I. 1. 2. | Начало урока Организационный момент. Цель: организация класса для проведения урока. П: беседа Р: T – Сl Речевая / фонетическая разминка. Цель: введение в иноязычную языковую среду, подготовка артикуляционного аппарата учащихся. П: декламирование стихотворения Р: T – Сl / P1, P2, P3… | Good morning. Take your seat Who is on duty today? What is the date today? Who is absent? Let’s remember the first verse of our poem “Life is a Miracle” From children through to adulthood We change at every turn As life brings opportunities And lessons we can learn. | P1, P2, P3…. – Good morning, teacher! P1 – It’s the 28th of November P2 - ……. P1, P2, P3, P4 - ….. (повторяют стих) Р1 - …. (то же) Р2 - …. | Отмечает в журнале отсутствующих, проверяет наличие и правильность написания даты и классной работы на доске |
II. 1. 2. 2.1 2.2 3. 4. 5. 5.1. 5.2. 5.3. 6. 6.1. 6.2. 6.3. | Основной этап урока Задача 1. Организовать чтение текста «The Master Thief of the Unknown World» с полным пониманием прочитанного. Постановка задания, стимулирование интереса и потребности деятельности. Цель: настроить учеников на восприятие и понимание текста. П: активное слушание. Р: T – Сl Подготовка к восприятию текста. Выполнение предтекстовых упражнений. Цель: снятие лексических/ грамматических/ фонетических трудностей текста: семантизация новых ЛЕ (лексических единиц) ; П: работа со словарем Р: T – Сl/ индивидуальная работа анализ грамматических явлений, которые могут вызвать трудности при чтении текста; П: беседа / выполнение упражнений на автоматизацию действий с порядковыми числительными, употребляющимися при указании имен монархов Р: T – Сl / фронтальная работа. Развитие механизмов возможного прогнозирования. Цель: развивать речевую / языковую догадку. П: беседа Р: T – Сl Чтение текста «The Master Thief of the Unknown World» Цель: полное понимание прочитанного П: чтение про себя Р: индивидуальная работа Контроль понимания прочитанного. Цель: проверка умений ориентироватся в прочитанном: Проверка понимания общего содержания текста с помощью упражнения на восстановление временной последовательности событий (упр. 3, ст. 54) ответы на вопросы учителя по содержанию текста П: беседа Р: T – Сl проверка понимания основних фактов (информации) с помощью соотнесения заданной информации (имен собственных) с текстом (упр. 4, ст. 54) П: выбор правильного ответа Р: T – Сl / инд. раб. / P1, P2, P3… Организация монологического высказывания на основе прочитаного текста. Цель: проверка умений учеников строить монологическое высказывание для передачи основного содержания текста. подготовка к пересказу основного содержания текста П: пересказ по цепочке Р: P1, P2, P3… составление плана высказывания П: составление плана высказывания Р: T – Cl / инд. раб. пересказ учениками основного содержания с опорой П: пересказ текста с опорой Р: P1-P2, Р3-Р4 | Today we are going to read the history of an Englishman who sailed around the world. His name is Francis Drake. But attention in this history is paid not only to discoveries he had made but also to adventures that had allowed him to obtain treasures and bring them home. He has done this thank to his adroitness and craftiness and these character traits caused the fact that Sir Francis Drake had been called The Master Thief of the Unknown World. Let’s see how it was happening. But before we start reading look please at the blackboard. Here you can see some words that we need for better understanding with the explications of their meaning. We may consult the dictionary to better understand them: on board (in a ship) remaining (those who is left) route (way) violent (marked or caused by great force or violence) ports (harbours) treasure (valuable things) eventually (finally) fortune (sum of money) Now make your own sentences with some of these words and present them to the class (4 sentences at least). Вefore we start reading let’s remember which numeral we use when we talk about kings or queens. For example how should I say Елизавета Вторая? Should I say Elisabeth two or Elisabeth the Second? So we use ordinal numbers. Let’s practice them. How should I say: Петр Первый? Екатерина Вторая? Елизавета Первая? Упр. 1, ст. 54 Let’s look at the map. Which continents can we see? How do you think what this red arrow drawn across the map means? Right. Do you think it is easy to realize a trip like that? Does the way Francis Drake had fulfilled impress you? Now children, your task is to read the text “The Master Thief of the Unknown World” (page 55) and put the sentences of exercise 3 (page 54) in the correct order. These sentences represent the main events about Drake’s journey and you must put them according to the text. So you’ve already read the text. Let’s check ex. 3, p. 54 Which is the letter you put the first? Right. And after that? OK. Now answer my question about the text, please. What did Francis Drake leave Plymouth in 1577 for? Where did Drake leave two ships after crossing the Atlantic? What was the Drake’s ship name? Why did the Spanish call him “The Master Thief of the Unknown World”? When did he arrive in England? What is the name of the queen who knighted him? Now let’s look at the ex. 4 on page 54. We can see some names here. Look attentively and say how these names are related to Sir Francis Drake? How the name of Plymouth is related to Sir Francis Drake? What about the Golden Hind? The Pacific? The New World? The Meluccas Islands? Africa? Elisabeth the First? Now our task is to retell the text. We will do it all together, one by one. You may use the text and the map to facilitate the task. So let’s start. OK. Well done. Now your task is to make a plan of this text and write it in your copybooks. It will help you to retell the whole text by yourself. So you are ready to retell the text. You work in pairs. Retell the text to your partner helping yourself with the plan you have made. You take turns in retelling the story of Francis Drake | P1: на борту Р2: оставшийся, оставшиеся Р3: путь, дорога Р4: сильный, жестокий Р5: порты Р6: сокровища, богатство Р7: в итоге, в конце концов Р8: состояние Р1….. Р2…. Р3….. Р1 – Elisabeth the Second Р1 - Peter the First P2 – Catherine the Second P3 – Elisabeth the First Р1, Р2, Р3, Р4…. – Africa, Eurasia, South America, North America….. P1 – this is the way Francis Drake had fulfilled. P2 – no it’s difficult and dangerous P3 – yes, it’s amazing P1 – it’s D (Drake left Plymouth…) P2 – A (Drake left….) P3 – F P4 – C P5 – letter E P6 – B P7 – G P1 – to sail around the world P2 – on the east coast of South America P3 – the Golden Hind P4 – because he stole their maps and treasures and captured their sips P5 – in September, 1580 (after having sailed round the southern tip of Africa) P6 – Elisabeth the First P1 – it is the place he left from in 1577 P2 - his ship P3 - the ocean where one of his ships was destroyed/crossed to get to The Meluccas Islands P4 - where the gold was P5 - travelled here after North America P6 - sailed around the southern tip before returning to England to complete his round the world tour P7 - knighted him P1 – Drake left Plymouth in 1577 with five ships P2 – Drake left two ships on the east coast of South America P3 - ….. P4…… P5 - ……. P6 - ……. P1 – P2……. P3 – P4……. | Работа с выделенными в тексте словами. Учитель читает и дает устные пояснения слов на английском языке (указаны в скобках). Дети слушают, переводят, записывают в словарь с переводом Учащиеся составляют по 4 предложения и устно презентуют по 1-2 предложения Работа с картой (ст. 54-55) По очереди называют буквы и их расшифровки (читают пояснения) Устно отвечают на вопросы В устной форме Пересказывают текст, упоминая основные события, указанные в упр. 3, ст. 54 Самостоятельно составляют план в тетрадях. Несколько работ проверяются вслух и обсуждаются Работают в парах. Пересказывают текст соседям по парте и наоборот |
1. 2. | Задача 2 Закрепление (повторение) изученных ранее грамматических времен Past Perfect / Past Perfect Continuous, их распознавание и использование Проверка усвоенного ранее грамматического материала путем устной фронтальной проверки П: беседа Р: T – Cl Выполнение тренировочных грамматических упражнений П: раскрытие скобок, подстановка нужной формы Р: T - Cl | So let’s remember in which cases do we use the Past Perfect? Don’t forget to give your example. And in which cases do we use the Past Perfect Continuous? Let’s see ex. 8 on page 47. We must put the verbs in brackets into the Past Perfect or the Past Perfect Continuous | Р1 – we use it for a past action which happened before another past action. F. ex…. Р2 – for a past action finished in the past and whose results are visible in the past. For ex….. P3 – we use for a past action in progress which finished before another past action. For ex…. P1 - ….. P2 - ….. P3 - …… | При необходимости консультируются с грамматическим справочником в конце учебника или пользуются конспектом, записанным ранее и приводят примеры См. приложение |
III. 1. 2. | Заключительный этап урока Оглашение домашнего задания. Цель: настроить учеников на самостоятельную деятельность по выполнению домашнего задания. П: активное слушание, чтение, перевод Р: T – Cl, Р1, Р2 Подведения итогов урока, выставление оценок. Цель: актуализация, обобщение и оценивание работы на уроке. П:беседа Р: T – Cl | So, we have put in a good day's work today. And your home task for the next lesson will be ex. 7 on page 55. Be ready to speak about the saying. Let’s read it and translate to understand it better. Your reasoning must be about 8-10 prepositions And the results of our lesson are…. Your marks are…. Do you understand why you got this mark? | P1 – No pessimist ever discovered the secret of the stars….. Р2 – Еще ни один пессимист не открыл секрет звезд, не плавал к неведомой земле, не открыл новую дверь в человеческую душу | Читает высказывание упр. 7, ст. 55 и переводят Записывают д.з. в дневники Обсуждают и выставляют оценки |