
2 – цеэйкакш.:А мон стихотворения ёвтнян.
(Наташа Давыдова ловны стихотворения).
3 – цеэйкакш:Мон тоже стихотворения содан.
(Катя Рычаговаловны стихотворения).
(5 класс морытьнурькаморот).
3 – цецёрась: Морыде, стихотворениятёвлиде, ней азёдокудов.
1 – цеэйкакш:Миньтенкнурькаморотморсинек, стихотворениятёвтнинек, а ней пандядоэйсэнек. Вана, кастанопокшто, миньтенкневтяно.
(весечатьмонить)
Кудазоравась:Мезтьчатьмонтядо, паряк, ещё мезеякморатадо.
(Гульгина Настя и Дуленова Катя морытьморо «Эрзянькель»).
Эрзянькель
Монь чачтымимэрзяньава,
Эрзяньмасторсокасынь,
Эрзякскортамобаславазь
Весепингем, весе чим.
Мороюткось:
Эрзянькель, тиринькель,
Ашо килей, чуди лей,
Чольдердицягорнипов,
Гайсэморыцяцёков.
Эрьвакелесьэськойсэнзэ.
Мазый, эрявикс, питней.
Илядостувтоэйсэнзэ,
Путодотензэ седей.
Мороюткось:
Тириньмастор, вечкеньвеле,
Седеем кецнитонь кис.
Мон пек вечксаэсенькелем,
А стувтсамеельцечис!
Мороюткось: 2 раза.
(Гульгина Настя моры моро «Гармошка»).
Гармошка.
1к. Сторона моя родная
Голосистая моя
Чуть гармошки заиграют - эх
Собираются друзья
ПРИПЕВ:
Играй, играй гармошка
Играй задорная.
Если б слышал Заволокин
Как поёт Мордовия.
2 к. Даже в дальних деревеньках
Песни звонкие поют.
И припевки, и частушки - эх
По гулянью узнают.
Припев тот-же:
3 к. От чего, не знаем сами
От зари и до зари.
Под гармошку вместе с нами - эх
Распевают соловьи.
Припев тот-же:
4 к. Луганясакелунесь
Луганясакелунесь
Точк-мочккумандерекелунесь
Вишке кумакумандерекелунесь
Припев:
Морак, моракмоньгормошка
Моракседейнестэ тон.
АнсякмарясьЗаволокин
Кода моры эрзянькель.
Играй, играй гармошка
Играй задорная.
Если б слышал Заволокин
Как поёт Мордовия.
(мейлекармить весе пурнамокудов).
Кудазоравась: Ну, весененьпокшсюкпрядывастомазонок.
(весетуитьэсестроботастмарто).