Урок-соревнование
по английскому языку по теме «Past Simple»
(4 класс, УМК “Enjoy English-2”, авторы: М.З. Биболетова, Н.Н. Трубанева
Тип урока: урок-обобщение
Цель: Совершенствование коммуникативных навыков учащихся по Past Simple.
Задачи:
Практические:
- Тренировка произносительных навыков учащихся;
- Совершенствование и развитие грамматических навыков
- Развитие диалогической речи;
Воспитательные:
- воспитывать культуру общения в разных видах коллективного взаимодействия.
Развивающие:
- развивать у учащихся языковую догадку, память, внимание;
- развивать у учащихся интерес к изучению английского языка;
Оборудование: компьютер; медиапроектор; интерактивная доска; компьютерная презентация с материалом урока; раздаточный материал.
Ход урока:
I. Организационный момент
Учитель: Good morning, children!
Ученики:
Good morning! Good morning to you!
Good morning! Good morning!
We are glad to see you!
II. Речевая зарядка
Учитель: How are you today?
Ученики (по очереди): Fine, thanks. And you?
III. Cообщение целей и задач урока
Учитель: Today we are going to visit the town of the Past Simple. It’s a very beautiful town. Who lives in this town? Look! These are funny gnomes. What are their names? Their names are Ted, Jack, Tim and Ben. They are nice, kind and friendly. They will show us the town. We shall play games, do different tasks and find out who knows English very well.
IV. Фонетическая зарядка (Слайд 1)
Учитель: Look! These are the names of the streets. Listen and repeat. (Читает. Ученики повторяют хором, затем по одному).
Yesterday
The day before yesterday
Last week
Last month
Last year
…ago
Once
Учитель: Let’s recall the meaning of the words and word combinations. (Слайд 2)
Позавчера; в прошлом году; неделю тому назад; 10 дней тому назад; прошлым летом; вчера; месяц тому назад.
Ten days ago
Last summer
Yesterday
A week ago
The day before yesterday
Last year
A month ago
Правильные и неправильные глаголы. (Слайд 3)
А живут в этом городе большие труженики – правильные глаголы. Посмотрите как они образуются. А теперь послушайте как звучит окончание –ed у этих глаголов.
[t]
Watched
Walked
Talked
Finished
Looked
[d]
Played
Learned
Tried
Cried
Smiled
studied
[id]
Skated
Wanted
Collected
Painted
needed
Учитель: А как вы думаете, почему оно звучит по-разному? (Ученики объясняют правило.)
V. Речевая разминка: Now answer my questions, please!
- What did you do yesterday?
- What did you do the day before yesterday?
- What did you do last week?
- What did you do last summer?
- What did you do last month?
Thank you very much!
VI.Основная часть урока.
Групповая работа.
As I have said that today we will play games, do different tasks and find out who knows English very well, now divide please into 2 teams and think of the names.
(Слайд 4) 1 задание.
А теперь давайте поможем гномикам разложить правильные глаголы по корзинкам. (Корзинки с надписями [t], [d], [id]). Перед вами бумаги с этими звуками, сгруппируйте.
Watched, learned, collected, cried, skated, played, finished, painted, walked, wanted, looked, talked, tried, smiled, needed
(Слайд 5) 2 задание.
Учитель: А еще в этом городе живут непослушные ленивые неправильные глаголы. Посмотрите, повторите эти глаголы в течение 1 минуты а затем я вам называю глаголы 1 формы а вы должны сказать 2 и 3 форму. Кто назовёт правильно тот получает бал.
be – was/were - been
begin – began - begun
bring – brought - brought
buy – bought - bought
build – built- built
come – came - come
do – did - done
drink – drank - drunk
eat – ate - eaten
get – got - got
give – gave - given
go – went - gone
have – had - had
know – knew - known
let – let - let
make – made – made
meet – met – met
put – put- put
read – read - read
see – saw - seen
sit – sat - sat
speak – spoke - spoken
sleep – slept - slept
take -took – taken
tell – told – told
think – thought – thought
win – won – won
write – wrote – written
3 задание. А сейчас каждая группа получает небольшой текст, в котором нужно найти и подчеркнуть неправильные глаголы.
1. Mary got up at 7 o’clock yesterday. She washed her face and cleaned her teeth. Then she had breakfast. She took her bag and went to school.
2. Jane came home at 2 o’clock yesterday. She had dinner. Then she cleaned her room. She did her homework. Then she played games.
4 задание.
5 задание. Посмотрите и послушайте пожалуйста, найдите глаголы в прошедшем времени. (Видео со стихотворением.)
6. Игра «What is missing»
Учитель: А сейчас мы поиграем в игру «Что исчезло» т.к. в этой стране есть ещё животные. Они хотят играть с вами в прядки. Перед вами стоят животные, вы должны найти отсутствующего животного и назвать по-английски. Кто угадает, тот получает балл.
Релаксация.
Песня “Clap your hands”
Clap, clap, clap your hands
As slowly as you can!
Clap, clap, clap your hands
As quickly as you can!
Shake, shake, shake your hands
As slowly as you can!
Shake, shake, shake your hands
As quickly as you can!
Roll, roll, roll your hands
As slowly as you can!
Roll, roll, roll your hands
As quickly as you can!
Wiggle, wiggle, wiggle your fingers
As slowly as you can!
Wiggle, wiggle, wiggle your fingers
As quickly as you can!
Pound, pound, pound your fists
As slowly as you can!
Pound, pound, pound your fists
As quickly as you can!
Построение утвердительных предложений в Past Simple
Учитель: Гномы очень трудолюбивые. Целый день они трудятся в своей мастерской и переделывают предложения из Present в Past. Давайте им поможем. (Слайд 6)
They skate in the yard every day.
They skated in the yard yesterday.
The weather is fine today.
The weather was fine yesterday.
We go to the park every day.
We went to the park yesterday.
I see my friend and his mother.
I saw my friend and his mother.
Children have five classes every day.
Children had five classes yesterday.
VIII. Построение отрицательных и вопросительных предложений в Past Simple
Учитель: Гномик Тим очень любит похвастать. Давайте не согласимся с ним. Посмотрите как это нужно делать. (Слайд 7)
Образец: I watched TV at night.
You didn’t watch TV at night.
I washed my hands and face ten times.
You didn’t wash your hands and face ten times.
I played chess with a champion.
You didn’t play chess with a champion.
I helped my friends to do their homework.
You didn’t help your friends to do their homework.
I cleaned my teeth three times.
You didn’t clean your teeth three times.
Учитель: А теперь давайте переспросим его. Посмотрите как это сделать. (Слайд 8)
Образец: I watched TV at night.
Did you watch TV at night?
I washed my hands and face ten times.
Did you wash your hands and face ten times?
I played chess with a champion.
Did you play chess with a champion?
I helped my friends to do their homework.
Did you help your friends to do their homework?
I cleaned my teeth three times.
Did you clean your teeth three times?
Игра в мяч. Учитель задает ученикам общие вопросы, кидая по очереди мяч. Ученики дают краткий ответ “Yes, I did” или “No, I didn’t”.
IX. Построение специальных вопросов в Past Simple
У наших гномов есть помощники What, Where, When, Who, How, Why. Посмотрите как они им помогают. (Слайд 9) I played football yesterday.
When did you play football?
What did you play yesterday?
Who played football yesterday?
Задание.The last task for you is to make a dialog.
X. Подведение итогов. Конец урока.