Тема: «Тонавтыцянь профессиядо кортнема. Вечкевикс тонавтыцям. Разговор о профессии учителя. Любимый учитель.(7 класс)
( васенце урокось)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть
теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Задачась истямо, ялгат, икеленек:
Саемс седе ламо содамочи тенек.
Эрямс валдочисэ,
Минек валось кеме,
Ды бажамс тень кисэ
Парсте тонавтнеме!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение действительности)
- Монень вечкеви сёксесь.
.Курок ушодовить пиземеть.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Мон арсян ___________
Мон ___________тонавтыцякс
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Тонавтыцянь профессиядо кортнема. Вечкевикс тонавтыцям. Разговор о профессии учителя. Любимый учитель»
Арсян, тынь покш мельсэ течияк сыде школав.Кециде ялганк марто вастовомантень. Пек покш мельсэ якатадо тей, тонавтнетядо, оймсетядо, тейтядо вечкевикс тевенк. Течи минь вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь, оштё весть ётасынек эсенек вечкеманок мазый, гайгиця эрзянь келентень ды вечкевикс школантень. Арсян весенень лезэв важодема и паро мельть- превть.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Опираясь на текст, расскажите о любимых учителях, о профессии учителя. Вместго точек поставьте имена и фамилии своих учителей.
- Вансынек, кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек валксс.
Нузяксчи-ленство
Сёрмадомс- писать
Тонавтнема- учеба
Кенярдовтомс сельме- радовать глаз
2-це упражнениясь. Задайте вопросы соседу по парте.
Работа с журналом «Чилисема».
Отгадать сканворд.
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сортовтсынек.
6. Кемекстамо.
3-це упражнениясь. К данным глаголам подберите по образцу подходящие по смыслу существительные
7. Грамматикань коряс важодема.
Тонавтыцянь вал.
В эрзянском языке имя существительное-часть речи, которая обозначает предмет и отвечает на вопросы кие? (кто?) и мезе? (что?)
Вопрос кие? (кто?) употребляется только по отношению к лицу, вопрос мезе? (что?)- к другому живому существу и предмету: кие? Ломань; мезе? Киска.
8.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксто?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
9.Кудонь тев.
Упр.№4 (с.12).
Инд. зад. Подготовить презентацию на данную тему.
Путынк превс од валтнэнь.
50%'> Путынк превс од валтнэнь.