Кичээлдин технологтуг картазы.
Темазы: Канчап тур? деп айтырыгга харыылаттынар сөстер .
Цели педагогической деятельности
Чүвелернин кылдыныын илередир сөстерни ылгап билиринге, Канчап тур? Канчаар? Канчанган? деп айтырыгларны кылдыныг илередир сөстерге шын салып билиринге өөредир, домак иштинден тып өөредир.
Тип урока
Чаа тема өөренири
Планируемые образовательные результаты
ПРЕДМЕТТИГ: Чүнү билип алыры: Канчап тур? Канчаар? Канчанган? деп айтырыгларга харыылаттынар сөстер дугайында, оларны домак иштинден тып билири.
Чүнү кылып өөренип алыры: Канчап тур? Канчаар? Канчанган? деп айтырыгларга харыылаттынар сөстерни домак иштинден тып, адаан ийи шыйыг-биле шыяары.
ЛИЧНОСТТУГ: Өөреникчиге хевирлеттинер чүүл: Тыва дылды тулдур өөренип алырынче чүткүл.
Методы и формы обучения
Объяснительно-иллюстративный; индивидуальная, фронтальная
Образовательные ресурсы
Учебник, тетради, ручки, простые карандаши
Организационная структура урока
Этапы урока
Обучающие и развивающие компоненты, задания и упражнения
Деятельность учителя
Деятельность учащихся
Формы совзаимодействия
УУД
Промежуточный контроль
1.Организационный момент
- Шупту дорт чараштыр туруп кээр!
Кичээлдиве конга этти,
Класстарынче шупту кирди.
- Кичээлге силер белен силер бе?
- Белен бис!
-Кичээл дургу канчаар ажылдаар ужурлуг бис?
-Эптиг, демниг, найыралдыг ажылдаар бис!
Проверяет готовность уч-ся к уроку, озвучивает тему и цель урока. Готовит наглядный материал, необходимый для урока
Слушают и обсуждают тему урока
Фронтальная
Личностные: понимают значение знаний для человека и принимают его; имеют желание учиться.
Устный опрос
2. Актуализация знаний
Оюн «Артык сөстү тып»
Орун, хөйлен, плащ, тон.
Башкы, эмчи, адыг, тудугжу.
- 1-ги, 2-ги одуругда сөстер чүү деп айтырыгларга харыылаттынарыл?
- Бо кичээлде чүү деп тема өөрениривисти кым билип каапты?
Организует беседу по теме
Отвечают на вопросы учителя, делают выводы.
Фронтальная
Регулятивтиг: Үезинде бот хыналданы шын кылып, чазыгларын эдип билири.
Өөредиглиг: Херек чүүлүн сөзүглелден тып билири.
Коммуникативтиг: Аас чугаага диалогту ажыглап билири.
Устные ответы
3. Изучение нового материала
Сула шимчээшкин: Бижидивис, бижидивис
Бижээн холдар шылай берди
1-2-3, 1-2-3
Холдарывыс хоп-хоп
Буттарывыс топ-топ
Эктивисти чик-чик
Карактарны миг-миг
Партавыста олурупкаш, өөренип кириптивис
Регулятивтиг: Үезинде бот хыналданы шын кылып, чазыгларын эдип билири.
Өөредиглиг: Херек чүүлүн сөзүглелден тып билири.
Коммуникативтиг: Аас чугаага диалогту ажыглап билири.
Устные ответы
4. Первичное осмысление и закрепление изученного
Выполнить задания ……..
Поясняет задания, выполняемые учащимися ____
Проводит игру______
Индивидуальная, фронтальная
Познавательные: общеучебные: сам/но выделяют и формилируют цели; логические – осуществляют поиск необх. информации (из материалов учебника, из рассказа уч-ля, по воспроизведению в памяти)
Задания в р/т.
5. Итоги урока. Рефлексия
Обобщить полученные на уроке сведения.
Определить свое эмоц. состояние
Проводит беседу по теме.
Отвечают на вопросы. Определяют свое эмоц. сост. на уроке.
Фронтальная
Индивидуальная
Личностные: понимают значения знаний для человека и принимают его.
Регулятивные: прогнозируют результаты уровня усвоения изучаемого материала
Устные ответы. Оценивание учащихся за работу на уроке
6. Домашнее задание
Объясняет д/з
Записывают д/з. Задают вопросы
Индивидуальная
Темазы: Канчап тур? деп айтырыгга харыылаттынар сөстер .
Сорулгалары:
Чүнү билип алыры: Канчап тур? Канчаар? Канчанган? деп айтырыгларга харыылаттынар сөстер дугайында, оларны домак иштинден тып билири.
Чүнү кылып өөренип алыры: Канчап тур? Канчаар? Канчанган? деп айтырыгларга харыылаттынар сөстерни домак иштинден тып, адаан ийи шыйыг-биле шыяары.
Өөреникчиге хевирлеттинер чүүл: Тыва дылды кончуг эки өөренип алырынче чүткүл.
Дерилгези: ном, кыдырааштар, ажылчын кыдырааштары, графопроектор, экран, карточкалар.
Кичээлдиң чорудуу.
Орг. кезээ.
- Шупту дорт чараштыр туруп кээр!
Кичээлдиве коңга этти,
Класстарынче шупту кирди.
- Кичээлге силер белен силер бе?
- Белен бис!
-Кичээл дургу канчаар ажылдаар ужурлуг бис?
-Эптиг, демниг, найыралдыг ажылдаар бис!
Эртем чокта – эртен база дүн. (Актуализация знаний).
- Бо ребустарны тывыңарам, уруглар! (Ребустарны экранга көргүзер)
- Бо сөстер чүү деп айтырыгларга харыылаттынарыл?
- Бо кичээлде чүү деп тема өөрениривисти кым билип каапты, уруглар?
3. Чаа теманы өөредири.
- Ам номуңарны ажыткаш, М-195 номчуур.(түңнелди уруглар боттары үндүрер).
а) Ном-биле ажыл. М-195.
- Дүрүмнү номчунар.
б) Дүрүмнү номчудар.
в) Ай,хүнүн бижидер.
Чараштыр бижилге: Уу Уу Уу Улугну хундулээр, бичиини карактаар.
г) М-197 (бижимел-биле).
- Кыдыраажыңарга М-197 бижимел-биле кылыңар.
- Шылаан боор силер, уруглар, туруп келгеш, сула шимчээшкинден кыла шааптыңарам!
Сула шимчээшкин:
Бижидивис, бижидивис
Бижээн холдар шылай берди
1-2-3, 1-2-3
Холдарывыс хоп-хоп
Буттарывыс топ-топ
Эктивисти чик-чик
Карактарны миг-миг
Столувуска олурупкаш, өөренип кириптээли.
4. Быжыглаашкын.
_ Эр-хейлер! Ам ажылчын кыдыраашта М-112 бижип кылыр. Оон чанында эжи-биле солчуп алгаш, хынажыптар силер.
1) А/к ар.41 М-112 (удур-дедир хынажыр).
2) Бөлүк-биле ажыл (3 бөлүкке чарар).
- Ам 3 бөлүкке чарлып алгаш, бо карточкада даалганы кайы бөлүк дурген кылыптарыл? Канчап тур? деп айтырыгларга харыылаттынар сөстерни дужунга бижиир, кайы бөлүк хөйнү бижиптерил? (Карточкаларны башкы үлеп бээр).
чүү?
чүнү кылып тур? чүнү кылган? канчап тур? канчаар? канчанган? чүнү кылырыл?
кулун
эмер, дешкилээр, киштээр, оъттаар, шырбаныр
инек
оъттаар, эдер, сагдырар, мөөрээр, чыдар, шаашкактаар, кегженир, удуур, суг ижер
кым?
чүнү кылып тур? чүнү кылган? канчап тур? канчаар? канчанган? чүнү кылырыл?
эмчи
эмнээр, дыңнаар, шинчиир, сыкыртыр
оол
чемненир, маңнаар, өөренир, чунар, ойнаар
3) Өөредиглиг калейдоскоп-биле ажыл (работа в парах).
- Карточканың солагай талазында чүве аттарын бижээн, а оң талазында – кылыг сөстерин бижээн. Фишкаларны канчап тур? деп айтырыглар дужунга шын тып салыр. Бодуңну хына (калейдоскоптуң артында хыналда арны бар).
Карточканың даалгалыг талазы:
Канчаар? деп айтырыгга харыылаттынар сөстерни тып
Куш
Хүннээр
Уруу
Маңнаар
Кулун
Шураар
Бөрү
Улуур
Инек
Ужар
Хүн
Дузалажыр
Чаъс
Оъттаар
Дииң
Көөр
Телевизорну
Эштир
Оол
чаар
Карточканың бодун хынаар талазы:
Бодуңну хына:
Хүн
хүннээр
Кулун
маңнаар
Диин
шураар
Бөрү
улуур
Куш
ужар
Уруу
дузалажыр
Инек
оъттаар
Телевизорну
көөр
Оол
эштир
Чаъс
чаар
5. Кичээлдиң түңнели. Рефлексия.
- Кичээлде чүнү билип алдынар? Чүү солун болду?
- Кылыг сөстериниң адаан канчаар шыяар болду?
- Экранда лабиринтиде үлегер домакты номчуптуңарам, уруглар. Силер бо кичээлге эки ажылдадыңар бе? Кым кичээлге эки ажылдадым деп бодап турар болза, хүлүмзүрүп алган смайликти, а кым шоолуг эвес деп бодап турар болза, муңгак смайликти шилип алыр.
6. Онаалга.
Ар.82 М-201. Дүрүм ар.80 (доктаадыр).