Учитель: Ледяйкина Л.А. МОУ «СОШ №8»
Тема: « Покш эрямов анокстамось Подготовка к взрослой жизни». (7 класс)
(васенце урокось)
Цели:введение и закрепление лексического материала;проверка навыков связной речи, систематизация знаний, полученных в 6- ом классе; приобщение учащихся к национальной культуре, местной переодической печати; знакомство детей с профессиями.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть, компьютер.
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
-Шумбратадо, эйкакшт.
- Озадо.
II Чтение учителем стихотворения «Селмов гйтть»
СЁЛМОВ ГАЙТТЬ
Эрзянь кель, тиринь кель-
Валдо чи прок, шожда пель.
Валонь рисьметь-оймень гайтть…
Вай, зяро ёмавтыть валт:
Толкун,чахра, сирть, селей,
Пурька, индере, локсей-
Теке сёлмовт мазый гайттне-
Чевгель, човаля,сэней…
Ды смусттне сюлмазь коданя;
Кирине-кирькске-кирьксала.
Вельмевтьсынек ёмазь валтнэнь-
Раськень келень човалятнень
Эх, кода ванькскады келесь!
Ды карми кортамо велесь:
Байге, пусмо, низаня,
Каштаз, кумба, Вияна…
(Беседа по содержанию стихотворения)
- О чем это стихотворение?
-Прав ли автор, что исчезают многие красивые звучные слова эрзянского языка?
-Что нужно сделать, чтобы язык не забылся?
(Введение учащихся в тему урока)
Задачась истямо, ялгат, икеленек:
Саемс седе ламо содамочи тенек.
Эрямс валдочисэ,
Минек валось кеме,
Ды бажамс тень кисэ
Парсте тонавтнеме!
- Ялгат, а тынь вечктядо тонавтнеме?
-А кие ёвты, мезе максы тонавтнемась?
- Виде, тонавтнемась - те ки покш эрямов.
- А косто ушодови те кись?
- Виде, те кись ушодови школасто.
- Сермадсынек течинь теманть тетрадьс.
( Запись числа и темы урока в тетрадь)
II Од материалонть тевс ютавтомась.
Кортнема (беседа)
- Оят, течи минь тынк марто вантано од тема «Покш эрямов анокстамось Подготовка к взрослой жизни»
-. Вансынек, кодат ВУЗ-т улить минек вечкевикс ошсонок, ультяно содавиксэкс неть профессиятнень марто, конатнень сынь максыть. Вастовдано минек вечкевикс «Чилисема» журналонть марто.
Арсян, тынь покш мельсэ течияк сыде школав. Кециде ялганк марто вастовомантень. Пек покш мельсэ якатадо тей, тонавтнетядо, оймсетядо, тейтядо вечкевикс тевенк. Течи минь вансынек, мезе максы те теманть коряс учебной пособиясь, оштё весть ётасынек эсенек вечкеманок мазый, гайгиця эрзянь келентень ды вечкевикс школантень, вечкевикс «Чилисема» журналонтень. Арсян весенень лезэв важодема и паро мельть- превть.
-Друзья, сегодня мы с вами изучим новую тему: «Покш эрямов анокстамось. Подготовка к взрослой жизни». Познакомимся с ВУЗ-ми, которые имеются в нашем любимом городе, с профессиями, которые мы можем получить в них. Вновь встретимся с нашим любимым журналом «Чилисема».
- Думаю, что вы с большим удовольствием ходите в школу,радуйтесь встрече с друзьями, учитесь, отдыхаете, делайте любимое дело. Сегодня мы рассмотрим, что даёт по нашей теме учебное пособие, ещё раз выразим свою любовь к красивому, звучному эрзянскому языку, к любимой школе и журналу «Чилисема»
-Желаю всем удачной и плодотворной работы на уроке.
III. Од вал марто важодема.
(Слова из стихотворения «Селмов гайтть»)
- Эйкакшт, тынь течи кармиде содамо ламо од валт.
Сёрмадсынек сынст валкс.
Толкун- волна
Чахра-цветок
Сирть-ясень
Селей-вяз (лиственное дерево)
Индере-1) жимолость (род кустарника с цветами различной окраски) ;2) бересклет; 3) ткацкая проволока внутри челнока
Локсей-лебедь
Чевгель- калина
Човаля- бисер
Сэней- сом
Байге- 1) пузырь на воде,;2) капля; 3) волдырь
Кумба- ковёр
Низаня- 1) тёща; 2) свояченица
Каштаз- 1) венок; 2) ореол (светлый ободок вокруг небесного светила)
Ловносынек 1-це упражнениянть. Подумайте и скажите, где вы хотели бы учиться?
IV. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. (Допишите предложения).
Мон арсян ___________
Монень вечкеви_________
- А ней вастовтано минек вечкевикс журналонть марто.
Инд. задание. Презент. Журнал «Чилисема»
Выразительное чтение стихотворений, взятых из журнала «Чилисема
Беседа по содержанию стихотворений.
-Мезде ёвтневи 1-це стихотворениясонть?
-Мезде ёвтневи2-це стихотворениясонть?
-Мезде ёвтневи 3-це стихотворениясонть?
Групповое задание.(*1-ая группа работает над сконвордом, 2-ая – над загадками, 3-я –над кроссвордом)
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
VI. Кемекстамо.
3 це упражнениясь. Прочитайте. Переведите текст и запишите первый абзац. Согласны ли вы с автором? Обоснуйте свою точку зрения.
Работа с пословицей.
! Мезе путат прязот школасо,
Сень кандат эрямонь перть.
VII.Уроконь итогось. Рефлексия.
Мезде минь кортынек течинь уроксо?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
-Ёвтадо, кодамо оценкасо эрьвась казясы эсь прянзо?
VIII.Кудонь тев.
1.Сёрмадодо «Чилисема» журналстонть содамоёвкст теманть коряс.(Выписать из журнала «Чилисема» загадки на данную тему)
2.Теемс презентация «Сятко» журналонть коряс.(Инд. зад. Подготовить презентацию про журнал «Сятко»)
3. Путынк превс од валтнэнь. (Выучить новые слова)