kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Тема:"Малан дын най,на фыдалты авзаг".

Нажмите, чтобы узнать подробности

«М?л?н дын н?й, н? фыд?лты ?взаг»

                                                                 (Хаджеты Т.)

1-аг амон?г.?гас н?м ц?ут н? зынаргъ уазджыт?. Абон Ирыстон?н у стыр б?р?гбон. Н? б?р?гбон к?н?м н? уарзон мад?лон ?взаджы кад?н.

2-аг амон?г.Ирыстон у мах?н н? райгуыр?н б?ст?. Ад?ймаг цы б?ст?йы, цы з?ххыл райгуыры уыцы фыдыб?ст? у й? ныййар?г мад.

1-аг амон?г.Н? гыццыл Ирыстоны ?нгом?й ц?рынц уырысс?гт? сомих?гт?,гуырдзий?гт?, дагестайн?гт?, ?м? ?нд?р ад?мых?ттыт?.

2-аг амон?г.Н? рагфыд?лт? иу афт? дзырдтой «К?й у?рдоны бадыс,уый зар?г к?н»

Афт? н?у?

1-аг амон?г.Афт? у,афт?.

Хонг?кафт.

2-аг амон?г.Раг?й-?р?гм? Хет?катыКъоста у Ирыстоны ном ?м? кад, й? зонд ?м? й? уд. 15- ?м майы 1899 азы мыхуыры рацыд й? чиныг «Ирон ф?ндыр» к?цы сси ад?м?н ф?ндагамон?г стъалы. Уым? г?сг? уыцы бон 2003 аз?й ф?ст?м? б?р?ггонд ц?уы «Ирон ?взаджы б?р?гбон».

1-аг амон?г.Н? рагфыд?лт? нын ныууагътой хъ?здыг ?м? р?сугъд ?взаг. Мах дзы буц ст?м,уым?н ?м? уый у н? культур?йы, н? л?гдзинады,?мтг?й райсг? н? ад?мы р?зыны с?йраг ф?р?з. Иу ?м? дыуу? поэты н? загътой се мдз?вг?ты н? ирон мад?лон ?взаджы тыхх?й.

Рацыдысты сыв?лл?тт? ?м? дзурынц ?мдз?вг?т?.

1-аг

Ирон ?взаг, ныууагътой нын н? фыд?лт? с? ф?ст?.

Ирон ?взаг-н? ныфс, н? кад, н? намыс.

Ц?уы ?нуст?й мингай азт?й р?ст?г,

У?дд?р з?ронд н? д? ?м? н? хъавыс.

2-аг

?з ?уу?ндын рухсд унеты хуртыл

Равз?рдис с? б?ллицт?й с? ас.

?з иронау хурим? ф?дзурын,

Хурим? ф?к?нын ?з ныхас.

3-аг

?з т?хын м? б?ллицты б?лонау

Иры взаг-м? б?ллицты фысым

? зирон д?н- дзурын ?з иронау,

Базыдтон к?сын ?м? фыссын.

4-аг

Цард т?хы м? б?ллицты у?рдонау,

Л?г нымайы р?ст?г?н й? цыд.

?з сыгъд?г куы ф?дзурын иронау,

У?д м?н?й ныббуц в?ййы м? фыд.

5-аг

Дунейы т?кк? стырд?р х?рзт?н

У с? хуызд?р мад?лон ?взаг,

Чи й?м к?сы иун?г боны ц?ст?й,

У гъе уый н? ад?мы знаг.

6-аг

Ц?м?н ма ис сис?н ?взаг?й у?лд?р,

Ирон ?взаг равз?рдис дис?н.

Ц?м?н к?н?м не взаг н?х?д?г д?лд?р,

?взаг куы у удты ?вдис?н.Худындз?г «Л?ппу ?м? нана»

Л?ппу: Ох хуыцау,р?вдзд?р ма н? х?дзарм? куы бах?цц? уаин. Ацы скъолай? м? бон куын? уал у. Нана, о нана р?вдзд?р. Р?вдзд?р х?ринаг!

Нана: Рауай ма, рауай м? къона.

Л?ппу: Цы к?ныс нана? Де рфгуыты бын?й м?м цы к?сыс?

Нана: Цал хаты дын загътон д?хи хорз дар.

Л?ппу: ?м? та цыкодтоннана?

Нана: Абон та м?м д? ахуырг?н?г дзырдта. З?г ъма, цы б?лл?хт? сар?зтай знон скъолайы?

Л?ппу: Знон?

Нана: О,м? хур,знон.

Л?ппу: Ацы ахуырг?нджыт? х?йр?джыт? куы сты нана гъе.?з знон скъолайы дуар?й к?сг? д?р куы н? бакодтон.

1-агамон?г.Ф?стаг р?ст?г мах тынг ар?х ф?дзур?м: «Ирон ?взаг с?фы»-ф?л? й? ц?м?й с?фт?й, м?л?т?й ферв?зын к?н?м ууыл ныр ахъуыды к?нын хъ?уы.

К?с?г. Автор Къадзаты с.

Ис ?взаг?й нал дзур?м иронау,

Ис хъ?бул?й не взаг у ?в?д.

Стыр Уырыс?н нал хиз?м й? рон?й,

Уд?й мА куыд у?м ир?тт? у?д!

  «Мак?й уарзт»-афт? ?з н? дзурын.

Ф?л? уарзт?й хъуам? мА у?м куырм.

З?рд? д?р цы риу?н равз?рд хурау.

Рухс к?н?д ?пп?ты фыцца уым!

К?с?г.

Ирон ?взаг,ирон к?рдзын

У? с?рм? д?р куы нал х?ссут!

Дз?б?х мын ут, ф?л? тыхст?й

Иронау д?р куы нал хъ?рзут.

Й? хи дур?й,Й?бындур?й

?ргъ?ум? сыг ц?м?н к?лы?

М? сау ным?т, м? сау саргъыл

М? ц?стысыг ц?м? згъ?лы?

Сценк? «Ладимхан»-3-аг кълас.

К?с?г.»Мад?лон ?взаг»Солтанты Руслан.

Ирон ?взаг ды д? с?рибар,

Д? дзырдуат-стъалыты дзыгуыр,

?м? д? хъысм?т у?д н?хи бар,

Н?хи цъ?хсна гхъ?л?с ф?ндыр.

Ф?ндырим? у баст н? зар?г,

Н? зар?г мад?лон ?взаг,

Б?рзонд иу балцы систа бар?г

Ирон зар?г хъ?л?сы дзаг.

Скъоладзаут? зарынц «Песня высоких гор»

Цард н?м–худг? хурау худы

Гъей т?худы,гъей т?худы

Ныр сыгъз?рин дзырдт? ссар

Ирон ног зар? гныззар.

           Пр.

Ирыстон, Ирыстон!

М? уарзон Ирыстон!

М? ц?стырухс,м? хурыскаст

З?рд? у д?уим? баст.

Н?й н? ур х?хт?й б?рзондд?р.

Н?й м? ?хс?рдз?нт?й сомд?р

Н?й м? л?ппут?й л?гд?р

Н?й м? чызджыт?й хуызд?р.

2-аг амон?г.Фидар нын у?д н? Ирыстон. Н?хи куыд н? уал дихт? к?н?м ирон, дыгурон, къуыдайраг, чысайнаг-ыл, у?дн? иум?йаг ирон мад?лон ?взаг уыдз?н ?ц?г мад?лон.Мад?лон ?взаг дзылл?йы ахсджиагд?р тугдадзин. Мад?лон ?взаг-фыд?лты х?зна.

Чеджемты?хсары?мдз?вг? «Мады ном ?нусон»

1-аг амон?г.Абон не взаджы хъысм?тыл ф?дзырдтам. Н? номдзыд поэты ных?ст?й. Ц?м?й н? Ирон ?взаг?н м?л?т?й тас мА уа, ф?л? нын ирд стъалыйау ?рттива с?д?гай азты, уый тыхх?й не пп?т д?р, к?м?н й? бон цас у ?м? куыд у, афт? архайа, ц?м?й махм? фыд?лт?й цыстырх?зна ?рцыд,уый дардд?р, фид?ны ф?лт?рт?м ф?х?цц? к?нын баф?раз?м.

2-аг амон?г.Н? абоныб ?р?гбон к?ронм? ?рбах?цц? ?м? н? ф?нды з?гъын

Къостайы туг?й фыст ных?сты

?з федтон ивгъуыд дуджы уаг

Куыд хорз,куыд кадджын д? м? ц?сты

Н? ирон мад?лон ?взаг!

Музыкалон номыр.

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Тема:"Малан дын най,на фыдалты авзаг".»

ФӔСУРОКТЫ КУЫСТ

Ирон ӕвзаджы бӕрӕгбонмӕ.



«Мӕлӕн дын нӕй,

Нӕ фыдӕлты ӕвзаг».













Ахуыргӕнӕг:

Гаппуаты З.А



«Мӕлӕн дын нӕй, нӕ фыдӕлты ӕвзаг»

(Хаджеты Т.)

1-аг амонӕг.Ӕгас нӕм цӕут нӕ зынаргъ уазджытӕ. Абон Ирыстонӕн у стыр бӕрӕгбон. Нӕ бӕрӕгбон кӕнӕм нӕ уарзон мадӕлон ӕвзаджы кадӕн.

2-аг амонӕг.Ирыстон у махӕн нӕ райгуырӕн бӕстӕ. Адӕймаг цы бӕстӕйы, цы зӕххыл райгуыры уыцы фыдыбӕстӕ у йӕ ныййарӕг мад.

1-аг амонӕг.Нӕ гыццыл Ирыстоны ӕнгомӕй цӕрынц уырыссӕгтӕ сомихӕгтӕ,гуырдзийӕгтӕ, дагестайнӕгтӕ, ӕмӕ ӕндӕр адӕмыхӕттытӕ.

2-аг амонӕг.Нӕ рагфыдӕлтӕ иу афтӕ дзырдтой «Кӕй уӕрдоны бадыс,уый зарӕг кӕн»

Афтӕ нӕу?

1-аг амонӕг.Афтӕ у,афтӕ.

Хонгӕкафт.

2-аг амонӕг.Рагӕй-ӕрӕгмӕ ХетӕкатыКъоста у Ирыстоны ном ӕмӕ кад, йӕ зонд ӕмӕ йӕ уд. 15- ӕм майы 1899 азы мыхуыры рацыд йӕ чиныг «Ирон фӕндыр» кӕцы сси адӕмӕн фӕндагамонӕг стъалы. Уымӕ гӕсгӕ уыцы бон 2003 азӕй фӕстӕмӕ бӕрӕггонд цӕуы «Ирон ӕвзаджы бӕрӕгбон».

1-аг амонӕг.Нӕ рагфыдӕлтӕ нын ныууагътой хъӕздыг ӕмӕ рӕсугъд ӕвзаг. Мах дзы буц стӕм,уымӕн ӕмӕ уый у нӕ культурӕйы, нӕ лӕгдзинады,ӕмтгӕй райсгӕ нӕ адӕмы рӕзыны сӕйраг фӕрӕз. Иу ӕмӕ дыууӕ поэты нӕ загътой се мдзӕвгӕты нӕ ирон мадӕлон ӕвзаджы тыххӕй.

Рацыдысты сывӕллӕттӕ ӕмӕ дзурынц ӕмдзӕвгӕтӕ.

1-аг

Ирон ӕвзаг, ныууагътой нын нӕ фыдӕлтӕ сӕ фӕстӕ.

Ирон ӕвзаг-нӕ ныфс, нӕ кад, нӕ намыс.

Цӕуы ӕнустӕй мингай азтӕй рӕстӕг,

Уӕддӕр зӕронд нӕ дӕ ӕмӕ нӕ хъавыс.

2-аг

Ӕз ӕууӕндын рухсд унеты хуртыл

Равзӕрдис сӕ бӕллицтӕй сӕ ас.

Ӕз иронау хуримӕ фӕдзурын,

Хуримӕ фӕкӕнын ӕз ныхас.



3-аг

Ӕз тӕхын мӕ бӕллицты бӕлонау

Иры взаг-мӕ бӕллицты фысым

Ӕ зирон дӕн- дзурын ӕз иронау,

Базыдтон кӕсын ӕмӕ фыссын.

4-аг

Цард тӕхы мӕ бӕллицты уӕрдонау,

Лӕг нымайы рӕстӕгӕн йӕ цыд.

Ӕз сыгъдӕг куы фӕдзурын иронау,

Уӕд мӕнӕй ныббуц вӕййы мӕ фыд.

5-аг

Дунейы тӕккӕ стырдӕр хӕрзтӕн

У сӕ хуыздӕр мадӕлон ӕвзаг,

Чи йӕм кӕсы иунӕг боны цӕстӕй,

У гъе уый нӕ адӕмы знаг.

6-аг

Цӕмӕн ма ис сисӕн ӕвзагӕй уӕлдӕр,

Ирон ӕвзаг равзӕрдис дисӕн.

Цӕмӕн кӕнӕм не взаг нӕхӕдӕг дӕлдӕр,

Ӕвзаг куы у удты ӕвдисӕн.Худындзӕг «Лӕппу ӕмӕ нана»

Лӕппу: Ох хуыцау,рӕвдздӕр ма нӕ хӕдзармӕ куы бахӕццӕ уаин. Ацы скъолайӕ мӕ бон куынӕ уал у. Нана, о нана рӕвдздӕр. Рӕвдздӕр хӕринаг!

Нана: Рауай ма, рауай мӕ къона.

Лӕппу: Цы кӕныс нана? Де рфгуыты бынӕй мӕм цы кӕсыс?

Нана: Цал хаты дын загътон дӕхи хорз дар.

Лӕппу: Ӕмӕ та цыкодтоннана?

Нана: Абон та мӕм дӕ ахуыргӕнӕг дзырдта. Зӕг ъма, цы бӕллӕхтӕ сарӕзтай знон скъолайы?

Лӕппу: Знон?

Нана: О ,мӕ хур,знон.

Лӕппу: Ацы ахуыргӕнджытӕ хӕйрӕджытӕ куы сты нана гъе.Ӕз знон скъолайы дуарӕй кӕсгӕ дӕр куы нӕ бакодтон.

1-агамонӕг.Фӕстаг рӕстӕг мах тынг арӕх фӕдзурӕм: «Ирон ӕвзаг сӕфы»-фӕлӕ йӕ цӕмӕй сӕфтӕй, мӕлӕтӕй фервӕзын кӕнӕм ууыл ныр ахъуыды кӕнын хъӕуы.

Кӕсӕг. Автор Къадзаты с.

Ис ӕвзагӕй нал дзурӕм иронау,

Ис хъӕбулӕй не взаг у ӕвӕд.

Стыр Уырысӕн нал хизӕм йӕ ронӕй,

Удӕй мА куыд уӕм ирӕттӕ уӕд!

«Макӕй уарзт»-афтӕ ӕз нӕ дзурын.

Фӕлӕ уарзтӕй хъуамӕ мА уӕм куырм.

Зӕрдӕ дӕр цы риуӕн равзӕрд хурау.

Рухс кӕнӕд ӕппӕты фыцца уым!

Кӕсӕг.

Ирон ӕвзаг,ирон кӕрдзын

Уӕ сӕрмӕ дӕр куы нал хӕссут!

Дзӕбӕх мын ут, фӕлӕ тыхстӕй

Иронау дӕр куы нал хъӕрзут.

Йӕ хи дурӕй,Йӕбындурӕй

Ӕргъӕумӕ сыг цӕмӕн кӕлы?

Мӕ сау нымӕт, мӕ сау саргъыл

Мӕ цӕстысыг цӕмӕ згъӕлы?



Сценкӕ «Ладимхан»-3-аг кълас.

Кӕсӕг.»Мадӕлон ӕвзаг»Солтанты Руслан.

Ирон ӕвзаг ды дӕ сӕрибар,

Дӕ дзырдуат-стъалыты дзыгуыр,

Ӕмӕ дӕ хъысмӕт уӕд нӕхи бар,

Нӕхи цъӕхсна гхъӕлӕс фӕндыр.

Фӕндыримӕ у баст нӕ зарӕг,

Нӕ зарӕг мадӕлон ӕвзаг,

Бӕрзонд иу балцы систа барӕг

Ирон зарӕг хъӕлӕсы дзаг.

Скъоладзаутӕ зарынц «Песня высоких гор»



Цард нӕм–худгӕ хурау худы

Гъей тӕхуды,гъей тӕхуды

Ныр сыгъзӕрин дзырдтӕ ссар

Ирон ног зарӕ гныззар.

Пр.

Ирыстон, Ирыстон!

Мӕ уарзон Ирыстон!

Мӕ цӕстырухс,мӕ хурыскаст

Зӕрдӕ у дӕуимӕ баст.

Нӕй нӕ ур хӕхтӕй бӕрзонддӕр.

Нӕй мӕ ӕхсӕрдзӕнтӕй сомдӕр

Нӕй мӕ лӕппутӕй лӕгдӕр

Нӕй мӕ чызджытӕй хуыздӕр.

2-аг амонӕг.Фидар нын уӕд нӕ Ирыстон. Нӕхи куыд нӕ уал дихтӕ кӕнӕм ирон, дыгурон, къуыдайраг, чысайнаг-ыл, уӕднӕ иумӕйаг ирон мадӕлон ӕвзаг уыдзӕн ӕцӕг мадӕлон.Мадӕлон ӕвзаг дзыллӕйы ахсджиагдӕр тугдадзин. Мадӕлон ӕвзаг-фыдӕлты хӕзна.

ЧеджемтыӔхсарыӕмдзӕвгӕ «Мады ном ӕнусон»

1-аг амонӕг.Абон не взаджы хъысмӕтыл фӕдзырдтам. Нӕ номдзыд поэты ныхӕстӕй. Цӕмӕй нӕ Ирон ӕвзагӕн мӕлӕтӕй тас мА уа, фӕлӕ нын ирд стъалыйау ӕрттива сӕдӕгай азты, уый тыххӕй не ппӕт дӕр, кӕмӕн йӕ бон цас у ӕмӕ куыд у, афтӕ архайа, цӕмӕй махмӕ фыдӕлтӕй цыстырхӕзна ӕрцыд ,уый дарддӕр, фидӕны фӕлтӕртӕм фӕхӕццӕ кӕнын бафӕразӕм.

2-аг амонӕг.Нӕ абоныб ӕрӕгбон кӕронмӕ ӕрбахӕццӕ ӕмӕ нӕ фӕнды зӕгъын

Къостайы тугӕй фыст ныхӕсты

Ӕз федтон ивгъуыд дуджы уаг

Куыд хорз,куыд кадджын дӕ мӕ цӕсты

Нӕ ирон мадӕлон ӕвзаг!

Музыкалон номыр.


Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Литература

Категория: Уроки

Целевая аудитория: 10 класс

Скачать
Тема:"Малан дын най,на фыдалты авзаг".

Автор: Тебиева Светлана Отарбековна

Дата: 11.01.2016

Номер свидетельства: 275279


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства