kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Презентация к уроку эрзянского языка в 7 классе "Мордовиянь содавикс ученойтне"

Нажмите, чтобы узнать подробности

7777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Презентация к уроку эрзянского языка в 7 классе "Мордовиянь содавикс ученойтне"»

Презентация на тему : «Содавикс учёнойтне-фольклористтнэ»  Васенце урокось Выполнила ученица 7 «В» класса: Жулина Ирина Проверила:Ледяйкина Л.А.

Презентация на тему : «Содавикс учёнойтне-фольклористтнэ» Васенце урокось

Выполнила ученица 7 «В» класса:

Жулина Ирина

Проверила:Ледяйкина Л.А.

1.Переведите

1.Переведите

  • Самородов Кирилл Тимофеевич(1910-1991),эрзянь ды мокшонь фольклоронь пурныця ды сонзэ тонавтниця,литературовед,кельстэ кельс ютавтниця.Филологиянь наукань доктор,Писателень союзон член.Тиринь раськень фольклоронть тонавтнеманзо вельде нолдась зярыя книгат.Покш путовксозо «Устно-поэтическое творчество мордовского народа»ламо томсо важодевксэнть анокстамонтень.Ламо статьянзо алтазь эрзянь ды мокшонь писательтнень ды сказительтнень творчстваст ванкшномантень.
1.(продолжение)

1.(продолжение)

  • Евсевьев (Кобаев)Макар Евсевьевич(1864-1931),учёной,просветитель,педагог.Евсевьев-васенце учёной-энциклопедист ды эрзя-мокшонь раськенть просветитель.Сонзэ лемезэ сюлмазь эрзя-мокшонь письменностенть ды национальной лингвистиканть касоманзо марто.Яксесь эспедицияв ды пурнась сюпав материал эрзятнень ды мокшотнень фольклордо,тейсь «раськень эрямонь энциклопедия»,конась ашти моросто,ёвкссто,валмеревксстэ,урнемасто,раськень налксематнесэ,театрань лувсо налксематнестэ,коень кортавкстнэстэ.Евсевьев васенцеде нолдызе эрзянь свадьбанть ютавтома коензэ.1931 иестэ прядызе «Мордовская свадьба»книганть лангсо важодеманть,конанень максови покш питне.Евсевьевень лемесь максозь Мордовской государственной педагогической институтонтень,Саранск ошонь библиотеканень ды ульцянень.

2.Переведите сказание.Какую историю происхождения мордовского народа знаете вы?

Кода чачсть эрзянь ломантне

(Кезэрень пингень ёвтамо)

Зярдо Инешкипазось теизе Моданть-Мастораванть,нолдась лангозонзо ракшат,нармунть,сон пек кецясь.Мейле арсезевсь:эряви теемс Мастораванть лангс весемеде ванстыцякс ды идицякс.Сайсь сон паро сёвонь,тейсь цёрань ды авань рунгот ды кадынзе аламос коськеме.Сонсь тусь оймсеме.Те шкане Идемевсесь лиссь пандо удалдо,ваннынзе Пазонь теевкстнэнь ды мери:

-Кода истя:Эрзясонть (эрицясонть)мезеяк а ули монь йстэ?

Арась,истя а лади!

Саинзе ломанень рунготнень,сельгенинзе ды вейс0вейс педявтнинзе.Шкипазось лиссь ды абунгадсь:вай,апаро оймесь мезе тейсь!Цёратнень ава марто педявтнинзе.Кармась седе курок явномост.Рунгинетне кольсть,амазылгадсть:кинь марто педявтозель-а содави.Пазось сизесь,налкстась ды мери:

-А,эрямо карматадо-мутадо вейке вейкень!Ды кармась путнеме тонст ойметь:эрьвантень-палыця штатол.Те шкане Идемевсесь яла эсь апаро тевензэ тейсь:кинь штатолонзо мадстизе,кинь ноцордызе-саизе…Истямо ладсо,ломантне Моданть-Мастораванть лангс чачить аволь вейкеть:веенст-палыця штатол марто.

2.(продолжение) Те валдо прев,ванькс ойме,чевте седей ломанть,сынь бажить тееме паро.Омбонстнэ-штатол мартот,ансяк толост медстезь. Колмонстнэ-штатолтомот.неть чопода оймннь ломанть,зыянонь теицят.Палыця ломантнень тевест-якамс ды вешнемс сетнень,кинь улить штатолост,кирвазтемссынст,валдомгавтомс сундерьксэс ваявтозь превтнень ды теньсэ мазылгавтомс ,сюпалгавтомс весе эрямонть.Кинь ули штатолозо,се аволь пазтомо,се кирвазтеви,валдомтови,ансяк эряви сятко.Пазтомот колмоцетне,сынь а кирвазтевить зярдояк:арась Пазонь Штатолост.Васенцетне чуросто эрсить с.павт ярмаксо.Сынст сюпавчист валдо оймесэ.Колмоцетне сеедьстэ эрсить пек сюпавт ярмаксо,улипаросо,ансяк киньгак кадык а сявады сельмезэ сынст лангс:те сюпавчись-Идемевсень!  ? Кие ушодось тееме васенце ломантнень? Мезе тейсь Идемевсесь?Кодат авейкетьксчист улить ломантнень Моданть-Мастораванть лангсо?

2.(продолжение)

  • Те валдо прев,ванькс ойме,чевте седей ломанть,сынь бажить тееме паро.Омбонстнэ-штатол мартот,ансяк толост медстезь.
  • Колмонстнэ-штатолтомот.неть чопода оймннь ломанть,зыянонь теицят.Палыця ломантнень тевест-якамс ды вешнемс сетнень,кинь улить штатолост,кирвазтемссынст,валдомгавтомс сундерьксэс ваявтозь превтнень ды теньсэ мазылгавтомс ,сюпалгавтомс весе эрямонть.Кинь ули штатолозо,се аволь пазтомо,се кирвазтеви,валдомтови,ансяк эряви сятко.Пазтомот колмоцетне,сынь а кирвазтевить зярдояк:арась Пазонь Штатолост.Васенцетне чуросто эрсить с.павт ярмаксо.Сынст сюпавчист валдо оймесэ.Колмоцетне сеедьстэ эрсить пек сюпавт ярмаксо,улипаросо,ансяк киньгак кадык а сявады сельмезэ сынст лангс:те сюпавчись-Идемевсень!

  • ? Кие ушодось тееме васенце ломантнень?
  • Мезе тейсь Идемевсесь?Кодат авейкетьксчист улить ломантнень Моданть-Мастораванть лангсо?

Омбоце урокось 1.Прочитайте текст.Расскажите,что узнали о сказительнице Фёкле Беззубовой?Найдите сложные числительные.Выпишите их с вопросами.

  • 1880 иень сентябрянь 26-це чистэ Од Мурзасо(Кочкуровской район)чачсть тейтерне,лемдизь церьковань койсэ Фёклакс.Ансяк эрзятне а вефксызь ф гайтенть,астяко сонзэ эйсэ ушодовиця валткак кельсэнек,ловт,арасть.Тейтернентень кармасть мереме эрзякс:Сёка.Кияк сестэ,чарькодеви,эзь сода:сон минек сы шкань морыцянок,мазычинь невтицянок.
  • Кассь тейтересь,аксызь мирденень,чачсть эйкакшт.Эрямось мольсь ашождасто.Стакачитнеде истякак байтяк ульнесть,текень пес ушодовсь 1914 иень войнась.Мейле революциясь,Гражданской войнась.Зярдо эрямось арась эсь чудемазонзо,редязель Сёкань покштояк покш ёрокчизэ:сон содась ламо морот,ёвтамот,одирьвань урьнемат-аварькшнемат,мазыйстэ морыль,вадрясто лайшиль,сонськак маштыль моронь ладсеме.Тень пингстэ тунь а содыль сёрмас.Эрзянь сёрмадыцятнень:аравтовтся мельганзо сёрмадыцят.1939 иестэ нолдазель моронь васенце книгась,конань лангсо аштесь лем:Ф.И.Беззубова.
  • 1941-1945 войнань иетнестэ Беззубова ладсесь ёвтамот,морот,конатнесэ невтинзе ломантнень ёжомарямост,фашисттнэнень а вечкеманть.Артистэнь бригадасо сонзэ сайнизь фронтовгак,зярыяксть морась солдаттнэнь икеле.
  • Ютазь пингень 50-це иетнестэ,сыречинзэ лангс апак вано,сон тонавтнесь ловномо ды сёрмадомо.Беззубова казезель кавто орденсэ,медальсэ.Кулось 1966 иень маень 12-це чистэ.
  • ёрокчи-талант каземс-наградить
  • редямс-заметить сыречи-старость

Имя числительное -часть речи,которое обозначает количество предметов,число,а также порядок предметовпредметов при счёте и отвечает на вопросы зяро?зняро?(сколько?),зяроце(какой? который?). По значению числительных делятся на количественные,порядковые,собирательные,дробные. Количественные числительные обозначают количество предметов или число и отвечают на вопрос зяро?(сколько?). По составу количественные числительные делятся на простые,сложные и составные.  Простые числительные имеют одну основу: 1-вейке 8-кавксо 2-кавто 9-вейксэ 3-колмо 10-кемень 4-ниле 20-комсь 5-вете 100-сядо 6-кото 1000-тёжа 7-сисем Сложные числительные состоят из двух основ: 11-кевейкее 22-комськавтово 12-кемгавтово 23-комськолмово 13-кемголмово 24-комсьнилее 14-кемнилее 25-комсьветее 15-кеветее 26-комськотово 16-кемготово 27-комсьсисемге 17-кемзисемге 28-комськавксово 18-кемгавксово 29-комсьвейксэе 19-кевейксэе 30-колоньгемень 21-комсьвейкее 40-ниленьгемень

Имя числительное -часть речи,которое

обозначает количество предметов,число,а также порядок предметовпредметов при счёте и отвечает на вопросы зяро?зняро?(сколько?),зяроце(какой?

который?).

По значению числительных делятся на количественные,порядковые,собирательные,дробные.

Количественные числительные обозначают количество предметов или число и отвечают на вопрос зяро?(сколько?).

По составу количественные числительные делятся на простые,сложные и составные.

Простые числительные имеют одну основу:

1-вейке 8-кавксо

2-кавто 9-вейксэ

3-колмо 10-кемень

4-ниле 20-комсь

5-вете 100-сядо

6-кото 1000-тёжа

7-сисем

Сложные числительные состоят из двух основ:

11-кевейкее 22-комськавтово

12-кемгавтово 23-комськолмово

13-кемголмово 24-комсьнилее

14-кемнилее 25-комсьветее

15-кеветее 26-комськотово

16-кемготово 27-комсьсисемге

17-кемзисемге 28-комськавксово

18-кемгавксово 29-комсьвейксэе

19-кевейксэе 30-колоньгемень

21-комсьвейкее 40-ниленьгемень

50-ведьгемень 400-нилесядт 60-кодгемень 500-ветесядт 70-сизьгемень 600-котосядт 80-кавксоньгемень 700-сисемсядт 90-вексэньгемень 800-кавксосядт 200-кавтосядт 800-кавксосядт 300-колмосядт 900-вейксэсядт Составные числительные состоят из двух или более слов.Они образуются из простых и сложных числительных: 101-сядо вейке 524-ветесядт комсьнилее 1997-тёжа вейксэсядт вейксэньгемень сисем

50-ведьгемень 400-нилесядт

60-кодгемень 500-ветесядт

70-сизьгемень 600-котосядт

80-кавксоньгемень 700-сисемсядт

90-вексэньгемень 800-кавксосядт

200-кавтосядт 800-кавксосядт

300-колмосядт 900-вейксэсядт

Составные числительные состоят из двух или более слов.Они образуются из простых и сложных числительных:

101-сядо вейке

524-ветесядт комсьнилее

1997-тёжа вейксэсядт вейксэньгемень сисем

2.Посчитайте,сколько кур у Олды.Найдите числительные.На какие вопросы они отвечают.  Эрьга,цётынк! Олдань улить саразонзо, Сонсь а соды,зяро сонзэ. Эрьга,пакшат,ловносынек, Зяро эёстэст-цётасынек. Ниле саразт-жердя лангсо, Кото-очконть велькссэ,ванса, Вете-вальма алга чиить, Вейксэ-пизэсэ алыить, Кавтотне ципакат нарвить, Кементне киланга якить. Иляк стувто атякшкенть, Мако тюсонь коклацькенть: Сон пиресэ пандя кары… Ёвтынк эно,сындест зяро?  С.Люлякина

2.Посчитайте,сколько кур у Олды.Найдите числительные.На какие вопросы они отвечают.

Эрьга,цётынк!

Олдань улить саразонзо,

Сонсь а соды,зяро сонзэ.

Эрьга,пакшат,ловносынек,

Зяро эёстэст-цётасынек.

Ниле саразт-жердя лангсо,

Кото-очконть велькссэ,ванса,

Вете-вальма алга чиить,

Вейксэ-пизэсэ алыить,

Кавтотне ципакат нарвить,

Кементне киланга якить.

Иляк стувто атякшкенть,

Мако тюсонь коклацькенть:

Сон пиресэ пандя кары…

Ёвтынк эно,сындест зяро?

С.Люлякина

3.Скажите,сколько всего ребят в классе?Кто написал контрольную работу на двойку.Назовите числительные.  Кие беряньстэ сёрмадсь? Минек классо кавто Манят, Колмо Ванят,ниле танят, Кавто Верат,Катерина, Петра,Вася ды Кулина, Кавто Полят ды Степан, Сонзэ вакссо-Митрофан. Минь контрольной сёрмадынек, Мель путынек,,ладс теинек. Ансяк вейке школасонок Пек нузякс ульнесь ютксонок. Ванят,Танят,Катерина, Петра,Вася ды Кулина, Верат,Полят ды Манят Вадрят сайнесть отметкат. Нилес теизе Степан, Кавтос кие?  С.Люлякина

3.Скажите,сколько всего ребят в классе?Кто написал контрольную работу на двойку.Назовите числительные.

Кие беряньстэ сёрмадсь?

Минек классо кавто Манят,

Колмо Ванят,ниле танят,

Кавто Верат,Катерина,

Петра,Вася ды Кулина,

Кавто Полят ды Степан,

Сонзэ вакссо-Митрофан.

Минь контрольной сёрмадынек,

Мель путынек,,ладс теинек.

Ансяк вейке школасонок

Пек нузякс ульнесь ютксонок.

Ванят,Танят,Катерина,

Петра,Вася ды Кулина,

Верат,Полят ды Манят

Вадрят сайнесть отметкат.

Нилес теизе Степан,

Кавтос кие?

С.Люлякина

4.Составьте рассказ.Числительные запишите словами. Ёвтнян эсень эйстэ Монь лемем…,тетялемем…,фамилиям… .Чачинь… иень…ковонь…-це чистэ.Тонавтнян…классо.Монень…иеть. Вечкан книгань ловномо,морамо,налксеме,чийнеме… .Веч-Вечкевикс сёрмадыцям… . Ютко шкасто вечкан… .

4.Составьте рассказ.Числительные запишите словами.

  • Ёвтнян эсень эйстэ
  • Монь лемем…,тетялемем…,фамилиям… .Чачинь… иень…ковонь…-це чистэ.Тонавтнян…классо.Монень…иеть.
  • Вечкан книгань ловномо,морамо,налксеме,чийнеме… .Веч-Вечкевикс сёрмадыцям… .
  • Ютко шкасто вечкан… .

Колмоце урокось 1.Расскажите,что узнали о Ефимии Петровне Кривошеевой.Найдите числительные.Какие они по составу?

  • Ефимия Петровна Кривошеева чачсь 1867 иень июнень 1-це чистэ Саратовской областень петровской уездэнь Пылковской волостень Тарасовка велень(ней Пензенской областень Камешкирской район) сокицянь-видицянь семиясо.Эйкакшчизэ пек стакаль.Пря трямс савкшнось ломань кедьга важодезь,васолга яказь.Школасо тонавтнемадо а мезть арсемскак ульнесь.
  • Од порасто уш Ефимия Петровна вечкиль моронь морсеме.Содыль ламо ёвкст,лайшемат,аварькшнемат.Сынст ладсеме терявтынзе виензэ сонськак.Сёрмалесь мельганзо Илья Петрович цёразо.
  • Комсеце-колоньгеменце иетнестэ,зярдо эрзянь литературась тейсь васенце эскелькст,сёрмадыцятнестэ ламот нежедсть фольклоронть лангс.Се шкастонть виевстэ гайгсь кезэрень поэзиянь содыцятнень валост.Кадык кой-кить беряньстэ содасть сёрмас эли натой сёрмадомояк а маштыльть,тень кис сынь парсте марясть эсь раськенть ойме виензэ.Истятнэнь ютксо ульнесь Ефимия Петровна Кривошееваяк.Сон гайтев моросонзо,ёвтамосонзо,лайшемасонзо домкасто панжсь эрзянь полавтовкстнэде. «Одов чачсь мирэсь-масторось», «Эсь эрямодон», «Вай,а удован», «Лайшема Кировдо»ды лия седейстэ молиця ёвтамосонзо невтинзе эсь раськенть ламо пингень бажамонзо.
  • Ефимия Петровна Кривошеева кулось 1936 иестэ.Сон калмазь Саранск ошонь калмазырьс.
  • аварькшнема-оплакивание нежедемс-опереться
  • лайшема-причитание кезэрень-древний(-ая,-ее)
  • терявтнемс-пытаться ойме вий-душевная сила

2.Прочитайте считалку.Назовите числительные.Какие они по значению?

2.Прочитайте считалку.Назовите числительные.Какие они по значению?

  • Вейке,кавто,колмо,-
  • Эрьва валсонть-сёлмо,
  • Вейкест-вейкест сасыть,
  • Зярдо путсыть-касыть.
  • Ч.Журавлёв
3.Сколько всего внучек у бабушки?Кто пришёл без подарка?

3.Сколько всего внучек у бабушки?Кто пришёл без подарка?

  • Кие сась казневтеме?
  • Састь бабиненть нуцькинензэ
  • Инжекс,вейксэ весемезэ:
  • Маря,Даря,Катерина,
  • Олда,Ларя,Акулина,
  • Поля,Наля ды Марина.
  • Катерина казсь умарть,
  • Поля-семеричка карть,
  • Веженсь нуцькинезэ Наля
  • Кандсь бабанстэнь викшнезь паля,
  • Пижень суркс макссь тензэ Маря,
  • Цецяв,мазый паця Ларя,
  • Сёрмав цюлкат тусь Марина,
  • Тантей жомкат-Акулина,
  • Чевтель Дарянь калацясь.
  • Конась казневтеме сась?
  • Ки эзь кандо казне тензэ?
  • Ёвтынк тынь,эйкакшт,лемензэ.
  • С.Люлякина
Нилеце урокось

Нилеце урокось

  • Порядковые числительные обозначают порядок следования предметов при счёте и отвечают на вопрос зяроце?(который?которая?которое?которые?).Они образуются при помощи суффикса –це,который присоединяется к основе количественного числительного: колмо (три)- колмоце (третий); ниле (четыри)- нилеце (четвётрый); вете (пять)- ветеце (пятый) и т.д.
  • Как и в русском языке,порядковая основа числительных вейке(один) и кавто(два)образуется в эрзянском языке от другого корня: васенце (первый), омбоце (второй).
1.Переведите.Что продлевает жизнь человеку?

1.Переведите.Что продлевает жизнь человеку?

  • Черепахатне эрить 300 иеть,уртнэ ды нумолотне-кеменьшка ие.Верьгизэсь эри малав 15 иеть,ривезесь 10-13 иеть.Олентне ды сярдотне-20 иеть,слонтнэ-малав 80 иеть.Кискатне-кеветеешка ие.Нармутнень эйстэ сехте кувать эрить яксярготне,малав 40 иеть.Калтнэнь эйстэ сехтекувать эритьяксярготне,малав 40 иеть.Калтнэнь эйстэ-нучкотне,сынь лиясто эрить 200 иеть.
  • В.Песковонь коряс.
2.Выпишите числительные.Какие они по значению?Ответьте на вопрос.

2.Выпишите числительные.Какие они по значению?Ответьте на вопрос.

  • Кие кадовсь?
  • Вейке,кавто,колмо,ниле,
  • Ветецесь-нумол вишкине.
  • Састь сынст мельга таго колмо-
  • Пилевтеметь,пуловтомот.
  • Мейле нумол мей сельмине,
  • Мельганзо сезнень шубине.
  • Ловнынк,пакшинеть,стамбаро,
  • Нумолтнэде ульнесть зяро?
  • Лиссь верьгизэсь-тандавтынзе:
  • Ниле нумолотнэнь сэвинзэ,Ношкстасть колмо пуловтомот-
  • Сон эзь кенере кундамост.
  • Мельгаст ношкстась мей сельминесь,
  • Мартонзо сезнень шубинесь.
  • Ки эзь ношкста?
  • С.Люлякина
3.Разгадайте чайнворд.

3.Разгадайте чайнворд.

  • Весе валтнэ аштить кавто буквасто.
  • 1.Якамо тарка.2.Мирдень экшсэ ава.3.Леень,эрькень,сёлтонь потмакссо таштавкс.4.Музыкань знак.5.Пандо прясо эриця ракша.6.Ютамо,ардома тарка.7.Пингень пелькс.
4.Напишите текст и замените цифры словами.Переведите на русский язык.

4.Напишите текст и замените цифры словами.Переведите на русский язык.

  • 1.Мекшентень,штобу пурнамс килограмм медь,эряви ливтнемс малав 300 тёжат вайгельпеть ды лоткамс 19 миллионт цеця лангс.2.Ловноматне невтить,што 50 иетнес,бути чинь перть ловномс 15 част,можна теевемс содавиксэкс 24 тёжат книга марто,конасонть 300 страницат.3.Сехте кувака валрисьме сёрмадсь швейцарецесь Урс Блайзер.Сонзэ эйсэ 4284 валт.4.Масторонть лангсо сехте покшокс ловови Бразилиясо маракана стадионось.Тосо футболонь вейке шкасто ваныть 205 тёжат ломанть,эйстэст 155 тёжатнень улить озамо таркаст.5.Минек масторсо сехте кувака лейтне:Обь ды Иртыш-5570,Лена-4270,рав-3700 вайгельпеть.
Сюкпря!

Сюкпря!


Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Прочее

Категория: Презентации

Целевая аудитория: 7 класс.
Урок соответствует ФГОС

Скачать
Презентация к уроку эрзянского языка в 7 классе "Мордовиянь содавикс ученойтне"

Автор: Ледяйкина Людмила Анатольевна

Дата: 22.03.2017

Номер свидетельства: 402393


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Проверка свидетельства