Тема: Чинь ютавтомась. Распорядок дня. (5класс)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть : « Даволковонь 23-це чись- Отечествань ванстомань чи. 23 февраля- День защитника Отечества»
теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
- Курок сы Якшаматясь ды максы казнеть.
- Модась вельтявсть лопасо.
- Читне якшамот.
- Эйкакштнэ капшить экшелямо лей лангов.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Даволковонь 23-це чись- Отечествань … чи. Армиясо служамось- стака, но… тев. Армиянтень эрявить шумбра, превей од ….
Слова для справок: эрявикс, ванстомань, ломанть.
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Чинь ютавтомась Распорядок дня. ».
Арсян, тынь вечксынк эсенк чинк ютавтомс вадрясто. Пек покш мельсэ якатадо школав, тонавтнетядо, оймсетядо, тейтядо вечкевикс тевенк. Течи минь вансынек, кода ютавты эрьвась эсь чинзэ.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Рассмотрите рисунки. Используя слова для справок, составьте и запишите рассказ, чем занимается Олег в течение дня.
Од валонь ваннома (новая лексика)
- Кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек тетрадьс.
Рана валске-рано утром
Ярсамо-еда
Таркань ацамось-заправить постель
Ялга-друг
Оймсеме мадемась- лечь отдохнуть
Ялга марто налксемась-играть с друзьями
Телевизоронь ваномась-смотреть телевизор
Тетянень-аванень лездамось-помощь маме и папе
Килей-берёза
Шукшторов-смородина
Карвопанго-мухомор
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сортовтсынек.
6. Кемекстамо.
3-це упражнениясь. Переведите стихотворение. Ответьте на вопрос: чем вы любите заниматься в свободное время?. Запишите свой рассказ.
7. Грамматикань коряс важодема.
Тонавтыцянь вал.
В эрзянском языке с помощью суффиксов-ине\ -ыне, -нэ\-не образуются имена прилагательные с уменьшительно-ласкательными суффиксами, например: ашо( белый)- ашине ( беленький), мазый ( красивый)- мазыйне, (красивенький)
2-це упражнениясь. Переведите текст. Найдите прилагательные с уменьшительно-ласкательными суффиксами и запишите.
5-це упражнениясь. Переведите загадки. От выделенных слов образуйте прилагательные с уменьшительно-ласкательными суффиксами. Найдите отгадки.
Отгадки: килей, ромашка, карвопанго, шукшторов.
8.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксто?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
9.Кудонь тев.
4-це упражнениясь.
Путынк превс од валтнэнь.