Тема: «Шумбрачинь ванстомась. Забота о здоровье».
(васенце урокось)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть
теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Задачась истямо, ялгат, икеленек:
Саемс седе ламо содамочи тенек.
Эрямс валдочисэ,
Минек валось кеме,
Ды бажамс тень кисэ
Парсте тонавтнеме!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
- Ушосонть манейстэ эжди чись.
- Курок мольтяно экскурсияв.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Тейтерькатне молить_________
Школасо тонавтнемась__________
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Шумбрачинь ванстомась. Забота о здоровье».
- Эйкакшт, минек тынк марто шумбрачись ванстови сестэ, зярдо минь минсь карматано ветямо виде эрямонь ки. Секскак ванстодо шумбрачинк, уледе шумбрат чиде чис.
Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал эрзянь келенть туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Прочитайте текст. Переведите. Согласны ли вы с размышлениями автора? Что самое ценное у человека? Выполните грамматическое задание.
5. Грамматикань коряс важодема.
В эрзянском языке 12 падежей. Рассмотрим таблицу в тетради. Вспомним падежи имён существительных.
Названия падежей
вопросы
Падежные окончания
примеры
Именительный
Кие? (кто?)
Мезе? (что?)
-
Умарь
кудо
Родительной
Кинь?(кого? чей?)
Мезень?(чего? из чего?)
нь
Умар-е-нь
Дательной
Кинень? Кому? К кому? Для кого?
Мезнень? Чему? К чему? Для чего?
-нень/-нэнь
Умар-нень
Отложительной
Киде? (оком? От кого?)
Мезде? (о чем? От чего?)
-до/-де/-до
-то/-те/-тэ
Умар-де
Местной
Кисэ? (в ком?)
Мейсэ? Косо?
(в чем? Где?)
-со/-сэ
Умарь-сэ
Исходной
Кистэ?(от кого?)
Мейстэ? (от чего? Из чего?)
-сто/-стэ
Умарь-стэ
Направительной
Ков? (куда?)
Мезев? (во что?)
-в
Умаре-в
Вносительной
Кис? (в кого?)
Мезес? ( во что?)
-с
Умарь-с
Переместительной
Кива? (по кому?кого?)
Мезева? ( по чему?)
-ва/-га/-ка
Умарь-га
Превратительной
Кикс? (кем? В кого?)
Мезекс? (чем? Во что?)
-кс
Умарь-кс
Сравнительной
Кишка? (с кого?)
Мезешка? ( с чего?)
-шка
Умарь-шка
Изъятельной
Кивтеме? ( без кого?)
Мезевтеме? ( без чего?)
-втомо/-втеме
томо/-теме
-тэме
Умар-теме
? Запишите второй абзац и укажите, к каким частям речи относятся слова. Определите падежи существительных
Од валонь ваннома (новая лексика)
- Вансынек, кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек валксс.
Кенерькс- радость
Мизолкс-улыбка
Важодема-работа
Эрявикс-нужный
Лездамо-помощь
6. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
7. Кемекстамо.
3-це упражнениясь. Прочитайте выразительно шуточное стихотворение. Как надо беречь зубы?
8.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксто?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
9.Кудонь тев.
Инд. зад. Подготовить презентацию про Ч. Журавлева.
Упражнениясь 2-це.
Путынк превс од валтнэнь.