Доклад :"Грамматикон хъазтыта". В 4 классе.
Просмотр содержимого документа
«Доклад:"Грамматикон хъазтыта".»
Доклад
Грамматикон хъӕзтытӕ.
Ахуыргӕнӕг:
Тугъанаты Т.А.
Ахуыргӕнӕджы размӕ ис ахсджиаг ӕмӕ бӕрнон хӕс: ахуыргӕнинӕгты сӕ мадӕлон ӕвзагыл аивдзурын ӕмӕ сӕхъуыдытӕ растфыссын сахуыр кӕнын, ӕвзаджы аивдзинад ӕмӕ цыргъ ныхӕстӕм ргомздахыныл фӕцалх кӕнын. Уырыссаг къордты ахуыргӕнинӕгты та мах хъуамӕ сахуыр кӕнӕм уарзын Ирыстоны, иронау дзурын зонын,цӕмӕй сӕ хъуыдытӕ сӕ бон зӕгъын уа иронау.
Ирон ӕвзаг йӕформӕмӕ гӕсгӕ у националон ӕмӕ мах, ахуыргӕнджытӕ, уыцы культурӕмӕ хъуамӕ цымыдисдзинад гуырын кӕнӕм.
Мадӕлон ӕвзаг ахуыркӕнын канд дзурын, кӕсын ӕмӕ фыссын базоныны фӕрӕз нӕу, фӕлӕ стыр ахъаз кӕны уырыссаг ӕвзаг,литерӕтурӕ ӕмӕ культурӕ бӕстон сахуыр кӕнынӕн дӕр.
Стырсоветон фыссӕг М.Шолохов зӕгъы: «Адӕмӕн сӕ егъау дӕр хъӕздыгдзинад у се взаг». Цӕмӕй сывӕллӕттӕ уыцыегъау хъӕздыгдзинадӕй бындурон зонындзинӕдтӕ исой,уый тыххӕй ирон ӕвзаг ӕмӕ литерӕтурӕйы ахуыргӕнджыты хъӕуы пайда кӕнын сӕ куысты алыхуызы методикон мадзӕлттӕй ӕмӕ фӕрӕзтӕй.
Арӕхстджын методикон мадзӕлттӕй куыпайда кӕнӕм, уӕд мах скъоладзауты фылдӕр разӕнгард кӕнӕм нӕ ирон ӕвзаг ахуыр кӕнынмӕ, гуырын сӕм кӕнӕм цымыдисдзинад Алантыӕвзагмӕ.
Мах урокмӕ нӕхи куы фӕцӕттӕ кӕнӕм, уӕд, мӕнмӕ гӕсгӕ, ӕгъӕд нӕу ӕрмӕст ахуыргӕнӕн чиныджы ӕрмӕг, фӕлӕ хъуамӕ пайда кӕнӕм алыхуызон куыстытӕй.
Мах урокты цы грамматикон хъӕзтытӕй фӕпайда кӕнӕм,уыдонӕй иуцалдӕрыл ӕрдзурдзынӕн.
Кӕстӕр кълӕсты ахуырдзаутӕ фыссын ӕмӕ кӕсын хорз нӕма фӕзонын цӕмӕ уымӕ гӕсгӕ дзургӕ хъӕзтытӕ фӕкӕнынц фылдӕр.
Зӕгъӕм, темӕ «Адӕймаджы буарыхӕйттӕ» сывӕллӕттӕ куы сахуыр кӕной, уӕд ахуыргӕнӕг фӕйнӕджы цур лӕугӕ йӕ ахуыргӕнинӕгтӕм дзуры, цӕмӕй уыдон радыгай нымайой буарыхӕйттынӕмттӕ ӕмӕ сӕ уый ныв кӕндзӕнфӕйнӕгыл, кӕдӕмӕ исты дзырд ферох кӕной, уӕд адӕймаджы ныв ӕнӕ уыцы буары хайӕ баззайдзӕнис.
Ацы хъазты руаджы скъоладзаутӕ тырнынц фылдӕр дзырдтӕ бахъуыды кӕнынмӕ, цӕмӕй иннӕ хатт сӕ адӕймаджы ныв мА баззайа ӕнӕ «хъустӕ»кӕнӕӕнӕ «фындз».
Райдиан кълӕсты ма дзургӕ хъӕзтыты хуызмӕ хауы «дзырдтӕй рӕхыс» дӕр. Ахуыргӕнӕг зӕгъы фыццаг дзырд,цы мыр фӕхъуысы дзырды кӕрон уыцы мырыл (дамгъӕйыл) скъоладзау дзурыӕн дӕр дзырд ӕмӕ афтӕ дарддӕр. Цӕвиттон: мад –дон –нас –сасиррон- нана- аг- гӕлӕбу- урс- сырх- хорз- зонд- дада-арс….Сывӕллӕттӕ дзырд куынӕ уал зӕгъой,уӕд «рӕхыс» аскъуыйдзӕн. Ацы хъазты руаджы дӕр скъоладзаутӕ тырнынц фылдӕр дзырдтӕ бахъуыды кӕнынмӕ,цӕмӕй иннӕ хаттсӕ «рӕхыс» тагъд ма скъуыйа.
Ахуыргӕнӕг алы урокыл дӕр цы дзырдтӕ бацамона ахуырдзаутӕн, уыдон гыццыл карточкӕтыл фыссы ӕмӕ сӕ ӕмбырд кӕны дзырдуатон «хызыны».
Алы урочы кӕрон дӕр,рӕстӕг куыд баззайа,уымӕ гӕсгӕ ракӕнын хъӕуы 3-4 ахуырдзауы ӕмӕ дзырдуатон «хызынӕй» исынц дзырдтӕ ӕнӕкӕсгӕйӕ, чи сӕ тагъддӕр базондзӕн? Афтӕмӕй ахуыргӕнӕг рацаугӕ ӕрмӕг дӕр сфӕлхат кӕны.
Астӕуккаг къласты ахуыргӕнинӕгтимӕ дӕр фӕхъазӕм ахам грамматикон хъӕзтытӕй.
Рацӕугӕ уацмыс, кӕнӕ аргъауӕй ахуыргӕнӕг райсы иу дзырд ӕмӕ йӕ фыссы фӕйнӕгыл. Зӕгъӕм «сӕрдасӕн».
Сывӕллӕттӕн раттын хъӕуы ахӕм хӕс, цӕмӕй ацы дзырды дамгъӕтӕй спайдагӕнгӕйӕ ныффыссой алыхуызон дзырдтӕ. Кӕмӕн йӕ бон суыдзӕн фылдӕр ӕмӕ растдӕ рдзырдтӕ ныффыссын? Цӕвиттон: Сӕр-дӕс-сӕн-рӕс- над- рад –сӕдӕ –сӕрд- нас- дӕр –дасӕн–Дзырд «Рӕстдзинад»-ӕй скӕнӕм дзырдтӕ: раст-сидзӕр- тас- над –низ- тад- сӕт- дард- аст- дӕс- Ир- дӕр… Уырыссаг къорды скъоладзаутимӕ мА аразӕн ис алыхуызон кроссвордтӕ ӕмӕ ребустӕ.Цымыдисдӕр сӕм фӕкӕсынц, зӕгъӕм дзырдтӕй арӕзт «хӕдзар», «дидинӕг», «бандон», «бӕлас», «чиныг»….
ӕр
къӕб
къут
сӕк
ц
уын
хъӕб
сидз
къӕс
он
х
р
у
г
з
д
бӕл
б