ПЕРВЫЙ ГОД ОБУЧЕНИЯ
I. Звуковая культура речи.
Показ и объяснение артикуляции сложных звуков: хъ, хь,
къ, ц1, к1у, жъ, гу, жъ, гъ, чъ, ль, к1, шъ, ш1у, дж, ml, шъо,
nl, шъу. Упражнение в их произношении.
Отработка речевого дыхания. Многократное произношение сложного звука хъ-хъ-хъ...
Проговаривание слогов: хъа-хъа-хьа, хъэ-хъэ-хъэ, хъы-хъы-
хьы, хьи~хъи-хъи.
Упражнение в произношении отрабатываемого звука в
фразовой речи (Нысхъап. Нысхьапэр дахэ...)
Формирование звуковой и интонационной выразительности речи (Мыр сыд? Сыд фэда? Сыда пц1эр? Шэхэр къабза? Мыр
мышъа?..)
II. Формирование словарного запаса.
Приветственные слова: шъуимафэ ш1у, опсэу, хъярк1э.
Существительные:
по теме «Игрушки»: нысхъап, 1эгуау, сырын;
по теме «Семья»: нан, тат, ныо, л1ыжъы;
по теме «Животные»: хьэ, чэтыу, атакъэ, чэты, чэмы, пчэны, пчэнхэр, шы, цыгъо, тхьаркъо, псычэт, мэлы, къаз, къазхэр, бзыу, бзыухэр, тхьак1умк1ыхъ, баджэ, мышъэ;
по теме: «Овощи и фрукты»: мы1эрыс, къужъы, нэшэбэгу;
по теме: «Одежда»: палътэу, nalo, пшъэдэлъ;
по теме: «Части тела»: нэ, пэ, жэ, 1э, сIэхэр, п1эхэр, ы1эхэр;
по теме: «Посуда»: лагъэ, щалъ;
по теме: «Мебель»: пхъэнт1эк1у, п1эк1ор;
по теме: «Продукты питания»: хьалыгъу, щай, щэламэ, к1энк1э;
по теме: «Предметы туалета»: сабын;
по теме: «Природа»: осы, псы, чъыгы, щагу, 1эгу, тхьапэ, тхьапэхэр;
по теме: «Праздники»: Л1ыжъ Щтыргъук1;
по теме: «Клички животных»: Мышъыд.
Прилагательные: ины, ц1ык1у, гъожьы, фыжьы,
чъы1э, фабэ, ш1ои, къабзэ, дахэ, 1эш1у.
Г л а г о л ы: ма, къысэт, elo, cul, сыфай, чъые, щылъ,
мэчъые, ul, сыфаеп, илъ, шхы, машхэ, ешхы, т1ыс, джэгу, мэ-
джэгу, тэджэгу, сешъо, ешъо, ит, к1о, къахъ, къак1о, къэубыт,
шъуджэгу, шъукъэк1ожь, шъутIыс, сэтхъак1ы, шъушх.
М е с то имения: сэ, о.
Ч и с л и т е л ь н ы е: бэ, зы.
Н а р е ч и я: тэрэзэу, дэгъоу.
Ч а с т и ц ы: ары, хъау, опсэу.
Вопросительные слова: Мыр сыд? Мыр хэт?
Сыда уиIэр? Уфая? Сыд пц1эр? Сыд фэда? И1а? Сыда ы1орэр? Сыда
ышIэрэр? Сыда пшIэрэр? Сыда уиIэр? Хэта зы1орэр?
III. Грамматический материал.
Введение повелительных слов и предложений: Псы къысэт.
Моу къак1о. К1о, Iэгуао къахъ. Т1ыс. Шъут1ыс. Къа1о. Iэгуаор къэубыт. Джэгу. Шъуджэгу. Шъукъэк1ожъ. Шхы. Шъушх. Дэгъоу шъушх.
Повествовательные предложения типа: Мыр Iэгуау. 1эгуао
сыфай. Iэгуаор ины. Нысхъапэр ц1ык1у. Тхьапэр гъожьы.Палътэур
фабэ. Мышъыд жэ ul. Баджэр дахэ. Чэмым «му-у» elo. Тхъаркъор —
бзыу. Сэ псычэт cul.
Общие вопросы типа: Мыр нысхъапа? Iэгуаор ина? Тхьапэр
гъожъа ?
Специальные вопросы типа: Мыр сыд? Чэмым сыда ы1орэр?
Сыда пцIэр? О сыда уиIэр? МыIэрысэ уфая? МыIэрысэр сыд фэда?
Ленэ сыда ыш1эрэр? П!эхэр къабза?
Сочетаний числительных с существительными: Тхьапэхэр
бэ. Зы тхъап.
Краткие ответы: ары, хъау, тэрэз.
Полные ответы на вопросы типа: Сэ мыIэрысэ cul. Ары
(хьау), мыр къужъы. Сэ сц1эр Алеш. Осыр фыжьы, чъы1э. Чэмыр
псы ешъо. Антон ыIэхэр етхьакIы.
IV. Связная речь.
Ответы на общие и специальные вопросы.
Проведение игровых упражнений типа: «Назови правильно», «Найди и назови», «Чего не стало?», «Спят усталые детишки, куклы спят», «Найди картинку»:
Проведение дидактических игр типа: «Чудесный мешочек»,
«Отгадай, назови».
Проведение подвижных игр с текстом на адыгейском языке: «Подбеги к дереву», «Идите домой».
Обучение умению вести небольшие диалоги типа: О сыда уи1эр? Тхьапэ. Тхьапэр гъожьа? Гъожьы. Тхьапэр ина (ц1ык1уа)? Тхьапэр ины (ц1ык1у).
Проговаривание с воспитателем и заучивание потешек
«1абыцыу», «1аб, 1аб, 1абы ц1ык1у» и стихотворения Р. Нехая «Хьапицыу».
Мыр сыда?
Мыр псычэт.
Псычэтым
сыда ыш1эрэр?
Псычэтыр псы ешъо.
Мыр тхьак1умк1ыхьа?
Ары, мыр тхьак1умк1ыхь.
Мыр мышъа?
Хьау, мыр хьэ.
Мыр хьа?
Ары, хьэ.
ВТОРОЙ ГОД ОБУЧЕНИЯ
I. Звуковая культура речи.
Работа над звуками: гу, гъ, гъу, дж, дз, жъ, жъу, жь,
къ, къу, к1, к1у, лъ, л1, nl, nly, ml, mly, хъ, хъу, хъ, цу, ц1,
чъ, ч1, шъ, шъу, ш1, ш1у, 1, 1у.
Интонация повелительных предложений: Сережа, къужъ
къахь. Пчъэр Iyx. Мышъэр къащэба. Оля, матэм мы1эрысэ илъхь.
Таня, еплъ, мыЪрысэ матэм илъа? Андрей, джэгуалъэхэр къэгъэ-
лъагъох!
3. Интонация общих вопросов: Мыр къуая? Ира, о чэрэз,
компот уфая ? Жьыбгъэр къепща ?
Интонация специальных вопросов: Мыр сыд? Сыд фэда?
Хэта къэк1уагъэр ? Хэта к1орэр ? Сыда ыцЪр ?
Интонация кратких вопросов и ответов: Уфая? (Ары. Хьау).
Уи1а? (Cul. Си1эп). Илъа? (Илъ. Илъэп).
6. Интонация утвердительных и отрицательных предложений:
Ары, мыр тхьачэт. Хьау, мыр къазэп.
7. Работа над интонацией в стихотворениях, потешках, считалках: «Тыгъэ, тыгъэ...» «Ощхыр, ощхыр...», «Тэ тэк1о, тэк1о...», «Хьапицыу» Р. Нехая, «Осыр къесы» И. Машбаша, «Ц1ык1оу, ц1ык!оу ц1ык1ужъый» М. Бесиджева, «1абыцыу», «1абыжъый», «Зы, т1у, щы...».
8.Выступления на утренниках, развлечениях, участие в итоговых и комплексных занятиях.
II. Формирование словарного запаса.
1.Существительные: по теме «Игрушки» джэгуалъ, джэгуалъэхэр, нысхъап, 1эгуау,
мат, дзыо;
по теме «Животные и птицы»: тхьачэт, цызэ, тыгъужъы, т1ы, щыры, къазщыр, псычэтщыр, тхьачэтщыр, чэтыущыр, чэтжъый, чэткъурт, бгъэжъ, къандж;
по теме «Одежда»: цуакъэ, лъэпэд, гъончэдж;
по теме «Семья»: сян, уян, сят, уят, синан, уинан, ситат, уитат, тэтэжъ, нэнэжъ, пшъэшъэжъый, шъэожъый, шъао, сабый, к1алэ, к1алэхэр, л1ы;
по теме «Части тела»: 1абыжъый, лъакъо, лъакъохэр, шъу1эхэр, нэгу, ынэгу.
по теме «Комната и мебель»: унэ, пчъэ, 1анэ.
по теме «Пища»: къуае, шъоу.
по теме «Времена года. Природа»: ощхы, к1ымаф, ч1ыгу, къэгъагъ, къутамэ, жьыбгъ, тыгъэ, думай.
по теме «Овощи и фрукты»: чэрэз, къыпц1э, дэжъый, бжьы-
ны, бжьыныф.
Существительные, не вошедшие в перечисленные категории: ыц1, ыц1эр, тучан, жъуагъо, мэфэк1, илъэсык!, орэд, усэ, шъо (ышъо), гъусэ, сурэт, 1аплъэк1.
Сказочные герои: Къуижъый, Иныжъ, Ос пшъашъ, Айболит.
2. Прилагательные: гъэш1эгъоны, плъыжьы, уцышъо,
к1ыхьэ, к1ако, шъабэ, ш1уц1э, фэд (зэфэдэ), к1эрак1, дэхэ дэд,
хъурай, шхъуант1.
3. Г л а г о л ы: къак1о, къихь, къэк1уагъ, къеблагъ, сэк1о,
мак1о, тэк1о, mul, uc, къыхьыгъ, илъхь, фай, фаеп, релъхьэ,
шъушхы, сэшхы, ешхы, еплъ, шъукъак1у, уцужьба, сыолъэ1у,
умыгъэуцЫнба, сик1ас, къащэ, шъукъеблагъ, къыфэш1,
къысфак1орэп, къытеох, тыкъэшъо, шъутэдж, Iyx, къэшъо, къы-
тео, тэдж, къих, къесы, зыщылъ, тек1ы, мэтЫсы, телъ, къы-
щелъэ, пылъагъ, мэжъыу, ет, ти1агъэр, къэс1уагъ, къэтэ1о,
къэт1уагъ, ик1, зыщысэлъэ, щысэлъэ, зыфап, зышъуфап, штэ,
сэлъэгъу, ты1ук1агъ, тыщысыгъ, тытЫсыгъ, тежьэжьыгъ, къы-
фэсхьыгъ, къэгъэлъагъу, щыгъ, къэжъугъэлъагъу, реты, къысэп-
тыгъ, къыфэт1ощт, естыгъ, исэп, ит, ик1ыгъ, къихьажьыгъ,
къэк1ожьыгъ, укъысэмыцакъ, укъысэмыхьакъу, 1э щыф, мэпцТэу,
къэлъыт, къачъэ, шъукъэк1ожъ, къэбыбы, мэбыбы, тес, къэбы-
быгъ, быбыжьыгъэ, теу, къепщэ, къэ1эт, къэк1уагъэх, къепсы,
к1уагъэ, тет, хьы, ыхьыгъ, къэгъот, къыфахь, мэхъакъу,
зетхьак1ы, сэлъэк1ы, етхьакЫ, зысэтхьак1ы, елъэк1ы.
Местоимения: тэ, зэк1эми, шъо (вы), сэсый, оуый.
Н а р е ч и я: тэрэзэп, 1асэу, непэ, псынк1эу, зэгъусэ,
ышъхьапэ.
Ч а с т и ц ы: моу (къак1о).
Вопросительные слова: хэт? сыд? сыд фэда?
уфая ?
8. Числительные: mly, щы, пл1ы, тфы, апэ итыр
(кто первый стоит).
9. Модели предложений: Мыр нысхъап. Ары. Хьау.
Сыолъэ1у, къа1о. Мыр пхъэнт1эк1у ин. Сэ нанэ cul. Сэ синанэ дахэ.
Сережа, матэм мыЪрысэ илъхь. Къесы. Сэ конфет шъабэ сыфай.
«Дзыо гъэш1эгъоным» джэгуалъэхэр илъых. Ъгуаор ины, плъыжьы,
дахэ, хъурай. Мы унэм къазыр ис. Хьау, Фатимэ иунэ исэп. Къысэт.
Къэгъэлъагъу.
III. Грамматический материал.
1 Введение повелительных предложений: Къахь. Къак1о. Къа1о. Къэгъэлъагъу. Къихъ. Илъхь. К1о. Хьы. Матэм мы1эрысэ илъхь. Къак1о, къихь, къеблагъ. Къа1о, Таня, «нэнэжъ». Саша, «Дзыо гъэш1эгъоным» къужъыр илъхь.
2. Повествовательные предложения: Шумафэ мы1эрысэ матэм
релъхьэ. Сэ чэтыу сыфаеп. 1эгуаор дахэ, ины, хъурай. Пчъэр
къыфэш1. Тэ тучаным тэк1о. Чъы1э. Тане зетхъак1ы. Къанджыр къутамэм тес.
3. Общие вопросы: Сыда ыц1эр? Хэта къэк1уагъэр? УиТа? Хэта
к1орэр? Сыда къыхьыгъэр? Сыда шъушхырэр? Сыда пшхырэр? Тхьап-
ша? Сыда узфаер? Уик1аса? Сыда къэпщэфыгъэр? Сыда илъыр?
Олъэгъуа? Тыдэ щы1а? Сыда къыфэпхьыгъэр? Хэта зыер? Сыда еп-
тыгъэр? Иунэ иса?
Сочетание прилагательное + существительное: джэнэ
плъыжь, елкэ уцышъу, лентэ к1ыхь, тхъэпэ гъожъ, елкэ к1эрак1,
1анэ хъурай, къужъ шъаб.
Сочетание местоимение + существительное: сян, уян,
сят, уят, уитат, уинан, ситат, синан.
Краткие ответы: ары, хьау, сыфай, сыфаеп, cul, си1эп,
илъэп, илъ.
7. Полные ответы на указанные вопросы: а) Сережа,
мы1эрысэ уфая? (Ары, сэ мы1эрысэ сыфай). б) Ира, о цызэ сурэт
уи1а? (Хьау, сэ цызэ сурэт си1эп). в) Сыда пшъэшъэжъыем ышЬрэр?
(Пшъэшъэжъыем нанэ къэгъагъэ реты). г) Димэ ы1эхэр иныха? (Хьау,
Димэ ы1эхэр ц1ык1ух).
IV. Связная речь.
Ответы на общие и специальные вопросы: Сыда Сашэ
ышЬрэр? (Сашэ мак1о). Сыда пшъэшъэжъыем ыц1эр? (Пшъэшъэжъы
ем ыц1эр Анжела). Сыда к1алэм къыхьыгъэр? (Шалэм хьалыгъу къы-
хьыгъ). Сыда узфаер? (Сэ къужъ сыфай). Сыда нанэ ептыгъэр?
(Нанэ къэгъагъэ естыгъ).
Умение вести небольшие диалоги:
Сережа, о нэнэжъ уи1а?
Ары, сэ нэнэжъ си1.
Сыда уинэнэжъ ыц1эр?
Синэнэжъ ыц1эр Мария.
Сыда уинанэ ыц1эр?
Синанэ ыц1эр Тамар.
Сыда уитатэ ыц1эр?
Ситатэ ыц1эр Андрей.
3. Выполнение команд: К1о! Тэдж! Къахь! Шъукъэк1ожь! Iyx! Em! Къыфахъ! Къэгъот! Шъуджэгу! ШъутЫс!
4 Проведение игр с текстом на адыгейском языке и без текста: «Ыбыцыу», «Тыгъэ-ощхы», «Наседка и цыплята» (Чэткъуртэмрэ чэтжъыехэмрэ), «Пэ1ок1адз», «Кошка и мыши» (Чэтыумрэ цыгъохэмрэ).
Составление рассказов по картине: «Мамин праздник»,
«Семья», Рассматривание осенних листьев, рассматривание
елки. Наблюдение за снегопадом. Знакомство с сорокой.
Сюжетно-ролевые игры: «Новоселье у куклы Сусаны», «Ма
газин».
Беседы: «Моя семья», «О прошедшем новогоднем празднике».
Заучивание песен на адыгейском языке: «Бзыумэ яорэд»,
ел. К. Жанэ, муз. Т. Тазова, «Синан», ел. К. Жанэ,
муз. У. Тхабисимова, «Елкэм дэжь», ел. Н. Багова, муз. Дж.
Натхо, «Пчэн бзэджаш1», ел. Д. Мирзы, муз. В. Анзарокова,
«Чэтэхъо ц1ык1умэ яорэд», ел. К. Жанэ, муз. У. Тхабисимова.
Дидактические игры: «Давайте познакомимся», «У нас в гостях Къуижъый», «К нам гости пришли», «Угадай по вкусу», «В гостях у бабушки», «Один, много», «Кто как кричит», «Магазин»,
«К нам в гости пришла кукла Фатима», «Угадай что это?», «Чу
десный мешочек», «Оденем куклу на прогулку», «Доктор Айболит и
его друзья», «У Марины день рождения», «Найди свой домик»,
«Кукла Фатима умывается», «Что? какой? сколько»? «Комната
куклы Фатимы», «Где чьи детки?», «Чей домик?», «Назови правильно», «Найди такой же цвет».
Игровые упражнения: «Назови свое имя», «Найди такую
же», «Фатимэ иунэ ис (иеэп)», «Кто что делает?», «Кто в домике
живет?», «Что лишнее?».
Введение множественного числа существительных: джэ-
гуалъэхэр, к1алэхэр, пшъэшъэжъыехэр, сабыйхэр, лъакъохэр, чэт-
жъыехэр, 1эхэр, тхьапэхэр.
12. Сочетание местоимение + существительное: сигъусэ,
шъу1эхэр, сян, сят, уинан, ситат, сик1ал, сишъау, иун, сиунэ,
имэфэк!, сигъусэ, п1эхэр, ынэгу.