Тема: «Кизэнь каникулатне. Летние каникулы». (6 класс)
(омбоце урокось)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эсест республикантень, эрзянь келентень.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть, карта Мордовии.
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
- Ушодовсть кизэнь каникулатне.
- Минь класснэк сыргинек музеев.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Паксясо ________
Мо течи молян_________
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано тема «Кизэнь каникулатне. Летние каникулы».
Эйкакшт, вана и прядовсь оштё вейке тонавтнемань ие. Тынь покшолгадыде, седеяк превейгадыде. Арсян те истя и улияк.
-Ёвтынк монень, инеськеть, тынь учотадо кизэнь каникулатнень?
-А мезень кис тынь вечксынк кизэнть?
-Монгак вечкса кизэнть мазычинзэ ды лембензэ кис.
Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек сюпав эрзянь келентень ды тиринь масторонок туртов.
Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Тейсынек 1-це упражнениянть. Прочитайте текст. Переведите. От существительных поставьте вопросы к выделенным словам.
Образец: кизэсь (кодамо?) лембе.
(Проверка домашнего задания)
V.Од валонь ваннома (новая лексика)
Куро-улицо
Ош-город
Тиринь-родной
Веле-деревня
Кизэ-лето
Карточкатнень лангсо важодемась.
V1. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
V11. Кемекстамо. Грамматикань коряс важодема.
В эрзянском языке омонимы -это слова одной и той же части речи, одинаковые по звучанию, но разные по лексическому значению. Например: ки-дорога, ки-моль. Повторить темы «Имя прилагательное», «Существительное», «Глагол», «Послелоги».
Тейсынек 2-це упражнениянть. Прочитайте выразительно текст. Переведите. Используя опорные предложения, составьте рассказ о лете.
Тейсынек 3-це упражнениянть. Вставьте вместо точек нужные послелоги.
Слова для справок: ало, мельга, вакссо, прясо.
V111.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксо?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
8.Кудонь тев.
Упражнениясь 3-це. Составьте короткий рассказ на тему «Кода ютавтынь кизэнь каникулатнень?»
Путынк превс од валтнэнь. Выучите слова.