Содержание учебного материала
Видза оланныд, челядь! Заводитам коми кыв урок. Талун шондіа дун, менам зэв бур настроение, а тіян?
А кутшöм аскылöмöн(настроение) ті локтінныд урок вылö?
СЛАЙД №1
Челядь, кыдз ті думайтанныд, мый ми кутам вöчны урок вылын?
(дети говорят варианты ответов)
СЛАЙД №2(лыддьысьны, гижны, сёрнитны)
Урок вылö пыртöдз ті быдöн босьтінныд шыпас. СЛАЙД №3
Показать их (а, р, б, у, н).
Тайö шыпасъясыс юкисны миянöс группаяс вылö, но, а ми видлам найöс öтлаöдны. Мый миян артмас? (кыв)
Тöдмалам кывсö.
СЛАЙД№ 4 (Тайö кывйыс – АНБУР)
III. Мый сэтшöмыс АНБУР?(анбур, рочöн азбука).
Мыйö сійö велöдö? ( Анбур велöдö лыддьысьны да гижны)
СЛАЙД №5
. Аудирование: 1992 восянь Ода-кора 19- öд лунö быд коймöд вöскресеньеö Республикаын пасйöны Коми письменностьлысь лун, коді зэв топыда йитчöма медводдза коми азбукакöд- Анбуркöд.
Челядь, мый ті г?г?рвоинныд тай? сёрникузясьыс? Мый ми тöдам коми анбур йылысь?
Ставсö-ö ми тöдам коми анбур йылысь?
Мый ті кöсъянныд тöдмавны? (Дети на русском языке отвечают, что они бы хотели узнать о коми азбуке).
СЛАЙД №7
Челядь, но вöлöмкö, ученöйяслöн эмöсь ещö мöд видзöдласъяс (взгляды). И ми тіянкöд öні найöс тöдмалам.
Быд группалы сетчö текст коми кыв вылын. Найö лыддьöны, вöчöны неыджыд сообщение рочöн.
СЛАЙД №8 Талунъя урок тема: Коми гижöд артмöм
(Каждая группа получает карточки с текстом на коми языке, в которых собрана информация из разных источников о истории коми письменности.
Задача детей: понять содержимое текста, сделать небольшую информацию на русском языке)
(Выходят с каждой группы докладчики, учитель открывает по очереди слайды для проверки информации) 1.Письменность (СЛАЙД №9)
Учёнöйяс чайтöм серти (по мнению), коми письменность вöлі Стефан Пермскöйöдз на. Стöча(точно) шуны, кор сійö чужис, некод оз вермы. Но, мый сійö артмис X нэмöдз на, висьталöны Ахмед Ибн-Фадланалöн Волга вылö 921-922 воясын волöм йылысь (о путешествии) книгаяс. Арабскöй путешественник да Багдадскöй халифлöн посольствоса секретарь гижö Волжскöй Булгарияса царь да важ коми йöз костын письмöасьöм йылысь (о переписке)(гижöдъяссö шуö вису).
1.Письменность вису. (СЛАЙД №10)
Учёные считают, что коми письменность возникла ещё до прихода на коми землю Святого Стефана Пермского. Установить точную дату возникновения коми письменности невозможно. То, что она возникла задолго до X века, подтверждают «Книги» Ахмеда Ибн-Фадлана о его путешествии на Волгу в 921-922 годах». Арабский путешественник и секретарь посольства Багдадского халифа пишет о переписке царя Волжской Булгарии с предками народа коми, называя их вису
2.Пасъяс. (слайд №11)
Важöн коми йöзлöн вöлі эз öти (не одна) письменность, а кык. Медводдзаыс – пасъяс (знакъяс). Найöн коми йöз пасйисны ассьыныс кöлуй, лэч туйяс(охотничьи тропы), лöсьöдісны календаръяс. Татшöм знакъяс вöліны быд финн-угор йöзлöн. Пасъяс ми öні вермам аддзыны печканъяс (прялки) вылысь, вышивайтöм узоръясын.
2.Пасы. (СЛАЙД №12)
У древних коми существовал не один, а два вида письменности. Первый – пасы (знаки). Ими коми помечали свои вещи, охотничьи угодья, составляли календари. Подобные знаки существовали у всех финно-угорских и самодийских народов. Почти не меняясь, пасы дошли до наших дней на прялках, вышитых и вязаных узорах. Да и по своему прямому назначению эту письменность использовали довольно долго.
3.Булгаръяскöд письмöасьöм. (СЛАЙД №13)
Пасъяскöд öттшöтш(параллельно) вöлöма и мöд письменность – зэв бур буква гижöд, коді заимствуйтöма лунвыв(южных) йöзлысь. Весиг комиöн «буква» тайö абу «пас», а «шыпас» (пас, коді петкöдлö «шы» (звук). Коми йöз булгараса царькöд вермисны бура гижасьны сöмын сэк, вöлікö налöн öткодь гижöд (общая письменность).
3.Переписка с булгарами. (СЛАЙД №14)
Но параллельно существовала и вторая письменность – хорошо развитое буквенное письмо, заимствованное у более южных народов. Даже слово «буква» по-коми не «пас», а «шыпас», то есть пас, обозначающий «шы» (звук). Только на основе общей письменности могли свободно переписываться с булгарским царём предки коми народа.
4.Кытысь лоис коми письменность?(слайд №15)
А локтіс сійö Иранысь. Уна нэмъяс сайын иранскöй купечьяс вайисны войвылö эзысь(серебро) тыра караванъяс. Ньöбисны и нуисны лунвылö «небыд зарни» (дона куяс(пушнина)). Ассьыныс тöваръяс нуисны Хазария да Булгария пыр, а накöд тшöтш ассьыс кывъяс, кодъяс пырисны коми кывйö: «зарни»(золото), «нянь» (хлеб), «пурт»(нож), «небöг» (книга). Небöгъясын до документъясын, кодъяс воисны войвылöдз вöліны шыпасъяс, кодъяс медводдза коми письменностьлы лоины подулöн(основой). Древнеиндийскöй да стефановскöй азбукаяслöн öткодьлуныс(сходство) зэв ыджыд. Анбурлöн «иранскöй след» вылö медводз петіс коми философ, писатель, историк Каллистрат Жаков.
4.Откуда есть пошла коми письменность? (СЛАЙД №16)
А пошла она из Ирана. Много веков назад иранские купцы, нисколько не страшась расстояний, вели на север свои караваны с серебром, закупая и вывозя на юг «мягкое золото» – закамские меха. Везли через Хазарию и Булгарию свои товары, а с ними – и свои слова, вошедшие в коми язык: «зарни» («золото»), «амысь» («плуг»), «нянь» («хлеб»), «пурт» («нож»), «сур» («пиво») и т.д. Одним из иранских слов, заимствованных коми языком, стало «небöг» – «книга». В книгах и документах, попадавших на север, были буквы, которые стали основой первой коми письменности. Впоследствии ею стали пользоваться коми для переписки и создания своих книг. Сходство букв древнеиндийской и стефановской азбук поразительное. Первым на «иранский след» Анбура вышел коми философ, писатель, историк Каллистрат Жаков.
5. Летопись.(СЛАЙД №17)
Официальнöя коми гижöд лоис 1372 восянь, коді топыда йитчöма стефановскöй анбуркöд да богослужебнöй небöгъяс вуджöдöмкöд(переводом). 14-15 нэмъясö комилöн лоис аслас летописнöй повествование, код йылысь висьталö писатель-краевед Павел Доронинöн 20 нэмö аддзöм «Коми-Вымская летопись». Стефановскöй гижöд тöдісны и пöльзуйтчисны. Тайö анбурöн гижисны медводдза коми поэтъяс да гижысьяс: Иван Куратов да Георгий Лыткин.
Но мый комияслöн вöлі стефановскöй анбурöдз аслас(своя) гижöд(письменность) та вылö индö водзö мунысь факт. Например, 19 нэм помын миян войвывса йöз грамотность серти немеч да еврейяс бöрын вöліны коймöд места вылын.
5.Летопись. (СЛАЙД №18)
Официально письменность у коми народа ведёт своё начало с 1372 года. Её возникновение связано с стефановским Анбуром, переводами богослужебных книг.
На рубеже XVI–XVII веков у коми возникло своё летописное повествование, о чём свидетельствует найденная в начале XX века писателем-краеведом Павлом Дорониным «Коми-Вымская летопись». Стефановское письмо знали и пользовались. Этой азбукой писали первые коми поэты и писатели: Иван Куратов и Георгий Лыткин. Но то, что у коми до стефановской азбуки была своя письменность указывает следующий факт.
Например, к концу XIX века наш северный народ занимал по грамотности в России третье место после немцев и евреев.
.Молодцы! Ме зэв рад! И мый жö миян артмö? Öтияс шуöны коми гижöд артмис стефановскöй азбукасянь (СЛАЙД №19), а мöдъяс Иран кывъясссянь
(СЛАЙД №20). Коді прав? (Предположения)
(СЛАЙД №21)
Информация учителя на русском языке: устная речь(иранские)+ (стефановская)письменная речь. Этот одно целое. Их нельзя разделить. Иранской письменностью пользовались только купцы, которые вели торговлю, а основное население только разговаривали на нем, а Стефановскую азбуку учили, знали все, и поэтому она является основной в коми языке.
(Ме серти, стефановскöй азбука и Иран кывйыс и артмöдісны коми гижöд кыв, кодöн ми öні вöдитчам)
Кывкöртöдъяс
Куням синъяс. Уськöдам тöд вылö, став талунъя урок. Восьтам синъяс. Видлам вочавидзны асланым юалöмъяс вылö.
Вочакыв заводитам татшöмнога: «Ме öні тöда…»(«Теперь я знаю…»)
(СЛАЙД №22)
Челядь донъялöны ассьыныс удж.
Аттьö ставлы бура уджалöмысь!
.