Урок теми: П?т?млетÿ урок? «Авалхи ч?вашсем т?нчене м?нле ?нланн?»
Урок т?ллев?: 1. Т?ван хал?х культурипе к?с?кланасси, ун?н историне п?лес туй?ма в?йлатасси.
2. Т?ван ен культурине ытларах п?лес т?ллевпе ачасене шух?щлама х?н?хтарасси.
3. Т?ван хал?х?н ?с-хак?лпа к?м?л-сипет культурине юратма в?рентесси.
Урок т?с?: в?реннине çир?плетни.
Урока кирл? хат?рсем:
- Компьютер
- Мультимедийный проектор
- Экран
- учебник Е.Енькка «Т?ван ен» 6-7 классем валли
Урок юх?м?:
1. Класа й?ркелени.
2. «Авалхи ч?вашсем т?нчене м?нле ?нланн?» сып?ка аса илни, ?на п?т?млетни.
Учитель: Ачасем, паянхи урок пир?н сир?нпе к?штах ур?хларах пул?. Эпир паян сир?нпе авалхи ч?вашсен т?нчи т?р?х çулçÿреве каятп?р. Çак урокра эпир хам?р м?н п?лнине т?р?слеме, тар?нрах ?нланма, в?реннине çир?плетме пултаратп?р. Кашнинех сире çулçÿревре ?н?çу, лай?х палл?сем илме сунат?п.
Учитель: М?не эпир культура тесе калатп?р?
«Культура» с?мах нумай п?лтер?шл?. Этем х?й тун? пур япалапа пул?ма та культура теçç?, анчах та çынна сиен кÿрекеннисем в?л шута к?меçç?. Культур?на пула çеç çын ытти п?т?м ч?р чунтан уйр?лса т?рать. Культура шутне наука, искусство, т?н, спорт к?реçç?.
Авалл?ха çител?кл? п?лменнине пула культура та, этемл?х те тив?çл? шайра аталанма пултараймаçç?. Тымарс?р йыв?ç х?рса каять, ?л?кхине асра тытман хал?х п?тсе ларать.
«?л?кхине сума суни – п?лÿл?хе тискерл?хрен уй?рса т?ракан палл?» (А.С.Пушкин).
1-м?ш слайд Пир?н умра ÿкерч?ксем. В?сенчен х?шне эпир культура шутне к?ртме пултаратп?р? М?нш?н эсир çапла шутлат?р?
Учитель: Культура шутне к?рекен япаласемпе пул?мсене пурне те ик? ушк?на пайлама пулать. М?нле ушк?нсем в?сем?(пурл?х культури, ?с-хак?л культури)
2-м?ш слайд (Т?р?с ответсене п?р-п?ринпе стрелк?семпе п?рлештер?р)
Алт?р Пурл?х культури
Ç?н? çул уяв?
Т?рлеме п?лни ?с-хак?л культури
Юмахсем
Т?н
Хирте ?çлени
Юр?
Учитель: Пир?н м?н асаттесемпе асаннесен кун-çулне, сав?н?ç?пе кулян?вне к?штах та пулин ?нсанса илес тесен в?сен пурн?ç çулне çуралнинчен пуçласа м?н виличченех с?наса пыр?п?р. Чи малтан пир?н м?н асаттесем ç?н? çын пур?нма килекен çут т?нчене (т?нче пулса кайнине, т?нче тыт?мне) м?нле ?нланн?-ха.
Хальхи çынсем т?нче тыт?мне п?леçç?. Анчах авал çынсем т?нче тыт?мне ур?хла ?нланн?. Çак? хал?х с?махл?х?нче – халап-юмахра лай?х пал?рать.
3-м?ш слайд (Пир?н нес?лсем т?нче пулса кайнине м?нле ?нланн?-ши?)
Т?нче пулса кайни çинчен калакан халапсем.
Учитель: Ачасем, пир?н м?н асаттесем т?нче тыт?мне м?нле курн?-ши?
Чи авалхи ч?вашсем çапла шутлан?: çут т?нче т?ваткал, 4 е 8 к?тесл? тата виç? хутл? тесе шутлан?.
1. Çÿлти т?нче. В?л виç? е çич? сийрен т?рать, унта асл? тур?сем тата ыр?сем пур?наçç?, çав?н пекех тÿпери çут?сем – х?вел, уй?х, ç?лт?рсем вырнаçн? тен?.
2. Çут т?нче. Ку т?нчере çынсем тата ч?р чунсем пур?наçç?.
3. Аялти т?нче. Ку т?нчере усалсем, х?руш? ч?р чунсем пур?наçç?.
Çак улш?ну ч?ваш хал?х с?махл?х?нче – в?рÿ-суру ч?лхинче тата юр?сенче пал?рать.
4-м?ш слайд (Ачасем вулаçç?)
Т?ват к?тесл? çут çантал?к
Т?ват к?тесл? çут çантал?кра
Çитм?л те çич? çухр?м çеçен хир,
Çеçен хир варринче çавра кÿл?,
Çавра кÿл? варринче çавра утрав,
Çавра утрав çинче ылт?н юман,
Ылт?н юман т?рринче ылт?н й?ва,
Ылт?н й?вара ылт?н ç?марта.
Ылт?н ç?марта çинче м?ш?р кай?к –
Ар?слан кай?к?пе ?м?рт кай?к.
Учитель: 1.Çут т?нче т?ват? к?тесл? пулнине çир?плетекен й?ркесене тупса пал?рт.
2.С?вапл? хисепсене туп. В?сем м?не п?лтереçç??
3.«Ылт?н юман» çак юр?ра м?не п?лтерет?
4.Çÿлти т?нчене пал?ртакан й?ркесене тупса пал?рт?р.
5.Çак юр?ра ылт?н т?с м?не п?лтерет?
Учитель: Авлхи çынсен шуч?пе, ç?р çинче м?н пур, пурин те çынн?ннни пекех, чун? пур; пурте пир?н пекех шух?шлаçç?, ?ш?па сивве, ыр?па усала туяçç?, калаçай-маçç? çеç. Çынсем п?т?м т?нчепе кил?штерсе пур?нма т?р?шн?. (Т?сл?хсемпе çир?плет?р).
Учитель: Сир?н ум?рта йыв?çсем. Хал?х поэзий?нче йыв?ç с?нар?сене т?ван-хур?нташ, х?рар?м е арçын ев?р с?нлани упранса юлн?.
5-м?ш слайд (П?р-п?ринпе кил?шсе т?ракан ?нлавсене туп?р)
(Юман, ç?ка, хурама, хур?н, ш?шк?, й?мра)
(Атта, анне,ш?лл?м, й?м?к, хунь?м, хуняма)
Учитель: Уй варринче лаштра юман
Атте тесе ай кайр?м та,
«Килех, ывл?м», -ай темер?,
Чун хурланч? – мак?рт?м та.
Уй варринче чечен ç?ка
Анне тесе ай кайр?м та,
«Килех, ывл?м», -ай темер?,
Чун хурланч? – мак?рт?м та.
Уй варринче яштак хур?н
Савни тесе ай кайр?м та,
«Килех, тус?м», -ай темер?,
Чун хурланч? – мак?рт?м та.
Учитель: Ч?ваш халап?сенчен чылай?ш? ч?р чунсемпе тата кай?ксемпе çых?нн?.
6-м?ш слайд (Ч?р чунсен яч?сене çыр?р)
1. Çак ч?р чун т?л?х ачасенчен пулать.
2. Пит? ?сл?, тем те п?лекен ч?р чун.
3. П?ч?к ачасене калаçма в?рентекен ч?р чун.
4. Çак ч?р чуна кÿлсе п?ч?к акапуçпе п?р-п?р пал?ртн? выр?на сухаласан пытарн? мула тупма пулать.
5. Айванл?х, ухмахл?х палли.
Физкультминутка. (Ачасем, эпир сир?нпе хал? «пыс?к», «п?ч?к» в?й? выляса илетп?р.)
Учитель: Пир?н нес?лсем шутлан? т?р?х усал в?йсене е хаярсене те х?ратма пулн?. Çак ?çе т?р?с пурн?çласасс?н эпир сир?нпе т?л?нмелле кай?к?н ятне п?лме пултаратп?р. Ачасен хурав? - (Куйк?р?ш).
Учитель: Çич? çулхи автан ç?марта тусан, ?на хул хушшине çыхса хурсан т?л?нмелле кай?к- куйк?р?ш пусса к?ларма пулать им?ш. В?л к?м?лл?, таса, тусл? п?р-п?ринпе харкашман кил-йышра çеç пур?нма пултарн?. В?л кил хуçи м?н хушнине пурне те пурн?çлама, туп?ш пама пултарн?, анчах ?на п?р в?ç?м ?ç хушмалла пулн?. Хуçисем куйк?р?ша к?ларса ярас тесе шут тытсан ?на шур?ран хура тума хушн?. Çакна тума пултарайманнипе в?л нам?сланса килтен тухса кайн? та ур?х хуçа шырама пуçлан?. (Ачасем, çак халап м?не в?рентет?)
Учитель: Т?нчене й?ркелл? тытса т?рас, турра телейл? пурн?çш?н тав т?вас т?ллевпе авлхи ч?вашсем чÿк й?лисем ирттерн?.
- Чÿк тесе эпир м?не калатп?р? (К?л? каласа тур?сене парне кÿни).
- Чÿк парнисен шутне м?не к?ртме пулать? (Килти выль?х-ч?рл?х, кай?к-к?ш?к).
- Чÿк пуç?сене м?нле калан?? (Чÿк пуç?, ап?с, м?чав?р, ?р?мç?, юм?ç).
8-м?ш слайд. Учитель: Çак?нта пан? й?ла-й?ркесенчен чÿк яч?сене т?р?с тупса пал?рт?р.
Ача чÿк, çум?р чÿк, эсрел чÿк, киремет чÿк, юр чÿк, уй чÿк;
К?р с?ри, карта пулли, карта п?тти, ача пан улми, ача ч?к?ч?.
Учитель: ?л?к çынсем Тур?па çых?ну тытн? в?х?та х?йне ев?рл? самант тесе ?нланн?. Çак çых?ну таса та с?вапл? выр?нта пулса иртмелле пулн?. В?л уç? ç?рте вырнаçн? пулсан ун й?ри-тавра карта тытса çавр?нн? тата ятарл? с?нсемпе, к?леткесемпе илемлетме т?р?шн?. Каярахпа в?л выр?нсенче храмсем туса лартма пуçлан?.
Киремет – ч?ваш халап-юмах?сенчи чи, к?тк?с, чи хир?çÿлл? с?нарсенчен п?ри. Хал?х с?махл?х?нче Киремет пулса кайни çинчен калакан халапсем нумай. П?рисем ?на Асл? Турр?н пичч?ш?, е ун?н ыв?л?-х?р?, е х?рар?м с?нар?пе танлаштарн?. Х?шп?р хайлавсенче Киремет усал, анчах нумай к?л?ре ?на ыр? теçç?.
9-м?ш слайд. Учитель: Сиктерсе х?варн? с?махсене лартса вул?р.
Киремет карти- Çут?_ т?нчен туррисене пуççапмалли выр?н. Кашни ял çыв?х?нчех_киремет карти_ пулн?. Киремет карти в?рманти п?р-п?р çÿлл? выр?нта, ç?лкуç е п?ч?к юхан шыв çыв?х?нче вырнаçн?. Киремет карти варринче п?р е темиçе с?вапл? йыв?ç ÿсн?. Унта ятлаçма, усал с?мах калама, к?шк?рма, киревс?р ?ç тума юраман. Авалхи ч?вашсем Киремет х?вач?сем пур?накан выр?на пит? хисеплен?. Киремет картинче тасал?хпа тирпейл?хе чÿк пуç? – киремет п?хакан тытса т?н?.
П?т?млетÿ. Çак урокра м?н ç?нни п?лт?м?р?
Учитель: Ачасем, паянхи çулçÿрев сире кил?шр? –и? Эпир сир?нпе авалхи ч?вашсем т?нчене м?нле ?нланнине п?хса тухр?м?р. Эсир пурте х?в?р?н п?л?в?ре к?тартр?р. Тавтапуç урокш?н. Эп? сир?нпе к?м?лл?.
Ачасен п?л?вне хаклани.
Киле ?ç (1,2-м?ш ?çсем 34-м?ш страниц?ра).