kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Фонетика бойич? ?тк?нл?рни т?крарлаш

Нажмите, чтобы узнать подробности

Б?хитжан Закир о?ли Разиев,

                                             Панфилов на?ий?си Х.??мраев намидики

                                             оттура м?кт?пни? уй?ур тили в? ?д?бияти

                                             п?нлирини?  му?ллими

Д?рисни? мавзуси: Фонетика бойич? ?тк?нл?рни т?крарлаш.

Д?рисни? м?хсити: Фонетика бойич? о?у?училарни? билимини

                                    пиши?даш. О?у?училарни саватли? йезиш?а,              

                                    ойлаш?а, дурус т??лил ?илиш?а ?гитиш.

                                    В?т?нп?рв?рликк?, ана жут?а му??бб?т   

                                    ба?лаш?а т?рбийил?ш.              

Д?рис т?ри:              ?айтилаш д?риси

Д?рис технологияси: П?йдин-п?й комплексли? т??лил ?илиш технологияси.

Д?рис ?т?ш усули: соал-жавап, фонологиялик т??лил, с??б?т.

                                         Д?рисни? бериши

Уюштуруш п?йти. Саламлишиш. О?у?училарни т?г?лл?п, д?риск? т?йярлаш. ?елиплашми?ан д?рис т?ри бол?анли?тин, синип икки топ?а б?л?ниду.

1-топ.   Алмута.

2-топ.   Астана.

I бас?уч.

Тавушларни фонетикили? т??лил ?илиш. Икки о?у?учи тахти?а йези?ч?, ?ал?ан о?у?училар е?изч? т??лил ?илиду.

А     

   1.  Бу созу? тавуш. С?в?ви,бу тавушни ейт?анда, ?пкидин чи??ан ?ава   ?еч  тосал?усиз ?ркин ейтилиду

         2.Тилни? ?атнишиши?а ?арап - ?елин созу? тавуш. С?в?ви, бу

           тавуш тилни? ар?а ?исмида ясилиду.

       3.Е?изни? ечилиши?а ?арап-к?? созу? тавуш. С?в?ви, бу тавушни                          

          ейт?анда е?из к?? ечилип, ?ава ?ркин чи?иду.

       4.Л?вл?рни? ??рикитиг? ?арап- л?вл?шмиг?н созу? тавуш.С?в?ви, бу тавушни т?л?ппуз ?ил?анда л?вл?р ал?а ?арап созилиду

Б

  1. Бу ?з?к тавуш. С?в?ви, ?пкидин чи??ан ?ава а?из бошли?ида яки бо?узда ??р ?анда? тосал?улу?лар?а учриши ар?или? ясилиду.
  2. Жара?ли? ?з?к тавуш. С?в?ви, ?н арилаш шав?ундин ясилиду.
  3. Партли?учи ?з?к тавуш. С?в?ви, ейт?анда ?ава жипсилишип тур?ан нуту? ?залирини к?ч бил?н йерип ?тк?нд? ясилиду.

 

                  ?нди,  а, б тавушлардин с?з ясаймиз.

 

       Ба?ар, асман, алтун, батур, була?, булут, б?с?й, б?хит, б?лм?, бол?а, бо?уш, алма, аппа?, аччи?.  Мошу с?зл?рни д?птиримизг? язимиз.

 

II бас?уч.

П?йдин-п?й комплексли? т??лил ?илиш технологияси.

 

Фонологиялик т??лил ?лгиси

ДАЛА

           1.Бу с?з ейтилиши, йезилиши, ясилиши бойич? ?елин

                   бо?умлу? с?з.С?в?ви, с?зни? т?ркивид? ?елин созу?

                   тавушлар бар.

                2.Бу с?з да-ла болуп икки бо?ум?а б?л?ниду.С?в?ви, с?зни?

                   т?ркивид? икки созу? тавуш бар.Да-ла бо?умлири очу?

                   бо?ум.С?в?ви, бо?ум созу? тавуш?а ая?лишиватиду.

                         ДА-ЛА

               

 

                3.Бу с?з

                     ДА-     болуп ?урдин-?ур?а к?чирилиду.                                                                  

                     ЛА    С?в?ви, с?з икки бо?умдин туриду.

                4. Уй?ур тилида ур?у с?зни? ахир?и бо?уми?а

                   ч?шиду.С?зг? ?ошумч? улан?анда, ур?у шу ?ошумчидики

                  созу? тавуш?а й?ткилиду. Дала

               

                 Дала

                 5.Бу с?зд? бо?ум а?а?дашли?и йо?.С?в?ви, томур с?з.   

 

 

 

 

 

III. бас?уч.

 

1-топ?а. В?т?н ????ид? ма?ал-т?мсилл?рни йезиш.

Булбул чим?нни с?й?р, ад?м – В?т?нни. В?т?ни? иш?и – к?нни? исси?и. В?т?нсиз ад?м ?аяти – мат?м. Ад?м в?т?н -?лд? яхши, а??уш – д?рия-к?лд?.

 

 

2-топ?а   Ана жут ????ид? ма?ал-т?мсилл?рни йезиш.

Ана жуту? аман болса, р??ги- ройи? саман болмас. Ана жутта – ал?м ?з??ни?. Жут етиги к??. Киши жутида баш бол?ич?, ?з жуту?да таш бол.

Топлар ?з ара ма?ал-т?мсил ейтип чепишиду.

 

IY. бас?уч.

1-топ?а. Алмута то?рили? м?тин ?ураштуру?.

2-топ?а.Астана ????ид? м?тин ?ураштуру?.

 

Y. бас?уч.

Ж?двалда берилг?н с?з в? ?ошумчилардин с?з ясап, с?зни фонетикили? т??лил ?илиш.

 

С?з  ?ураштуруш ж?двали

Анар

жан

О?уз

ч?

тал

ч?к

хан

Саний?

Сопи

хан

Толун

ба?

ай

оюн

ахун

чу?

келин

?хм?т

чи?

м

Анархан, О?узхан, талчи?, ба?ч?, оюнчу?, келинч?к, ?хм?тжан, Саний?м, Сопахун, Толунай.

 

 

 

 

 

 

Хулас?.

Балилар,б?г?нки д?рисимизни т?в?ндики соаллар бил?н й?к?нл?ймиз.

Фонетика дегинимиз нем??

Тавушлар н?ччиг? б?л?ниду?

Созу? тавушлар дегинимиз нем??

?з?к тавушлар дегинимиз нем??

Созу? тавушларни? т?рлирини ата??

?з?к тавушларни?  т?рлирини ата??

О?у?училарни? билимини ба?алаш.

?йг? тапшурма : 1-топ- Алмута, 2-топ –Астана с?зини фонологиялик т??лил ?илиш.

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Фонетика бойич? ?тк?нл?рни т?крарлаш »

Бәхитжан Закир оғли Разиев,

Панфилов наһийәси Х.Һәмраев намидики

оттура мәктәпниң уйғур тили вә әдәбияти

пәнлириниң муәллими


Дәрисниң мавзуси: Фонетика бойичә өткәнләрни тәкрарлаш.

Дәрисниң мәхсити: Фонетика бойичә оқуғучиларниң билимини

пишиқдаш. Оқуғучиларни саватлиқ йезишқа,

ойлашқа, дурус тәһлил қилишқа үгитиш.

Вәтәнпәрвәрликкә, ана жутқа муһәббәт

бағлашқа тәрбийиләш.

Дәрис түри: қайтилаш дәриси

Дәрис технологияси: Пәйдин-пәй комплекслиқ тәһлил қилиш технологияси.

Дәрис өтүш усули: соал-жавап, фонологиялик тәһлил, сөһбәт.

Дәрисниң бериши

Уюштуруш пәйти. Саламлишиш. Оқуғучиларни түгәлләп, дәрискә тәйярлаш. Қелиплашмиған дәрис түри болғанлиқтин, синип икки топқа бөлүниду.

1-топ. Алмута.

2-топ. Астана.


I басқуч.

Тавушларни фонетикилиқ тәһлил қилиш. Икки оқуғучи тахтиға йезиқчә, қалған оқуғучилар еғизчә тәһлил қилиду.


А

1. Бу созуқ тавуш. Сәвәви ,бу тавушни ейтқанда, өпкидин чиққан һава һеч тосалғусиз әркин ейтилиду

2.Тилниң қатнишишиға қарап - қелин созуқ тавуш. Сәвәви, бу

тавуш тилниң арқа қисмида ясилиду.

3.Еғизниң ечилишиға қарап-кәң созуқ тавуш. Сәвәви, бу тавушни

ейтқанда еғиз кәң ечилип, һава әркин чиқиду.

4.Ләвләрниң һәрикитигә қарап- ләвләшмигән созуқ тавуш.Сәвәви, бу тавушни тәләппуз қилғанда ләвләр алға қарап созилиду







Б

  1. Бу үзүк тавуш. Сәвәви, өпкидин чиққан һава ағиз бошлиғида яки боғузда һәр қандақ тосалғулуқларға учриши арқилиқ ясилиду.

  2. Жараңлиқ үзүк тавуш. Сәвәви, үн арилаш шавқундин ясилиду.

  3. Партлиғучи үзүк тавуш. Сәвәви, ейтқанда һава жипсилишип турған нутуқ әзалирини күч билән йерип өткәндә ясилиду.


Әнди, а, б тавушлардин сөз ясаймиз.


Баһар, асман, алтун, батур, булақ, булут, бәсәй, бәхит, бөлмә, болқа, боқуш, алма, аппақ, аччиқ. Мошу сөзләрни дәптиримизгә язимиз.


II басқуч.

Пәйдин-пәй комплекслиқ тәһлил қилиш технологияси.


Фонологиялик тәһлил үлгиси


ДАЛА

1.Бу сөз ейтилиши , йезилиши, ясилиши бойичә қелин

боғумлуқ сөз.Сәвәви, сөзниң тәркивидә қелин созуқ

тавушлар бар.

2.Бу сөз да-ла болуп икки боғумға бөлүниду.Сәвәви, сөзниң

тәркивидә икки созуқ тавуш бар.Да-ла боғумлири очуқ

боғум.Сәвәви, боғум созуқ тавушқа аяқлишиватиду.

ДА-ЛА


3.Бу сөз

ДА- болуп қурдин-қурға көчирилиду.

ЛА Сәвәви, сөз икки боғумдин туриду.

4. Уйғур тилида урғу сөзниң ахирқи боғумиға

чүшиду.Сөзгә қошумчә уланғанда, урғу шу қошумчидики

созуқ тавушқа йөткилиду. Дала

Дала

5.Бу сөздә боғум аһаңдашлиғи йоқ.Сәвәви, томур сөз.






III. басқуч.


1-топқа. Вәтән һәққидә мақал-тәмсилләрни йезиш.

Булбул чимәнни сөйәр, адәм – Вәтәнни. Вәтәниң ишқи – күнниң иссиғи. Вәтәнсиз адәм һаяти – матәм. Адәм вәтән -әлдә яхши, аққуш – дәрия-көлдә.



2-топқа Ана жут һәққидә мақал-тәмсилләрни йезиш.

Ана жутуң аман болса, рәңги- ройиң саман болмас. Ана жутта – аләм өзәңниң. Жут етиги кәң. Киши жутида баш болғичә, өз жутуңда таш бол.

Топлар өз ара мақал-тәмсил ейтип чепишиду.


IY. басқуч.

1-топқа. Алмута тоғрилиқ мәтин қураштуруң.

2-топқа.Астана һәққидә мәтин қураштуруң.


Y. басқуч.

Жәдвалда берилгән сөз вә қошумчилардин сөз ясап, сөзни фонетикилиқ тәһлил қилиш.


Сөз қураштуруш жәдвали



Анар

жан

Оғуз

чә

тал

чәк

хан

Санийә

Сопи

хан

Толун

бағ

ай

оюн

ахун

чуқ

келин

Әхмәт

чиқ

м


Анархан, Оғузхан, талчиқ, бағчә, оюнчуқ, келинчәк, Әхмәтжан, Санийәм, Сопахун, Толунай.







Хуласә.

Балилар,бүгүнки дәрисимизни төвәндики соаллар билән йәкүнләймиз.

Фонетика дегинимиз немә?

Тавушлар нәччигә бөлүниду?

Созуқ тавушлар дегинимиз немә?

Үзүк тавушлар дегинимиз немә?

Созуқ тавушларниң түрлирини атаң?

Үзүк тавушларниң түрлирини атаң?

Оқуғучиларниң билимини баһалаш.

Өйгә тапшурма : 1-топ- Алмута, 2-топ –Астана сөзини фонологиялик тәһлил қилиш.


Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Прочее

Категория: Уроки

Целевая аудитория: 6 класс

Скачать
Фонетика бойич? ?тк?нл?рни т?крарлаш

Автор: Разиев Бахитжан Закирович

Дата: 17.03.2015

Номер свидетельства: 188143


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства