расширять лингвистический кругозор учащихся, способствовать приобретению знаний о Лондоне.
активизировать лексику по теме «Лондон».
Развивающая:
развивать языковые способности учащихся, умения самостоятельной работы, творческое мышление, готовность к коммуникации.
Воспитывающая:
прививать интерес к культуре, традициям, достопримечательностям англоязычных стран.
воспитывать умение работать группе.
Личностные результаты:
формировать осознанное, уважительное и доброжелательное отношение к другому человеку, его мнению, мировоззрению, культуре, языку, вере, гражданской позиции, к истории, культуре, религии, традициям, языкам, ценностям народов мира, готовности и способности вести диалог с другими людьми и достигать в нём взаимопонимания;
Метапредметные результаты:
вырабатывать умение организовывать учебное сотрудничество и совместную деятельность с учителем и сверстниками: определять цели, распределять функции и роли участников, использовать способ взаимодействия учащихся и общие методы работы; умение работать индивидуально и в группе: находить общее решение и разрешать конфликты на основе согласования позиций и учёта интересов, слушать партнёра, формулировать, аргументировать и отстаивать своё мнение;
Предметные результаты:
начинать, вести/поддерживать и заканчивать различные виды диалогов в стандартных ситуациях общения, соблюдая нормы
речевого этикета, при необходимости переспрашивая, уточняя;
расспрашивать собеседника и отвечать на его вопросы, высказывая своё мнение, просьбу, отвечать на предложение собеседника согласием/отказом в пределах изученной тематики и усвоенного лексико-грамматического материала;
Ход мероприятия.
I. Оргмомент. Ввод в тему урока. Постановкацелейизадач.
T1: Good afternoon, dear friends! We are glad to see you. We have an unusual lesson today.
T2: Good afternoon. Today you are the participants of virtual excursion.
T1: You will be able to determine the name of our lesson after watching the video clip.
T2: And now look at the screen, please.
(Просмотр видеофрагмента) На экране демонстрируется фрагмент фильма «Достопримечательности Лондона»
T1: So, the name of our lesson is… учащиеся называют тему урока «The sights of London» самостоятельно).
T2: Yes, you are absolutely right! So, the aims and the tasks of our lesson are to use the knowledge of different school subjects, lexicological structures in audition, reading, speaking and writing on theme «London».
T1: Two teams will try to win in our competition. Please, the first team introduce yourselves…
(Представлениепервойкоманды:
The name of our team is “Forward”. Our motto is “Forward and forward, we’ll never stop”. – Впередивперед, мыникогданеостановимся.)
T1: The second team, are you ready to introduce yourselves? …
(Представлениевторойкоманды:
The name of our team is “The best”. Our motto is “Bright brains, quick legs, and skillful hands. Wearethebest!” – Блестящие умы, быстрые ноги, умелые руки. Мы лучшие.)
Task 1. Captains' competition. «What did you know about London?»
Задание 1. Конкурс капитанов «Что нового вы узнали о Лондоне?»
(устный ответ на вопрос по просмотренному видеофрагменту о Лондоне)
T2: Friends, you have watched a video fragment about this wonderful city of London. Let us start our game. Captains of teams, be ready to answer!
T1: What did you know about London?
(Капитаны команд отвечают)
C.1: London is the capital of the United Kingdom. About 7 million people live there. London stands on the River Thames. There are 27 bridges over the Thames in London and 8 tunnels under the river.
C.2: Samuel Johnson said: “When a man is tired of London, he is tired of life; for there is in London all that life can afford”. Today, more than 200 years later, Johnson’s words still ring true. There are few places that offer such a variety of sights, entertainments, educational and business opportunities, world famous museums and theaters.
Task 2. «Guess and tell». Sightseeing tour of the sights of London.
Задание 2. Обзорная экскурсия по достопримечательностям Лондона.
Угадай и расскажи о самых известных достопримечательностях Лондона.
(Раздается дидактический материал с опорной лексикой. Участники команд угадывают по презентации достопримечательности Лондона и рассказывают о них, используя карточки с опорной лексикой)
T1: Our dear participants, and now let us work in teams. Can you tell us about the most famous sights of London?
T2: And now look at the screen and guess, please. Do you know what is it?
S1: The Houses of Parliament has got two houses- the House of Commons and the House of Lords. The building is famous for its clock Big Ben. You can listen to the debates there. From the Houses of Parliament you can walk up Whitehall and turn to Downing Street where the British Prime Minister lives at Number 10.
S2: Trafalgar square is in the centre of London. The monument to Admiral Nelson is situated in the centre of the square. There are two wonderful fountains in the square. In front of them there is the National Gallery.
S3: St Paul’s Cathedralis the greatest of British churches. It was built in the 17th century by Sir Christopher Wren. Whispering Gallery is situated there.
S4: Buckingham Palace is the Queen’s home place. Queen Victoria Memorial is in front of it.
S5: TheTower of London. William the Conqueror built the White Tower in the 11th century to live in it. Later the Tower was a fortress, a palace, a prison and the King’s Zoo. The Crown Jewels are kept at the Tower now.
S6: Hyde Park.It has a lake in the middle. Mothers often take the children for walks and feed the birds. On Sundays, you can listen to the speakers at Speaker’s Corner.
S7: Oxford Street. Tourists walk along the street, which is famous for the shops and cafes. They buy souvenirs, maps, pictures for their friends.
T1: Thank you for telling us what is worth seeing in the capital of Britain.
Task 3. «Find and match». Read and translate the words combinations about London into Russian language.
Задание 3. Найди соответствие (подобрать устойчивые словосочетания, обозначающие достопримечательности Лондона, прочитать и перевести на русский язык)
T2: I will give you pieces of paper with the pictures and the texts. You should read and match.
Name: ……………………………………………………
Class: ………………
T1: What famous places can you see? Read and match.
London Eye A double dеcker Piccadilly Circus Westminster Abbey Beefeaters
The Gherkin The Globe Theatre A phone box Buckingham Palace
Houses of Parliament A mailbox
The British Museum Madame Tussaud’s Hyde Park The Tower of London
Tower Bridge
Task 4.Cultural dialogue «Around Great Britain». Questions to the partner-team.
Задание 4. Страноведческий диалог «Путешествие по Великобритании». Вопросы дружеской команде-партнеру.
(с целью расширения лингвистического кругозора учащихся, актуализации знаний по страноведению и географии, развитию коммуникативных навыков)
T2: Our dear friends, let’s ask some questions to each other.
What is the capital of Scotland? (Edinburg)
What is the capital of Wales? (Cardiff)
What is the capital of Northern Ireland? (Belfast)
What is the capital of England? (London)
What is the symbol of Wales? ( daffodil)
What is the symbol of Northern Ireland? (shamrock)
What is the symbol of England? (rose)
What is the symbol of Scotland? (thistle)
Who lives in Buckingham Palace? (queen Elizabeth II)
Name the famous river in London? (the Thames)
Whose statue can you see in Trafalgar Square? (Admiral Nelson)
What is the name of the most popular bridge? (Tower bridge)
Task 5. Literary-historical quiz «London. Glimpse into the past». Choose the correct answers.
Задание 5. Литературно-историческая викторина «Лондон. Взгляд в прошлое».
Выбрать правильные ответы на вопросы.
(с целью расширения лингвистического кругозора учащихся и развития социокультурной компетенции учащихся)
T1: Let’s continue our work. Look at the screen. Each team will get a point for the correct answer.
(учителя комментируют результаты) Right you are! Well done! It’s wrong! Team «…», now it is your turn! и т.п…
Who gave London its first name?
the Egyptians
the Greeks
the Romans
Which river runs through London?
the Thames
the Seven
the Seine
Who founded the Tower of London?
Charles I
William I
Henry VIII
Who said “When a man is tired of London he is tired of life”?
Charles Dickens
William Shakespeare
Samuel Jonson
Which is the oldest part of London?
Westminster
The City
The West End
How much of London did the Great Fire of London destroy in 1666?
a quarter of London
three quarter of London
the whole city
Who designed St. Paul’s Cathedral?
Christopher Wren
Benjamin Hall
Francis Drake
Where are the British kings and queens crowned?
St. Paul’s Cathedral
Westminster Abbey
the House of Lords
Which birds, according to the legend, protect the tower of London?
pigeons
ravens
swans
Which is the most famous shopping street in London?
Oxford street
Downing street
Baker street
What is a “double-decker”?
a bus
a lorry
a ship
II. Итогиурока. Рефлексия.
T2: I see that you have finished your task.
T1: Let’s count your points. Team №1
Team №2
T2: We want to give some presents for our most active participants.
T1: Did you like our lesson «Virtual excursion «The sights of London»?
T2: There are many places of interest in London. Let us sing a song «London Bridge» all together (Участники команд исполняют песню «London Bridge»)
T1: Dear friends, thank you very much for your attention!