Цель урока: контроль навыков устной монологической речи по теме: «Молодежные субкультуры», развитие навыков аудирования.
Задачи урока:
Образовательные: развивать навыки аудирования и устной монологической речи по теме «Проблемы молодого поколения».
Развивающие: развивать кругозор и эрудицию, развивать навык предвосхищения, предоставить обучающимся возможность пользоваться языком, развивать социокультурную компетенцию, развивать внимание, развивать навыки контроля и самоконтроля.
Воспитательные: развивать навыки работы в коллективе, самостоятельность мышления.
Дидактический материал:
1. В.П. Кузовлев. Учебник английского языка для 10-11 классов общеобразовательных учреждений.
2. Рабочая тетрадь к учебнику английского языка для 10-11 классов.
3. Книга для чтения к учебнику английского языка для 10-11 классов.
4. О.В. Наговицына. Поурочные разработки для 10-11 классов по английскому языку.
5. Оценочные листы.
6. Материал для теста.
7. Аудиозаписи.
Ход урока.
I. Организационный момент. Сообщение целей и задач урока.
Teacher: Good morning to everybody! I’m glad to see you all. How are you? We’ve just studied the topic “What is hot with the young generation?”
Today you are going to present your projects on the topic. The aim of our lesson is to provide opportunities for you to use the language, to develop your skills in listening and oral speech, to develop your outlook, erudition and socio cultural competence (перевод).
There are 3 groups presenting the projects. The projects are called: (названия проектов проецируются на экране).
1. Evaluation of youth groups in Russia.
2. Youth groups (subcultures) in Britain.
3. Subculture I’d like to create.
II. Фонетическая зарядка.
На доске – плакат с названиями различных субкультур.
New wave (alternative) Goth
new romantic
?
punk hacker
industrial
cyberpunk cracker
phreak
Beatnik
Hippie mod skinhead
Teacher: Let’s do a phonetic drill first. Look at the poster and pronounce the names of different subcultures!
Учащиеся повторяют слова за учителем хором.
III. Аудирование.
Teacher: Do you know that some subcultures emerged (появились) from the others?
Do you know the relations between different subcultures? Would you like to know it?
Well , listen to the information and show the relations between the subcultures with the arrows!
Форма работы групповая (3 группы).
После прослушивания и обсуждения в группах на плакате появляется следующая картина:
New wave (alternative)
new romantic goth
punk hacker
industrial cyberpunk cracker
phreak
Beatnik hippie
Mod skinhead
Учащиеся рассказывают по схеме.
Форма работы индивидуальная.
Teacher: You know that each subculture is characterised by a certain music style.
Now listen to several extracts of different music styles!
Say what music styles these extracts belong to.
Аудиозапись. Звучат отрывки из:
1. reggae- Bob Marley.
2. rock-n-roll-Elvis Presley.
3. techno-Prodigy
4. punk rock- Sex Pistols.
5. psychedelic rock- Pink Floyd.
После прослушивания и обсуждения в группах учащиеся рассказывают отрывки из каких музыкальных стилей прозвучали, доказывают, почему они так считают, чем характеризуется тот или иной музыкальный стиль.
Teacher: What music styles do these extracts belong to?
How did you guess?
What subculture does each music style present?
Why do teens choose a subculture?
IV. Контроль навыков устной монологической речи по теме (защита проектов).
Teacher: So I see you know much about different subcultures and you are ready to present your projects. While the first group is presenting the project the rest should listen to them attentively, then discuss the material and give the marks. These evaluation cards will help you.
Раздаются оценочные листы.
Teacher: You should evaluate your classmates’ projects by the following criteria:
The aims and their achievements.
The way the students spoke.
Visual aids(slides, photos, pictures, music).
Please, the first group welcome with you project about subgroups and youth organizations in Russia (мультимедийная презентация)
После презентации проекта обсуждение с использованием формул, выражающих мнение:
In my opinion…,From my point of view…, I consider…The project gave a good / boring description of… offered a clear/ poor explanation why… had some new/ dull information about… a good suggestion about convincing arguments for/against.
The project is great.
The description(s) of … are fantastic.
The illustration (s) of … are terrific.
boring.
Форма работы – фронтальная.
Teacher: Were your parents members of the Komsomol? (young pioneers?)
What did they tell you about it?
What can they tell you about their youth?
What subcultures are popular in your home place?
How much are teens now like teens some years ago?
Teacher: And now the second project “Youth groups (subcultures) in Britain” (мультимедийная презентация проекта).
Учащиеся рассказывают о скинхедах, райверах, байкерах и хиппи.
После презентации проекта они задают вопросы классу.
Student 1: Answer our questions!
Student 2: How much does the skinhead movement in Russia differ from the skinhead subculture in Britain?
Student 3: How are ravers in Russia similar ravers in Britain?
Student 4: How are bikers different in Russia and in Britain?
Student 5: How are Russian and British hippies different?
Обсуждение учащимися второго проекта.
Teacher: And at last the third project “A subculture I’d like to create (мультимедийная презентация проекта).
После презентации проекта обсуждение и оценка учащимися проекта.
Teacher: Do you agree with everything? What don’t you agree with? Why?
It seems to me that the students have succeeded to combine all positive characteristics:
appearance, values and beliefs, music and designed an ideal subculture.
And what is your idea of an ideal subculture?
Учащиеся высказывают свое мнение.
V. Развитие навыка предвосхищения.
Teacher: And now let’s test yourselves! Do you know that different types of music may be used to describe people
Look! (На экран проецируются названия музыкальных стилей).
These are the music styles:
rap dance indie rock’n’roll pop
Teacher: What are the people?
Учащиеся высказывают свои предположения.
Teacher: And now match the characteristics of the types of people with the music styles!
Материал теста проецируется на экране.
1. You like nice, loud music – everything from the Rolling Stones to today’s heavy metal (like Mettalica). You have long hair and leather jacket. – Type A.
2. You like mostly black bands – with a heavy beat and lots of words. You wear dark glasses and athletic shoes. - Type B.
3. You like very new British bands – different, modern, interesting. You buy clothes at street markets. – Type C.
4. You like the pretty songs on the radio 24 hours a day – and in supermarkets! You look well, normal! – Type D.
You like a non-stop beat. The music is more important than the words! – Type E.
Teacher: Which type are you?
VI. Подведение итогов урока. Выставление оценок.
Teacher: Let’s sum up! Today you’ve done a lot of work. Did you like our lesson?
Why? (not)
Was there any new (interesting) information?
Your marks:
Выставляется две оценки: за презентацию проектов и участие в уроке.
Thank you for the lesson.
Good bye.