kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Воспитательная работа с дошкольниками на основе марийского фольклора

Нажмите, чтобы узнать подробности

Использование марийского народного фольклора будет положительно влияет на всестороннее развитие детей дошкольного возраста. Пронизывает все виды деятельности дошкольника, осуществляется в повседневной жизни и  на специальных занятиях, праздниках.

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Воспитательная работа с дошкольниками на основе марийского фольклора»

МБОО «Шуарсолинская начальная школа»










Методическая разработка по теме:


«Воспитательная работа с детьми-дошкольниками

на основе марийского фольклора»







Выполнила: воспитатель 1 категории

Киндулкина Л.В.




















Люперсола

2016 г.

Цели:


  1. Научить детей развивать, укреплять и охранять добрые национальные обычаи и традиции.

  2. Воспитывать любовь и уважение к своему народу, его языку, родному краю, к своей культуре и искусству.


Задачи:

  1. Воспитывать детей в духе своего народа, развивать в них патриотические, нравственные чувства, художественно-эстетический вкус.

  2. Вовлекать родителей в процесс воспитательной работы в основе марийского народного фольклора.


Гипотеза.

Можно предположить, что использование марийского народного фольклора будет положительно влиять на всестороннее развитие детей дошкольного возраста. Будет носить комплексный характер, пронизывать все виды деятельности дошкольника, осуществляться в повседневной жизни и на специальных занятиях, праздниках.















ТВОРЧЕСКИЙ ОТЧЕТ


Воспитание и обучение в нашем детском саду полностью ведется на марийском языке. Поэтому в своей работе мы должны использо­вать не только неисчерпаемое богатство нашего родного языка, но и уважать добрые обычаи, заботиться о передаче марийских игр, зага­док, сказок, пословиц и поговорок, примет, а также песен и танцев из поколения в поколение.

Но, прежде всего, мы должны учить детей любить свой народ, уважать его, а вместе с ним его фольклор. Так как в них имеются оп­ределенные способы и приемы обучения и воспитания. Ибо еще К.Д. Ушинский говорил, что «воспитание, если оно не хочет быть бессильным, должно быть народным».

Значимость марийского фольклора в жизни ребенка неоспорима. Через нее идет познание окружающего мира, усвоение нравственных, моральных этических норм, развитие творческих начал. Воздействие своим родным словом на ребенка более важно. Дети с малых лет должны ощущать красоту своего родного языка, поэтому в своей работе часто пользуюсь произведениями устного народного творчества. Дети как бы входят в мир прошлого марийского народа, чувствуют себя более раскованно и свободно. Дети знакомятся с жизнью и бытом марийского народа через образы, краски и звуки. Все эти задачи активно решаются в тесной связи с театрализованными играми.

Поэтому в свою работу на занятиях включаю марийские сказки. Например, дети очень любят сказку «Лиса, Сова и Сорока», «Заячий домик», « Каза ден маска» и т.д. Дети сопереживают героям, оцени­вают их, борются за добро, а победа — всегда радостное эмоциональное состояние для детей. Театрализованные игры для детей моей группы — это всегда атмосфера праздника, хорошего настроения то­варищества и взаимопомощи между детьми.

Таким образом, марийский фольклор с театрализованными играми помогает решать многие задачи: от ознакомления с бытом марийского народа до усвоения его традиций и общественного поведения.

В воспитании любви к своему народу нельзя обходиться без загадок, пословиц и поговорок, народных примет. Они учат думать, соображать, угадывать предметы или явления природы, у них развивается наблюдательность.

Поэтому в своей работе я часто применяю жанры устного народного творчества. Дети, например, с большим желанием отгадывают загадки. Иногда они между собой как бы «устраивают «соревнование» кто больше отгадает. В таких ситуациях в детях горит желание отгадать и узнать как можно больше. А применение жанров устного народного творчества на занятиях, во время игр и прогулок создает эмоциональную комфортность и радостное настроение.

С детьми старшей разновозрастной группы занятие «Шинчымаш кас», «Юзо мундыра» очень познавательны и увлекательны для детей.

Кроме этого, много радости приносит детям появление в группе, на прогулках и развлечениях — героев из марийских сказок, например, Акпарса, Чоткара, Пампалче.

Они оживляют, радуют детей, учат быть сильными, ловкими и быстрыми, побеждать добро над злом, любить и защищать свой народ, Родину.

А с какой радостью дети надевают марийские костюмы на праздники «Тек эре ава лийже!», «Пампалче полышым йодеш». Они вместе с героями поют, пляшут и играют. А сколько счастливых улыбок можно увидеть на лицах воспитателей и родителей. Дети успешно изучают и песни, и танцы, и игры марийского народа.

Немаловажна и роль марийских подвижных игр. Дети получают представление о чести, смелости, силе и красоте, воле и стремлении к победе, а вместе с ними дети получают физическое развитие. Детям нравится играть в такие игры, как «Вараш ден комбиге-влак», «Агытан чўнтедылеш», «Сур меран». Мы с детьми играем на занятиях по физической культуре, во время самостоятельной игровой деятельности, на прогулках.

Вышивка — любимое занятие марийских мастериц. Поэтому на занятиях по изобразительной деятельности детей знакомлю с марийским орнаментом, с элементами животного и растительного мира, цветовой гаммой. Знакомя с марийским названием отдельных эле­ментов одежды, отмечаю красочное оформление. В этом году впервые с детьми стали работать по вышивке. Простыми швами «шов вперед», «двойной шов» украшаем платки для мам на 8 Марта. Дети выполняют работу с большим увлечением, аккуратно и старательно. И мне, кажется, что дальнейшая работа с детьми даст хороший ре­зультат в воспитании и обучении детей марийскому фольклору.

Для того, чтобы ребенок любил и уважал свой народ, ему необходимо любить природу. Погружаясь в мир природы, впитывая его звуки, краски, краски, наслаждаясь его гармонией, ребенок совершенствуется как личность. Поэтому в детях воспитываю способность видеть красоту природы, любовь и бережное отношение к ней. С этой целью мы с детьми часто ходили на экскурсии: в рощу, на реч­ку, на поля и луга, в конце года посещаем музей в г. Йошкар-Оле, устаиваем целевые прогулки.

Решая поставленные мною цели и задачи, я достигла некоторых результатов: в группе стало намного уютнее и красивее. Дети почувствовали уют, появилось желание вышивать, бережно относиться к выполненным работам; они стали легко разгадывать загадки, знают некоторые пословицы, приметы. Появился интерес к драматизации сказок, желание к исполнению тех или иных ролей; дети ознакомлены многим марийским играм, появилось желание играть в эти игры; дошкольники и их родители заинтересованы вышивкой, ожидают результатов своей работы, появилась цель довести дело до конца.

Если в детях проявляется любовь и уважение к своему народу, пробуждается интерес к его прошлому – считаю, что моя цель достигнута.

ПЕРСПЕКТИВНЫЙ ПЛАН РАБОТЫ

Механизм работы по воспитательной работе
с детьми на основе марийского фольклора



Название блока

Формы работы

Пути их реализации



«Воспитатель – дети»

- Диагностика ЗУНов музыкально-творческих способностей;



- Занятия

«Шочмо мландем,
моторем»



- Совместная творческая деятельность (праздники, развлечения, поделки, выставки, оформление альбомов
с использованием элементов фольклора)

-Наблюдения.








- Беседы





- Экскурсии





- Экологические занятия




- Совместные праздники





- Просмотры фильмов, слайдов, проектов.


Место проведения: групповая комната

Цель: выявить музыкальные способности детей.


Место проведения:

группа

Цель: формировать знания по патриотическому воспитанию

Место проведения: группа

Цель: Прививать любовь к родному дому, родному краю, родной природе.




Место проведения:

Участок детского сада, лесной массив, деревни.

Цель: Расширять знания о родном крае, родном поселке, родной природе.

Развивать наблюдательность.

Место проведения: групповая комната.

Цель: Активизировать речь детей. Пополнять знания.

Место проведения: лесной массив, водоем, учреждения.

Цель: Пополнять знания, расширять представления.

Место проведения: групповая комната.

Цель: Углублять знания о флоре и фауне нашей республики.

Место проведения: музыкальный зал

Цель: Привлечь внимание к совместной деятельности педагогов, родителей и детей.

Место поведения: актовый зал школы.

Цель: Углублять, систематизировать знания
детей


Название блока

Формы работы

Пути их реализации

«Воспитатель – воспитатель»

-Анкетирование






-Выступления на педсоветах






- Открытые занятия на межрегиональном уровне; открытые занятия





- Индивидуальные и групповые консультации


- Презентация педагогического проекта



Место проведения: методический кабинет

Цель: Выявить уровень знаний о системе воспитательной работы на основе марийского фольклора

Место проведения: музыкальный зал

Цель: познакомить педагогов с системой воспитательной работы на основе марийского фольклора в ДОУ.

Место проведения:

группа

Цель: познакомить педагогов с методами и приёмами воспитательной работы на основе марийского фольклора.

Место проведения: методический кабинет

Цель: повысить уровень знаний педагогов.

Место проведения: методический кабинет

Цель: подведение результатов проектной деятельнсти.

Название блока

Формы работы

Пути их реализации

«Воспитатель – родители»

- Тест-опрос;







- Собеседование с родителями;



- Семинар – практикум;







- Индивидуальные и письменные консультации;




- Выступления на родительских собраниях;




- Анкетирование;







Место проведения: групповая комната

Цель: выявить уровень знаний родителей об особенностях воспитательной работы на основе марийского фольклора

Место проведения:

Групповая комната

Цель: обсуждение результатов диагностики детей.

Место проведения:

Методический кабинет.

Цель: обучить родителей методам и приёмам работы по составлению семейных альбомов, родословного дерева.

Место проведения:

Групповая комната

Цель: повысить уровень знаний родителей об особенностях создания условий по данной теме

Место проведения:

групповая комната.

Цель: познакомить родителей с актуальностью данной темы

Место проведения: групповая комната

Цель: определить степень эффективности занятий по воспитательной работе на основе марийского фольклора.


Перспективный план работы на учебный год
с детьми старшей возрастной группы

Учитывая всю важность проблемы по теме «Технология воспитательной работы с детьми на основе марийского народного фольклора» разработала перспективный план работы с детьми старшей разновозрастной группы (4-6 лет).

Сентябрь

1. «Марий Эл - шочмо вер» (познакомить с флагом, гербом, гимном республики; воспитать любовь к своей Республике, к народу).

2. «Уяча» («Колобок») - драматизации сказки.

3. Чтение любимых марийских сказок («Рывыж, меран, агытан»; «Ко эн патыр?»).

4. Аппликация на тему: «Дары марийского леса» (грибы, ягоды, орехи, ветки калины).

Октябрь

1. «Золотая осень» (загадки, приметы, пословицы, поговорки об осени).

2. Лепка «Корзина с клюквой».

3. Аппликация «Марийский платок».

4. Развлечение «Шыже пайрем».

Ноябрь

1. Занятие по ознакомлению с окружающим миром по теме: «Йытын дене мом ыштат?»

2. Чтение марийской народной сказки «Лиса, сова и сорока» и ее
инсценировка.

3. Лепка на тему: «Птицы марийских лесов».

4. Вечер загадок и отгадок «Тушто кугыза деке унала».

Декабрь

1. Театрализация сказки «Акаж ден шольыжо» К.Д. Ушинского.

2. Рисование на тему: «Марийская рубашка» (платье).

3. Оформление альбома «Марий калык вургем».

4. Развлечение (утренник) «Поро Йушто Кугыза».

Январь

1. Тема «Посиделки» (рассматривание альбомов по марийской вышивке, марийским орнаментом).

2. Драматизация сказки «Заячий домик».

3. Экскурсия на зимнюю природу (приметы о зиме).

4. Рисование по теме «Животные марийских лесов».

Февраль

1. Оформление папки на тему «Марий калык семузгар» («Марийские народные инструменты»).

2. Лепка «Конь с серебряной гривой»

3. «А, ну-ка папы!» развлечение.

4. «Вышивка платочка» ручной труд (по теме «Подарок маме»).

Март

1. «Шерганкан аваем» утренник.

2. Аппликация «Букет для любимой мамы».

3. Рисование по теме «Волшебные марийские музыкальные инструменты».

4. Экскурсия в музей школы (Шуарсолинская основная школа»).

Апрель

1. Занятие-беседа «Кайык шулдыран тана».

2. Знакомство с разнообразием марийских обрядовых религиозных
праздников - «Кугече пайрем» (рассказ воспитателя).

3. Игра-соревнование на основе Марийских народных игр («Агытан кучедалмаш», «Вараш ден комбиге-влак»).

4. Экскурсия в лес («Лес - наше богатство»).

Май

1. Участие в митинге, посвященном ко Дню Победы (приготовление
открыток и цветов, поздравления).

2. Экскурсия на луг.

3. Аппликация и ручной труд «Подарок малышам» (подарки – из марийского орнамента).

4. «До свидания, детский сад!» утренник.


РЕЗУЛЬТАТИВНОСТЬ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПЕДАГОГА

Педагогическая диагностика


Диагностические задания по музыкальному развитию разработаны по методике Э.П. Костиной.

Описательная характеристика уровней музыкальности ребенка до–школьного возраста:

IV (оптимальный) уровень развития музыкальности – 3,5-4 балла

Ребенок обладает устойчивым интересом к музыкальной деятельности, ярким эмоционально-оценочным отношением к музыкальным образам, выраженным в музыкальном произведении, умением охарактеризовать музыку, применяя художественно-образное описание, самостоятельно и правильно дает жанровую характеристику музыкальных произведений; он отлично различает выразительные отношения музыкальных звуков по высоте, длительности, тембру, динамике в соответствии с требованиями программы; отличается твор­ческим отношением к различным видам музыкальной деятельности и прекрасной музыкальной памятью.

III (высокий) уровень развития музыкальности – 2,4-3,4 балла

У ребенка отмечается положительный интерес к музыке. Он обладает эмоционально-оценочным отношением к музыке и умением охарактеризовать ее c помощью элементарных наводящих вопросов взрослого правильно дает жанровую характеристику музыкальных произведений и рассказывает об общем характере музыки, различает музыку по высоте, длительности, динамике, тембру, а также может и жела­ет сочинять и придумывать песню, танец и импровизировать на металлофоне. Отличается хорошей музыкальной памятью.

II (средний) уровень развития музыкальности – 1,3-2,3 балла

У ребенка отмечается интерес к.музыке. Имеется эмоцио­нально-оценочное отношение к ней- Он может охарактеризо­вать ее, определить жанр при условии оказания ему словесной помощи с опорой на зрительную наглядность или моторной помощи. При наличии данной помощи может определить вы­разительные соотношения музыкальных звуков по высоте, длительности, тембру, динамике. Способен лишь на репродуктивное музыкальное мышление и обладает весьма посредст­венной музыкальной памятью.

I (низкий) уровень развития музыкальности – ниже 1,2 балла

У ребенка, как правило, отсутствует интерес к музыке. При наличии любой помощи со стороны взрослого чаще все­го не дает положительных результатов.

Нами также произведена диагностика по другим видам деятельности, что можно посмотреть в приведенных таблицах и диаграммах.

Таблица 1 - Уровни развития дошкольников по разным видам деятельности (май 2015 г.)




№ п/п




Наимено-
вание
ДОУ




Игровая деятельность

Изобразительная деятельность

Трудовая деятельность

Оцен-ка

в баллах



Уровень развития в %

Оцен-
ка
в

баллах



Уровень развития в %

Оцен-ка
в баллах



Уровень развития в %

Оггги-маль-
ный

Высо-
кий

Сред-

ний

Низ кий

Опги-маль-
ный

Высо-
к ий

Сред-

ний

Низ-кий

Опти-
маль ный

Высо-
к ий

Сред-

ний

Низ- кий

1

Средняя группа

1,9

-

-

67

33

1,7

-

-

33

67

1,7

-

5

50

45

2

Старшая группа

2,1

-

25

37,5

37,5

2,0

-

12,5

25

62,5

1,9

-

12,5

62,5

25


Итого по району


















№ п/п


Наимено-
вание

ДОУ


Речевое развитие

Музыкальное развитие

Физическая подготовленность

Оценка
в баллах



Уровень развития в %

Оцен ка
в

баллах


Уровень развития в %

Оцен-
ка
в баллах



Уровень развития в %

Опти-

маль- ный

Высо-кий

Сред

ний

Низ-кий

Опги-маль-ный

Высо-
к ий

Сред

ний

Низ-кий

Оптималь-ный

Высо-
к ий

Сред-
ний

Низ- кий

1

Средняя группа

1,8

-

17

50

33

2,0

-

17

67

16

1,8

-

17

33

50

2

Старшая группа

2,0

-

25

62,5

12,5

2,2

-

37,5

50

12,5

2,1

-

12,5

62,5

25


Таблица 2 - Уровни развития дошкольников по разным видам деятельности (май 2016 г.)



№ п/п




Наимено-
вание
ДОУ




Игровая деятельность

Изобразительная деятельность

Трудовая деятельность

Оцен ка в баллах



Уровень развития в %

Оценка в баллах



Уровень развития в %

Оцен-
ка
в баллах



Уровень развития в %

Опти-

маль- ный

Высо-кий

Сред

ний

Низ-кий

Опги-маль-ный

Высо-
к ий

Сред-

ний

Низ-кий

Опти-маль-
ный

Высо-
к ий

Сред-
ний

Низ- кий

1

Средняя группа

2,2

-

20

60

20

2,0

-

20

60

20

2,0

-

20

50

30

2

Старшая группа

2,4

-

57

29

14

2,2

-

43

29

28

2,1

-

29

57

14


Итого по району


















№ п/п




Наимено-
ван ие
ДОУ




Речевое развитие

Музыкальное развитие

Физическая подготовленность

Оцен-ка
в баллах



Уровень развития в %

Оцен-
ка
в баллах



Уровень развития в %

Оцен-
ка
в баллах



Уровень развития в %

Опти-

маль- ный

Высо-кий

Сред-

ний

Низ-кий

Опги-маль-
ный

Высо-
к ий

Сред-

ний

Низ-кий

Опти-маль-
ный

Высо-
к ий

Сред-
ний

Низ- кий

1

Средняя группа

2,0

-

20

40

40

2,2

-

40

20

20

2,1

-

-

80

20

2

Старшая группа

2,0

-

29

43

28

2,5

-

57

43

-

2,4

-

43

43

14


Рис. 1 – Результаты уровней развития изобразительной деятельности
у детей средней и старшей групп за 2015 год (в %)


Рис. 2 – Результаты уровней развития изобразительной деятельности
у детей средней и старшей групп за 2016 год (в %)


Рис. 3 – Результаты уровней развития трудовой деятельности
у детей средней и старшей групп за 2015 год (в %)


Рис. 4 – Результаты уровней развития трудовой деятельности
у детей средней и старшей групп за 2016 год (в %)


Рис. 5 – Результаты музыкального развития у детей средней
и старшей групп за 2015 год (в %)

Рис. 6 – Результаты музыкального развития
у детей средней и старшей групп за 2016 год (в %)

Положительная динамика уровня развития музыкального творчества старших дошкольников на основе марийского народного фольклора доказала эффектив­ность проведенной нами работы. В процессе творческой работы над праздниками инсценировками дети стали более общительными, внимательными друг другу, а педколлектив укрепил веру в свои творческие возможности. Основная задача, которую мы ставили перед собой, в процессе работы была решена.

КОНСПЕКТЫ ЗАНЯТИЙ
И МЕРОПРИЯТИЙ


ЗАЯЦ В ОГОРОДЕ

(СУР МЕРАН ПАКЧАШТЕ)

Сценарий интегрированного занятия в I младшей группе

Программное содержание:

Познавательное развитие: обобщить знания детей об овощах: познакомить детей с трудом взрослых на огороде; развивать творческое воображение; продолжать учить детей выразительно читать стихи, петь и двигаться в соответствии с музыкой

Социально-нравственное развитие: воспитывать отзывчивость.

Эстетическое развитие: закреплять умение раскатывать пластилин прямыми движениями между ладонями, слегка заострять один конец.

Физическое развитие: упражнять в легких прыжках на двух ногах; учить двигаться по кругу, взявшись за руки.


Дидактический материал:

Демонстрационный: игрушечные зайчик и домик; иллюстрации овощей: репки, лука, капусты, картошки, морковки; шапочки-маски овощей; тарелочка для готовых морковок

Раздаточный: пластилин оранжевого и красного цветов, дощечка


Ход занятия


Дети, маршируя, входят в зал и встают в круг.


Воспитатель: Поро кече, йоча-влак!.. Вот кузе те саламлалтын моштеда. А ынде айста «Здравствуйте, ладошки!» руш модыш дене модына.


Игра «ЗДРАВСТВУЙТЕ, ЛАДОШКИ!»


Здравствуйте, ладошки! Вытягивают руки вперед и поворачивают лад

ни вверх-вниз.

Хлоп, хлоп, хлоп! 3 хлопка в ладоши.

Здравствуйте, ножки! «Пружинка».

Топ, топ, топ! Топают ногами.

Здравствуйте, щечки! Гладят ладонями щеки.

Плюх, плюх, плюх! Легко похлопывают по щекам (3раза).

Пухленькие щечки! Круговые движения кулачками по щекам.

Плюх, плюх, плюх! Легко ударяют кулачками по щечкам (3раза).

Здравствуйте, губки! Делают губы трубочкой.

Чмок, чмок, чмок! 3 раза чмокают губами.

Здравствуйте, зубки! Качают головой вправо-влево.

Щелк, щелк, щелк! 3раза щелкают зубами.

Здравствуй, мой носик! Гладят нос ладошкой.

Пи, пи, пи! 3раза нажимают указательным пальцем

на кончик носа.

Здравствуйте, гости! Протягивают руки вперед, развернув ладони

вверх.

Привет! Приветственно машут рукой над головой.



Йоча: Шыже чодырашке ме каена.

Ала мераным ме ужына.

Воспитатель: Теве, ончыза, ужам мый

Меран порт шога чодыраште.

Порт деке миен тукалта.

Лек меран

Мемнам ончал.

Меран лектеш.

Меран: Эх, йоча-влак, мыйын ойго -

Нигомат ужмем ок шу.

Кочнем ыле ковыштам мый –

Ков(ы)штайол гына шога.

Вигак пале: каза тукым

Тутло саскам нултен налын.

Шортын шинчылтам мый тыште –

Мушкыремже гын чылт яра.

Воспитатель: Йоча-влак, меран молан шортеш? (Йоча-влак умылтарат.) Мом ышташ? Кузе тудым чаманаш? (Йоча-влак мекраным ниялтат.)

Меран, тол тышке, ит шорт,

Айдеме ужеш унала.

Пешак шуко пакча-саскана,

Йоча-влак пукшат теммешкет.


Меран куанен, вигак пакчашке кудалеш.

«Сур меран кушталта» модыш-куштымаш.


Меран: Йоча-влак, каласыза,

Мо шочеш йыраныште?

Воспитатель: Мый тыланет, меран, туштым туштем, а тый йоча-влак дене пырля шоналте, мо кушкеш мемнан пакчаштына?

Мландым чот кучен шынден

Тудо нарынче, йыргешке.

Нарынчалге ...

Почшо вичкыж, колян гай.

реве

Реве

Шинчавуд йога чылаштын,

Йыран гыч пуртышым саскам.

Кунам эрыктат...

Пурлын нальым – кочо там.

шоганым

Шоган

Шуко вургемым чиен умбала

Ынде тудо пеш ошемын -

Йыран оза семын шинча ...

ковышта

Айста шурым шолтена,

Вочко тич шинчалтена.


Ковышта

Пукшынеда гын шеренгым,

«Кокымшо кинде» манын лўмдат.

Ямдыл(ы)за тыгак...

Могай тиде кочкыш? Ко каласа?

паренгым

Паренге

Меран лудде толеш пакчашке,


Кушкеш гын тушто тутло

кешыр

Тиде кочкыш пешак тамле,

Витаминлан чот поян.


Кешыр

Меран: Пеш пусо ушан улыда, йоча-влак. Чыла туштылан вашмутым чын ойлышда.

Воспитатель: А ынде ончалза:

Пакчаште куштат саска-влак.

«Мемнан уло пакчана» муро.

Меран: Ой, йоча-влак, полшыза мылам: мый ом пале саска-влакын лўмыштым.

Воспитатель: Ме чечас тыланет чыла умылтарена.

Воспитатель пакча-саска-влакын суретыштым ончыкта.
Йоча-влак нуным палышаш улыт.

Воспитатель: Йоча-влак, эше ик гана каласыза, кешырым, ковыштам, шоганым, ревым икверешыже кузе лумдаш лиеш? (Вашештат.)

Меран: Чыла умылышым. А мыйын йоратыме пакча-саскаэм – кешыр.

Воспитатель: Ме тыланет, меран шольо, шуко-шуко кешырым полеклена.

Воспитатель чылаштым устел коклашке шинчаш ужеш, туныкта, кузе пластилин дене кешырым ышташ лиеш. Йоча-влак шке кешырыштым Меранын тарелкашкыже пыштат.

Меран: Могай тутло улат, кешыр,

Вожетшат, шудетшат –

Меран тукымлан поянлык –

Витаминан кугу клат.

«Пакчаштына меран» муро.


Пакчаштына меран, кидкопаштым улыкыла сакен, кок кидге ончыкыла

шуят, кок киддге пурлаш-шолаш коштыктен мурат.

Пакчаштына меран.

Ковыштам пуреш, Пурла кидыштым ордыжкыланангаят,

вара онышт деке лишемдат

Да кешырым налеш Пурла кидыштым ордыжкыла нангаят,

вара онышт деке лишемдат

Скок-скок 2 гана кидкопаштым пералтат.

Чодыраштат лиеш. Кажне слогеш йолыштым ордыжышт гыч пералтат.


Воспитатель ик йочалан модыш мераным пуа.
Тудо меран семын кок йола торштылеш. Молышт кидкопаштым кырат.

Меран: Тау, йоча-влак. Тутло кешырым теммешкак кочкым. А ынде чодырашке кудалам.

Воспитатель: Тау толметлан. Весканат мемнан деке тол унала, моло меран-влакымат уж. Ме нунымат тутло кешыр дене сийлена.

Меран: Тау, йоча-влак! Чеверын.





СОБАКА – ДРУГ ЧЕЛОВЕКА.

(ПИЙ - МЕМНАН ПОЛЫШКАЛЫШЫНА.)

Занятие в старшей группе (беседа).

Цель: суртвольыкым йораташ туныкташ; йоча-влакым турло породо пий дене палдараш, нунын айдемылан полышкалымыштым ончыкташ.

Материал: «Пий ден пинеге-влак», «Чекым аралымаш», «Шорык куту олыкышто» сурет-влак, турло породо пийым ончыктышо иллюстраций-влак.

Занятий эртарыме радам:

Воспитатель: Шке озамым йоратем,

Тудын суртшым оролем.

Ордыжъеьглан опталтем,

Йолташемлан - йывыртем.

*

- Йоча-влак мо нерген тиде почеламут? (Пий нерген.)

Чын, йоча-влак! Me таче тендан дене ныл йолан йолташна да полышкалышына-влак - пий-влак нерген кутыраш туналына.

  • А те палнеда, кушеч лектыныт пий-влак? (Нуно пире тукым
    гыч лектыныт)

  • Пеш шукерте ожно eн-влак шке полышкалышыштлан пирым
    кучылташ туналыныт. Шоналтыза, молан нуно айдемылан
    кулыныт? (Суртым оролаш, сонарыш кошташ.)

- Эркын-эркын пире шке осал койышыштым монденыт, айдеме деке шуманыныт, айдемын поро йолташышкышт савырненыт. Тидын нерген калыкмутат ойла: «Пий — айдемын йолташыже».

- Молан тыге ойлат? (Пий эре озаже почеш коштеш, озажын
суртшым орола)

- Чын, йоча-влак. Пий - тыглай огыл суртвольык: пеш ушан, айдемылан ушанле йолташ, озажым умыла, йукшым, ончалтышыжым пала. Пийым турло командылан туныкташ лиеш. Тудо сигнал денат командым шуктен кертеш. Сандене пий-влакым турло службылаште кучылтыт.

Айста «Чекым аралымаш» суретым ончалына.Тыште ме пий влакым пограничник-влакын полышкалышышт семын ужына. Кечывалымат, йудымат нуно пограничник-влак пелен мемнан чекнам оролат. Мутлан, тушман чек гоч мемнан мландышкына пура гын, пий-влак тудым йолкыша пуш дене муыт. Полицийыштат пий-влак преступник-влакым кучаш полшат. Сарыштат пий-влак салтак-влакын ушанле йолташышт лийыныт. Тупышкышт крестан сумкам сакен, сусыр-влак деке нушкыныт. Тыге нуно сусыр салтаклан эмым намиен шуктеныт.

Физкультминутко.

Ынде вес суретым ончалына. Тыште пий-влак шорык кутум ончаш полшат. Нунын писе пылышыштлан, тутко шинчаштлан, сай нерпушыштлан кора пеш писын йот ен толмым шижыт да кутучым шижтарат.

Тыгак пий-влак пеш оггай артист улыт. Нуно циркыште модыт, турло командым шуктатт Южо суртысо пийжат сем почеш мура, тоям умбаке шуэн колтымеке, конден пуа.

Пий айдемым умыла, сандене айдемат тудым умылен моштышаш.

Пий почым путыркала гын, тудо тендам пала, тендан дене саламлалтеш.

Пий пылышыжым шогалта, гын, ала-могай лудыкшым шижеш. Пий опта гын, лудыкшо лийшашым шижтара.

Пий иктым-весым упшынчеш гын, тудын кочмыжо шуэш.

А ынде, йоча-влак, каласыза, кон монтыштыжо пийже уло? Нунын лумышт могай? Могай породо гыч улыт? Мом нуно кочкаш йоратат. Мом ыштен моштат? (Вашмут-влак.)


(Кок йоча почеламутым каласкала):

Шке озамым йоратем,

Тудын суртшым оролем.

Ордыжъен\лан опталтем,

Йолташемлан - йывыртем.


Кум пинегым, чаманен,

Конденам монтем вуден.

Тамле шурым пукшенам

Ушкал шорым йуктенам.

Ынде нуно кушкытат,

Сурт орол сай лийылдат.


- А ынде айста чыланат «Лузга пий» модыш дене модына.


Здравствуй, праздник новогодний!

У ий пайрем.

( Новогодний утренник в младшей группе).

Программное содержание:продолжать учить детей элементам театрализации,выразительному чтению стихов,исполнению танцев и хороводов в соответствии с музыкой;развивать творческое воображение и эстетический вкус.

Модшо-влак: Йушто кугыза, Лумудыр маска, меран-влак, пире.


Вудышо: Йоча-влак, ончалза, йырым ваш могай мотор! Могай ме онай йомакыш логалынна. А теве могай мотор порт! Мыняр тушто лум пырче, тушто, наверне,йушто. А тиде мо тыгай? Ни! А эше йушто ий йукым луктын мошта. Аиста колыштына могай ныжыл сем. (металлофон сем ).

Йоча-влак, аиста эше умбакырак ончалына. Тыште кож-влак кушкыт. А теве тиде кожшо эн мотор. Йоча-влак мо тушто йылгыжеш, мом те тыште ужыда? ( Ёлкым ончат ).

Муро: «Чодыраште шочын изи кож »

Могай мотор кож! Тудо тыланда келша? Ну, йоча-влак тушто ала-мо ок сите гай чучеш, вет тудо пайрем кож. Кузе те шонеда мо эше ёлкышто уке?

Йоча-влак: Турло тусан тул.

Вудышо: Аиста йоча-влак тыге ойлена: Совынам пералтена, йолна дене тавалтена, елкынажым йодына: чуктал тулет мыланна.

Вудышо: (почеламутым ойла).

Садик коргыш шогалтеныт

Кугу кожым У ийлан

Машина дене конденыт

Лумынак йоча-влаклан

Сылне елкым саламлен,

Йоча-влакна куаналын,

Модыт, пордыт, юарлат,

Сылне мурым мурат.

Вудышо: Аиста, йоча-влак, совым пералтена, могай мотор кож лийын. Да тиде мотор кожлан мурым мурена, (муро «Чодыра гычын гыж гож») Йоча-влак, а те модаш йоратеда? Йоча-влак: йоратена.

Вудышо: Аиста тугеже гын модына. «Игра в снежки». А ынде аиста чылан киднам кучена, муралтена. (муро «Лум лумеш».)

У ийым мурен вашлийына,

У ийым куштен вашлийына,

Кож нерген почеламутым

Аиста колышт ончена.

(Йоча-влак почеламутым ойлат)

Йоча-влак, ончалза, тиде изи портыштет тул чукталтын, тушто наверно ала-ко ила.

(Сылне сем почеш Лумудыр лектеш, почеламутым ойла.)

А Лумудыр нерген меат почел-м палена. Лумудыр тый колыштнет?

Лумудыр: колыштнем, колыштнем. (Ксюша И. почел-м ойла).

Вудышо: Лум удыр, а тый таче У ий пайремыш шкетын толынат?

Лумудыр: Уке, мый таче тендан деке шкетын толын омыл, янлык-влакым конденам.

Вудыщо: А могай янлыкым конденат?

Лумудыр: Могай янлыкым палнеда гын, туштым палыза. Янлык-влак шкешт нерген туштым туштат.

Маска: (лектеш, ойла).

Келге, пич вынемыште

Йушто телым эртерем.

Шокшо кенеж шуэшат,

Муйым, эныжым тамлем.

Йоча-влак: «Маска!»(кычкыралыт).

Вудышо: Чын йоча-влак, тиде маска мемнан дек пайремышкына толын. Рывыж: (лектеш, ойла).

Чоя янлык мый улам,

Ик кыша денак коштам.

Ял воктеке толедем,

Чывым, комбым йоратем.

Йоча-влак: Рывыж!

Вудышо: Ынде вес унам ончалына.

Меран: ( лектеш ойла )

Кужу пылыш, кучык поч-

Кож йымалне мый шинчем

Кенеж мучко сур коштам,

Теле шуэш-ошемам.

Йоча-влак: меран.

Пире (лектеш, ойла).

Мыйже улам йолагай,

Ужат мыйым, коран кай.

Эре шужышо коштам,

Меран-влакым поктылам.

Лумудыр: Ну, йоча-влак, пеш молодец улыда. Чыла уна-влакем палышда. куштымаш: ( « Ош меран торшталта » )

Вудышо:,Лумудыр, а кушто тыйын Йушто Кугызат? А мемнан йоча-влак Йушто Кугыза нерген мурым палат. Аиста кож йыр шогалын муралтена. Ала мурмынам колешат толеш веле. Муро «Дед мороз ».

Йушто Кугыза. ( пура ) Салам лийже йоча-влак, уна-влак. Вуеш ида нал, мый изиш вараш кодын тольым. Корно пеш луман ыле, поран уштеш. Пыкше-пыкше толын шуым. Ялт ноен пытышым. Йора эше муро йукдам кольым. А тендан дене могай весела! Могай те чыланат мотор вургеман улыда. Тыштак мыйын уныкамат, Лумудыр, коеш. А пайрем, кожшо могай мотор! Тиде кожым мый тыланда куштенам. Ну, йоча-влак, мурен те моштеда, а кушташ йоратеда мо? Йоратеда гын, тугеже налза мый дечем тыгай модыш-влакым. Ончалза, кузе нуно сылнын шоктат. Аиста, тугеже гын, пырля кушталтена.

Куштымаш»Танец с погремушкой».

Йушто Кугыза.Ой, пеш кертыда,пеш кертыда.Могай те мастарын куштен,мурен моштеда.А вот почеламутым мыланем ойлен пуэда.

Йоча-влак.Пуэна!(ойлен пуат).

Вудышо.Ну,кузе вара,Йушто Кочай,мемнан йочана-влак тыланда келшыш?Теат,наверно,нунылан полекым конден улыда.Ме вет серышым колтен улына ыле,машинам,кукла-влакым йодынна.

Йушто Кугыза.Уло,йоча-влак,полекем уло.(изи мешакше гыч полекым луктеш).

Вудышо.Полекетше тиде веле мо?

Йушто Кугыза.Уке.Тиде полекемже тыглай огыл,а юзо полек.Тыште лум пырче-влак кият.Ко тиде лумпырче дене кушта,вара тудо лумпырчет кугу полекыш савырна.

Куштымаш»Снежинки».

Йушто Кугыза.Ну,вот,ынде чын полек тендам вуча.Те сайын шогалза,а ме тудым полеклена.(Лумудыр ден пырля).

Вудышо.Йоча-влак,тыгай полеклан кажныже йывыртенда,наверно.Айста ынде кугу таум ойлена да марла муралтен-кушталтена.

Мурен куштымаш.(такмак-влак почеш).

Йушто Кугыза.Ну,вот,йоча-влак,тендан дене пеш весела.Но мыланна каяш жап толын шуын.Чеверын,йоча-влак,уна-влак!Тек агытан ий конда куаным,еш пиалым,вий-куатым.Лийже тыныс,шыргыжмаш,муро шергылтше йырваш.Чеверын!У ий дене!(Йушто Кугыза,Лумудыр,янлык-влак каят).


«ШОЧМО ЙЫЛМЫМ ИОРАТЕНА»

(Шочмо йылме дене инсценировка)


Цель: развивать патриотические чувства к родным местам; развивать умение воспринимать местный колорит; в развлекательной форме закрепить знания о родном крае и родном языке.

Оформление: выставка марийской вышивки.


Йоча-влак залышке пурат, ик радамышке шогалыт.
Воспитатель-влак марий чием дене лектыт.


1-ше воспитатель: Шочмо мланде... Шочмо калык...

Шочмо йылме. Шочмо сем...

Нунын деч посна ом уж мый

Шушаш илыш пиалем.


1-ше воспитатель: Марийын йылмыже тыматле, ныжыл.

Шыналын тудо шумыш муро гай.

Авамже кызытат шарна дыр тудо жапым

Эн первый мутым ойлышым «Авай».


Кинде-шинчал дене Салика ден Айвика пурат.


Айвика: Марий улына, марла ойлена!

Марий улмына ден кугешнена.

Эн лишыл мыланна,

Шочмо кушмо мландына!

Марий элыште илена,

Толза мемнан дек унала.

Салика: Кинде-шинчал дене вашлийна,

Шум гыч лекше «Салам!» тыланда!

Муро:«Толза унала».
Семже В. Кульшетовын , мутшо А. Гориновын



1-ше йоча: Поро кече, поро эр, поро кас!

Могай ныжылгын йонга!

Ойлен мошта рушат,

Марий йула нерген пала тудат.

2-шо йоча: Шочмо йылме, ача-ава йылме,

Кажне мутшо шер гаяк.

Ойлен колтена, мурен колтена,

Пуйто ший памаш йоген кая.

3-шо йоча: Марий улына!

Марий йылмынам иоратена!

Арален кодаш ме тыршена,

Тудын верч йула изи чонна.


4-ше йоча: Шочмо йылме!

Могай улат тый сылне!

Ныжылге йукет ден,

Йонгыдо семет ден,

Мураш-кушташ тарватет.


« Тошто марнй куштымаш»

Марий вургеман рвезе тумырым пералтен пура:


Ала лиеш, ала уке,

Мый пуренат шогальым,

Ала лиеш, ала уке,

Тумырымат перышым.


Салам йоча-влак! Уна-влак! Мый пеш йоратем тыгай погынымашым, кунам удыр-влак марий тувырым чиен, сорал марий шовычым пидын, погынен мурен—куштат, веселитлен илат. Айста, шогалына, мурен-кушталтена.


Мурен куштымаш.

Онар куслем сакален пура:


Онар: О, Шочмо эл, Марий эл!

Тый улат ава кажнылан.

Шке сурт гай тый кулат

Чыла мундыр марийлан!

Салам йоча-влак, уна-влак! Муро йукдам кольымат, тендан деке шке узгарем дене тольым. Ончалза, тыланда шувырым , куслем конденам. А-ко пала, кусле дене мом ыштат?( умылтара). А тиде шувыр маналтеш(умылтара).Айста, йоча-влак шоктен ончена.


Шоктымаш: тумыр, кусле, шувыр, гармонь.


Салика: Йоча-влак, айста ынде модына.


«Шергаш» модыш.

Онар: Тумо лышташыж дене,

Ош туня дене мутлана.

Марий айдеме, шке йылмыж дене,

Марий Элым тузата.


Айвика: Йоратыза шочмо йылмым. Тендан илышыштыда, кушшмаш корныштыда шочмо йылме шке вержым налын шогыжо. Тудлан эре шуман лийза!

5-ше йоча: Кугешнем мый марий улмем дене,

Таклан огыл марла кутырем.

Кугешнем мый чолга марий дене,

Мокталтен калыкем мый мурем!

Салика: Шочмо йылмын вийже, сылнылыкше, ава-ачадан, кова-кочадан поро мутышт, ой канашышт дене пырля толеш. Кугу лиймекыда, кеч-кушто иледа, кеч могай йылме дене ойледа, кутыреда, но шке шочмо йылмыдам нигунамат ида мондо.

5-ше йоча: Кугешнем мый марий улмем дене,

Таклан огыл марла кутырем.

Ваш келшалын илаш родо дене —

Чылалан лийже ты сугынем!


Степа: Яндар ший памаш гай волгыдо лийже!

Шурнан пасу гай поян лийже!

Садер шушпык гай яндар йукан лийже!

Чылан: Йоратыме шочмо марий йылмына!


Айвика, Салика и Онар уходят под марийскую музыку.

День защитника Отечества.

Элым аралыше-влакын кечышт лумеш
эртаралтше эрводо.

Программное содержание:расширять знания детей о Российской армий,защитниках Отечества;формировать основы патриотизма;обогащать словарный запас по теме;развивать творческие способности,речь,воображение детей,выразительность в чтений стихов;воспитывать взаимовырочку и взаимопонимание между детьми.

23 февральыште ме чыланат элым аралыше-влакын кечыштым палемдена. Тиде кече -поръен~-влакын кечышт, ко шке пелашыжым, шочшыжо-влакым, шочмо элжым, тыныслыкым арала.

23 февраля - красный день календаря.

Это праздник всех мужчин.

Мы от души желаем им

Быть опорою для нас,

Радовать нас каждый час,

Никогда не унывать

И в труде не уставать,

Вудышо: Пагалыме йоча-влак, уна-влак, таче меат тышан тиде кечым пайремлаш ружге погынен улына. Аиста тугеже гын пайремнам туналына да сценышке ончыкылык салтак-влакым ужына. Муро: «Улына чолга салтак» Вудышо: Теве тыгай улыт мемнан изи салтак-влак. А кызыт нуно салтак пайрем нерген почеламут- влакым ойлен пуат. Йоча- влак ойлат: Настя, Катя С., Кирилл, Камилла, Муро: «Молодой солдат»,

Вудышо: Салтак радамыш летчик, моряк, имнешке, йолешке пурат. Нуно чыланат моткоч чулым, писе, моштышо, шуаралтше, виян рвезе- влак улыт. Илышыште кажне рвезе, очыни, нунын гаяк лийнеже. А тидланже йоча пагыт гычак туналын, эре ямдылалт шогыман. Me эше пеш изи улына гынат, шкенан капнам физкультура, турло модыш гоч шуарен шогена. А кызыт ме «Изи мечым чумена» мурым муралтен пуэна. Муро : «Изи мечым чумена».

Воспитатель: Йоча-влак, а ме йоча садыште эше пашам ышташ тунемына. Паша гоч ме шкенан капнам шуарен толына. Ко пашам йората, тудо таза, пенгыде, виян лиеш. Сандене сай салтак лияш манын, пашам йоратыман.

Муро: «Антошка»

Модыш: «Паренгым погена»

Воспитатель: А ынде имнешке салтак-влак нерген рвезе-влак почеламутым ойлен пуат.

Почеламут-влак: Никита В., Алёша М.

Муро: «Имнешке».

Вопитатель: России Армий радамыш тыгак танкист, моряк да летчик- влак пурат . Нунын нергенат йоча-влак почеламут-влакым ойлен пуат .

Почеламут-влак: Стёпка, Максим, Андрей.

Куштымаш: «Яблочко».

Модыш: «Гирям нолтымаш».

Воспитатель: Салтак-влак радамыш ме тыгак изанам пуртена. Иза-влакланат ме почеламутым полеклена.

Почеламут: Катя М.

Муро:»„Изам гаяк лиям» Воспитатель: Тыгак шушаш пайрем дене ме коча-влакымат саламлена.

Почеламут-влак: Никита С.,

Воспитатель: А эн кугу тау мутым ме ачана-влаклан каласена.Нуно мемнам ончен куштат, эн ушан энертышна улыт.

Почеламут-влак: Даниил, Владик, Алена.

Муро: «Мой папа военный»

Воспитатель: А кызыт ме чыланат эн изи, ончыклык салтакна-влакым саламлена. Нунылан почеламутым Малена полекла.

Муро: «Я за что люблю Ивана».

Воспитатель: А кызыт чыладамат шокшын-шокшын саламлен почеламутым Полина ойлен пуа да ямдылыме полекыштым йоча-влак шке ача-коча, иза-влаклан кучыктат.

Почеламут: Лера.

Муро: «Тек эре лийже кече». Воспитатель: Саламлымаш.


Содержание


Творческий отчет

Перспективный план работы

Результативность деятельности педагога

Конспекты занятий и мероприятий

Литература


Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Дошкольное образование

Категория: Мероприятия

Целевая аудитория: Дошкольникам

Скачать
Воспитательная работа с дошкольниками на основе марийского фольклора

Автор: Киндулкина Людмила Валериановна

Дата: 21.10.2016

Номер свидетельства: 351042


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства