I. Приветствие Teacher: Hello, boys and girls. I’ m glad to see you. How are you? Pupils: We’re fine, thank you. And you? Teacher: I’m fine too, thanks. II. Экспозиция к уроку Teacher: Well, today we’re coming on to a new Unit. Open your books on page 45 and read the title of the unit. Pupils: Do you need an example to follow? Teacher: Look through the Unit and say what it might be about. Pupils: (высказывают предположения) Teacher: What topics and problems are discussed in the Unit? Pupils: (высказывают предположения) Teacher: Where can you meet famous people of different time and from different places together? Give your ideas. Pupils: (высказывают предположение ) Teacher: Right you are - in Madam Tussaud”s Museum in London. III. Этап семантизации новых лексических единиц Teacher: Each nation has its heroes. 1. Who are the British proud of? Match the names from the box with the information about famous people. ( reading |listening for the main idea) ex. 1 p. 148-149 Teacher: What were they? Grammar for revision Florence Nightingale was a nurse. Diana was the Princess of Wales/ Teacher: People of different professions can be the pride of any country. What are these professions? a cosmonaut a musician an astronaut a scientists a warrior a playwright a composer an architect IV. Этап автоматизации новых лексических единиц Teacher: People still love and respect Florence Nightingale, Horatio Nelson. What kind of people were they? Pupils: It seems to me that… was | generous Ex. 4 1) p. 149 Why do you think people respected Florence Nightingale, Princess Diana, Horatio Nelson, and William Shakespeare? Pupils: I think people respected … for his/her… Teacher: Very often famous people become the symbols of their countries. It is not difficult to become famous if you are lucky to be born in the royal family, but it is another case if you want to make your destiny by yourself . Some dictionaries give very short pieces of information about great people. Splint into 4 groups. Each group will read different short information about famous people. Imagine you are journalists Make a short survey about famous people to answer your reader’s questions ( They are given for you in the questionnaire) EX. 5 p.151 Who are you proud of? What is she/he? a singer a politician What kind of person is/was he/she? famous talented What does /did he/she do? Paint pictures Create operas Treat people What is your attitude to him/her? I like… I respect… I love… I adore… I admire… How did people honour him/her? build a monument in honour of establish a medal in honour of name … after… put names into the Guinness Book V Применение знаний и умений In your culture Teacher: There are people who are widely known in Russia. What do/did these famous people do? Make up the sentences. Pupils: Yuri Gagarin| was | world –famous | cosmonaut | is | were |are Ex.1 p.66 (A B) Teacher: YOU LIVE IN DOLGORUCOVO. We have many famous people in our district. I give you the article and you must read it and answer my question. Who would you admire? What made the people of Dolgorukovo to be proud for him? Teacher: DO you proud of him? Do you need an example to follow? Teacher: Probably you have a hero of your own. What kind of person can you call a hero? Pupils: I think real heroes are persons who/whose … They are… They… Teacher: Who is your hero/ an example to follow? VI .Рефлексия «Плюс-минус-интересно» (авт. Эдвард де Боно, доктор медицинских наук, доктор философии Кембриджского университета, специалист в области развития практических навыков в области мышления) Цель: подведение итогов урока. (Это упражнение позволяет учителю взглянуть на урок глазами учеников, проанализировать его с точки зрения ценности для каждого ученика). Это упражнение можно выполнять как устно, так и письменно, в зависимости от наличия времени. Для письменного выполнения предлагается заполнить таблицу из трех граф. В графу «П» - «плюс» записывается все, что понравилось на уроке, информация и формы работы, которые вызвали положительные эмоции, либо по мнению ученика могут быть ему полезны для достижения каких-то целей. В графу «М» - «минус» записывается все, что не понравилось на уроке, показалось скучным, вызвало неприязнь, осталось непонятным, или информация, которая, по мнению ученика, оказалась для него не нужной, бесполезной с точки зрения решения жизненных ситуаций. В графу «И» - «интересно» учащиеся вписывают все любопытные факты, о которых узнали на уроке и что бы еще хотелось узнать по данной проблеме, вопросы к учителю. V. Домашнее задание Teacher: Тоday we have remembered some famous British people. Russian people are proud of them too because their activities helped to develop the world. Famous people belong to the world. Russia has many people who are known all over the world. So at home you will write about famous Russian person who you admire.( 5-6 sentences) | I. Стадия восприятия фактов культуры Учащиеся слушают тексты, имея перед собой зрительную опору. Достаточно понимания общего содержания текстов для выполнения задания. В лингвострановедческом справочнике они смогут найти дополнительную информацию Учащиеся выбирают из текстов предложения, дающие информацию о роде деятельности каждого из героев, и с помощью учителя делают выводы об использовании артикля II. Стадия осознания места фактов культуры в культуре стран изучаемого языка и мировой культуре Учащиеся размышляют над тем, почему их зарубежные сверстники уважают и любят этих людей. Учащиеся приходят к пониманию того, как много они сделали для своей страны III. Стадия анализа ценности фактов культуры Учащиеся анализируют какую роль сыграли эти известные люди для своей страны IV. Стадия сопоставления с фактами родной культуры Учащиеся рассказывают о великих людях в России. Почему они гордятся ими и что значимого они сделали для страны Учащиеся работают с текстом об известном человеке своего района V. Стадия включения фактов культуры в систему своих ценностей Учащиеся высказывают свое мнение. VI. Стадия действования соответственно новой ценности Учащиеся предлагают идеи, каких известных людей они могли предложить и разместить в музеи Мадам Тюссо |