Кич?лин т?р: Намр. Дассан давтлhн.
Кич?лин к?цл: дассан давтх. Зер-земш болн темсиг йилh? чадлhн, альд урhхинь келх
Кич?лин д??цлм?д: зургуд, наадhас
КИЧ?ЛИН ЙОВУД:
ОРГМОМЕНТ
(Слайд 1)
- Менд?т, к??кд!
- Та яh? б??н?т?
- Гем уга, йир с?н.
- Тана эк-эцк, аав-ээ? с?н б??н??
- Э, с?н б??н?.
- Эндр мана ил кич?лд дала гиичнр ирсн б??н?.
- Ирсн гиичнрт й?р?л?н нер?д?д кен кел? ?гх?
- Ирсн гиичнр!
Цугтан ут наста, бат кишгт? болтн,
“Ях” – ги? ?вчн уга,
“Йов” – ги? зарh уга.
Ма?на тиньгр, ханядн-тома уга,
Олна ?ирhлд багтхиг й?р???н?в!
- Тер кич?лд мадн намрин тускар к??ндл?видн.
- Эндр мадн бас намрин тускар келхм. Дассн ?гм?д?н давтхм, шин з??г тогтахм. Сурврмудыг с??н?р со?сад, ухандан тодл? авад, х?р?hинь тодрхаhар ?гтн.
- Ода к??кд, “Автобус” гидг наадн наадхм. Школд мадн 1 гидг тойгта автобусар йовхм. Автобусар йовад нег-негнл?рн таньлдхм. (Слайд 2)
- К??НДВР
1) к??ндвр “сурhульч - сурhульч”
а) Таньлдлhн.
- Чамла таньлд? болхий?
- Э, болхий.
- Чини нерн кемби?
- Мини нерн..
- Чи кед?т?вч?
- Би зурhатав (долатав).
- Чи альдас йовнач?
- Би герт?сн (школасн) йов? йовнав.
- Чи сурhульч?
- Э, би сурhульч.
- Чи альк школд сурнач?
- Би ХКУГимназьд сурнав.
- Чи кед?дгч класст сурнач?
- Би 1-гч “Б” класст сурнав.
(Самбрт 4 к?н хошадар hарад, нег-негнл? таньлдна)
- Ода школур ??рд? йовхм.
(Слайд 3)
2) к??ндвр “багш – сурhульч”
б) Мана гимназь.
- Эн юмб?
- Эн мана гимназь.
- Мана гимназь ямаран?
- Мана гимназь ик, сарул, с??хн, хойр давхр, ?ндр терзт?.
- Школд орхм. Негдгч давхрт ямаран хорас б??н??
- Негдгч давхрт хувц т??лдг хора, хот уудг хора, цогц батллhна хора, мана классин хора б??н?.
- Ода класст орхм. Мана классин тускар келхм. Слайд 3
в) Мана классин хора. З??г тогталл?н.
(Слайд 4)
- Схем х?л???д, кен мана классин тускар кел? ?гх?
(у доски по два предложения)
(Самбрт сур?уль не??д?р hарад, классин тускар келн? )
(Арлтанова Баирта, Кевелдженова Иляна)
-К??кд, та ?вр керс?, билгт? б???ит.
ФИЗМИНУТК
(Слайд 5)
- Ода босад, невчк амрхм.
- Салькн, салькн ?л?н?,
Модна ацмуд н??хлн?.
Салькн дор, дор, дор,
Модна ацмуд деер, деер.
- К??НДВР
- к??ндвр “багш-сурhульч”. Намр.
(Слайд 6)
- К??кд, салькн ?л?н?, модн н??хлн?,
улан, шар хамтхасд унна.
Кез? эн болна?
- Намрт.
- Чик.
- Ода ямаран ?илин цаг?
- Ода намр.
- К??кд, ямаран намр ирв?
- Киитн, хурта, салькта намр ирв.
- Намрт юн болна?
- Намрт киитн салькн ?л?н?.
- Намрт нарн яh? халулна?
- Намрт нарн баhар халулна.
- Намрт юн орна?
- Намрт хур орна, бальчг болна.
- Намрт с?, ?др яhна?
- Намрт с? утдна, ?др ахрдна.
- Сер?н орхла, шовуд яhна?
- Сер?н орхла, шовуд дулан hазрур нисн?.
- Намрт модна хамтхасд яhна?
- Намрт модна хамтхасд шарлад, улаhад hазрт унна.
- Намрт ямаран темсн болвсрна?
- Намрт хаяр, адамч, хавстн, м??грсн, с?рмсг, хавг, шар луув?, улан луув?, боднцг болвсрна.
- Намрт ямаран зер-земш болвсрна?
- Намрт альмн, кедмн, ?ст? ?зм болвсрна.
- Чи намрт дуртавч?
- Э, би намрт дуртав.
- Ю?гад?
- Ю?гад гихл?, намрт.
2) к??ндвр “сурhульч - сурhульч”
- Ода хоорндан к??ндтн.
- Самбртал 2 к?н hарад, намрин тускар к??ндтн.
- Н?, йир с??н?р кел? ?гвт. Нанд йир таасгдв.
ФИЗМИНУТК – К?г?мин завср
- К??кд, намрт юн орна, цандг, бальчг болна?
- Хур орна.
- Чик, к??кд. Хурин тускар ду меддвт?
- Медн?видн.
- Н?, дуу?ан дуулый!
(Слайд 7)
(“Хур” гидг ду дуул?ана)
- К??кд, та ?вр с??н?р дуулвт. Нанд йир таасгдв.
III. НААДН “АЛЬД ЮН УРhНА?”
- К??кд, та наадхд дуртавт?
- Э, дуртавидн.
- Ода мадн бас нег наадн наадхм. “Альд юн урhна?” гидг наадн.
- Самбрт зер-земшин болн т?р?-темсин зургуд ?лг?т?. Тадн самбр тал ?арад, зург авад, келтн: альд эн урhна садт аль hарудт.
- Эн юмб?
-Эн альмн. Эн бурш.
-Альмн (Бурш) альд урhна?
(Слайд 8)
- Альмн садт (hарудт) урhна.
(К??кд не??д?р самбртал hарад, ?лг?сн зургт (зурсн “Илвт? модн” болн “hаруд”) зер-земш болн т?р?-темсиг ?лг?н?).
- К??кд, та йир с??н?р зер-земшин болн т?р?-темсин нерд мед??н?т.
- ЗУРГАР К?ДЛhН. З??Г ТОГТАЛhН.
(Слайд 9)
- Х?л?тн, мана класст Байр ор? ирв. Байр эвр?н тускар эн аальта зургар дам?? кел??н?.
- С??н?р х?л???д, Байрин тускар келвр тогтатн.
- Байр 7 наста.
- Байр 1-гч класст сурна.
- Байр Элстд б??н?.
- Байр олн давхр герт б??н?.
- Герин ??р модд урhна.
- Байрт ээ? Занда б??н?.
- Ээ? ц? ча?hд, боорцг кехд дурта.
- Байр намрт дурта.
- Кен мадндан Байрин тускар келвр кел? ?гх? (Сандеев Баир)
- К??кд, хан?анав. Та ?вр ухата б???т. Байрин тускар с??н?р мед? авут.
IV. СО?ГСЛ?Н - АУДИРОВАНИЕ.
- К??кд, нанд дала аальта бичг?д ир?. Негдгч бичг иим. Хальмгаhар бич?т?. Би хальмг кел?н медхшв. Тадн нанд н?кд болтн. Буйн болтха, орс келнд эн бичг орчултн.
- (Слайд 10)
1-гч бичг:
- Менд, Байр!
- Мини нерн Коля.
- Би Москвад б??н?в.
- Нанд эк, эцк, ээ?, аав б??н?.
-Би 1-гч класст сурнав.
- Би намрт дуртав, ю?гад гихл? намр йир с??хн цаг.
- А ты любишь осень?
-Нанд бич.
- К??кд, тадн ?вр ухата.
V. ОРЧУЛЛhН. СХЕМАР З??Г ТОГТАЛhН.
2- гч бичг.
- К??кд, нанд бас нег бичг б??н?. Эн бичг Хальмг гимназин 2-гч классин сур?ульчнр бич?. Эн бичг хальмг кел?р бич?т?, зуг ю мед?л??х мед? авч чад?ахшв. Та ?вр ухата к??кд. Нанд н?кд болтн, бичсн юмиг кел? ?гтн.
(по одному предложению говорят)
НАМР. (Слайд 11)
(Самбрт 4 к?н не??д?р hарад, 2 з??г?р келн? )
- Акад соньн бичг б??? оч. Та нанд йир с??н?р эн бичг умшвт.
- Амн ?гин з??р?с.
(Слайд 12)
- К??кд, намрин тускар та ?лг?рм?д медн?т?
- Э, медн?видн.
- Тег?д, би тадниг ш??н?в, яh? та с??н?р ?лг?рм?д медн?т. Ода, би экл?д келн?в, та болхла цааранднь давултн.
- Намр – хурарн,..хавр – хунарн.
- Намр – таату,..хавр – хату.
- Н?, к??кд, йир с?н.
- АШЛВР.
(Слайд 13)
- Тана шир? деер шар, улан, но?ан ??гт? хамтхасд кевтн?. Таасгдсн ??гт? хамтхасн ?артан авад, деегш?н ?ргтн. Мана хора с??хрв. Ода бидн бичкн хамтхасд болад, мана ирсн гиичнрт дуу?ан нер?дхм.
- Хальмг авъясар мана гиичнрт белг?д?н ?гтн.
- К??кд, та эн кич?лд йир с??н?р к?длвт. Та ?вр керс?, с?н к??кд б???т.Мини чее?м, мини седкл байрлувт.
- О, к??кд, та ?вр с??н?р намрин тускар ш?лг?д кел? ?гвт. Нанд йир таасгдв.