kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Разработка урока мокшанского языка

Нажмите, чтобы узнать подробности

«Шачема васттон и родной кяльдон мазы аш…»

Темась А.Малькинонь « Каркне тердихть куду» стихотворениянц коряс

Цельхне : Ваномс писательть  стихотворениянц эса шачема ширеть няфтеманц, касфтомс шабатнень кельгомаснон  шачема ширети, перьфпяльть ванфтоманцты .

                        Шачем крайняй

Ару лихтибряняй

Атянь-авань мазы уженяй

Масторлангса тяконяй и фкяняй

Лажатфкаса ваймозе тейть шяйф               

Урокть  ходоц

 Учительсь: Шумбратада, шабат, инжихть!

Тячи пуромоме марса, штоба  корхтамс и шнамс шачем- касом краеньконь и родной кяленьконь.            

          Мокшень  кяльняй, корхнембяльняй,

          Коза  тязан  арда-моль,

          Мокшекс  пяльнихть эсон  мяльне,

          Тядянь валнясь  кургсон  коль…   

Эрь ломанть ули шачема – касома вастоняц, уженяц, сонцень родной кялец. Минь, мокшэрзянь народть, родинаньке - Мордовиясь           . Шабат, а минь емла родинаньке – тя велесь, коса минь шачеме, касоме, азоськ инь питнидонга питни, мазы, ару,  валть  мокшень кяльса« тядя», конац етафтови рузонь кяльс « момочка».Тя сембе мокшэрзянь мазы крайть, мазышинц и пара вайме ломанензон колга сермадсть и сермадыхть писателехне и поэттне кода мокшень стане и рузонь. Рузонь поэттне  С.Есенин, А.Пушкин, М.Ю.Лермонтов и лиятне, а мокшень  нят Валентина Ивановна Мишанинась, Виктор Михайлович Лобанов, Василий Никонорович Радин, И.Девин, Иван Кудашкин, А.Малькини лиятне. И тячиень урокса ванцаськ, кода Александр Малькин Пяк кърхкаста тейнек няфтезе шачема – касома крайти кельгомать «Каркне тердихть куду» стихотворениянц эса.   Поэтть творчестванц колга сообщениять аноклазе …………,А. Малькин –содаф поэт –лирик.Аф стак поэзиянь кельгихне лемнесазь Малькинонь МОРАЙ ЦЕФКСОКС.И тя афкукс виде.Тячиень урокса минь ванцаськ сонь стихотворениянц «Каркне тердихть куду»        

ЭРЯВИ ЛУВОМС СТИХОТВОРЕНИЯЧЬ.

--Шабат, минь няйсаськ, што пяк лац няфтсы лирическяй геройть таколдоманц эсь шачема –касома ширенцты. И тя пичедемась, мон арьсян кемоста сотф минь сембонь мархта. Минь сембе лажаткшнетяма эсь шачема вастозонк. И мон арьсян, што тиньге седисонт палы лажадома толнясь эсь шачема –касома вастозонт. Вдь тинь сембе пуромоде  ошти эрь кодама уженяста.

--А тяни отвечатама тяфтама кизефкс лангс

1.Коса няфтеви лирическяй геройть таколдомац эсь шачема ширенцты.

2.Кинди ломанць эряскоды инь стака пингста.

3. Мес поэтсь сявсь образонди аф лия нармонь, а каркнень

-- Шабат, а тяни мон теенть луван содама ефкс, а тинь сон содасть.

Длинноногий, длинношеий

Длинноклювый, телом белый

А затылок белый, красный,

Бродит по болотам грязным,

Ловит в них лягушек,

Бестолковых попрыгушек

   (Журавль)

Рузкс, шабат, каркненди мярьгихть    Журавли.

 -- Журавли всегда служили людям символом тоски по родному дому. Редкий человек, находясь вдалеке от родных мест и услышав тоскливое курлыканье журавлей, не мечтал вернуться к теплу родного очага.Русский народ всегда почитал прилетающего весной журавля, как птицу счастья и радости.                                        ---Шабат минь тяса няйсаськ, што аф аньцек мокшетне сявонделезь каркть, но и руссневок –кода паронь арьси нармонькс, кода лажады ломанць эсь кудозонза

Теенть тяфтама заданиясь

1. Максфт валнят, а тинь арьседа валрисьмоне (предложения)

КУД, АЩИ, ОЦЮ, МАЗЫ.(ащи оцю мазы куд), А тяни арьседа синквейна  предметокс ащи КУД валсь. 2 прилагательнайхть, 3 глаголхт, валрисьмось ащи 3 валста

МАЗЫ,ОЦЮ КУД, Кудсь –Монь юрхтозе

____стихотворение З.Ф.Дорофеев «Русь»

--Шабат, а тяни давайте лятфтасаськ, кодама илас аноклайхть минь мокшэрзянь народсь июль ковста.

(минь аноклатама 1000 кизоти).

_-Шабат, а мезе тинь тиеледе, штоба сяда мазоптомс шачема крайть

    (Озафнелеме шуфтонят….)

--Шабат, ваность конашкава мазомсь минь Республиканьке, а тянь семботь тисы, шабат минь Республикань главаньке Н.И.Меркушкин. Конац вятьсы мокшэрзянь наротть эсь мельганза  виде кинять эзга маштозь, оцю мяль шарфни велетненди.                              

        Эсь урокозень еран аделамс Никул Эркаень валонзон мархта:

       Родимый  край, тобою  я живу!

       Я в каждом  колоске, былинке каждой,

       Где  б ни был я, с неутолимой  жаждой,

       Родимый  край, тобою  я  живу.

Тячи минь мархтонт корхтаме шачема –касома крайть колга, азан оцю спасиба, шабатненди сянкса, мес монь урокозень петезь эсь кельгомаснон мархта шачема крайти, оцю спасиба азондан Марина Николаевнанди цебярь, кялень кельги шабаттнеь инкса, и оцю стасиба школать оцюнянцты Зинаида Ивановнанди, мес рузонь школаса ванфтови минь шачема кяленьк

ВАЛМУВОРКСТ

КУВАНЕ ЛОМАНЦЬ АФОЛЬ ШАР, КИЦ СЯКА КУДУ ВЯТИ

      Тежянь киза марса

Мокшень крайняй, шачем мастор,

Ащат тон пяк мазы вастса.

Тежянь киза ладязь эрят

Руснень и лиятнень мархта.

Мокшет, эрзят, руст и татархт,

Марстот-кода фкя семья.

Морсихть колгат, шачем мастор,

Панчт и мазопт эрь шиня.

Мокшень крайняй, шачем шире,

Тяста ковга аф туян,

Сяс месс лацот цебярь васта

Костовок мон аф муян.

            Келькте, крайняй!

Мон келькте, шачем- касом крайняй,

И аньцек эсот шнакшнян фланкс.

Най терди эсон шуди ляйнясь,

И пиче вирсь, ков якан пангс.

Мон кельгса вельхкссот сенем менельть,

Мзярда мадан тишеть лангс.

Эрь мазы панчфкясь тейне венемсь

И оцю кенярдема кандсь.

Мон келькте шачем –касом крайняй,

Мзярда шобда, аш шиня,

Мзярда ковнясь ванны вярде

И тейне валдопты киня.

  Тежянь киза кяденьбецек

Тежянь киза фкя- фкянь мархта ладязь

Эряйхть марса русне и мордвась.

Тежянь киза, кода раднякс арасть,

Марстонь вийса оцю тевс кундасть.

Тайгоза най масторть келес славась,

Кнань Шкайсь Россияти бславась.

Тежянь киза сталмода аф пелезь

 Мокшет, эрзят, мариецт, руст…

Тежянь киза эряфть эзга кялезь

Вярьгак кандсазь лемонц Шкаень Русть.

Павазуста эрязь етнихть шиньке,

И аф пувордай лияв минь киньке.

 Тежянь кизось- ялгаксшинь иланьке!

Инголи аф сяськомат, од кит.

Кат каф шами вестевок минь шраньке,

Кази эряфсь валда, мани шит.

Марсот най Мордовиясь, Россиясь,

Нацияньке- инь шумбрась и виись.

        Шачема край!

Шачема край ! Тонь жольнязь шуди ляйце.

Колгат морот кайгихть эрь шиня.

Содаса, аф муви лацот васта,

Мокшень край, Россиянь уженя.

Шачема край ! Тон содак – Аф юкстате,

 Кда ковга ичкози туян.

Тяса лама цебярьда мон васьфтень,

Сединь озафкс ширдет най муян.

     Келькте, крайняй!

Келькте, келькте, шачем мастор,

Тядянь- алянь мазы край!

 Сяда цебярь шнама васта

Костовок мон аф муян.

 Келемсть сери пиче вирьхне,

Ацавсть паксят велеть перьф.

Мокшень кяльса шнате, крайняй,

Шнамот кариан веконьберьф!

Тяса шачень, тяса касан,

Тяса азонь васень валть.

Тяса тиень васень аськолксть,

Тяса няине ши валдть.

Кармань шарьхкодема тяса

 Кайги, мазы шачем кяльть.

 Тонафнема кармань тяса,

 Прязон сявонь васень мяльть.

Шачем крайняй, мазы ликцень,

Кандса мархтон пинкнень пачк.

Фалу мяльсон мазышице,

Фалу мяльсон мокшень кяльсь!

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Разработка урока мокшанского языка»

«Шачема васттон и родной кяльдон мазы аш…»

Темась А.Малькинонь « Каркне тердихть куду» стихотворениянц коряс


Цельхне : Ваномс писательть стихотворениянц эса шачема ширеть няфтеманц , касфтомс шабатнень кельгомаснон шачема ширети , перьфпяльть ванфтоманцты .

Шачем крайняй

Ару лихтибряняй

Атянь-авань мазы уженяй

Масторлангса тяконяй и фкяняй

Лажатфкаса ваймозе тейть шяйф

Урокть ходоц

Учительсь: Шумбратада , шабат, инжихть!

Тячи пуромоме марса , штоба корхтамс и шнамс шачем- касом краеньконь и родной кяленьконь.

Мокшень кяльняй, корхнембяльняй,

Коза тязан арда-моль,

Мокшекс пяльнихть эсон мяльне,

Тядянь валнясь кургсон коль…

Эрь ломанть ули шачема – касома вастоняц, уженяц , сонцень родной кялец. Минь , мокшэрзянь народть , родинаньке - Мордовиясь . Шабат , а минь емла родинаньке – тя велесь , коса минь шачеме, касоме , азоськ инь питнидонга питни, мазы , ару, валть мокшень кяльса« тядя», конац етафтови рузонь кяльс « момочка».Тя сембе мокшэрзянь мазы крайть , мазышинц и пара вайме ломанензон колга сермадсть и сермадыхть писателехне и поэттне кода мокшень стане и рузонь . Рузонь поэттне С.Есенин, А.Пушкин, М.Ю.Лермонтов и лиятне, а мокшень нят Валентина Ивановна Мишанинась, Виктор Михайлович Лобанов , Василий Никонорович Радин , И.Девин, Иван Кудашкин, А.Малькини лиятне. И тячиень урокса ванцаськ, кода Александр Малькин Пяк кърхкаста тейнек няфтезе шачема – касома крайти кельгомать «Каркне тердихть куду» стихотворениянц эса . Поэтть творчестванц колга сообщениять аноклазе …………,А. Малькин –содаф поэт –лирик.Аф стак поэзиянь кельгихне лемнесазь Малькинонь МОРАЙ ЦЕФКСОКС.И тя афкукс виде.Тячиень урокса минь ванцаськ сонь стихотворениянц «Каркне тердихть куду»

ЭРЯВИ ЛУВОМС СТИХОТВОРЕНИЯЧЬ.

-------Шабат, минь няйсаськ , што пяк лац няфтсы лирическяй геройть таколдоманц эсь шачема –касома ширенцты. И тя пичедемась , мон арьсян кемоста сотф минь сембонь мархта. Минь сембе лажаткшнетяма эсь шачема вастозонк. И мон арьсян, што тиньге седисонт палы лажадома толнясь эсь шачема –касома вастозонт. Вдь тинь сембе пуромоде ошти эрь кодама уженяста.

---------А тяни отвечатама тяфтама кизефкс лангс

1.Коса няфтеви лирическяй геройть таколдомац эсь шачема ширенцты.

2.Кинди ломанць эряскоды инь стака пингста.

3. Мес поэтсь сявсь образонди аф лия нармонь , а каркнень

--------- Шабат , а тяни мон теенть луван содама ефкс , а тинь сон содасть.

Длинноногий, длинношеий

Длинноклювый, телом белый

А затылок белый , красный,

Бродит по болотам грязным ,

Ловит в них лягушек,

Бестолковых попрыгушек

(Журавль)

Рузкс , шабат, каркненди мярьгихть Журавли.

------- Журавли всегда служили людям символом тоски по родному дому . Редкий человек , находясь вдалеке от родных мест и услышав тоскливое курлыканье журавлей , не мечтал вернуться к теплу родного очага.Русский народ всегда почитал прилетающего весной журавля , как птицу счастья и радости. -----------Шабат минь тяса няйсаськ, што аф аньцек мокшетне сявонделезь каркть , но и руссневок –кода паронь арьси нармонькс, кода лажады ломанць эсь кудозонза

Теенть тяфтама заданиясь

1. Максфт валнят , а тинь арьседа валрисьмоне (предложения)

КУД, АЩИ, ОЦЮ, МАЗЫ.(ащи оцю мазы куд), А тяни арьседа синквейна предметокс ащи КУД валсь. 2 прилагательнайхть, 3 глаголхт, валрисьмось ащи 3 валста

МАЗЫ ,ОЦЮ КУД, Кудсь –Монь юрхтозе

____стихотворение З.Ф.Дорофеев «Русь»

-------Шабат , а тяни давайте лятфтасаськ, кодама илас аноклайхть минь мокшэрзянь народсь июль ковста.

(минь аноклатама 1000 кизоти).

_------Шабат , а мезе тинь тиеледе , штоба сяда мазоптомс шачема крайть

(Озафнелеме шуфтонят….)

-------Шабат, ваность конашкава мазомсь минь Республиканьке , а тянь семботь тисы , шабат минь Республикань главаньке Н.И.Меркушкин. Конац вятьсы мокшэрзянь наротть эсь мельганза виде кинять эзга маштозь, оцю мяль шарфни велетненди .

Эсь урокозень еран аделамс Никул Эркаень валонзон мархта:

Родимый край, тобою я живу!

Я в каждом колоске, былинке каждой,

Где б ни был я, с неутолимой жаждой,

Родимый край, тобою я живу.

Тячи минь мархтонт корхтаме шачема –касома крайть колга , азан оцю спасиба , шабатненди сянкса , мес монь урокозень петезь эсь кельгомаснон мархта шачема крайти , оцю спасиба азондан Марина Николаевнанди цебярь , кялень кельги шабаттнеь инкса, и оцю стасиба школать оцюнянцты Зинаида Ивановнанди , мес рузонь школаса ванфтови минь шачема кяленьк

ВАЛМУВОРКСТ

КУВАНЕ ЛОМАНЦЬ АФОЛЬ ШАР , КИЦ СЯКА КУДУ ВЯТИ

Тежянь киза марса

Мокшень крайняй , шачем мастор,

Ащат тон пяк мазы вастса.

Тежянь киза ладязь эрят

Руснень и лиятнень мархта.

Мокшет , эрзят, руст и татархт,

Марстот-кода фкя семья.

Морсихть колгат, шачем мастор,

Панчт и мазопт эрь шиня.

Мокшень крайняй , шачем шире,

Тяста ковга аф туян,

Сяс месс лацот цебярь васта

Костовок мон аф муян.

Келькте, крайняй!


Мон келькте, шачем- касом крайняй,

И аньцек эсот шнакшнян фланкс.

Най терди эсон шуди ляйнясь,

И пиче вирсь, ков якан пангс.

Мон кельгса вельхкссот сенем менельть,

Мзярда мадан тишеть лангс.

Эрь мазы панчфкясь тейне венемсь

И оцю кенярдема кандсь.

Мон келькте шачем –касом крайняй,

Мзярда шобда , аш шиня,

Мзярда ковнясь ванны вярде

И тейне валдопты киня.


Тежянь киза кяденьбецек


Тежянь киза фкя- фкянь мархта ладязь

Эряйхть марса русне и мордвась.

Тежянь киза , кода раднякс арасть,

Марстонь вийса оцю тевс кундасть.

Тайгоза най масторть келес славась,

Кнань Шкайсь Россияти бславась.

Тежянь киза сталмода аф пелезь

Мокшет , эрзят , мариецт , руст…

Тежянь киза эряфть эзга кялезь

Вярьгак кандсазь лемонц Шкаень Русть.

Павазуста эрязь етнихть шиньке,

И аф пувордай лияв минь киньке.

Тежянь кизось- ялгаксшинь иланьке!

Инголи аф сяськомат , од кит.

Кат каф шами вестевок минь шраньке,

Кази эряфсь валда , мани шит.

Марсот най Мордовиясь , Россиясь,

Нацияньке- инь шумбрась и виись.


Шачема край!


Шачема край ! Тонь жольнязь шуди ляйце.

Колгат морот кайгихть эрь шиня.

Содаса , аф муви лацот васта,

Мокшень край , Россиянь уженя.

Шачема край ! Тон содак – Аф юкстате,

Кда ковга ичкози туян.

Тяса лама цебярьда мон васьфтень,

Сединь озафкс ширдет най муян.


Келькте , крайняй!


Келькте, келькте , шачем мастор,

Тядянь- алянь мазы край!

Сяда цебярь шнама васта

Костовок мон аф муян.

Келемсть сери пиче вирьхне,

Ацавсть паксят велеть перьф.

Мокшень кяльса шнате , крайняй,

Шнамот кариан веконьберьф!

Тяса шачень, тяса касан,

Тяса азонь васень валть.

Тяса тиень васень аськолксть,

Тяса няине ши валдть.

Кармань шарьхкодема тяса

Кайги , мазы шачем кяльть.

Тонафнема кармань тяса,

Прязон сявонь васень мяльть.

Шачем крайняй , мазы ликцень,

Кандса мархтон пинкнень пачк.

Фалу мяльсон мазышице,

Фалу мяльсон мокшень кяльсь!


Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Русский язык

Категория: Уроки

Целевая аудитория: 8 класс

Скачать
Разработка урока мокшанского языка

Автор: Никитина Лидия Николаевна

Дата: 06.11.2015

Номер свидетельства: 248937

Похожие файлы

object(ArrayObject)#862 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(128) "Презентация к уроку по мокшанскому языку в 5 классе по теме "Антонипне""
    ["seo_title"] => string(73) "prezentatsiia_k_uroku_po_mokshanskomu_iazyku_v_5_klasse_po_teme_antonipne"
    ["file_id"] => string(6) "580591"
    ["category_seo"] => string(13) "vsemUchitelam"
    ["subcategory_seo"] => string(11) "presentacii"
    ["date"] => string(10) "1621189283"
  }
}


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства