kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

ТЕМАЗЫ: Cагыш-сеткил илерээшкиннерин бис башкарып турар бис бе, азы олар бисти башкарып турар бе?

Нажмите, чтобы узнать подробности

ТЕМАЗЫ: Cагыш-сеткил илерээшкиннерин бис башкарып турар бис бе, азы олар бисти башкарып турар бе?

Сорулгазы:

1. Оске улустун сагыш-сеткилинин,байдалын илередип билирин сайзырадыры.

2. Оске кижилернин сагыш-сеткил илерээшкинин мимика, пантомимика дамчыштыр илередип билип алырын сайзырадыры.

3. Бодунун сагыш-сеткил илерээшкинин тудуп, башкарып билирин сайзырадыры.

4. Билип алыышкыннын болгаш уран-талантызын сайзырадыры.

План:

1. Орг. кезээ.

2. Сагыш-сеткил илерээшкиннери деп чул? Оон хевирлери.

3. Кижилер боттарынын сагыш-сеткилин канчаар илередип турарыл.

4. Багай сагыш-сеткил илерээшкиннеринден адырлып алыр аргалары.

5. Билип алган чуулун быжыглаары.

6. Кичээлдин туннели, бажынга онаалга.

Дерилгези:

1. Мультимедиа-проектор.

2. Компьютер.

3. Карточкалар (приложение 1).

4. Оореникчи санынга оннуг саазын  (сарыг болгаш кара оннуг саазыннар, оореникчи бурузунге).

5. «Садып тур бис» деп бижиктиг саазыннар (6 шт.)

6. Маркерлер болгаш фломастерлер.

7. Мячик болгаш оннуг хендирлер.

8. Улуг эвес коробка.

9. Оюн «Ярмарка» (карточка 6 шт.)

10. Оюн «Тывада даштыкы чон аалдап келген».

11. Ырылар.

Чорудуу:

1-ги этап. Мендилежири, теманын ады, сорулгазы-биле таныжары. – Экии уруглар! Бот-боттарынарже коржуп алгаш хулумзуруг-биле мендилежинер. Эр-хейлер! Олурунар.

- Кичээлдин ады «Сагыш-сеткил илерээшкиннерин бис башкарып турар бе, азы олар бисти башкарып турар бе?» деп оюн кичээл.

   Кичээливиске оюннар дузазы-биле ойнап тургаш Эмоция деп чул, оон хевирлерин, база кижилер боттарыннын сагыш-сеткилин канчаар илередип турарын билип алыр бис уруглар. Ынчангаш шупту кичээлге идекпейлиг киржип, харыылаар силер.

2-ги этап.

       Эмоция деп чул? Эмоция дээрге, сагыш-сеткил илерээшкини, ол сос латин дылда «кайгадып тур мен», «холзедип тур мен» дээн уткалыг сос.

           Кижилерге, болуушкуннарга бистин хамаарылгавысты олар илередип турар (эмоциялар).

         Сагыш-сеткил илерээшкиннеринин хевирлери:

1. Оорушку.

2. Хорадай бергени.

3. Элдепсиниишкин.

4. Коргуушкун.

5. Хомудал.

Экранда чуруктарны корээлинер.

а) – Кажан бистерге ындыг арыннын хевири туруп кээрил, ындыг ойде сээн сагыш-сеткилинге чуу кирерил? (сенээ хоглуг, аянныг, оорунчуг  турда).

- Ол чуну чугаалап турарыл? (кижиге эки, аянныг, оорушкулуг болуп турар).

б)- Ам бо арыннын хевирин корунерем уруглар. (кажан бирле чуулге таарзынмаанда, ажынып-хорадаанда).

- Ол чуну коргузуп турарыл? (кажан кижиге багай турда, бирле чуулге таарзынмаанда).

- Ындыг таварылгада сээн сагыш-сеткилинге чуу кирерил? (хомудал, мунгарал).

в)- Ам кажан мындыг болурул? (кажан коргуп турувуста, чудексингенде).

- Ол чуну чугаалап турарыл? (кажан ол кижи коргуп турда). 

3-ку этап. Кижилер, боттарыннын сагыш-сеткилин канчаар илередип турарыл.

         Хулумзуруг, хаваан дууру, эриннер ызырары, хере корген азы шийген карактар. Ол бугу сагыш-стекил тойлуушкунун илереткен арын шимчээшкиннери-дир. (ону мимика, арын шимчээшкини дээр).

       Чуруктарны кор (слайд 7).

- Чуруп каан арынар кандыг сагыш-сеткилди илереткен-дир?

- Ону билип алырынга сенээ чуу дузалады?

- Уруглар оюндан ойнаалынар. Мен силерге адаарымга, силер мимика дузазы-биле коргузер силер.  

1. Кайгап элдепсингенде - карактарын хере корупкеш, кирбиктерин ору кодуруптер.

2. Хорадаанда – хаваан дуупкеш, кирбиктерин чоошкуладыптар.

3. Оорээнде – эринериннин азыгларын ору кодуруптер.

4. Хомудаанда – оларны куду бадырыптар.

Эмоциянын хевирлерин чурааш (слайд 7), адаанга тайылбырын бижип алынар.

- Ам карточкалар-биле ажылдаптаалынар.

Оореникчилерге карточкаларны бээр (приложение 1).

- Ам хынап корунер.

(Слайд 8-17).

Сагыш-сеткил тойлуушкунун илередиринге чугле арын шимчээшкинери дузалаар эвес, а хол-бут болгаш оске-даа шимчээшкинер, кижинин кылажынын, олудунун дузазы-биле база илередир. Ону пантомимика дээр.

1. Кайгап элдепсингенде – холувусту ийи талазынче чада тудар, азы эктивис кызар бис.

2. Кортканда – сырбаш дээр бис.

3. Оорээн азы магадаанывыста – адыжывыс часкаар бис, оорушкуден шурап-самнап болур бис.

(Слайд 8-17).

Чурукта ангы-ангы позада кижижигештер чуруп каан. Коргеш, олар кандыг сагыш-сеткилдерни илередип турарын чугаала.

4-ку этап. Багай эмоциялардан адырлып алырынын аргалары:

1. Бодунун сагыш-сеткил холзээшкинин башкарып, ооренип ап болур.

Бодунун кылыын, холзээшкинин оожургадырынга дузалаар аргалар:

1. Бугу кужунну чыгаш, холдарынны дынзыг кулдыр чудуруктаныпкаш, оон соонда адыжынны чада тут.

2. Элээн кааш минута иштинде оожум болгаш хандыр тын, киир тынгаш 5-ке чедир, ундур тынгаш 7-ге чедир.

3. Кандыг бир чуве кылырынын мурнунда 10-га чедир сана.

4. Агаарлаар.

5. Спорт-биле харылсаа.

6. Ном номчууру.

7. Ыры дыннаар.

Ындыг аргалар дыка хой. Бодунга тааржырын тып алыры чугула.

Оюн. Силернин мурнунарда 2 ангы оннуг саазын бар. Сарыг саазынга эмоцияларнын эки талаларын бижиир, а каразынга багай талазын бижиир. Эр хейлер, шупту бижээн бис, ам бо багай талалыг саазынывысты оруп кааптаалынар, оон-биле багай чуулдер уне бээр.

5-ки этап. Быжыглаашкын.

Эмоция:

1. Кижинин долгандыр турар амыдыралга хамаарылгазын илередир.

2. Кижилернин харылсажырынга, чоок билчип алырынга дузалаар.

3. Эмоцияны мимика, пантомимика дамчыштыр илередип болур, билип ап болур

4. Эки болгаш багай салдарлыг деп ылгап болур:

А) Эки салдарлыглары эки (аянныг сагышсыралды эки сеткил хайныышкынны оттурар).

Б) Багай салдарлыглары – анчыг сагышсыралды, сагыш саарзыкталыышкынын оттурар.

5. Эмоция чокка бистин амыдыралывыс чангыс аайланчак болгаш чалгааранчыг болур, хой янзы болгаш байлак болган тудум бистин амыдыралывыс солун, чараш, онгур болур.

6. Эмоцияны башкарары чугула. 

Сагыш-сеткилдин таарымча чок байдалдарын ажып эртери дээрге-ле  бодунун сагыш-сеткилин башкарып билири ол болур.

Ынчангаш кичээливистин темазын номчуптаалынарам уруглар, сагыш-сеткил илерээшкиннерин бис башкарып турар бис бе, азы олар бисти башкарып турар бе?

- Ону канчаар билип алдынар уруглар? (бис башкарып турар бис).

                               Бажынга онаалга:

Бодуннун эмоциязын башкарып билир кандыг-бир кижиден сактып корем. Ону ол канчаар кылырыл? Ол кижиден чуну ооренип ап болурул?

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«ТЕМАЗЫ: Cагыш-сеткил илерээшкиннерин бис башкарып турар бис бе, азы олар бисти башкарып турар бе?»

ТЕМА: Cагыш-сеткил илерээшкиннерин бис башкарып турар бис бе, азы олар бисти башкарып турар бе?


Сорулгазы:

1. Оске улустун сагыш-сеткилинин,байдалын илередип билирин сайзырадыры.

2. Оске кижилернин сагыш-сеткил илерээшкинин мимика, пантомимика дамчыштыр илередип билип алырын сайзырадыры.

3. Бодунун сагыш-сеткил илерээшкинин тудуп, башкарып билирин сайзырадыры.

4. Билип алыышкыннын болгаш уран-талантызын сайзырадыры.

План:

1. Орг. кезээ.

2. Сагыш-сеткил илерээшкиннери деп чул? Оон хевирлери.

3. Кижилер боттарынын сагыш-сеткилин канчаар илередип турарыл.

4. Багай сагыш-сеткил илерээшкиннеринден адырлып алыр аргалары.

5. Билип алган чуулун быжыглаары.

6. Кичээлдин туннели, бажынга онаалга.

Дерилгези:

1. Мультимедиа-проектор.

2. Компьютер.

3. Карточкалар (приложение 1).

4. Оореникчи санынга оннуг саазын (сарыг болгаш кара оннуг саазыннар, оореникчи бурузунге).

5. «Садып тур бис» деп бижиктиг саазыннар (6 шт.)

6. Маркерлер болгаш фломастерлер.

7. Мячик болгаш оннуг хендирлер.

8. Улуг эвес коробка.

9. Оюн «Ярмарка» (карточка 6 шт.)

10. Оюн «Тывада даштыкы чон аалдап келген».

11. Ырылар.










Чорудуу:

1-ги этап. Мендилежири, теманын ады, сорулгазы-биле таныжары. – Экии уруглар! Бот-боттарынарже коржуп алгаш хулумзуруг-биле мендилежинер. Эр-хейлер! Олурунар.

- Кичээлдин ады «Сагыш-сеткил илерээшкиннерин бис башкарып турар бе, азы олар бисти башкарып турар бе?» деп оюн кичээл.

Кичээливиске оюннар дузазы-биле ойнап тургаш Эмоция деп чул, оон хевирлерин, база кижилер боттарыннын сагыш-сеткилин канчаар илередип турарын билип алыр бис уруглар. Ынчангаш шупту кичээлге идекпейлиг киржип, харыылаар силер.

2-ги этап.

Эмоция деп чул? Эмоция дээрге, сагыш-сеткил илерээшкини, ол сос латин дылда «кайгадып тур мен», «холзедип тур мен» дээн уткалыг сос.

Кижилерге, болуушкуннарга бистин хамаарылгавысты олар илередип турар (эмоциялар).

Сагыш-сеткил илерээшкиннеринин хевирлери:

1. Оорушку.

2. Хорадай бергени.

3. Элдепсиниишкин.

4. Коргуушкун.

5. Хомудал.

Экранда чуруктарны корээлинер.

а) – Кажан бистерге ындыг арыннын хевири туруп кээрил, ындыг ойде сээн сагыш-сеткилинге чуу кирерил? (сенээ хоглуг, аянныг, оорунчуг турда).

- Ол чуну чугаалап турарыл? (кижиге эки, аянныг, оорушкулуг болуп турар).

б)- Ам бо арыннын хевирин корунерем уруглар. (кажан бирле чуулге таарзынмаанда, ажынып-хорадаанда).

- Ол чуну коргузуп турарыл? (кажан кижиге багай турда, бирле чуулге таарзынмаанда).

- Ындыг таварылгада сээн сагыш-сеткилинге чуу кирерил? (хомудал, мунгарал).

в)- Ам кажан мындыг болурул? (кажан коргуп турувуста, чудексингенде).

- Ол чуну чугаалап турарыл? (кажан ол кижи коргуп турда).







3-ку этап. Кижилер, боттарыннын сагыш-сеткилин канчаар илередип турарыл.

Хулумзуруг, хаваан дууру, эриннер ызырары, хере корген азы шийген карактар. Ол бугу сагыш-стекил тойлуушкунун илереткен арын шимчээшкиннери-дир. (ону мимика, арын шимчээшкини дээр).

Чуруктарны кор (слайд 7).

- Чуруп каан арынар кандыг сагыш-сеткилди илереткен-дир?

- Ону билип алырынга сенээ чуу дузалады?

- Уруглар оюндан ойнаалынар. Мен силерге адаарымга, силер мимика дузазы-биле коргузер силер.

1. Кайгап элдепсингенде - карактарын хере корупкеш, кирбиктерин ору кодуруптер.

2. Хорадаанда – хаваан дуупкеш, кирбиктерин чоошкуладыптар.

3. Оорээнде – эринериннин азыгларын ору кодуруптер.

4. Хомудаанда – оларны куду бадырыптар.

Эмоциянын хевирлерин чурааш (слайд 7), адаанга тайылбырын бижип алынар.

- Ам карточкалар-биле ажылдаптаалынар.

Оореникчилерге карточкаларны бээр (приложение 1).

- Ам хынап корунер.

(Слайд 8-17).

Сагыш-сеткил тойлуушкунун илередиринге чугле арын шимчээшкинери дузалаар эвес, а хол-бут болгаш оске-даа шимчээшкинер, кижинин кылажынын, олудунун дузазы-биле база илередир. Ону пантомимика дээр.

1. Кайгап элдепсингенде – холувусту ийи талазынче чада тудар, азы эктивис кызар бис.

2. Кортканда – сырбаш дээр бис.

3. Оорээн азы магадаанывыста – адыжывыс часкаар бис, оорушкуден шурап-самнап болур бис.

(Слайд 8-17).

Чурукта ангы-ангы позада кижижигештер чуруп каан. Коргеш, олар кандыг сагыш-сеткилдерни илередип турарын чугаала.








4-ку этап. Багай эмоциялардан адырлып алырынын аргалары:

1. Бодунун сагыш-сеткил холзээшкинин башкарып, ооренип ап болур.

Бодунун кылыын, холзээшкинин оожургадырынга дузалаар аргалар:

1. Бугу кужунну чыгаш, холдарынны дынзыг кулдыр чудуруктаныпкаш, оон соонда адыжынны чада тут.

2. Элээн кааш минута иштинде оожум болгаш хандыр тын, киир тынгаш 5-ке чедир, ундур тынгаш 7-ге чедир.

3. Кандыг бир чуве кылырынын мурнунда 10-га чедир сана.

4. Агаарлаар.

5. Спорт-биле харылсаа.

6. Ном номчууру.

7. Ыры дыннаар.

Ындыг аргалар дыка хой. Бодунга тааржырын тып алыры чугула.

Оюн. Силернин мурнунарда 2 ангы оннуг саазын бар. Сарыг саазынга эмоцияларнын эки талаларын бижиир, а каразынга багай талазын бижиир. Эр хейлер, шупту бижээн бис, ам бо багай талалыг саазынывысты оруп кааптаалынар, оон-биле багай чуулдер уне бээр.

5-ки этап. Быжыглаашкын.

Эмоция:

1. Кижинин долгандыр турар амыдыралга хамаарылгазын илередир.

2. Кижилернин харылсажырынга, чоок билчип алырынга дузалаар.

3. Эмоцияны мимика, пантомимика дамчыштыр илередип болур, билип ап болур

4. Эки болгаш багай салдарлыг деп ылгап болур:

А) Эки салдарлыглары эки (аянныг сагышсыралды эки сеткил хайныышкынны оттурар).

Б) Багай салдарлыглары – анчыг сагышсыралды, сагыш саарзыкталыышкынын оттурар.

5. Эмоция чокка бистин амыдыралывыс чангыс аайланчак болгаш чалгааранчыг болур, хой янзы болгаш байлак болган тудум бистин амыдыралывыс солун, чараш, онгур болур.

6. Эмоцияны башкарары чугула.

Сагыш-сеткилдин таарымча чок байдалдарын ажып эртери дээрге-ле бодунун сагыш-сеткилин башкарып билири ол болур.

Ынчангаш кичээливистин темазын номчуптаалынарам уруглар, сагыш-сеткил илерээшкиннерин бис башкарып турар бис бе, азы олар бисти башкарып турар бе?

- Ону канчаар билип алдынар уруглар? (бис башкарып турар бис).

Бажынга онаалга:

Бодуннун эмоциязын башкарып билир кандыг-бир кижиден сактып корем. Ону ол канчаар кылырыл? Ол кижиден чуну ооренип ап болурул?


Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Психологу

Категория: Уроки

Целевая аудитория: 5 класс

Автор: Иргит Чойганмаа Майоровна

Дата: 21.12.2015

Номер свидетельства: 268743


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства