Предмет: Ч?ваш ч?лхи (выр?с ч?лхилл? шкул).
Класс: 5-м?ш класс
Урок теми: Кай?ксем – пир?н туссем.
Урок т?с?: хут?ш урок.
Сап?рл?х т?ллев?сем: кай?ксене упрама, в?сене сыхласа х?варма в?рентесси.
П?лÿ т?ллев?: глагол?н пулас формипе т?р?с ус? курма х?н?хтарасси, кай?к яч?сене аса илсе çир?плетсе х?варасси, п?р-п?рне ыйтусем парас, хуравлас х?н?хусене аталантарасси.
Аталантару т?ллев?: çых?нулл? пуплеве, шух?шлава, тимл?хе, илемл? те т?р?с вулав х?н?х?в?сене аталантарасси, с?мах йышне пуянлатасси, тишкерме тата п?т?млетÿ тума в?рентесси.
Ус? курн? технологисем: информаципе хутш?ну, проблем?лл? в?ренÿ, сывл?ха упракан, харп?рл?ха аталантаракан, ушк?нра хутш?нса ?çлеме х?н?хтаракан технологисем.
Урок мел?сем: ыйту-хурав, фонетика зарядки, в?рентекен с?мах?, калаçу, шырав- т?пчев, х?н?хтар?ва çырса пурн?çласси, проблем?лла ыйт?ва хуравлани, тишкерÿ - п?т?млетÿ, çурма сас?па вуласси, суйлавл? вулав, илемл? пал?ртулл? вулав, м?ш?рсенче, ушк?нпа ?çлесси, диалог, монолог т?васси.
Кур?мл?х хат?р?сем: компьютер, проектор, экран, тем?па хат?рлен? презентации, çыру ?çне ирттермелли карточк?сем, сар? т?сл? çаврашкасем.
Лексика материал?: кур?к ?ш?нче, т?м? ?ш?нче, тип? кур?к, й?таçç?, п?тереçç?, й?ва, х?в?л, т?к.
Урок юх?м?.
I. Класа урока й?ркелени.
В: Ыр? кун пулт?р, ачасем !
А: Ыр? кун пулт?р!
В: Ш?нк?р-ш?нк?р! Ш?нк?рав
Ак? иртр? те т?хтав.
Лар?р парта хушшине
Пуçлар ч?лхе урокне.
II. Фонетика зарядки.
-К?штах ч?лхесене вылятса илер-ха. Ман хыçç?н т?р?с кал?р.
Пир?н çумри в?рманта
Т?рл? кай?к пур?нать.
Çеп?ç юр? юрласа
Пир?н чуна х?партать.
III. Пуплев х?н?хтар?в? (çантал?к çинчен калаçни).
1. Дежурн?йпе калаçни.
- Паян класра кам дежурн?й?
- Паян класра эп? дежурн?й.
- Класра кам çук ?
-Паян ака уй?х?н миçем?ш??
-Хал? çултал?к?н х?ш в?х?ч??
-Урамра м?нле çантал?к т?рать? (Урамра ?ш? çантал?к т?рать, тÿпе к?вак, ?ш? çил в?рет).
- Тÿпе м?н т?сл??
- Çил в?рет-и?
- Х?вел п?хать-и?
- Кай?ксем ?çтан в?çсе килеçç??
- Сире паянхи çантал?к кил?шет-и? М?нш?н кил?шет?
- Эсир çуркуннене хавас-и?
- Ачасем, çуркунне çитни ?çтан кур?нать? (Х?вел п?хать, юр ир?лет, урамра шыв юхать, кай?ксем к?нт?ртан в?çсе килеçç?, сим?с кур?к тухать, йыв?çсем çулç? к?лараçç?, пахчара çурхи ?çсем пуçланаçç?, çынсем ç?м?л т?х?наçç?…).
-Т?р?с ачасем, эсир калан? палл?сем в?сем пурте çур паллисем .
- М?н тери илемл? в?сем çурхи кунсем!
IV. Урок?н темипе, т?ллев?семпе паллаштарасси.
- Паян урокра м?н çинчен калаçассине п?лес тесен сир?н таблиц?па ус? курса шиф?рлан? урок темине тупмалла.
-Паянхи урокра эпир сир?нпе кай?ксем çинчен калаç?п?р, в?сем çинчен тар?нрах п?лÿ илме т?р?ш?п?р. Тен, м?н те пулин ç?ннине п?л?п?р.
-Çапла вара, паянхи урок теми «Кай?ксем - пир?н туссем».
V. Кай?к яч?сене аса илесси.
Айт?р в?й? выляр-и?
Кай?к яч?сене п?лнине
Т?р?слесе п?хар-и?
1.Рифм?сем туп?р:
1) Ку! Ку! Ку!
Ав?тать … (куккук).
2) Т?рр! Т?ри! Т?рр! Т?ри!
Тÿпере юрлать … (т?ри).
3) Чак! Чак! Чак!
Чаклатать … (чакак).
4) Крак! Крак! Крак!
Краклатать … (курак).
5) Х?л ларсан уйра эп кур?п
Х?рл? п?сехелл? …(уй?п).
- Маттур, ачасем! Кай?к яч?сене лай?х п?лет?р.
-Ч?ваш Республикинче пур? миçе т?рл? кай?к т?л пулать-ши? П?лет?р-и, эсир? Эп? интересленсе интернетра шыраса п?хр?м та 200 ытла т?рл? кай?к т?л пулнине п?лт?м.
2. Кай?ксене ушк?нлани.
- Кай?ксене эпир м?нле ушк?нсене пайлатп?р?( Пир?н патра х?л каçаканнисем, çуркунне в?çсе килекеннисем).
-Хал? в?сене ик? ушк?на пайлатп?р. Ч?р?ш çине х?л каçакан кай?ксене тата х?л каçма в?çсе килекеннисене, хур?н çине ?ш? енчен в?çсе килекеннисене.
- Курака х?ш йыв?ç çине лартатп?р?
- Хал? вара хур?н çине тата ч?р?ш çине лартн? кай?ксене пурте п?рле ушк?нпа теп?р хут калатп?р.
3. Кай?ксен сассисем.
-М?нле кай?ксем юр? ш?рантараçç?-ши кунта? Итлесе п?хар-ха в?сене.
-Ку курак сасси.
-Ачасем, кураксене хал?хра « çуркунне йыхравçи» теçç?. В?сем пир?н пата чи малтан, пуш уй?х?нче в?çсе килеçç?.
-Ку ш?нк?рч сасси.
-Теп?р кай?к сассине итлесе п?хатп?р. М?нле кай?к юрлать?
-Ку т?ри сасси.
-Ака уй?х?нче пир?н т?р?ха ш?нк?рчсем, т?рисем в?çсе килеçç?.
-Çу уй?х?нче вара м?нле кай?ксем в?çсе килсе юр? ш?рантарма пуçлаçç?-ши? Итлесе п?хар-ха (ш?пч?к, куккук, сар кай?к, ч?кеç).
-Ачасем, кай?ксем çут çантал?кра, пир?н пурн?çра м?нле выр?н йыш?наçç?-ши? Çак ыйт?ва хурав пама пире калав пул?ш?.
VI. Текстпа ?çлесси.
1.Ç?н? с?махсемпе ?çлени.
- Хал? эпир сир?нпе текстпа ?çл?п?р. Текста ?нланма, унпа çых?нн? ?çсене пурн?çлама ç?н? с?махсемпе паллаш?п?р. Çак с?махсене малтан эп? вулат?п, эсир тимл? пул?р, в?сене астуса юлма т?р?ш?р.
Кур?к ?ш?нче – в траве
Т?м? ?ш?нче – в кустах
Тип? кур?к – сухая трава
Й?таçç? – таскают
П?тереçç? – уничтожают
Й?ва – гнездо
Х?в?л – дупло
Т?к - перо
а) в?рентекен – хор;
?) п?р ача ч?вашла, тепри выр?сла вулани;
б) ç?н? с?махсемпе предложени туптарни;
2. Текстпа ?çлесси.
а) текста в?рентекен вуланине итлени;
- Хал? текстпа паллаш?п?р. Тимл? пул?р, эп? вулат?п, эсир текста м?нле ?нланнине выр?сла каласа пама хат?рлен?р.
?) п?р ачана текста м?нле ?нланнине выр?сла калаттарни;
б) текстра паян паллашн? ç?н? с?махсем тата с?мах майлаш?в?сем пур предложенисене тупса выр?сла куçарттарни;
б ) ачасем çурма саспа х?йсем т?лл?н вулани;
- Ачасем, хал? текста х?в?р т?лл?н çурма саспа вуласа тух?р, ыйтусем çине хуравлама хат?рлен?р.
в) калав т?р?х ыйтусем çине хуравласа т?р?слени
- Хал? çак калав т?р?х п?р-п?рне ыйтусем пар?р та хуравл?р.
? Çуркунне пир?н пата м?нле кай?ксем в?çсе килеçç??
? В?сем х?йсен й?висене ?çта-?çта т?ваçç??
? Вась?па аслашш? х?ш кай?ксем валли й?васем тур?ç?
? Вася м?нш?н сав?нч??
? Аслашш?пе м?нук? й?васене ?çта çак?ç?
г) м?ш?рпа ?çлени ( 2 м?ш?ра итлени);
- Хал? çак ыйтусене п?р-п?рне парса туллин хуравлама хат?рлен?р.
- Маттур ачасем, ку ?çе те аван пурн?çлар?р.
д) текста п?т?м?шле ч?вашла каласа пани (1 ача калавне итлени);
- Ачасем, эпир текстпа т?рл? ?çсем тур?м?р. Хал? ман шутпа, эсир çак текста ч?вашла каласа пама пултарат?р пул? тесе шутлат?п.
3. Грамматика материал?пе ?çлени.
- Хал? текстра палл? тун? с?махсемл? предложенисене туп?р. Глаголсем х?ш в?х?тра-ши?
1. Х?лле вара унта çерçисемпе к?с?ясем те пур?н?ç.
2. Ыран в?рмана кай?п?р та й?васене унта çак?п?р.
Будущее время употребляется тогда, когда говорящий не вполне уверен в том, что действие произойдёт.
VII. Кану саманч?
- Ыв?нни сис?нме пуçлар?, к?штах çан-çур?мсене хускатса илер.
Кай?ксем в?çеçç?, в?çеçç?,
Унтан канма лараçç?.
Каллех ç?кленеçç?
Малалла в?çеçç?.
Ш?пп?н-ш?пп?н лар?п?р,
Малалла в?рен?п?р.
(Малтан ачасем ура çине т?раçç?, унтан ал?семпе кай?ксем в?çн? пек т?ваçç?, лараçç?. Çак?н хыçç?н х?в?ртт?н т?раçç? те каллех аллисемпе в?çн? пек т?ваçç?).
VIII. Çыру х?н?х?в?сене аталантарни.
- Çак предложенисенче т?р?с аффикс ларт?р.
1. Çуркунне кай?ксем к?нт?р… в?çсе килеçç?. - тан, -тен
2. Кай?к… й?ва т?ваçç?. - а, -сем
3. Кай?ксем сиенл? хурт-к?пшанк?сене п?тер… . - еçç?, -аçç?
4. Асаттепе ш?лл?м ш?нк?рчсем валли й?ва ту… . - р?, -р?ç
5. Пир?н кай?ксене пул?ш … . - малла, -мелле
IX. Урока п?т?млетни
- Ачасем, паянхи урокра эпир сир?нпе м?нсем çинчен калаçр?м?р? (Ачасем хуравлаçç?).
-В?сем пире м?нле ус? параçç?? (Сиенл? хурт-к?пшанк?сене п?тереçç?, х?йсен илемл? юррисемпе сав?нтараçç?, çум кур?к в?ррисене пуçтараçç?).
-В?çен кай?ксен çут çантал?кри п?лтер?ш? пит? пыс?к. В?сем сиен кÿрекен хурт- к?пшанк?сене п?тереçç?, çум кур?к в?ррисене пуçтараçç?. П?р ш?нк?рч çемьи к?на ч?пписене п?хса ÿстерн? в?х?тра 8-10 пин таран сиенл? н?р?сене п?терет. Çав?нпа та в?сене упр?р, пул?ш?р, кай?к ç?мартисене ан тыт?р, й?висене ан тустар?р! Вара кай?ксем пире яланах илемл? сассисемпе сав?нтар?ç.
Апла пулсан пир?н в?сене юратмалла, упрамалла, пул?шмалла.
- Ачасем, айт?р-ха çак предложенине теп?р хут ушк?нпа калатп?р.
- Хал? вара çак предложенине выр?сла куçар?р.
- Птиц нам нужно любить, беречь, помогать.
X. Киле ?ç пани.
? «Кай?ксем» ятл? кроссворд т?в?р.
? Х?в?ра кил?шекен кай?ка ÿкер?р.
XI. Рефлекси (18-м?ш слайд).
1. Сире паянхи урок кил?шр?-и?
- Эп? сире сар? çаврашкасем валеçсе пан?. Эсир в?сем çине хал? смайликсем ÿкерет?р. Енчен те урок сире кил?шр? пулсан сав?н?çл? смайлик ÿкер?р. Урок кил?шсех каймар? пулсан, ?нланман выр?нсем юлч?ç пулсан хурл?хл? смайлик ÿкер?р. Хал? х?в?р ÿкерч?ксене ç?клесе к?тарт?р, тархасш?н.
XIII. Ачасен ?çне хаклани.
- Паянхи урокра эсир т?р?шса ?çлер?р. Мана эсир урокра т?р?шса ?çлени сав?нтарч?. Ытларах … маттур ?çлер?ç. Эп? сире урокра т?р?шулл? пулниш?н, мана пул?шниш?н тав т?ват?п. В?ренÿре ?н?çу сунат?п. Ч?ваш ч?лхине малашне те юратса в?ренессе шанат?п.
- Урока эп? çак с?в? й?ркипе в?çлесш?н:
Кай?к-к?ш?к çухалсан
Пахча çим?ç них?çан
Тул?х пулм? п?т?мпех
Хурт пултар? п?терме.
Ман ч?ре çапла с?нет:
Çав çунатл? туссене
Хам?ра упран? пек упрар,
Т?р?шсах ак пул?шар!
XII. Урока ш?нк?равпа в?çлени.
- Сыв? пул?р, ачасем!
- Сыв? пул?р, Алина Анатольевна!
- Урок в?çленч?, тухма пултарат?р.