Тема: «Шумбрачись. Ваньксчись. Ломанень рунгонь пелькстнэ.Здоровье. Гигиена. Части тела. ». (6 класс)
(васенце урокось)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эсест республикантень, эрзянь келентень.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
- Ушосо манейстэ эжди чись.
- Монень вечкевить пиже виртне.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Мон сёрмадан_________
Мон моран__________
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Шумбрачись. Ваньксчись. Ломанень рунгонь пелькстнэ.Здоровье. Гигиена. Части тела».
Вансынек, кода ванстомс шумбрачинть. Мезе эряви теемс тень кисэ.
Вансынек ломанень рунгонь пелькстнэнь. Карматано важодеме од валтнэнь лангсо.
Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек вечкевикс эрзянь келенть туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Тейсынек 1-це упражнениянть. Составьте рассказ по рисункам. Прочитайте пословицы. Письменно переведите на русский язык. Определите падеж существительных в пословицах.
Образец: Ваньксчись-те шумбрачи. Чистота-это здоровье. (Ваньксчись-им.п.)
Тейсынек 3-це упражнениянть. Прочитайте текст. Переведите. Выполняете ли вы эти рекомендации?
V.Од валонь ваннома (новая лексика)
Рунго-тело
Невтиця сур-указательный палец
Куншкасо сур-средний палец
Лемтеме сур-безымянный палец
Вежаське-мизинец
Пелька-большой палец
Полда-сустав,щиколотка
Свал-всегда
Кеци-радуется
Казян-дарю
Тесэ-здесь
Кады-оставляет
Пизэ-гнездо
Карточкатнень лангсо важодемась.
V1. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
V11. Кемекстамо. Грамматикань коряс важодема.
В эрзянском языке глаголы обозначают действие и отвечают на вопросы: мезе теи? Мезе теить? (Работа с таблицей)
Тейсынек 4-це упражнениянть. К данным существительным подберите подходящие по смыслу глаголы.
Образец: Пиземесь ( мезе теи?) пизи. Дождик льет.
Тейсынек 2-це упражнениянть. Прочитайте текст. Переведите. Перескажите содержание. Расскажите об этом методе лечения своим домашним.
Тейсынек 5-це упражнениянть. Прочитайте. Запомните названия пальцев.
V111.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксо?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
8.Кудонь тев.
6-це упражнениясь. По выделенным словам найдите рифму-отгадку.
Путынк превс од валтнэнь. Выучите слова.