kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Сценарий внеклассного мероприятия, посвященного 150-летию П.И.Тамбиева

Нажмите, чтобы узнать подробности

Творческий вечер,посвященный 150-летию П.И.Тамбиева

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Сценарий внеклассного мероприятия, посвященного 150-летию П.И.Тамбиева»

Сценарий внеклассного мероприятия, посвященного 150-летию П.И.Тамбиева

Тамерлан


«ЛIы хахуэ лъэпкъым къыхэхъукIмэ,

 И напщIэ телъыр лъэпкъ дамыгъэщ»


Мане.

Добрый день уважаемые гости . Мы рады видеть вас на творческом вечере, посвящённом 150- летию со дня рождения просветителя адыгской литературы  - Паго Измаиловича Тамбиева.
Тамерлан

Фи махуэ ф1ыуэ! Дэ зэрытщ1эщи, мы дунейм зы лъэпкъи теткъым талант зыбгъэдэмылърэ пщ1э зыхуэмыфащэрэ . Зы лъэпкъыбзи щы1экъым узыхуей гупсысэр кърип1уатэ мыхьуну. Нэхъыщхьэр - лъэпкъымрэ абы и бзэмрэ я зэф1эк1 псор зыгъэнэхуэфын ц1ыху уардэ къэхъунырщ. Абы и лъэныкъуэк1э адыгэхэм Тхьэ лъап1эм и нэф1 къытщыхуауэ къыщ1эк1ынущ.

 Ди лъэпкъми  къыхэк1ащ ф1ыщ1эрэ щ1ыхьк1э  зи ц1эр жыжьэ нэ1уса ц1ыху лъэрызехьэ куэд. Абыхэм яхэтащ зауэл1 хахуэхэмрэ дзэпщ 1эк1уэлъак1уэхэмрэ, политик 1эзэхэмрэ къэрал 1уэхущ1ак1уэ  щыпкъэхэмрэ, лъэпкъыр ф1ым хуэзэным щ1эбэн узэщ1ак1уэхэмрэ лъэпкъыбзэм и 1эф1ыр щ1ым и гулъым хуэдэу къэзыгъазэ усак1уэхэмрэ. Абыхэм ящыщ зыщ Тамбий Пагуэ Исмэхьил и къуэр.- узэщ1ак1уэр,т1ощ1рэ епл1анэ курыт еджап1эм и ц1э лъап1эр зезыхьэр.


Мане

Время – объективный и непорочный судья. Всего и всех… Попытки людей судить о прошлом, категориями сегодняшних представителей естественны, но субъективны.

Проходит век. Живу ему под стать,

И слышен ветер в книге бытия.

Бог пишет эту книгу, ты и я,

Чтобы чужим рукам ее листать.

Перелистаем же вместе книгу жизни Паго, обратимся к его корням, вглядимся в крону, озаримся его светом, вслушаемся в его слово.

Тамерлан. Зэгуэр адыгэбзэ, Iуэры­Iуа­тэ тхылъ къызэгуэзыхауэ Тамбий Пагуэ и цIэм хуэмыза щы­Iэу къыщIэкIынкъым. Ауэ хэт хъуну ар езыр? Сыт и Iуэху­щIафэу щыта, абы къызэ­ри­нэкIауэ дунейм сыт къытена?

Биография П.И.Тамбиева

Паго Исмаилович Тамбиев – выдающийся кабардинский общественно-политический деятель конца ХIX – начала XX века. Он был среди тех, кто пробуждал сознание народа, его тягу к образованию и прогрессу, нес в его массы просвещение и преумножал отечественную культуру.

Тамбиев родился в 1873 г. Окончив начальное училище, в 1888 г. поступил в Закавказскую учительскую семинарию в г. Гори. Здесь в это же время учился и Нариман Нариманов, впоследствии видный азербайджанский государственный деятель, публицист и педагог. С Наримановым Тамбиева сближали свободолюбивые настроения, вынашиваемые планы по просвещению народа. Еще до Октябрьской революции Нариманов работал над составлением учебников и словарей родного языка, а Тамбиев, находившийся по долгу службы в Азербайджане, но не порывавший связей с родиной, находил в старшем друге единомышленника и учителя, задумывался под его влиянием над созданием азбуки кабардинского языка. В свою очередь Нариманов высоко ценил Тамбиева как «горца-интеллигента, высококвалифицированного специалиста, человека безупречной честности и порядочности» и оказывал ему поддержку в трудные минуты его жизни.

В годы учебы в семинарии Тамбиев знакомится с Л.П. Лопатинским, редактором крупного Тифлисского издания – «Сборника для описания местностей и племен Кавказа» (СМОМПК). Вскоре он стал систематически печататься в этом издании и на протяжении четверти века опубликовал здесь значительный пласт адыгского фольклора. Вместе с тем Лопатинский сделался наставником и покровителем Тамбиева в его полной драматических перипетий жизни, неоднократно оказывая ему помощь советом и содействием.

Завершив в 1892 г. учебу, Тамбиев работал учителем в Майкопской горской школе. Вместе с ним в это время учителем этой же школы был Таштемир Эльдарханов, известный впоследствии чеченский государственный деятель. Но рост числа учащихся-горцев в школе благодаря этим молодым учителям, влияние на их умы исповедуемых ими свободолюбивых идей вызвали недовольство дирекции училищ Кубанской области, и они были уволены. Отправившись после этого в Тифлис к своему наставнику Лопатинскому, Тамбиев при его содействии определился на работу в канцелярию Кавказского учебного округа. Здесь его утвердили в чине губернского секретаря со старшинством. Несмотря на улучшение служебного положения, Тамбиев не оставлял мечты о возвращении к педагогической деятельности. В 1899 г. он сдал экзамены в Александровском институте в Тифлисе и получил звание учителя реального училища. Но его по-прежнему не допускали к любимому делу. И лишь окончательно уверившись в тщетности своих надежд, он в следующем, 1900 г., уехал в Ригу и поступил в Политехнический институт. Там он знакомится со Степаном Шаумяном, впоследствии одним из руководителей революционного движения на Кавказе, литератором и критиком. Тамбиев встречался с ним и в последующие годы, а после его трагической гибели в 1918 г. семья Шаумяна принимала деятельное участие в его судьбе.

Окончив в 1904 г. Политехнический институт, Тамбиев едет в один из крупнейших промышленных центров России – Баку, где работает на фабрике известного азербайджанского промышленника и миллионера Гаджи-Зейнала Тагиева. Уже осенью того же года Тагиев командирует его как способного инженера в Германию для изучения текстильного производства. Вернувшись из-за границы, Тамбиев продолжал работать на той же фабрике, а в 1908 г. перешел на службу в известную «Нефтяную компанию братьев Нобель». Находясь на этой работе, в 1916 г. принял приглашение «Торгового дома Бенкендорф» на должность управляющего нефтяными промыслами.

Работая в Баку, Тамбиев поддерживал тесные связи с Кабардой, где пытался осуществить свою просветительскую программу. В письмах этого периода он неоднократно подчеркивал, что «всегда мечтал и жил мыслью о служении народу», «послужить своим братьям, внося в их сознание свет науки, искусства и жажду знаний». Он принимал активное участие в работе «Общества по распространению образования в Кабарде», внося культурно-организационные предложения, вел переписку с начальником Нальчикского округа С. Клишбиевым по вопросам своих просветительских планов, часто выезжал в Нальчик для их осуществления. Он способствовал открытию школ, набору учащихся, выдаче стипендий обучающимся в средних и высших российских учебных заведениях, организации конкурса с выдачей денежной премии для собирателей «кабардинской старины». Одновременно добивался постановки вопросов по поднятию экономики округа, по борьбе с различного рода расхитителями и злоупотребителями.

Несмотря на близкие контакты с кавказскими революционерами, в частности с Н. Наримановым и С. Шаумяном, Тамбиев не был сторонником революционных методов преобразования общественного строя. Они же его ценили как человека с демократическими убеждениями, «в высшей степени полезного специалиста и незаменимого сотрудника, прошедшего честную и долголетнюю трудовую жизнь». Тамбиев считал просвещение всемогущим средством улучшения жизненных условий народа, стирания классовых противоречий и установления социальной справедливости. Верный путь к достижению социальной гармонии он видел в нравственном сомоусовершенствовании, следовании благородным этическим идеалам, распространении в широких массах народа знаний и культуры. Будучи просветителем-демократом, разделявшим принципы народного просвещения, он был на стороне борющихся против экономического гнета трудовых масс, сам был в неустанных поисках путей их освобождения от социального закабаления.

После Февральской революции 1917 г. Тамбиев вместе с семьей выехал в Нальчик. Здесь его застала Октябрьская революция.

В 1918 г. Тамбиев исполнял должность комиссара просвещения, а его жена Зейнаб Абдрахманова, окончившая Петербургский медицинский институт, работала врачом в Нальчикской окружной больнице.

После завершения Гражданской войны и окончательного установления Советской власти Тамбиева, как опытного инженера, назначили на работу в Совнархоз, а затем его председателем. Будучи на этом посту он входил в делегацию, посланную в Москву для создания Кабардино-Балкарской автономной области. Он принимал непосредственное участие в открытии Нальчикского краеведческого музея, для которого привез из Москвы дорогостоящие полотна известных художников и другие экспонаты.

В 1922 г. Тамбиев был оклеветан, но последствий избежал благодаря вмешательству председателя Совнаркома Азербайджана Н. Нариманова и председателя Дагестанского Совнархоза Коркмасова, давших ему высокую характеристику. По ходатайству Нариманова Тамбиев был откамандирован в полномочное представительство Азербайджанской Республики в Москве на должность начальника экономического отдела, а через некоторое время переведен в Баку уполномоченным Наркомпромторга. После смерти Нариманова в 1925 г. Тамбиев по приглашению Коркмасова перехал в Дагестан, где его назначили в Совнархоз управляющим горнотехнической конторой. Однако Б. Калмыков, тогдашний председатель Исполкома областного Совета (1921-1930), преследовавший Тамбиева еще в годы работы в Нальчике, добивался его ареста. В середине 1927 г. он был репрессирован по сфабрикованному обвинению – «за участие в контрреволюционной националистической организации». Умер в больнице до суда в марте 1928 г. из-за обострившейся болезни туберкулеза легких. Посмертно реабилитирован.

Тамбиев является зачинателем адыгской фольклористики. Его фольклорные публикации в СМОМПКе в значительной степени дополняют фольклорный фонд, начало которому положил Шора Ногмов. Особая заслуга Тамбиева состоит в том, что в его публикациях представлены почти все жанры устного народного творчества и при этом на различных адыгских диалектах. Им было опубликовано 5 сказаний и преданий («Редедя», «Предание о Гошегаг», «За зло плати добром», 28 песен, 21 сказка и, наконец, 893 пословиц, поговорок, загадок, скороговорок, примет и поверий, рецептов из народной медицины. Записи на адыгском языке, наряду с подстрочником, сопровождаются их литературным переводом; к ним дана научная паспортизация, где сообщается когда, где и от кого был записан данный текст; объясняются лексические различия между кабардинскими и адыгейскими вариантами, географические термины, бытовые понятия. Для Тамбиева фольклор был поэтической летописью народа, сводом народной мудрости, сокровищницей живой народной речи. О его публикациях можно сказать словами Добролюбова, что «… произведения народной словесности заключают в себе исторические предания, в них отражаются миросозерцание народа, его быт, степень его образованности», и поэтому трудно переоценить их значение.

Другой важнейшей заслугой Тамбиева явилось составление «Кабардинской азбуки». Она была издана в Тифлисе в 1906 г., а затем введена в качестве учебного пособия в Нальчикской горской школе и Нальчикском реальном училище. То была вторая после учебника Кази Атажукина и первая, имевшая широкое практическое применение вплоть до Октябрьской революции.

Трагическая судьба Тамбиева, безвинно пострадавшего от политических репрессиий, его значительный вклад в культуру и просвещение народа, его активное участие в государственном строительстве Кабардино-Балкарии на посту первого председателя Совнархоза (прообраз нынешнего совета министров) дают основание для увековечения памяти этого выдающегося деятеля, назвав его именем одну из улиц Нальчика.

  • Тамбий Исмэхьил и къуэ Пагуэ 1873 гъэм хьэжрэтым щыIэ Хьэ­тIохъущыкъуей (ар иджы­ри Къэрэшей-Шэрджэсым хеубыдэ) къуажэм къыщалъхуащ, пэщIэдзэ еджа­пIэ­ри а щIыпIэм къыщиухащ. 1888 гъэм ар щIотIыс­хьэ егъэджакIуэхэр щагъэ­хьэ­зыру Гори къалэм дэт семинарием. Еджэу здэщыIэм, абы ныб­жьэгъу къыхуохъу иужь­кIэ адыгэ узэщIакIуэ Iэ­зэ хъуа Къэшэж ТIалиб, рево­лю­ционер цIэрыIуэ икIи къэрал къулыкъущIэшхуэ хъуа азербайджан лIы щыпкъэ Нариманов Нариман, Кавказым ис лъэпкъхэм я щэнхабзэмрэ я бзэхэмрэ къэп­щытэным ямылейуэ куэд хэзылэжьыхьа урыс профессор Лопатинский Лев сы­мэ. Ап­хуэ­дэ цIыхугъэхэр зы­гъуэ­та адыгэ щIалэ жаныр, къы­зыхэкIа лъэпкъым лъа­гъу­ныгъэ къабзэ хуэзыщIар игъащIэ псокIэ зытемыкIын гъуэгу захуэ абы щыгъуэ теуващ. Ар хьэщыкъ хуэхъуащ адыгэхэм щIэныгъэ егъэ­гъуэ­тыным, абыхэм я Iуэры­Iуа­тэр, я хабзэхэр, я тхыдэр на­лъэ зырызурэ къэщыпыжыным икIи и псэр пытыху а Iуэхум псэ­емыблэжу хуэлэжьэным.

  • ЕджапIэр къиуха нэужь, ар бгырыс ныбжьыщIэхэр щра­гъа­джэу Мейкъуапэ дэт школым ягъакIуэри, илъэс зы­тIущ­кIэ абы щолажьэ. Абы иужькIэ Тамбийр Тифлис що­джэ икIи щолажьэ. Ригэ къалэм макIуэри, абы дэт политехникэ институтыр къеух. КъыкIэлъыкIуэу ар инженеру Баку щIыдагъэ къыщIэ­шы­пIэхэм щолажьэ, къулы­къу­шхуэ дыдэхэр къыхуа­гъэ­фащэри, и щIэныгъэм щыхигъэхъуэн щхьэкIэ Германием ягъакIуэ, текстиль Iуэхум щыхуоджэ. Къегъэзэжри, аргуэру Баку инженер къулыкъу иIэу щолажьэ, Урысейр революцэм зэщIищ­тэху. Революцэ зэманым ар хущIокъу и лъэпкъ мащIэр зы лъэныкъуэми телъхьэ хуэмыхъуу, и щхьэ зэрихъумэжын Iуэху зэрызэрихуэным. Ауэ Наримановымрэ Шаумян Степанрэ хуэдэ ныб­жьэгъухэр зиIа адыгэлIыр икIэм-икIэжым революцэм и бэракъым телыдыкI лозунгхэм дахьэхри, Советхэм ядо­лажьэ. Абы ди респбуликэ цIыкIум, а зэманым область статус зиIэу щытам, и Сов­нархозым — нэгъуэщIу жы­пIэмэ, экономикэ IуэхумкIэ къулыкъущIапIэ нэхъыщ­хьэм — и тхьэмадэ къулыкъур заулкIэрэ зэрехьэ. Арщхьэ­кIэ хэлъэтрэ зэхэщIыкIышхуэрэ зиIэ, щIэныгъэфI зыбгъэдэлъ IэщIагъэлIыр щIэ­ны­гъэшхуэ зимыIэу бжьыпэр зыIэрыхьагъащIэхэм я гум куэдрэ темыхуэу зэхэзехуэн ща­щIым, и щхьэр хэкум ирех­ри, и ныбжьэгъу пэж здэ­щыIэ Баку, иужькIэ Москва хэ­щIапIэ ещI. АбыкIэ яIэ­щIэ­кIын и гугъами, зэма­ны­ш­хуэ дыдэ дэмыкIыу, 1928 гъэм, абы кIэрымылъ лажьэ кIэралъхьэ. Яубыдри Iуэхур хейщIапIэм нэмыс щIыкIэ, Ростов дэт тутнакъэщым ира­дзэ, сымаджэ абы що­хъу­ри, сымаджэщым щIо­­лIы­хь. Аращ кIэщI дыдэу къэ­п­Iуа­тэмэ, Тамбий Пагуэ и гъа­щIэр зэрыхъур. Ауэ а зэманым къри­у­быдэу абы хузэ­фIэ­кIащ адыгэ лъэпкъым и тхыдэм щыщ Iэна­тIэ зыб­жанэм фIы­щIэ­шхуэ щIы­­­­хуэп­­щIын лъэужь къы­щи­гъэнэн.

  • Япэ дыдэрауэ, ар ди лъэпкъым щыщу япэу инженер щIэ­-­ны­гъэ зыгъуэтахэм ящыщщ. Тамбийр и IэщIагъэм хуэIэи­жьу зэрыщытам, ди лъэп­къыцIэр абыкIэ игъэ­лъэпIэн зэрыху­лъэ­кIам и щыхьэтщ абы Ригэ дэт политехникэ институт цIэры­Iуэр «фIы дыдэкIэ» къызэриухар. Германием зэрыщеджам ­теухуа и тхылъми нэ­хъыбэу итыр «зер гут» («фIы дыдэ») жиIэущ. Къи­гъэ­зэжа нэужь, ар Ба­ку дэсу, щIы­дагъэ къы­щIэ­шы­пIэхэмрэ фабрикэшхуэхэмрэ зыIэ­щIэлъ капиталист нэхъ бей дыдэхэм ягъэлэ­жьэн щхьэкIэ ирагъэблагъэу щытащ, зэIэ­пахыу.

  • Дэ къызэрытфIэщIымкIэ, пасэ зэманым щыIа ди узэщIакIуэшхуэхэм тхылърэ я щхьэм ит идеехэмрэ фIэкIа зыри ямыщIэу щытащ. Къы­зэрыщIэкIымкIэ, ар пэж­къым. Тамбий Пагуэ езыр Iэп­щIэлъапщIэ къудейтэ­къым, атIэ сыт хуэдэ лэжьы­гъэри жэрдэм хэлъу къызэри­гъэпэщыфырт, цIыху къы­дэ­хьэ­хыкIэ ищIэрт, езым и Iуэху еплъыкIэ хэха иIэти, гъусэ къыхуэхъур зригъэдэ­Iуэ­фырт. Ар хуэхейуэ щытакъым тэрэзу мылъку зэ­гъэзэхуэнми. ИтIа­нэ, абы хэлъэту иIамрэ и гур жану зэрыщытамрэ къа­гъэлъагъуэ ныбжьэгъурэ IуэхущIэгъуу иIахэмкIэ: абы­хэм ящыщщ Азербай­джан псом и Iэта­щхьэу щыта Наримановыр, Дагъыстэным и Iэтащхьэу щыта Коркмасовыр, революционер цIэрыIуэ, 1918 гъэм Баку къа­лэм щаукIа Шаумян, зи цIэр куэдрэ иджыри къитIуэ еджагъэшхуэ профессор Лопатинскэр, нэ­гъуэщIхэри. Къапщтэмэ, Къэбэрдейр ибгынэу ар Да­гъыстэным щыкIуам щыгъуэ занщIэу зи ужь ихьа Iуэхухэм ящыщщ гъущI Iунэ щащI завод къызэгъэпэщыныр, абы и технологиер зэтеухуэныр.

  • А псом къищынэмыщIа, ар ли­тературэм, театрым, музыкэм куу дыдэу хэзыщIыкI цIы­хуу щытащ. Тамбий Пагуэ и къэшэным хуитха письмом псалъэм къыдэкIуэ хуэдэурэ и гугъу щещI европей литературэм, драматургием и классикхэм я тхыгъэхэр къызэрыщыхъум. Абы и гупсысэ къэ­IуэтэкIэм ехъуэпсэн еджа­гъэшхуэ нобэми щыIэ­нущ.

  • Ауэ, сэ къызэрысфIэщIым­кIэ, псом нэхърэ нэхъ уардэу абы хузэфIэкIар егъэджэн Iуэ­хум хищIыхьамрэ адыгэ IуэрыIуатэм зэрыхуэлэжьамрэщ. Куэдрэ мылэжьами, ар адыгэ сабий игъасэу, щIэны­гъэ щыпкъэм хигъэзагъэу Iэна­тIэ ирихьэкIащ, адыгэбзэ зэраджын тхылъ нэгъунэ зэригъэ­пэщри къыдигъэ­кIауи щытащ. Хэт ищIэн, тIэкIу нэхъ хуэмыхуу щытамэ, гуащIащэу и къалэным пэ­щIэмытамэ, ар еджагъэшхуэу къагъэнэжыну къыщIэкIынт. Пащтыхьым и политикэр зи гъуазэхэм щIэхыу къагурыIуащ апхуэдэ лIы емызэш, лъэпкъымрэ щып­къа­гъэмрэ тешыгъуейр еджа­пIэм щыбгъэлэжьэныр шэ къэуэжым зэрыхуэдэр икIи кIэщIу и щхьэр къыIурагъэхауэ щытащ.

  • Гори щыщыIамрэ егъэ­джа­кIуэу щылэжьа зэманымрэ щыгъуэ Тамбийр къуажэ-къуа­жэхэм кIуэурэ адыгэ хъы­барыжь, уэрэдыжь, таурыхъ, IуэрыIуатэм и нэ­гъуэщI пкъыгъуэхэр куэды­кIейуэ итхыжу иригъэжьащ. Абы ущиякIуэ къыхуэхъуа Лопатинский Л. Г. иужькIэ цIэ­рыIуэ хъуа тхылъ сериеу «Кавказ щIыналъэхэмрэ лъэпкъхэмрэ ящыгъуэзэ­ным­кIэ материалхэр щызэхуэ­хьэ­са сборник» цIэр зиIэу Тифлис къыщыдэкIым и унафэщIт. Мис а тхылъхэм пIа­лъэ-пIалъэкIэрэ ихуэ хъуащ Там­бийм итхыжа адыгэ Iуэры­Iуатэхэр. Ар апхуэдиз­кIэ и гур етауэ Iуэхум пэрытти, хузэфIэкIащ илъэс зыб­гъупщIым къриубыдэу адыгэ­ IуэрыIуатэм и жанр псоми ящыщ итхыжу къытригъэ­дзэн. НобэкIэ дэ дызыщы­гъуазэу щыIэхэм ятеп­щIыхь­мэ, Кавказ Ищхъэрэм ис лъэпкъхэм я IуэрыIуатэм елэжьахэм ящыщу дэ нэ­гъуэщI зыгуэри тщIэр­къым, революцэм и пэ зэманым къриубыдэу Тамбий Пагуэ итхыжу тхылъхэм ярилъхьэжам хуэдиз зэхуэзыхьэсыжа. Ар ялъэIэсыфащ Хэкужьым къинэжауэ ис адыгэ лIакъуэ псоми — тен­джыз ФIыцIэ Iуфэм Iус шапсыгъхэм я деж щегъэжьауэ, къэбэрдейхэм я деж щиухыжу, икIи пщIы бжыгъэкIэрэ итхыжащ нарт хъыбархэри, таурыхъ зэ­мылIэужьы­гъуэ­хэ­ри, тхыдэм, лIыхъужь щхьэ­хуэхэм ятеухуа хъыбар телъы­джэхэри, уэрэдыжьхэри, гушыIэ уэрэдхэри, къеб­жэкI­­хэри. Псалъэм папщIэ, зи гугъу тщIа сборникым абы къытригъэдзауэ щытащ адыгэ­ уэрэдыжьу 30-м нэблагъэ, нэгъуэщI зым — таурыхъ кIыхь зыхыбл зэуэ, ещанэм — адыгэ псалъэжьрэ ­пса­­лъэ шэрыуэу щитхум щIигъу, къуажэхьу щэм нэблагъэ, нэщэнэхэу, псынщIэ­рыпсалъэхэу щэ ныкъуэм щIигъу. Абыхэм ящыщ куэдыр адыгэбзэкIэ итхыжурэ, абы урысыбзэкIэ дэтхэнэ псалъэм и мыхьэнэри щIит­хэжурэ, текстыр зэрыщыту зэридзэкIрэ урысыбзэри ды­щIигъужурэщ тхылъым зэрырилъхьар. Зыкъомри дунейм къызэрытехьар урысыбзэ къудейщ, ауэ абыи лъэпкъым дежкIэ мыхьэнэшхуэ иIащ а зэманым. Апхуэдэ зыхузэ­фIэ­кIа адыгэм къа­хэкIауэ  нэгъуэщI зыри щыIакъым, икIи абы щыгъуэ Тамбийм зэ­хуихьэсахэр тегъэщIапIэ пэж яхуэхъуащ иужькIэ, XX лIэщIыгъуэм, адыгэ литературэмрэ щIэныгъэмрэ заIэ­тыфын хуэдэ щыхъуам щы­гъуэ бзэм, IуэрыIуатэм, лъэпкъ щэнхабзэм я тхыдэм зезыпщыта щIэныгъэлI­хэм­рэ тхакIуэхэмрэ. Абы итхыжа хъыбарыжьхэмрэ таурыхъхэмрэ нобэми узыщыгуфIыкIыу узэрыгушхуэн Iэ­джи яхэтщ, нобэр къыздэсми ахэр къыдогъэсэбэп.

  • Совет зэманым щыгъуэ ар жыджэру къэрал Iуэхум иужь ихьауэ щытащ, зэхъуэ­кIы­ныгъэу къэхъухэр фIыуэ ­илъагъуу и псэр щхьэузыхь зыхуищIа лъэпкъым зезы­гъэужьын къэхъугъэу революцэр къилъытэри. АрщхьэкIэ а революцэ дыдэм и бын нэхъыфIхэр зыIурилъэфэжу куэдрэ къызэрыхъум хуэдэти, зи псэр къабзэу зи мурадхэр дахэ адыгэлI щыпкъэр и къару илъыгъуэу, лъэпкъым фIы Iэджи хуилэжьыфыну кIуэдыжащ.

  • Нобэ, Тхьэм и фIыщIэщи, еджапIэхэри ди куэдщ, ще­джэнри абы щезыгъэджэнри диIэщ, цIэ лъапIэ дыдэхэр зы­фIаща щIэныгъэрыла­жьэ­хэри ди мащIэкъым. Ауэ бзэ щIэныгъэм хуемыджэхха, зи IэщIагъэкIэ литературэмрэ IуэрыIуатэмрэ зыкIи емы­кIуа­лIэу щыта Тамбий Пагуэ адыгэбзэм и щапхъэу къигъуэтахэм хуэдэр зы­щIэу, IуэрыIуатэ къэугъуеиным абы хищIыхьам хуэдиз зыхузэфIэкIауэ, апхуэдэу хуэ­сакърэ Iуэхум сыткIи ­хуэшэрыуэу, лъэпкъым и щэнхабзэм куууэ щыгъуазэу нобэми диIэр закъуэтIа­къуэщ — теубыдауэ ар зи Iэ­щIагъэхэри хэтыжу. Нэ­гъуэщI­хэр къэзгъэнэнщи, литературэр, IуэрыIуатэр, бзэр джыныр зи Iуэху нэ­хъыщхьэу, зи къулыкъуу щыт нобэрей щIэныгъэ­лI­хэмрэ егъэджакIуэхэмрэ я дежкIэ а лIы хьэлэмэтым и щIэинхэр дыщэу щыIэм нэхърэ нэхъ лъапIэщ, езым лъэпкъым хуиIа пэжыныгъэр, псэемыблэжу абы зэрыхуэлэ­жьар зэи дызэмыфIэкIыфын щапхъэщ.

Мане

В историю адыгского просветительства Паго Измаилович Тамбиев вошел как один из активных собирателей национального фольклора. На протяжении 24 лет П.И.Тамбиев публиковал свои фольклорные произведения в разных выпусках 'Сборника материалов для описания местностей и племён Кавказа", здесь он опубликовал 28 песен, 21 сказку, 5 сказаний и преданий, 893 пословиц и поговорок, загадок, скороговорок, примет и поверий, кое-что из народной медицины

Сценка «Кто сильне?»

Мане

Все народы имеют пословицы, и у всех народов пословицы ведут свое начало от самой глубокой древности. Но у каждого народа они свои, потому что пословицы отражают национальные черты каждого народа. Пословицы и поговорки делают речь яркой, богатой и выразительной, они неразрывно связаны с разговорным языком. Человека образованного всегда отличало умение правильно использовать их в разговоре.

Тамерлан.

Лъэпкъ сабий литературэр къыгуэхыпIэ имыIэу епхащ адыгэ сабий щэнгъасэм. Абы и мыхьэнэр фIыуэ къыгурыIуэу, ар егъэфIэкIуэн и лъэныкъуэкIэ и гуащIэрэ зэманрэ емыблэжу лъэпкъым лэжьыгъэ щхьэпэ хуищIащ узэщIакIуэ цIэрыIуэ Тамбий Пагуэ Абы и зэчий иныр гъащIэм и лъэныкъуэ куэдым къыщигъэсэбэпащ. Пагуэ егъэджакIуэхэр щагъэхьэзырр училищи (Гори къ.), институти (Тифлис къ.), инженер IэщIагъэм щыхурагъаджэ институти (Ригэ къ.) къиухат. Тамбийрщ узэщIакIуэхэм ящыщу лъэпкъ IуэрыIуатэр зэхуэхьэсыжыным, къытрегъэдзэным нэхъыбэу елэжьар. Художественнэ Іэзагъ ин хэлъу Тамбийм итхыжащ лъэпкъ IуэрыIуатэм щыщ хъыбар, таурыхъ, пшыналъэ, уэрэд куэд. Ахэр урысыбзэкIэ зэридзэкІыурэ журналхэм, сборникхэм къытрыригъэдзащ.

Апхуэдэу псалъэжьу, псалъэ шэрыуэу, къуажэхьу, псынщIэрыпсалъэу, нэщэнэу 893-рэ зэхуихьэсыжат узэщIакIуэ иным. АбыкІэ Тамбийм къигъэлъэгъуащ тхыбзэ зэкІэ имыIэми, адыгэр лъэпкъыжьу зэрыщытыр, зэхэщІыкІышхуэрэ щэнхабзэ дахэрэ зэрыбгъэдэлъыр.

Псалъэжьхэм къоджэ епл1анэ,етхуанэ классхэм щ1эс еджак1уэхэр

Тамерлан

Тетыху адыгэ мы дунейм

Птеуэнкъым, Хэку, уэ зеиншафэ!

Бзэрабзэ, ди бзэ дахэкIей!

Узэпымыу адыгэ къафэ!


Танец

Мане

Много им было сделано и в области языкознания. В 1906 году при содействии Лопатинского в Тифлисе был издан Кабардинский букварь, составленный Тамбиевым. Она пользовалась большой популярностью и по ней изучали кабардинский язык в аульских медресе и первых светских школах. В «Азбуке» содержались различные рассказы и произведения устного народного творчества.



Тамерлан.

Ди дежкIэ нэхъыщхьэращи, мыпхуэдэу лъэпкъ Iущыгъэм и кIадэм къриха налкъутналмэсхэрщ Тамбийм и «Адыгэбзэм и азбукэ» тхылъым (1906) хигъэхьахэр, езым итхыжа рассказхэми я нэхъыбэм я лъабжьэр IуэрыIуатэ мотивхэрщ. Мы букварымкIэщ бгырыс сабийхэм папщIэ Налшык къыщызэIуахауэ щыта еджапIэмрэ реальнэ училищэмрэ ныбжьыщIэхэр адыгэбзэм зэрыхурагъаджэу щытар. Бырсей Умар, ХьэтIохъущокъуэ Къазий сымэ я щапхъэщ Тамбийри зытетыр

Азбукэм итхэр къагъэсэбэп ет1уанэ классым щ1эс сабиихэм.

Мане

В народе говорят: « Быть без песни – бездомным быть. Горцы всегда пели песни, отражая в них свою жизнь, желания и чаяния народа.

Песня (поет ученица 4 кл. Шокарова)

Мане

Адыгские просветители дореволюционного периода ставили перед собой такие задачи, как создание, сохранение, развитие национальной письменности и культуры, создание системы общего образования для адыгского народа ив конечном счете - формирование и развитие национального самосознания как первого условия этнической консолидации и просветительской активности народа. В реализации этих судьбоносных задач роль П.И.Тамбиева велика

В произведениях и фольклорных записях П.И.Тамбиева ярко отражены идеи умственного, нравственного, трудового воспитания, что позволяет использовать их в решении проблемы воспитания в современных условиях.

Тамерлан.

Абыи и тхылъым хигъэхьащ къуэкIыпIэ лъэпкъхэм я IуэрыIуатэм къыхихыу адыгэбзэкIэ зэридзэкIа хъыбар, рассказ кIэщI цIыкIухэр. Ауэ мыбы и тхылъым щIыпIэ нэхъыбэ щаубыдащ дыкъэзыухъуреихь дунейм и щэхухэм теухуауэ К. Д. Ушинскэм, Л. Н. Толстой, М. И. Паульсон сымэ я учебникхэм къриха тхыгъэхэм. ЩызэридзэкIым щыгъуэ, Тамбийм ахэр лъэпкъ гупсысэкIэм къригъэзэгъащ, лъэпкъ плъыфи ящIигъэлъэдащ. Апхуэдэ бгъэдыхьэкIэм ахэр адыгэ художественнэ культурэм щыщ ищIащ, сабийхэри тыншу еджэ, къагурыIуэ хъуащ.

Рассказ к1эщ1хэр жа1эж етхуанэ классым щ1эс еджак1уэ ц1ык1ухэм

Мане

Семья – самое главное в жизни. От того, как живут люди в семье, зависит их настроение, успехи в работе и даже здоровье. Семья - это не просто родственники, живущие рядом. Это близкие люди, которые сплочены чувствами, интересами, отношением к жизни.

В Баку в 1909 г. Тамбиев познакомился с Зейнаб Садыковной - дочерью подполковника в отставке Садыка Абдрахманова Его письма в далекий Ош, Ферганской области, где она работала несколько лет после окончания учебного заведения, проникнуты теплотой и искренностью. С ней он делился «самыми сокровенными мыслями и надеждами». В лице Зейнаб-Ханум Садыковны он нашел прекрасного советчика и помощника (в 1912 г. она стала его женой). Она полностью разделяла его мысли и стремления, чаяния и заботы по распространению грамотности среди кабардинцев. «Вы - моя надежда и опора; с Вами ничего не страшно», - писал ей П. И. Тамбиев. 30 сентября 1911 г. он пишет Зейнаб Садыковне: « Вы совершенно правильно заметили, что Нальчик мне дал большой материал для работы».

Литературно-художественный талант Т. проявился не только в литературной обработке фольклорных текстов, в буквальных рассказах, но и сказался на его эпистолярном наследии. Его письма, пронизанные большим общественным звучанием, гражданским пафосом, - яркий пример художественной публицистики. Поднимая общественно значимые и актуальные проблемы Т. использует различные приемы ораторского искусства, публицистического стиля повествования.

Письмо жене.

Тамерлан

Сэ иджыпсту сыкъыфхуеджэну сыхуейт Гъут 1эдэм итхыжам « ЗыкъозгъэцIыхумэ си гуа­пэщ, сэ сы-Тамбий Саадэтщ, Пагуэ срипхъущ.Зэхэсхар апхуэдизкIэ фIэщ­щIыгъуейти, абы къи­кIыр занщIэу къызгуры­мы­Iуэу Iэн­кун сыкъэхъури, «Куэду си ­гуапэщ…» жыс­Iащ. ЛIо, Тамбий Пагуэ ипхъу уи кабинетым къыщIы­хьэн­кIэ уи фIэщ хъуртэкъэ? — къы­зоупщI бзылъхугъэр.ИтIанэщ къыщызгурыIуэ­пар къыщIыхьар хэтми. Мис апхуэдэу нэIуасэ сыхуэ­хъуа­уэ щытащ сэ сызыхуэзахэм ящыщу нэхъ Iэдэбышхуэ зыхэлъ цIыхубзым, архитектор Iэзэм, егъэджакIуэм, сурэты­щIым. И адэм итхыжахэр тхылъу къызэрыдагъэкIам щхьэ­кIэ ар Москва къикIри Нал­шык къэкIуат»

Тамбий Саадат и гукъэк1ыжхэм къыфхуеджэнщ епщ1анэ классым и еджак1уэ Гъубжокъуэ Лалинэ

Мане

Поэты, показывая величие, могущество любви, её радости и муки, как никто другой, учат нас понимать и ценить это прекрасное человеческое чувство, которое возвышает нас над всем обыденным и суетным.

Стихи собственного сочинения читает ученица 10 класса Афаунова Адалина

Пэжыр и гъуазэу, лIыгъэ хэлъу, гуащIафIэу дунейм тетащ, лъэпкъыр зэрыгушхуэн Iэужь дахэ куэд къыщIэнащи, цIыхухэм я гум зэи ихункъым Тамбий Пагуэ и цIэр, псори дызэрыгушхуэ вагъуэу уэгум лъагэу итынщ

Хьэгъэжей Аделинэ Тамбий Пагэ теухуауэ итха усэм къыфхуеджэнщ.

Тамерлан

Адыгэ къафэм нэхърэ нэхъ дахэу сыт щыIэ! Сыту удахьэхрэ псым щес кърум ещхьу, зи бгыр псыгъуэу, адыгэ фащэ зэкIужхэр зыщыгъхэу утыкум къихьэ адыгэ пщащэхэр.


Танец

Тамерлан

 Ди зэхьэзэхуэр икIэм нэсащ.. Псоми зыфхузогъазэ, фхузэфэкI къэвмыгъанэ, зыхуэвгъасэ хабзэ дахэм зыхэфлъхьэ нэмыс лъапIэр, нэIуасэ зыхуэфщ ди адыгэ тхыдэм, дривгъэпсалъэ ди бзэ бейм, дывмыгъэгъэпуд зэи ди щхьэр.

Мане

Пусть ваши дома будут наполнены светом и теплом, а души только добрыми помыслами. Мира, спокойствия и созидания нашим народам!




Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Русский язык

Категория: Мероприятия

Целевая аудитория: 10 класс.
Урок соответствует ФГОС

Скачать
Сценарий внеклассного мероприятия, посвященного 150-летию П.И.Тамбиева

Автор: Бегиева Эльмира Муаедовна

Дата: 27.12.2025

Номер свидетельства: 679869


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Проверка свидетельства