“??мгыять белеме ??м татар теле”. 7 нче “а” сыйныфы.
Гаффарова Р.М. –учитель татарского языка и литературы, 1 категории. Лёвушкина Г.В. –учитель истории и обществознания, высшей категории.
Тема: Этнический фактор в государственном развитии. Д??л?т ?сешенд? этник факторы.
Цель: Характеризовать и конкретизировать примерами этнические и национальные различия, оценивать собственные действия и отношения с другими людьми с позиции толерантности. Формировать нетерпимость отношения к проявлениям национальной нетерпимости. Воспитание познавательного интереса к татарскому языку и обществознанию. Воспитание наблюдательности, самостоятельности, способности к самостоятельной и коллективной работе.
Оборудование: презентации на тему «Толерантность», «Универсиада», «Национальная кухня», дополнительная литература, раздаточный материал.
Д?ресне? барышы
1.Ис?нл?ш?.
Х?ерле к?н балалар! Д?ресебезд? кунаклар бар, алар бел?н д? ис?нл?шик.
-Ис?нмесез!
Б?ген безне? д?ресебезд? ике ф?н очраша,” ??мгыять белеме ??м татар теле”.
Х?зер безне? адресыбызны ?йт?без:
Безне? планета-?ир;
Илебез-Россия, Татарстан;
Башкалабыз-Казан;
Безне? ш???ребез-Яшел ?з?н;
М?кт?бебез-15нче;
Сыйныф -7а.
Г.В. 1.Актуализация прежних, опорных знаний.
Презентация.
1)Как вы понимаете слово этнос?
2)Каков исторический путь этноса?
3) Каковы исторические условия формирования этноса?
4) Какие народы современной России вы могли бы причислить к нациям, а какие к малым народностям? В РФ 100 этносов, 30 нации.
5)Назовите самую большую нацию, какая нация на 2- м месте по численности в России?
2.Формирование новых понятий, способ действия Конституции РФ.
-Как вы понимаете статью №26 Конституции РФ –основного закона страны?
-Как эта статья претворяется в жизнь у нас в Татарстане?
-Объясните статью 29 Конституции РФ? Как вы её понимаете?
Рассказать, чтоРТ в этом смысле очень спокойный,благодатный субъект федерации, хотя у нас
проживают 70 национальностей.
(Концепция)
-равенство прав и свобод человека и гражданина, независимо;
-запрешение любых форм ограничения прав по признакам расовой, национальной принадлежности;
-сохранение исторически сложившейся целостности РФ;
-равноправие всех субъектов РФ;
-содействие развитию национальных культур и языков.
6) Как вы понимаете чувство национального самосознания? (манкурты)
7) Дайте определение слова “ толерантность”.
8) Назовите более сложное слово синоним толерантности.
-расположенность к другим;
-снисходительность;
-терпение;
-чувство юмора;
-доверие;
-альтруизм- бескорыстие;
-терпимость к различиям;
-умение владеть собой;
-доброжелательность;
-умение не осуждать других;
-гуманизм-человеколюбие;
-умение слушать;
-любознательность;
-способность к сопереживанию.
9)Какие черты характерны для толерантной личности?
Р.М. Разминка: “Мы похожи” –“Без охшаш”
Бер баланы алга чыгарабыз. Ул сыйныфтан ?зен? охшаган укучыны янына чакыра.Н?рс? бел?н охшаш турында ?йт?. Икенче укучы уенны д?вам ит?. Сыйныфта б?тен укучылар чыгып бетк?ч, уен т?мамлана.
Р.М. Балалар без бер планетада, бер илд?,бер ш???рд? яшибез. Без бер-беребезг? охшаганбыз! Шулай бит?
-Тактада бирелг?н с?зл?рг? игъбар бирегез, алар сезг? ??мл?л?р т?зерг? ярд?м ит?рл?р.
10)??р милл?т бер-берсенн?н н?рс? бел?н аерыла?
-тел; -дин; - м?д?ният ?.б.
11)? милли м?д?ният н?рс? ул? А?а н?рс? кер??
Бу ?ырлар, ?киятл?р, легендалар, биюл?р, ?ырлар, музыка, с?нгать, архитектура, театр ?.б.
Балалар, мен? бу барысы да халыкны? минталететы була.
12) Татар хылкыны? ?з гореф-гад?тл?ре, традициял?ре бар. Сез нинди традициял?рен бел?сез?
-б?йр?мн?р.
Презентация (б?йр?мн?р)
?йе, татар халкыны? бик матур, милли б?йр?мн?ре бар. Бу: “Сабантуй”, “Каз ?м?се”, “Карга боткасы”, “С?мбел?”, “Н??р?з” ?.б.
Татар халкыны? ?з традициял?ре бар, шуларны саклау кешене кеше ит? д? инде.
Мен? алар:
-хезм?т с?ю;
-туган ?ирне ярату;
-туган телне саклау;
-?би-бабайларны х?рм?т ит?;
-белем алырга тырышу;
-башка милл?тл?р бел?н дус, тату, аралашып яш??;
-кунакчылык.
Татар халкы ?ыр, биюне ярата, матурлыкны, чисталыкны ярата. Балалар сез кайда татар ?ырларын,биюл?рен к?р?сез, ишет?сез? ?йе, радио, телевидение, театр, концертлар ?.б. Без Сабантуйда катнашабыз. “Сабантуй” турында с?йлил?р.
??й к?не 2013нче елда безне? башкалыбызда Казанда нинди зур вакыйга булачак?
?йе, д?рес Универсиада. Укучы ?зерл?г?н презентация к?рс?тел?.
Казанга бик к?п т?рле илл?рд?н кунаклар кил?л?р, алар ?чен я?а спорт корылмалары т?зелг?н. Универсиада авылы т?зелг?н.. Казан ш???ре ген? т?гел,б?тен Татарстан халкы бу вакыйгага ?зерл?неп тора. Университетны? талисманы ак –барс песие Юни. Универсиада безд? булуга без бик горурланабыз!
Татар халкыны? и? г?з?л гад?те- кунакчылык (гостиприимство). Килг?н кунакларны без н?рс? бел?н сыйларбыз? Презентация к?рс?тел?.
Татарлар ч?й яраталар. Ч?йне шик?р, бал, ?рек, с?т , лимон бел?н эч?л?р. Ч?й янына ч?к-ч?к, бавырсак, кош теле, г?б?дия, ?чпочмак,кыймак, кыстыбый итле б?леш, п?р?м?ч куела.?.Б.
Г.В,13)Черты ментальности русского народа: широкая русская душа загадка для иностранцев.
14) Что туда входит?
Р.М.15)Как вы понимаете слова диалог культур? Милли диалог диг?н с?зл?рне сез ничек а?лыйсыз?
Ике милл?т гасырлар буенча берг? яшил?р.Без, безне? ?ти-?нил?ребез, ?би-бабайларыбызны? тарихи юллары бер. Шулай бит? ?ти-?нил?ребез бер заводларда, офисларда, фабрикаларда эшлил?р, ?би-бабайларыбыз сугыш кырларында берг? к?р?шк?нн?р. ? мен? без бер йортта, бер м?кт?пт? берг? тату яшибез. Аралашабыз.
Балалар, карагыз ?ле татарлар- ?йд? дил?р, руслар- айда дил?р. Безне? аралашуда бик к?п уртак с?зл?р. Сез нинди уртак сузл?рне бел?сез? Базар, майдан, карандаш, сундук, ш?л, вокзал, машина, самовар ?.б.
Х?зер сезг? я?а эш бирел?. Бер бит к?газъ, маркерлар, фломастерлар. ??р группа ?з эмблемасын с?р?тли.
Бу эмблемалар арасында нинди уртаклыклар бар? Н?рс? бел?н алар бер-берсен? охшаганнар?
Толерантность с?зен ничек пантонима бел?н к?рс?теп була? ??р группа толерантностьны пантонима бел?н с?р?тли.
3. Йомгаклау:
-билгел?р куела