kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Граматикон хъ?зтыт?

Нажмите, чтобы узнать подробности

 «Ад?м?н с? егъауд?р хъ?здыгдзинад у се’ взаг»,- дзырдта М. Шолохов. Ц?м?й сыв?лл?тт? уыцы хъ?здыгдзин?дт?й пайда к?ной, бындурон зонындзин?дт? исой, уый тыхх?й мад?лон ?взаджы ахуырг?нджыты хъ?уы пайда к?нын с? куысты алыхуызон методикон ф?р?зтой ?м? мадз?лтт?й. Афт? куы уа, у?д скъоладзаут?м гуыры цымыдисдзинад с? мад?лон ?взагм?. ?рм?ст чиныджы ?рм?г скъоладзаут? ?гъгъ?дыл н? нымайынц. Скъолайы алы аз д?р бац?тт? к?н?м граматикон олимпиад?т?.Б?р?гбонау ар?зт в?ййы кълас. ?пп?ты раз?й ан?ры Чеджемты ?хсары ?мдз?вг? «Мад?лон ?взаг».

Цы р?ст?г базыдтон ?д?рсг?

Иронау чиныджы к?сын,

У?д?й нырм? р?сугъд ныв?ст?й

М? риуы царды цин х?ссын.

?з каст?н Нигеры, Секъайы.

Цомохъы уацмысты ц?х?р.

М? зонды хурз?ринау райы,

 М? хъусты,з?лы «тохы хъ?р».

Къостайы туг?й фыст ных?сты

 ?з федтон ивгъуыд дуджы уаг.

Куыд хорз, куыд кадджын д? м? ц?сты,

Н? ирон мад?лон ?взаг!

У?д? рахиз?м н? с?йрагд?р куыстм?.

  1. Х?с: Раст ?р?в?рут ?рх?ц?н ныс?нтт? ацы хъуыдый?дты:

*Л?ппу ацыдис  дон к?ц?й калдис  уырд?м.

*   З?гъ мын чи сты де’рдх?рдт? ?м? дын з?гъдзын?н чи д? ды.

* М?гуыры дур х?рдм? суры амонд та й?м х?ст?г н? ц?уы.

* Ад?м?н с? ц?хджын фыдт? цар?й ф?ныкм? т?дзынц мах?н та х?лынбыттырт? цары ахст?тт? к?нынц.

  1. Х?с: Ацы дзырдт?м алк?м? д?р раз?й ?фтаут иугай дамгъ?т?, ц?м?й с? рауайа номдарт?:

. ырд (сырд, цырд.)

 .ад (мад, кад, зад, хъаз).

. аз (баз, заз, наз, хъаз).

. ом (ком, сом, хом, лом).

. ар?г (бар?г, хъар?г, зар?г).

З.Х?с: Ацы дзырдт?й сараз фылд?р дзырдт?:

*Р?бын - (бын, ныр, рын,.)

*С?рджын - (с?рф, ф?рс,.)

*Номыр - (ном, рын, омыр,.)

*М?рдон - (м?р, он, род,.)

*?нгуыр - ( рыг, ныр, уырг,.)

*Хибар-(хи, бар, их, абар,.)

*Т?бын - (бын, тын, б?ттын,.)

  1.  

Х?с: Л?в?рд дзырдт?й ивут ?рм?ст?р иугай дамгъ?т?, ц?м?й у?м рауайа ног дзырдт?:

Гёрах-гёнах,
Кад?г - фад?г,

К?саг - л?саг,

К?рт - у?рт,

Къай — хай,

       Къ?пп - с?пп,

       Фыр - ныр.

  1. Х?с:     Ацы дзырдт?й саразут фылд?р дзырдт?:

Номыр-

Т?дз?н –

 Ц?р?г –

 Халам?рз?н –

 Дзывылдар-

 ?рдын –

Х?дзакрдзин –

Х?ларз?рд? –

С?рибаруарзаг -

  1. Х?с: Хъазт «Чи фылд?р? »
  1. Мыр д - й? чи райдайы, ах?м дзырдт? иу минутм? фылд?р чи ныффысса (д?ндаг, дидин?г, дамгъ?, д?лимон, дон, д?ллаг.)
  2.  

Мыр г - й? чи райдайы, ах?м дзырдт? иу минутм? фылд?р чи ныффысса ( гор?т, г?нах, газет, гал, гом, г?н, гогыз.)

  1.  

Мыр к - й? чи райдайы, ах?м дзырдт? иу минутм? фылд?р чи ныффысса (калм, ком, к?рд?г, карк, к?саг.)

  1. Мыр ? - й? чи райдайы, ах?м дзырдт? иу минутмае фылд?р чи ныффысса (?хс?р, ?мбал, ?хс?в, ?фс?йнаг, ?хсыр, ?хца, ?рвад, ?лхуый.)
  1. Х?с: Фылд?р дзырдт? чи ?рхъуыды к?на минутм?, уый амбылдта.
  2. Х?с: Куыд зоныс дзырды х?йтт??

Ацы дзырдт? равзар дзырды х?йтт?м гаесг?: рац?у?гм?, л?ууын, с?гъдонм?.

  1. Х?с: Л?в?рд дзырдт? бак?с ?м? з?гъ, цалгай мыры ?м? дамгъ?йы ис алы дзырды д?р: хур, к?саг, дз?къул, съезд, пьес?, ёлк?.
  2.  Х?с: Фылд?р дамгъ?тт? к?м уа, къадд?р мырт?, ах?м дзырдт? иу минутм? фылд?р чи ныффыссдз?н.
  3. Х?с: Цав?р дамгь?т? н? нысан к?нынц мыр?
  4. Х?с: Куыд зоныс синонимт??

Ныффысс ацы дзырдт?н с? синонимт?.

Ныкъулын, згъорын, гуыбын, к?рдзын, к?с?н.

  1. Х?с: Куыд зоныс омонимт?? Бамбарын сын к?н с? хъуыды.

Сис, фыд, халон, ахстон, хъаз?н, хъус, дары.

  1. Х?с: Куыд зоныс антонимт?? Ныффысс бир? стъ?лфыты б?сты дзырдт?н с? антонимт?.

Бон…                                                         Лыст?г…

Ставд…                                                     ?рра…

Маст…                                                       Р?у?г…

 

?хх?ст…                                                   Х?рз?хсад…

М?гуыр…                                                  Ф?т?н…

Б?рзонд…                                                  Г?дыдзинад…

 

 

 

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Граматикон хъ?зтыт?»


«Адӕмӕн сӕ егъаудӕр хъӕздыгдзинад у се’ взаг»,- дзырдта М. Шолохов. Цӕмӕй сывӕллӕттӕ уыцы хъӕздыгдзинӕдтӕй пайда кӕной, бындурон зонындзинӕдтӕ исой, уый тыххӕй мадӕлон ӕвзаджы ахуыргӕнджыты хъӕуы пайда кӕнын сӕ куысты алыхуызон методикон фӕрӕзтой ӕмӕ мадзӕлттӕй. Афтӕ куы уа, уӕд скъоладзаутӕм гуыры цымыдисдзинад сӕ мадӕлон ӕвзагмӕ. Ӕрмӕст чиныджы ӕрмӕг скъоладзаутӕ ӕгъгъӕдыл нӕ нымайынц. Скъолайы алы аз дӕр бацӕттӕ кӕнӕм граматикон олимпиадӕтӕ.Бӕрӕгбонау арӕзт вӕййы кълас. Ӕппӕты разӕй анӕры Чеджемты Ӕхсары ӕмдзӕвгӕ «Мадӕлон ӕвзаг».


Цы рӕстӕг базыдтон ӕдӕрсгӕ

Иронау чиныджы кӕсын ,

Уӕдӕй нырмӕ рӕсугъд нывӕстӕй

Мӕ риуы царды цин хӕссын.


Ӕз кастӕн Нигеры, Секъайы ...

Цомохъы уацмысты цӕхӕр.

Мӕ зонды хурзӕринау райы,

Мӕ хъусты ,зӕлы «тохы хъӕр».

Къостайы тугӕй фыст ныхӕсты

Ӕз федтон ивгъуыд дуджы уаг.

Куыд хорз, куыд кадджын дӕ мӕ цӕсты,

Нӕ ирон мадӕлон ӕвзаг!

Уӕдӕ рахизӕм нӕ сӕйрагдӕр куыстмӕ.

  1. Хӕс: Раст ӕрӕвӕрут ӕрхӕцӕн нысӕнттӕ ацы хъуыдыйӕдты:

*Лӕппу ацыдис дон кӕцӕй калдис уырдӕм.


* Зӕгъ мын чи сты де’рдхӕрдтӕ ӕмӕ дын зӕгъдзынӕн чи дӕ ды.

* Мӕгуыры дур хӕрдмӕ суры амонд та йӕм хӕстӕг нӕ цӕуы.

* Адӕмӕн сӕ цӕхджын фыдтӕ царӕй фӕныкмӕ тӕдзынц махӕн та хӕлынбыттыртӕ цары ахстӕттӕ кӕнынц.

  1. Хӕс: Ацы дзырдтӕм алкӕмӕ дӕр разӕй ӕфтаут иугай дамгъӕтӕ, цӕмӕй сӕ рауайа номдартӕ:

... ырд (сырд, цырд.)

...ад (мад, кад, зад, хъаз).

... аз (баз, заз, наз, хъаз).

... ом (ком, сом, хом, лом).

... арӕг (барӕг, хъарӕг, зарӕг).

З.Хӕс: Ацы дзырдтӕй сараз фылдӕр дзырдтӕ:

*Рӕбын - (бын, ныр, рын,...)



*Сӕрджын - (сӕрф, фӕрс,...)

*Номыр - (ном, рын, омыр,...)

*Мӕрдон - (мӕр, он, род,...)

*Ӕнгуыр - ( рыг, ныр, уырг,...)

*Хибар-(хи, бар, их, абар,...)

*Тӕбын - (бын, тын, бӕттын,...)


  1. Хӕс: Лӕвӕрд дзырдтӕй ивут ӕрмӕстӕр иугай дамгъӕтӕ, цӕмӕй уӕм рауайа ног дзырдтӕ:




Гёрах-гёнах,

Кадӕг - фадӕг,

Кӕсаг - лӕсаг,

Кӕрт - уӕрт,

Къай — хай,

Къӕпп - сӕпп,

Фыр - ныр.

  1. Хӕс: Ацы дзырдтӕй саразут фылдӕр дзырдтӕ:

Номыр-

Тӕдзӕн –

Цӕрӕг –

Халамӕрзӕн –

Дзывылдар-

Ӕрдын –

Хӕдзакрдзин –

Хӕларзӕрдӕ –

Сӕрибаруарзаг -

  1. Хӕс: Хъазт «Чи фылдӕр? »

  1. Мыр д - йӕ чи райдайы, ахӕм дзырдтӕ иу минутмӕ фылдӕр чи ныффысса (дӕндаг, дидинӕг, дамгъӕ, дӕлимон, дон, дӕллаг.)

  2. Мыр г - йӕ чи райдайы , ахӕм дзырдтӕ иу минутмӕ фылдӕр чи ныффысса ( горӕт, гӕнах, газет, гал, гом, гӕн, гогыз.)


  1. Мыр к - йӕ чи райдайы, ахӕм дзырдтӕ иу минутмӕ фылдӕр чи ныффысса (калм, ком, кӕрдӕг, карк, кӕсаг.)

  2. Мыр ӕ - йӕ чи райдайы, ахӕм дзырдтӕ иу минутмае фылдӕр чи ныффысса (ӕхсӕр, ӕмбал, ӕхсӕв, ӕфсӕйнаг, ӕхсыр, ӕхца, ӕрвад, ӕлхуый.)

  1. Хӕс: Фылдӕр дзырдтӕ чи ӕрхъуыды кӕна минутмӕ, уый амбылдта.

  2. Хӕс: Куыд зоныс дзырды хӕйттӕ?

Ацы дзырдтӕ равзар дзырды хӕйттӕм гаесгӕ: рацӕуӕгмӕ, лӕууын, сӕгъдонмӕ.

  1. Хӕс: Лӕвӕрд дзырдтӕ бакӕс ӕмӕ зӕгъ, цалгай мыры ӕмӕ дамгъӕйы ис алы дзырды дӕр: хур, кӕсаг, дзӕкъул, съезд, пьесӕ, ёлкӕ.

  2. Хӕс: Фылдӕр дамгъӕттӕ кӕм уа, къаддӕр мыртӕ, ахӕм дзырдтӕ иу минутмӕ фылдӕр чи ныффыссдзӕн.

  3. Хӕс: Цавӕр дамгьӕтӕ нӕ нысан кӕнынц мыр?

  4. Хӕс: Куыд зоныс синонимтӕ?

Ныффысс ацы дзырдтӕн сӕ синонимтӕ.

Ныкъулын, згъорын, гуыбын , кӕрдзын, кӕсӕн.


  1. Хӕс: Куыд зоныс омонимтӕ? Бамбарын сын кӕн сӕ хъуыды.

Сис, фыд, халон, ахстон, хъазӕн, хъус, дары.

  1. Хӕс: Куыд зоныс антонимтӕ? Ныффысс бирӕ стъӕлфыты бӕсты дзырдтӕн сӕ антонимтӕ.

Бон… Лыстӕг…


Ставд… Ӕрра…


Маст… Рӕуӕг…


Ӕххӕст… Хӕрзӕхсад…


Мӕгуыр… Фӕтӕн…


Бӕрзонд… Гӕдыдзинад…








Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Литература

Категория: Уроки

Целевая аудитория: 7 класс

Скачать
Граматикон хъ?зтыт?

Автор: Дзиова Любовь Сасоевна

Дата: 07.01.2016

Номер свидетельства: 273122


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства