Цели:
Образовательная: Познакомить студентов с этикетом и правилами написания делового письма, реквизитами делового письма.
Развивающая: Способствовать совершенствованию навыков написания делового письма, как на русском, так и на английском языке, переносить полученные знания в новые ситуации в соответствии с определенной целью, навыков самостоятельной работы с документами.
Воспитательная: Создать условия для воспитания и развития профессиональных качеств личности.
Оснащение урока: мультимедийная установка, компьютер, презентация «How to write a VC»
Ход урока:
I. Организационный этап.
- приветствие
- проверка подготовленности учащихся к уроку
Teacher : Good morning! Take your seats, please, and get ready for the lesson. Nowadays many people want to be healthy and wealthy. Do you also to be healthy and wealthy? What do you need for it?
Обучающиеся высказывают свои предположения.
Teacher: Well, as many people think, it is very important to have a good job. Think, what you need to get a good job. Complete the mind map. What three factors do you think are the most important in getting a job? Explain your answer.
Обучающиеся высказывают свои предположения (Decide what you want; Research the job available; look your skills and education in relation to the career opportunity; think whether you need retraining/more training; prepare a CV and a letter of application; get the training or education you need).
II. Этап изучения нового материала.
Teacher: Lager organizations need to ensure communication channels do not become overloaded or bureaucratic in nature. There is a need to filter information. That is: the right information, the right format, the right time, the right person. That’s why it is very important to write a VC and to write it properly. What is a VC? Look at the board. (учитель представляет презентацию «How to write a CV») (Приложение № 1).
Look at different tipes of the CV (демонстрируются различные резюме).
Каждый обучающийся получает опорный конспект с «Правилами написания делового письма» (Приложение № 2).
III. Этап первичного закрепления навыков и способов деятельности.
Обучающимся предлагается образец резюме (Приложение № 3).
Самостоятельная работа обучающихся по учебнику:
- выполнение задания № 1 (упр. 5а с. 23) Work in pairs, complete the table with the key points that should be included in a CV and a letter of application. Use the prompts below.
- выполнение задания № 2 (упр. 5b с. 23) Listen to a consultant from a recruitment agency, Oliver Donovan, speaking about CVs and letters of application, and make any necessary changes and additions to your notes.
- выполнение задания № 3 (упр. 5с с. 23) Listen to Oliver Donovan once again, and answer the questions.
ü Самостоятельная работа обучающихся с использование интерактивной доски:
Parts of the resume are jumbled up and lack headings. Put them in the right order with proper headings. (Приложение № 4 ).
- Самостоятельная работа обучающихся по написанию эссе по предложенному материалу (Приложение № 5)
Проверка выполненного задания.
IV. Этап подведения итогов.
Оценивание результатов работы каждого студента, советы, рекомендации.
Домашнее задание: « Напиши резюме»:
Вы решили устроится на должность менеджера в международной компании. Напишите резюме, указав ваше образование, деловые и человеческие качества, умение работать в команде. Не забывайте о правилах написания резюме. Полезные советы по написанию резюме для разных категорий претендентов вы можете найти на сайте www.careerbook.ru
V. Рефлексия. Педагогическая техника «Незаконченное предложение»
- Что нового для моей будущей карьеры я узнал (а) на уроке…
Литература.
- О. Б. Дворецкая, Н.Ю. Казырбаева, Н. В. Новикова «Business English for Schools». Элективный курс для 10-11 классов профильной школы. - Издательство «Титул», 2006 г.
2. Гузеев В.В. «Образовательная технология ХХI века: деятельность, ценности, успех» - М., Центр «Педагогический поиск» 2004 г.
3. Болдова Т.А. Многообразие дидактических методов обучения иностранным языкам / Т.А.Болдова // Совершенствование преподавания иностранных языков в школе и вузе. - 2000.
4. Коряковцева Н.Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык. М., 2002.
5. Маслыко Е. А. Пути формирования мотивации овладения студентами иностранного языка, М., 2003.
Приложение № 2
CV usually consists of 6 parts:
- Personal information
- Objective
- Education
- Work Experience, or Employment
- Special skills
- References
Personal Information
- Name and Surname (Ivan I.Ivanov)
- Address
- Phone number/ fax (+7….)(confidential)
- Mobile phone
- Date of Birth
- Martial Status
Education
- University
- Department
- Additional Courses (not more than 3 courses)
- Awards and certificates you have
- School awards
Work Experience, or Employment
- The position you held
- Your previous positions (not more than 3 places of work
Additional skills(Special Skills)- a brief overview of your skills
- Language skills: (knowing foreign languages - Intermediate and higher).
- Software skills: (Windows and MS Office (Word, Excel, Power Point, Outlook, Access), а также знание CRM).
- Driving license
- Your readiness to go on business trips: I'm prepared to be as mobile as necessary to contribute to the efficiency and profitability of the company («Я готов ездить в командировки сколь угодно часто, чтобы внести свой вклад в эффективность деятельности компании»).
- Hobbies: sport: jogging, basketball, running, scuba-diving, swimming, rugby, skiing, soccer, tennis, snowboarding. “I have undertaken three major treks in the Andesand Himalayas”;
- Charity: “I’ve managed fundraising committee for the youth arm of a large national welfare charity and organized winter ball, which raised in excess of ?50,000 to help survivors of genocide”.
References
- They are asked by foreign employees but it is common to write “Available upon request” («Готов предъявить по требованию работодателя»).
- № 3
Curriculum Vitae
Peter Townsled
35 Green Road Spokane, WA 87954
Phone (503) 456 – 6782
Fax (503) 456 – 6782
E- mail [email protected]
Date of birth
3 October 1966
Marital Status
Married
Objective
Employment as manager in important clothing retailer
Work Experience
1998 – Present Jackson Shoes Inc. Spokane, WA
Manager
Manager staff of 10
Provide helpful service to customers concerning shoe choices
1995-1998 Smith Officer Supplies &Yakima, WA
Assistant Manager
Managed warehouse operations
Interviewed new applicants for open positions
Education
1991-1995 Seattle University, WA
Bachelor of Business Administration
Additional Skills
Advanced level skills in Microsoft Office Suite, basic HTML programming, spoken and written proficiency in French
Interests
Football, rowing
References
John Campbell
Managing Director
Jackson Shoes Inc. Spokane, WA
Tel: (506) 202-4224
Приложение № 5
Read the text and make up the resume of Jane Smith.
Jane Smith lives in New York in 25-92 Queens Boulevard. Her phone number is 555-1234. She was born 22 October 1990. She left a two-year course of study in Travel and Tourism College a month ago. During her studies she took part in workshops simulating computer and telephone operations. Also during her vacation she had extensive practice in ticketing and reservations. Now she is seeking for a job as assistant travel agent.
Jane is fond of tennis. She won the college tournament twice. Also she is a good biker.