Тема: «Нармутнень обуцяст. Повадки птиц ». (6 класс)
(омбоце урокось)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эсест республикантень, эрзянь келентень.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
- Менельсэ псистэ эжди чись.
- Монень вечкевить телень якшамотне.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Мон ловнан_________
Мон арсян__________
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Нармутнень обуцяст. Повадки птиц».
Вансынек, кодат эрсить нармунть, косо сынь вастневить, кодат сынст обуцяст. Карматано важодеме од валтнэнь лангсо.
Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек вечкевикс эрзянь келенть туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Тейсынек 1-це упражнениянть. Прочитай и переведи текст. Используя текст, расскажите о своих наблюдениях.
Од валонь ваннома (новая лексика)
Арво-нектар
Унжа-жук
Сеське-комар
Дерьгун-коростель
Пустачей-овсянка
Сенкс-цапля
Сувозей-глухарь
Транзей-чайка
Тынгай-снегирь
Тырдаз-дрозд
Тумоатякш-орёл
Цёков-соловей
Цянав-ласточка
Чавка-галка
Шекшата-дятел
Норовжорч-жаворонок
Озяз-воробей
Ожо пуло-иволга
Паксянь пово-куропатка
Пиже озяз-синица
Яксярго-утка
Карточкатнень лангсо важодемась.
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
6. Кемекстамо. Грамматикань коряс важодема.
В эрзянском языке существительные изменяются по падежам и числам. Вспомним падежи имён существительных и образование множественного числа имён существительных. (Работа с таблицей)
Тейсынек 2-це упражнениянть. Прочитайте текст. Перескажите содержание. Ответьте на вопросы.
7.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксо?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
8.Кудонь тев.
3-це упражнениясь. Используя ответы на вопросы, составьте рассказ по рисунку.
Путынк превс од валтнэнь. Выучите слова.