Тема: Сась сёксесь. Сёксенть эсензэ мазычизэ. (6 класс)
(васенце урокось)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть
теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
- Курок прядови сёксесь.
- Лугась пижелгадсь.
- Читне нурькалгадсть.
- Чувтотнестэ прасть лопатне.
.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Школань пиресэ_____цецят
Течи таго совинь___________
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Сась сёксесь. Сёксенть эсензэ мазычизэ ».
Течи минь карматано кортамо сёкседенть, сонзэ мазычиденть. Вансынек, кодамо эрси сёксесь. Кие ёвтасы, а кодамо иень шкась ушосонть?
Виде, ушосонть сёксь. А тынь вечксынк сёксенть? Минек писательтне ды поэтнэ истя жо вечксызь сёксенть, секскак алтасть тензэ ламо стихотвореният ды ёвтнемат. Течи минь вансынек Д.Т.Надькинэнь стихотворениянть сёкседенть. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Ловносынек 3-це упражнениянть. Прочитайте выразительно стихотворение Д.Т.Надькина «…Вай, пувазевсть кельме вармат» О каком времени года пишет автор? Определите склонение и падеж существительных.
Од валонь ваннома (новая лексика)
- Вансынек, кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек валксс.
Арнема-уважение
Идем-дикий
Пизёл-рябина
Арнемс-уважать
Чапамо-кислый
Панго-гриб
Пизёлкс-рябина.
Лавшо –слабый
Начко-мокрый
Якшамо-холодный
Маней-солнечный
Потмура-пасмурный
Калгодо-жесткий
2-це упражнениясь. Выразительно прочитайте стихотворение И.Шумилкина «Пизёлт». Найдите в стихотворении существительные множественного числа. Выделите суффиксы.
Образец: пизёл-т
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
6. Кемекстамо.
7. Грамматикань коряс важодема
Тонавтыцянь вал.
В эрзянском языке с помощью суффиксов-т\ -ть; -тне/-тнэ образуется имена существительные множественного числа, например: школа-школат, веле-веле-ть; репс-репс-т-репс-тнэ.
1-це упражнениясь. Отгадайте загадки и нарисуйте отгадки. Поставьте существительные-отгадки в форме множественного числа по образцу и переведите.
Эмеж пиресэ.
Мезесь рискстэме, сэредькстэме сельведьс пачтякшны. ( чурька)
Образец: чурька-чурькат-лук
4-це упражнениясь. Вместо точек напишите суффиксы. Суффикс /-нь-указывает на указательное склонение существительных. Рассмотрим в тетрадях для таблиц склонение существительных.
Выполняем по образцу.
Образец: лопатне ( кодат?) тумонь, умарина-нь.
5-це упражнениясь. Поставьте точки. Подчеркните глаголы прошедшего времени. Вспомним, как пишутся глаголы в прошедшем времени. Рассмотрим это в тетрадях для таблиц.
6-це упражнениясь. Используя слова для справок, подберите слова с противоположным значением.
Слова для справок: начко, чапамо, якшамо, лавщо, маней, калгодо, нурькине.
Образец: чевте кши-калгодо кши
8.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксто?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
9.Кудонь тев.
Арседе 5 валрисьметь ютазь теманть коряс.
Путынк превс од валтнэнь.