Освітня: закріпити вивчену лексику й активізувати її, навчити діяти в нестандартних ситуаціях.
Практична: підвищити інтерес до вивчення англійської мови та природознавства, практично використовувати набуті знання для досягнення перемоги , розширити кругозір учнів.
Виховна: прищеплювати любов до природи, виховувати в учнів мовну культуру, інтерес до іноземної мови , навички роботи в команді.
Тип уроку: бінарний
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Освітня: закріпити вивчену лексику й активізувати її, навчити діяти в нестандартних ситуаціях.
Практична: підвищити інтерес до вивчення англійської мови та природознавства, практично використовувати набуті знання для досягнення перемоги , розширити кругозір учнів.
Виховна: прищеплювати любов до природи, виховувати в учнів мовну культуру, інтерес до іноземної мови , навички роботи в команді.
Тип уроку: бінарний
Хід уроку
GreatingandAim Teacher: Good morning, dear pupils! Today as you see we are going to speak about the seasons, the months and the weather. Let’s see what you know about seasons and the weather.
Warming up Teacher: Listen to a poem about seasons.
Spring is green,
Summer is bright,
Autumn is yellow,
Winter is white.
Speaking: Teacher: How many seasons are there in the year?
What season is it now?
What is your favorite season?
1. “True/False sentences”
Teacher: You will have 10 statements. You should say if the sentence is true or false.
-There are four seasons in a year. (T)
-There are 9 months in a year. (F)
-Winter comes after summer. (F)
-It often snows in winter. (T)
-Autumn is the coldest season in a year. (F)
- Leaves are yellow in spring. (F)
- Summer is warmer than spring. (T)
- Autumn come after summer. (T)
-February has 30 days. (F)
-There are a lot of flowers in winter. (F)
2. “Riddles about Seasons”
Teacher: So, children, we know that there are 4 seasons in a year . Now the pupils are going to describe them. Each team will have 1 riddle about season and weather.
Try to guess what season it is.
***
This is the season when snowdrops bloom,
When nobody likes staying in the room.
This is the season when birds make their nests,
This is the season we all like best. (Spring)
This is season when nights are short,
When children are full of fun and sport.
Playing, swimming all the day,
With a happy song on a sunny day. (Summer)
Down, down!
Yellow and brown
The leaves are falling
Over the town. (Autumn)
This is the season when mornings are dark.
And birds do not sing in the forest and park.
This is the season when children ski
And Father Frost brings the New Year Tree. (Winter)
Teacher: Thank you very much, pupils. We see that everybody knows a lot about seasons. Are you tired? Let’s have a rest.
Physical activity
Touch your shoulders! Look at the ceiling!
Touch your nose! Look at the flour!
Touch your ears! Look at the window!
Touch your toes! Look at the door!
4. “Answer the questions”
Teacher: We go on our game. Next round “Answer my question”. You will
have 3 questions and for each right answer you’ll get one point.
*How many seasons are there in a year?
*How many months are there in a year?
*How many days are there in January?
*How many days are there in December?
*What month is the shortest?
*What season is the coldest?
*What are winter months?
*What are spring months?
*What are summer months?
Reading. Teacher: Read the texts and guess what season is it.
It’s hot. The trees and grass are green. The birds sing songs. Children swim in rivers, play volleyball and football on the green grass.
It often rains. It’s cool. School begins in this season. Children begin to go to school. There are a lot of fruit and vegetables.
It is warm but not hot. There is a lot of water in the streets but it doesn’t snow. The trees and flowers in blossom. Grass is fresh and green.
It is cold. There is a lot of snow in the trees, on the house, in the streets. Some animals sleep. Children like skiing, skating and playing snowballs this season.
Crossword. Teacher: Let’s do the crossword.
Погода, её признаки.
* Какие признаки погоды вы можете назвать?
Основными признаками погоды можно считать: температуру воздуха, влажность, атмосферное давление, ветер, облака, осадки.
* Что такое погода и можно ли её предсказать?
Погода - это состояние нижнего слоя атмосферы в данном месте и в данный момент.
Все признаки и элементы погоды связаны между собой, изменение одного из них приводит к изменению других и всей погоды в целом. Особенно это заметно летом, когда с изменением температуры воздуха изменяется и давление, и влажность. Ранним летним утром перед восходом солнца прохладно, безветренно. Солнце поднимается над горизонтом, и поверхность Земли начинает нагреваться. От неё прогревается воздух, появляется ветер, усиливается испарение. Тёплый влажный воздух, поднимаясь, охлаждается, образуются кучевые или кучево-дождевые облака. Иногда может выпадать дождь. После 14-15 часов температура воздуха постепенно понижается, уменьшается испарение, исчезают облака. Ветер к вечеру стихает, выпадает роса. Если изо дня в день такая погода сохраняется, говорят: стоит устойчивая тёплая летняя погода. Такая характеристика, включающая устойчивость той или иной погоды, называется типом погоды.
Прогноз (предсказания) погоды возможен. Для этого необходимы сведения о состоянии атмосферы над всей поверхностью Земли.
Предсказание погоды - это труд метеорологов многих стран. Сведения о погоде на всей Земле передаются с метеорологических станций, спутников Земли в специальные учреждения - гидрометеослужбы, а из них - во Всемирные метеорологические центры, находящиеся в Москве, в Вашингтоне (США), в Мельбурне (Австралия).
В Гидрометцентре нашей страны все сведения обрабатываются с помощью электронно-вычислительных машин и составляется “карта погоды”. С помощью этих карт и космических снимков за разные сроки специалист-синоптик определяет свойства, скорость и направление движения воздушных масс, а также составляет прогноз погоды за сутки и последующие дни.
Задание: опишите погоду сегодняшнего дня.
Writing
The wind autumn months.
The sun is snowing.
September, October, November are raining.
The snow shining.
It blowing.
It winter month.
December falling.
The leaves falling.
Homework
You should write 6 sentences about your favorite season.
Summarizing
Did you like our lesson?
1 It’s hot. The trees and grass are green. The birds sing songs. Children swim in rivers, play volleyball and football on the green grass.
2 It often rains. It’s cool. School begins in this season. Children begin to go to school. There are a lot of fruit and vegetables.
3 It is warm but not hot. There is a lot of water in the streets but it doesn’t snow. The trees and flowers in blossom. Grass is fresh and green.
4 It is cold. There is a lot of snow in the trees, on the house, in the streets. Some animals sleep. Children like skiing, skating and playing snowballs this season.