Тема: Эрзя-мокшонь масторсо эрямодо. Жизнь в мордовском крае (6 класс)
(васенце урокось)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть
теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
- Течи менелесь валдо-сэнь.
- Сексня ветне кувакат.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Мон вечкан _____ (чувтосто керсеме кирьгашат)
Течи таго молян чувтосто керсема________(школав)
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Эрзя-мокшонь масторсо эрямодо. Жизнь в мордовском крае»
Вансынек, кодамо эрямось минек масторсо.Оштё весть ёвтатано вечкемань вал тиринь масторонок туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Прочитайте выразительно текст. Переведите.
Од валонь ваннома (новая лексика)
- Вансынек, кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек валксс.
Раське-народ
Кирьгашат-поделки
Чиньжарамо-подсолнух
Валрисьме-предложение
Валмеревкс-пословица
Содамоёвкс-загадка
Мизолкс-шутка
2-це упражнениясь. Переведите текст. Сделайте поделку.
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
6. Кемекстамо.
7. Грамматикань коряс важодема
Тонавтыцянь вал.
Существительные изменяются по падежам. Изменение существительных по падежам называется склонением.
В эрзянском языке три склонения: основное (аволь невтемачинь), указательное (невтемачинь), притяжательное (азорксчинь)
Формы основного склонения употребляются для обозначения предмета вообще. Например: вальма (окно), веле (село)
В эрзянском языке, если слово оканчивается на согласную букву, между корнем и суффиксом ставится соеденительная гласная. Если слово оканчивается на твёрдый согласный, то ставится-о-, если на мягкий согласный, то ставится-е-: кал-кал-о-сь(рыба), пель-пел-е-сь (туча)
1-це упражнениясь. Прочитайте выразительно текст. Переведите.Выпишите из текста имена существительные в указательном склонении.
3-це упражнениясь. Прочитайте выразительно текст. Переведите. Кратко перескажите.
8.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксто?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
9.Кудонь тев.
Арседе 4 валрисьметь течинь теманть коряс.
Путынк превс од валтнэнь.