Просмотр содержимого документа
«Хор Репертуарини Шакллантириш»
ХОР РЕПЕРТУАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ
РЕЖА:
Дирижёрнинг партитурани урганиши.
Асарни хорга ургатиш.
Хор билан ишлашда рахбарнинг ижрочилик кобилияти.
Хар бир хор жамоаси билан муваффакиятли ишлаш шартларидан бири дирижернинг ургатилаётган асарни пухта узлаштиришидир. Дирижёрнинг хор асари устида ишлаш жараёни икки даврдан иборат:
1. Олдиндан партитура билан танишиш.
2. Асарни хор билан тайёрлашдан иборат
Партитурани урганишга киришишда дирежёр номлар текст автори ижоди билан танишмок, кейин адабий текст билан яьни матинни диккат билан урганиб тузилишини анализ килиш керак. Партитурани урганишда аввал асарни ёддан билиш керак. Асардаги динамик белгиларни, уезуларни, барча овозларни бемалол куйлай билиш керак. Бас партилсини хорнинг асоси сифатида бир оз ажратиб чалиш, асардаги овозларни бараварига фортепианода чала билиш даркор. Таникли рус хор дирежёри М.Данилин «Дирижёр партитурани кандай чалса хор шундай куйлайди» деган эди. Асарни урганишда асарни куйлаган нуктасини яьни авжини топиши, динамик планнинг белгилаши зарур.
Мусикий назарий ва вокал-хор таркибини анализ килгандан кейин дирижёр асарнинг ижро этиш планини тузиши керак. Шу муносабат билан хор соддалашишининг мусикавий ифода воситалари масаласи юзага келади: динамика, агонека, безак, нюакларни белгилаш, дирижёр усуллари ва бошкалар. Асарни хорга ургатиш нинг энг охирги поганаси хор репетитция ишларининг машгулот режасини тузишдан иборат.
Асар устида ишлашни хор жамосига асар тугрисида умумий тушунча беришдан бошлаш яхширок. Асарни хорга таништиришни фортепиано ёки граммофон ёзуви ёки куйлаб утказиш мумкин. Хорга асар тугрисида ижро хусусиятлари ва мукаммаллиги тугрисида тушунча бериш хам фойдалидир. Овоз партияларини олдиндан ёзилган булиб, дирежёр томонидан текширилган булиши керак. Асарнинг дастлабки тахлили дирежёр ихтиёрида ва асар хажмига боглик; урганиш бутун хор ижросида ёки айрим гурухлар, пар-ялар ижросида утказилади. Асар ижроси аста-секин булинма булиб, кисмма-кисм, даврма-давр, жумлама-жумла, иборама-ибора олиб борилади, албатта.
Хонандалар эътиборини аник интонация килишдан чалгитмаслик учун асарни урганиши давомида баланд овозда ва зурикиб куйлашга йул куймаслик лозим. Урганиш асосан бошиданок соф садога эришишга интилиб, шу йул билан нафасни йулга куйиши, товуш хосил килишни, дикцияни бир – бирига узвий боглаш устида ишлаш керак. Урганишни охирги погонасида бадиий ижрочилик вазифалари асосий уринни эгаллайди. Хор билан ишлашда рахбарнинг шахсий ижрочилик кобилияти катта ахамиятга эга. Яъни факатгина суз оркали тушунтирмай, овоз имконларини ишга солиб, куйлаш усулларини курсатиши лозим. Якунловчи урганиш даврида асарнинг мусикавий образ ифодасининг энг аник бадиий воситаларини излаш устида иш олиб борилади.
Албатта, у ёки бу ифода воситаларини танлаш эса тасодифий ёки тусатдан шунчаки булмайди. Хар бир аник холда мусика мазмуни, характерига караб ва шу билан бирга ижрочининг эмоционал характери билан белгиланади. Асарни хорга мукаммал ургатиб булгандан сунг фортепиано ёки оркестр ижросида курилади. Бу пайтда хорнинг куйлаш таъсирчанлиги эшитилиб, хонандалар камчиликлари курсатилади. Охири асарни концертга тайёрлашда хеч кандай камчилик колмаслиги лозим.