Буюк мутафаккир, ?азал мулкининг султони давлат арбоби Алишер Навоий (1441-1501)
Агар бу зотни авлиё десак, у - авлиёларнинг авлиёси, мутафаккир десак - мутафаккирларнинг мутафаккири, шоир десак -шоирларнинг султонидир. Инсон ?албининг ?увончу ?ай?усини, эзгулик ва ?аёт мазмунини Навоийдек теран ифода этган шоир жа?он адабиёти тарихида камдан- кам топилади.
Буюк сўз санъаткорлари тарихнинг туб бурилиш ну?таларида, миллатни бирлаштирувчи, ру?ан юксалтирувчи бадиий сўзга кучли э?тиёж ту?илган пайтда дунёга келади. Алишер Навоий худди ана шу даврда яшади.
Буюк ўзбек шоири, мутафаккир, давлат арбоби Низомиддин Мир Алишер 1441 йилнинг 9 февралида ?иротда ту?илди. Алишер Навоийнинг ота томондан бобоси Амир Темурнинг Умар Шайх исмли ў?ли билан кўкалдош (эмикдош) бўлиб, кейинчалик Умар Шайх ва Шо?рухнинг хизматида бўлган. Отаси ?иёсиддин Ба?одир эса Абул?осим Бобурнинг я?инларидан; мамлакатни идора этишда иштирок этган. Онаси ?обул амирзодаларидан Шайх Абусаид Чангнинг ?изи. Алишер Навоийнинг болалиги Шо?рух ?укмронлигининг сўнгги йилларига тў?ри келган. У темурийзодалар, хусусан бўлажак подшо? ?усайн Бой?аро билан бирга тарбияланган. 4 ёшида мактабга бориб, тез савод чи?ариб, туркий ва форсий тилдаги шеърларни ў?иб, ёд ола бошлаган. Ўзбек тили билан бир ?аторда форсий тилни ?ам мукаммал эгаллаган. 1447 йил 12 мартда мамлакат подшо?и Шо?рух вафот этгач, тахтга даъвогарлар орасида ўзаро кураш бошланади. Навоийлар оиласи ўз тинчлигини кўзлаб, Иро??а кўчишади. Таф ша?рида Алишер маш?ур "Зафарнома" тарихий асари муаллифи, шоир Шарафиддин Али Яздий билан учрашади. Бу учрашув болада ёр?ин из ?олдиради. ?иёсиддин Ба?одир оиласи ?иротга, ?арийб икки йил муддат ўтгач, ?айтади. Абул?осим Бобур ?иёсиддин Ба?одирни Сабзавор ша?рига ?оким ?илиб тайинлади. Алишер Навоий ?иротда ?олиб ў?ишни давом эттирди. У шеъриятга ?оят ?изи?ди, Шар? адабиётини ?унт билан ўрганди. Оила му?ити болалигидаё? унда адабиётга зўр ?авас ту?дирган эди. То?алари Мирсаид - Кобулий, Му?аммад Али -?арибий етук шоир эдилар. Алишер Навоийлар уйида шоирлар тез-тез тўпланишиб, мушоира ?илишар, адабиёт ва санъат ?а?ида су?батлашар эдилар.
Алишер 10-12 ёшларидан шеър ёза бошлаган. Тарихчи Хондамирнинг ёзишича, ёш Навоийнинг истеъдодидан мамнун бўлган мавлоно Лутфий, унинг:
Оразин ёп?оч, кўзумдан сочилур ?ар ла?за ёш,
Бўйлаким, пайдо бўлур юлдуз, ни?он бўл?ач ?уёш
матлаъли ?азалини тинглаб: "Агар муяссар бўлса эди, ўзимнинг ўн-ўн икки минг форсий ва туркий байтимни шу ?азалга алмаштирардим." деган. Алишер Навоий 15 ёшида шоир сифатида кенг танилган. Шеърларини туркийда Навоий, форсийда Фоний тахаллуслари билан ёзган.
Алишер Навоий 13-14 ёшларида отаси ?аётдан кўз юмади. Уни Абул?осим Бобур ўз тарбиясига олади, катта бадиий истеъдоди учун ?оят эъзозлайди. 1457 йилнинг ба?орида тўсатдан Абул?осим Бобур ?ам вафот этди. Хуросонни Мовароунна?р ?укмдори Султон Абу Саид эгаллайди ва пойтахтни Самар?анддан ?иротга кўчиради. ?усайн Бой?аронинг тахтни эгаллаш йўлидаги биринчи ра?иби - Абу Саид эди. Алишер Навоий оиласининг хо?иш -ра?бати ?усайн томонда бўлиб, бу аввало уларнинг оилавий я?инликлари билан изо?ланарди, бундан янги ?укмдор ?ам яхши хабардор эди. Бу ва?тдда мамлакатда тани?ли шоир бўлиб ?олган Навоийни Абу Саид таъ?иб ?илиб, ?иротдан чи?ариб юборади. 1469 йил бошларида Султон Абу Саид ?орабо?да ўз аскарлари томонидан ўлдирилади. Кўпдан буён шундай вазиятни кутиб юрган ?усайн Бой?аро зудлик билан келиб, ?ирот тахтини эгаллайди. Алишер Навоий ?ам ?иротга келади. Рамазон ?айити муносабати билан уюштирилган ?абул маросимида ?усайн Бой?арога янги ёзган "?илолия" ?асидасини та?дим этади.
Алишер Навоий ?усайн Бой?аронинг энг хавфли сиёсий ра?иби - Ёдгор Му?аммад Мирзони тунда ?ўлга олишда шахсий жасорат кўрсатади. Янги ?укуматнинг орти?ча соли?ларидан норози бўлиб, ?ўз?олон кўтарган хал? оммасини тинчитишда адолат ва мардонаворлик билан иш тутади. ?усайн Бой?аро 1472 йилнинг феврал ойида уни ўз саройининг бош вазири ?илиб тайинлайди ва унга "Амири кабир" унвонини беради. Алишер Навоий янги лавозимда аввало бутун кучини мамлакатда тинчлик ва осойишталик ўрнатишга ?аратди. Ва?ф ишларини тартибга солишга киришди. Ша?арларда савдо-соти?, ?унармандчиликни ривожлантиришга катта а?амият беради. Алишер Навоий саъйи ?аракати билан ?ишло?ларда де??ончилик маданияти ўсиб боради. Ша?арлар, хусусан ?ирот кун сайин обод бўла бошлайди.
Бу даврларда ?иротда адабий ?аёт жўш урган. 1470 йилларнинг охирларида Алишер Навоий ўзининг ўзбек тилида ёзган шеърларидан иборат илк девони - "Бадоеъ ул-бидоя" ("Бадиийлик ибтидоси")ни тузди.
Шуни ?увонч билан айтиш жоизки, Алишер Навоийнинг бой ва сер?ирра ижоди фа?ат ўзбек адабиётидагина эмас, балки жа?он адабиётида ?ам салмо?ли ўринга эга. Навоий лирик, эпик ва фалсафий асарлари билан XV аср адабиётида чу?ур из ?олдирди. Улу? шоирнинг асарлари ?аётлик давридаё? Хитойдан тортиб Кичик Осиёгача етиб борди ва ?озирда бутун дунё хал?лари ?ам севиб ў?ишмо?да.
"Хамса" достони Навоий ижодининг дурдонаси саналади. Ўзбек тилида "Хамса" -беш достон яратиш ма?сади ёшлигидан бўлган. Бу ма?садини 1483-85 йилларда амалга оширди. Асар ўзбек адабиёти шу?ратини оламга ёйиб, жа?он адабиётининг дурдоналаридан бирига айланди. Яна унинг "Тарихи мулуки Ажам", "?олоти Саййид ?асан Ардашер", "Рисолаи муаммо", "Мажолис ун- нафоис", "Муншаот", "Мезон ул-авзон", "?олоти Па?лавон Му?аммад", "Насоим ул-му?аббат", "Девони Фоний", "Лисон ут-тайр", "Му?окамат ул-лу?атайн", "Ма?буб ул-?улуб", "Назм ул-жаво?ир", "Тарихи анбиё ва ?укамо", "Сирож ул-муслимин", "Арбаин" каби беба?о асарлари мавжуд.
Навоий ижодига назар ташласак, шеъриятнинг 16 хил жанрида ижод ?илганлигини билиб оламиз: ?азал, рубоий, тую?, фард, ?итъа, мухаммас, мусаддас, мўсаллам ва ?оказо. Бу каби жанрларда ?еч бир шоир Навоийдек ижод ?илганлигини учратолмайсиз.
Улу? бобомиз шеър ёзишда фа?атгина ўзбек тили имкониятлари билан чегараланиб ?олмаган, бош?а тиллардан ?ам унумли фойдаланган. Ўткир ?ошимов бу борада ?уйидагиларни ?айд этади:
"Олимлар ?исоблаб чи?ишган. Пушкин ўз асарларида 21197 та бетакрор сўз ишлатган, Шекспир салкам 20 мингта, Сервантес мингтага я?ин. Алишер Навоий эса 1 миллион 378 минг 660 та бетакрор сўз ишлатган. Боиси, буюк бобомиз фа?ат туркий эмас, форсий, арабий, урду, хитой, мў?ул ва бош?а тиллардаги сўзлардан ?ам ма?орат билан фойдаланган".
Далиллардан кўриниб турибдики, Навоийнинг сўз захираси ни?оятда улкан экан. ?азрат ишлатган сўз ўйинлари кўлами ?ам бе?иёсдир. Негаки, Навоий шеърни шунчаки бирор нарсани баён ?илиш эмас, балки мўъжиза кўрсатиш дея ?исоблайди. Ул зот ёзади-ки:
Бўлмаса эъжоз ма?омида назм,
Бўлмас эди Тенгри каломида назм.
Навоий ўз асарларида ва Хуросоннинг вазири аъзами сифатидаги фаолиятида инсонни ана шундай тушунишни, ?адрлашни, ?имоя этишни ва савоб ишларга даъват ?илишни му?аддас вазифа деб билди.
Инсонни тавсифлашда Навоий бир ё?лама мубола?ага йўл ?ўймайди, у одамнинг ожиз томонлари борлигини ?ам тан олади. Аммо инсон ўз фазилатларини ?имоя ?ила ва са?лай олса, унинг ?аёт учун курашида фазилатлари устун чи?ишига чу?ур ишонч из?ор этади:
Бордир инсон зотида онча шараф, -
Ким, ямон ахло?ин этса бартараф.
Навоий нафа?ат шоир, таржимон, тилшунос олим, балки давлат арбоби сифатида ?ам тарихда катта из ?олдирган. Ана шунинг учун ?ам унинг кўп рубоийлари, достонлари хал?ни ?ай йўсинда бахтли-саодатли ?илмо? мумкин, саволига жавоб тари?асида ёзилгандир. Алишер Навоий дунёни тушуниб ўтди. Шу боис, ал?ов-дал?ов замонларда ботинин хотиржам яшади. Зотан, Нозим ?икмат таъбири билан айтганда: "тушунмак - буюк хотиржамлик",- деганидир.
Навоий яшаган даврдан буён беш асрдан асрдан кўпро? ва?т ўтди. Мовароунна?р тупро?и не-не бос?инларга, тожу тахт учун ?онли курашларга са?на бўлди. Аммо шоир ижодининг ?иммати асло пасаймади. ?ар авлод ундан ўзи учун нимадир топди. Навоий асарлари хал?имиз учун маънавий ?увват ва юксалиш манбаи бўлди.
Навоий шахсияти ва ижодини тад?и? этиш XV асрдан буён олимлар, шоирлар, таржимонлар, котиблар, на??ош ва мусаввирлар ди??ат марказидаги масалалардан бири бўлган.
Навоий ?аёти ва фаолиятини ўрганиш ми?ёси XX асрда янада кенгайди. 1941 йили ?амал ?илинган ва бомбалар ё?илиб турган Санкт-Петербург ша?рида шоир ижодига ба?ишланган анжуманнинг ўтказилиши илм йўлидаги фидойиликнинг ёр?ин намунаси бўлган эди. Кейинги ярим аср давомида Навоий асарлари жа?оннинг турли мамлакатларида ?айта-?айта чоп этилди. Жа?он тинчлик кенгаши 1968 йили Навоий юбилейи муносабати билан йўллаган табрикномасида: "Жа?он маданиятининг энг яхши дурдоналарига мансуб бўлган Алишер Навоийнинг ?удратли ?аётбахш шеърияти бутун тара??ийпарвар инсониятнинг бойлиги бўлиб ?олади", дея эътироф этган эди.
Навоий ижоди ўзининг ?а?и?ий ?адр-?имматини муста?ил Ўзбекистонда топди, дея оламиз. Юртбошимиз ташаббуси билан 1991 йил Алишер Навоий йили деб аталган эди. Мамлакатимиз бу улу? зот номи билан муста?иллик даврига ?адам ?ўйди. Бунда ўзига хос рамзий маъно бор. Зеро, Навоий ўзининг ?аёти ва фаолиятини юрт муста?иллиги ва тинчлиги, ўзбек тилининг нашъу намоси учун бахшида этган эди.
Бугун Алишер Навоий ?а?ли суратда жа?он маданиятининг мумтоз вакиллари сафидан ўрин олди. Унинг асарлари жа?ондаги юзлаб тилларга таржима ?илинди. Дунё а?ли унинг мероси билан ?изи?мо?да, асарларида тараннум этилган олижаноб ?оялар ва фалсафий мушо?адаларидан зав? олмо?да. Шоир ?айкаллари Япониянинг Сока университети ?овлисида, Москва ва Боку ша?арларида ?ад кўтарди.
Барча да?о санъаткорлар сингари Алишер Навоий ?ам ўзининг номи ва яратган асарлари оша яшаб ?олишига ишонган эди. "Умидим улдурки ва ?аёлимга андо? келурки, сўзим мартабаси авждан ?уйи энмагай ва ёзган асарларимнинг тантанаси аъло даражадан ўзга ерни ё?тирмагай", деб ёзган эди улу? шоир. Бу башоратомуз сўзлар ижобат бўлди. Эндиликда шоир сўзлари дунё бўйлаб ўзининг юксак парвозини давом эттирмо?да.
Ўзбек хал?ининг учта бахти бор. Биринчи бахти муста?иллик, иккинчи бахти ер ости ва ер усти бойликлари бўлса, учинчи бахти Навоийдир.