Целью данного урока является научить детей определять главные и второстепенные члены предложения, на какие вопросы они отвечают и как обозначать их на письме, а также развивать речь, словарный запас учащихся.
На уроке описывают картину, составляют предложения, определяют главные и второстепенные члены предложения.
Просмотр содержимого документа
«Урок по крымскотатарскому языку "Главные и второстепенные члены предложения" »
Джумленинъ баш ве экинджи дередже азалары
ДЕРСНИНЪ МАКЪСАДЫ: Джумленинъ баш ве экинджи дередже азалары акъкъында эсас бильгилерини пекитмек. Бильгилерини теренлештирмек. Ана тилине севги ве меракъ догъурмакь. КОРЬГЕЗМЕЛЕР: дерслик , джедвель. даркъатма материал. 1 . Тешкилий дакъкъа. Дерснинъ макъсадыны беян этюв. Талебелернинъ бильгилерини актуаллештирюв.
Тахтада аталар сёзлери язылгъан. Нокъталар ерине керекли арифлерни къой-макъ. Грамматик негизни къайд этмек. Баш азалары насыл сёз чешитлеринен ифаделенгенини бельгилемек.
Ана ичюн бала бал. . . да татлы. . . . Ёлджу ел. . . къалмаз. Инсан . . . белясы тилиндедир. Джебинъ. . . паранъ олмасын, дост. . . олсун. Ваш азаларындан гъайры насыл азаларны даа бельгилемек мумкюн?(экинджи дередже азаларыны) Меселя: балдан - ( неден?) ёлда - (къайда?) инсаннынъ - (кимнинъ?) джебинъде - (къайда?)
Джумле азалары (члены предложения)
Баш азалары
(главные)
Хабер Муптеда
Экинджи дередже азалары (второстепенные)
Тамамлайыджы Ал Айырыджы
Муптеда
Муптеда (подлежащее) –баш келиште келип, Ким? Не? суаллерге джевап берген джумленинъ баш азасы. Исим,я да замирнен ифаделене Джумледе муптеда вазифесинде кельген о,бу замирлерден сонъ виргуль къоюлыр : О, мени таныды Къар ягъды
Хабер
Хабер(сказуемое) -муптеданен багъланып,премет не япа?не ола? Кимдир?недир? насылдыр? суаллерге джевап берген джумленинъ баш азасы. Хабер фиильнен ифаделене. Исим,сыфат,сайы,замирнен ифаделене билир О мусафирликке кельди.
Тамамлайыджы
Не ифаделейлер
Айырыджы
предмет
Насыл суаллерге джевап берелер?
Ал
предметнинъ алямети я да саибини
кимни? кимге?
нени? неге? неде? неден?
кимде? кимден? ким акъкъында?
кимнен? ненен?
Насыл сёз чешитинен ифаделене?
иш-арекетнинъ аляметини (ерини. вакътыны, макъсадьшы, тарзыны)
насыл? кимнипъ? ненинъ?
исим, замир, сайы
къаерге? къаерде? къаерден? не заман? не ичюн?
насыл тарзда? не себептен?
сыфат, исим, саиы. замир
исим, зарф, саиы, замир, сыфат
1) Берильген сёзлерден догьру джумле тизмек, экинджи дередже азаларны къайд этмек.
^ Къар, ягъды, бутюн, гедже. ^ Багъчасарай, энъ, Къырымнынъ, шеэрлеринден, бири, дюльбер. ^ Ана, бутюн, баласына, омюрини, багьышлай.
2) Нокъталар ерине къайсы экинджи дередже азалары етишмей.
^- Балкъуртлар пек ... (дост, муаббет) яшайлар. ^- Олар... (янъы, къокъулы) балны чечеклерден топлайлар. ^- Биз... (анамнен, къомшумнен) лейлеклерни къуванчнен къаршыладыкъ.
Джумлелерни кочюрип язынъыз, нокъталар ерине керек арифлерни къоюнъыз.
Кузьн…нъ ахырлары. Ава сакин. Кунеш, гуя девирн…нъ къарышыкълыгъ…ны, титислиг..ни къайд эт…р киби, инсанл….ргъа янъыдан кулюмс…ремек ичюн оз… вакъты-саатыны бекл…п, бул…тлар артында гизл…не. Ай-Петри тар…фтан эскен ельн…нъ кучюнден озюн…нъ бир мевс…млик, къыскъа, лякин анда-мында учушкъ…ан алтын тюс япракъл…р аятн…нъ сонъсуз олмагъ…ныны хатырлатм…къ истейл…р.
Тешкерюв
Кузьнинъ ахырлары. Ава сакин. Кунеш, гуя девирнинъ къарышыкълыгъыны, титислигини къайд этер киби, инсанларгъа янъыдан кулюмсиремек ичюн озь вакъты-саатыны беклеп, булутлар артында гизлене. Ай-Петри тарафтан эскен ельнинъ кучюнден озюнинъ бир мевсимлик, къыскъа, лякин анда-мында учушкъан алтын тюс япракълар аятнынъ сонъсуз олмагъаныны хатырлатмакъ истейлер.
АДИЙ ДЖУМЛЕНИНЪ СИНТАКТИК ТАЛИЛЬ ТЕРТИБИ:
(Синтаксический разбор простого предложения) 1. Джумленинъ макъсадына коре чешитини белъгилемек икяе, суалъ, эмир); эгер нида джумле олса, буны да къайд этмек. 2. Джумленинъ грамматик негизини тапып, адий джумле олгъаныны тасдыкъламакъ. 3. Джумленинъ тизим хусусиетлерини изаламакъ: а) эки теркипли, я да бир теркипли; (бир теркипли олса,ве чешитини ); б) кениш я да кениш олмагъан; в) толу я да там олмагъан 4. Эгер олса, джумленинъ теркибинде кельген сойдаш азаларны, хитап, кириш сёз, сёз бирикмелерини къайд этмек). 5. Джумле азаларыны къайд этип, оларнынъ чешитлерини насыл сёз чешитинен ифаделенгенини бельгилемек (баш азаларны, сонъ 2-нджи дередже азаларыны). 6. Токътав ишаретлерининъ къоюлувыны изаламакъ.