Тема урока: Развитие речи. «Къырымгъа сеяат». 4 сыныф.
Цели урока:
- дать понятие атласной карты, учить находить и показывать объекты на ней.
- формировать познавательный интерес.
- прививать навыки поисковой деятельности.
Задачи урока:
Обучающие: научить пользоваться картой и правильно читать её.
Развивающие: развивать кругозор уч-ся, внимание, память.
Воспитательные: воспитывать любовь к малой Родине.
Формируемые УУД:
Познавательные:
- знание условных обозначений, умение читать карту, находить на ней заданные объекты.
Регулятивные:
- формирование организации учебного труда;
- умение распределять рабочее время на уроке.
Коммуникативные:
- умение отвечать на вопросы, дополнять, комментировать ответы товарищей.
- умение оказывать помощь друг другу при выполнении заданий.
Личностные:
- стремление узнавать новое, совершенствовать имеющиеся навыки.
Тип урока: изучение нового.
Формы работы: индивидуальные, в парах.
Оборудование: физические карта Крыма и атлас Крыма; условные знаки, горы, названия городов, достопримечательности.
Дерснинъ кетишаты
Орг моменти.
Тешкилий къысым: Невбетчинен субет
Дерснинъ эпигрофы: «Ватаным Къырым!»
Аталар сёзю: «Ватан севгиси - севимлернинъ энъ буюгидир»
Лугъат:
Шималь – север Дженюп – юг
Гъарп – запад Шаркъ – восток
Тегизлик - равнина
Дикъкъаткъа ляйыкъ олгъан ерлерни – достопримечательности
Оджанынъ сёзю :
Яваштан музыка чала, оджа И.Гаспринскийнинъ «Къырым» шиирни окъуй ве харитада косьтере. (слайд 1.)
Бунъа «Ешиль ада» дерлер,
Къоджамандыр Чатырдагъ,
Бунынъ бир тарафы чёльдир,
Бир тарафы – багъча-багъ.
Улу оджамыз Исмаил бей Гаспринский озь шииринде айткъаны киби, бизим Ватанымыз эм де тилимиз Къырымнен багълы.
Урьметли, балалар, бугунь биз Ватамызнынъ байлыгъыны, дюльберлигини козь огюнизден кечирип, Ватанымыз акъкъында бильгилеринъизни ачып, сеяаткъа чыкъайыкъ.
Шимди мен сизге бир къач суаллер вереджем, сиз исе толу джевап берип, харитада косьтерип, раледеки хаританъызны толдурарсынъыз.
ХАРИТАМЫЗГЪА ДИКЪКЪАТ ЭТЕМИЗ
- Денъизлерни насыл тюстен бояладжамыз?
- Дагъларымыз насыл тюсте оладжакъ?
- Орманларымыз насыл тюсте боялана?
- Тегизлик насыл тюсте бояладжамыз?
Харитада олгъан бильгилерни бильмек керек. Биринджиден онынъ тарафлары.
Хаританынъ умумий тарафлары:
Шималь – тёпеде Дженюп – ашада
Гъарп – сол тарафта Шаркъ – сагъ тарафта
- Къырым эки денъиз ортасында ерлешип, ярымада сайыла. Бу насыл денъизлер? (Шимальден шаркъаджа Къара денъиз.Шаркта Азав денъизи.) (Слайд 2.)
- Къырым насыл буюк топракъларгъа къошула? (Къырым шимальде Украина ве Русия, шаркъта исе Русиягъа къошула.)
-Тарихимизда Ханларнынъ девиринде Къырымда эки меркез шеэрлер къурулты, о Салхат ве Багъчасарай шеэрлери.
- Шимди бизим меркемизниъ ады не? (Бизим меркезимиз Акъмесджи)
- Къырымтатар тилимизде насыл шеэрлерни билесинъиз? (Акъяр, Кезлев, Керчь, Кефе, Эски Къырам (Салхат), Судакъ, Къарасувбазар, Ор къапу, Джанкой) ( Слайд 3.)
Хаританъызны тешкеринъиз, Эпси шеэрлерни ерлештирдинъизми? Машаллах!
-Энди биз дженюпке кечемиз. Къырымнынъ дженюп тарафларда нелер ерлешкен? (Дженюпте Къырым дагълары ерлеше)
-Догъру, энъ юксек дагъларымыз булардыр: Роман Кош- 1545м., Чатыр дагъ- 1527м,
Къара дагъ-1307м., Ай-Петри -1237м юксекликлери. Хаританъызгъа ерлештиринъиз. (Слайд 5.)
- Ватанымызнынъ озенлерини ким айтып олур? (Салгир.)
-Догъру, онынъ башланувы Чатырдагънен башлана ве Азав денъизге тюше, онъа даа эки озенлер къошула – Бурульча ве Карасёвка. Даа насыл озенлерни билесинъиз? ( Кача, Альма, Чурюк сув, …)
- Машалла, балалар!
РААТЛУВ ДАКЪКЪАСЫ
-Бизим Ватанымыз о къадар дюльбер ки, бутюн мемелекетлерден бизге мусафирлер раатланмагъа келелер. Амма насыл транспорт васталарнен келелер, билесизми? (Треннен, гемилернен, машналарнен)
- Бизим Ватанымыз акъкъында чокъ аталар сёзлери вар? Акъылынъызгъа тюшюрип, айтынъыз.
- Ватансыз адам - къанатсыз къуш.
- Ватан – экинджи ананъ.
- Ватан ичюн откъа тюшсенъ – янмазсынъ.
- Ана киби яр олмаз, Ватан киби ер олмаз.
-Догъгъан еринъ - алтын бешик.
- Машаллах, балалр! Не къадар дюльбер аталар сёзлерни билесинъиз.
-Ватанымыз акъкъында даа нелер билесинъиз? (Тюркюлер, шиирлер, эфсанелер, масаллар, икяелер …)
-Сизинъ ралелеринъизде даа бир къач ресимджиклер къалгъан. Ким биле, бу ресимджиклер нени бильдире, эм де биз не оларнен япаджамыз? ( Дикъкъаткъа ляйыкъ олгъан ерлерни бильдире.)
-Догъру, сиз варгъан ерлерни озь хаританъызда бельгиленъиз. Ресимлерни кесип, ерлештиринъиз. (Слайд 6.)
Ким озь сеяат акъкъында икяе этмеге азыр? Буюринъыз.
Пекитюв
-Энди хаританъызгъа бакъынъыз, не къадар дюльбер бизим Ватанымыз!
-Сиз бугунь пек яхшы чалыштынъыз.
Рефлексия.
- Келинъиз, дерсимизнинъ мевзуны анълайыкъ.
-Къойгъан макъсадымызны веипланымызны беджердик ми?
Баалав:
Ишинъызны къолайлы, бегеним япкъан олсанъыз, ешиль къараташны котеринъиз.
Бир де бир анълашылмагъан я да беджерип олмагъан вазифелеринъиз олгъан олса, сары къараташны котеринъиз.
Вазифелерни беджерип олмагъан я да етиштирип олмагъан олсанъыз, къырмызы къаташты котеринъиз.
Эвге вазифе.
Хаританъызгъа эсасланым «Къырым меним Ватаным» акъкъында икяе язынъыз.
Приложение 1.
Роман Кош- 1545м.,
Чатыр дагъ- 1527м,
Къара дагъ-1307м.,
Ай-Петри -1237м
Роман Кош- 1545м.,
Чатыр дагъ- 1527м,
Къара дагъ-1307м.,
Ай-Петри -1237м
Роман Кош- 1545м.,
Чатыр дагъ- 1527м,
Къара дагъ-1307м.,
Ай-Петри -1237м
Приложение 2 .
Акъяр, Кезлев, Керчь, Кефе,
Эски Къырым (Салхат),
Судакъ, Акъмесджит,
Къарасувбазар, Ор къапу,
Джанкой, Ялта, Багъчасарай.
Акъяр, Кезлев, Керчь, Кефе,
Эски Къырым (Салхат),
Судакъ, Акъмесджит,
Къарасувбазар, Ор къапу,
Джанкой, Ялта, Багъчасарай.
Акъяр, Кезлев, Керчь, Кефе,
Эски Къырым (Салхат),
Судакъ, Акъмесджит,
Къарасувбазар, Ор къапу,
Джанкой, Ялта, Багъчасарай.