Цель таких упражнений - более прочное усваение и расширение лексического запаса учащихся, что способствует развитию у учащихся чувства языка, получению знаний о его стилистических особенностях.
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
T: Good morning everybody! I’m glad to see you! We all are glad to see our guests. Are you ok? Are you ready for the lesson? Great! Now let’s start.
Введение в тему урока. Речевая зарядка
T: Today we’ll speak about a great winter holyday – Christmas. We’ll practice in reading, we’ll learn about Christmas traditions, we’ll play, we’ll listen to music. But what do you know about this holiday?
На экране высвечиваются вопросы. Учащиеся отвечают на вопросы.
When is Christmas celebrated in the UK?
When is Christmas celebrated in Russia?
Why are people busy some weeks before Christmas?
Do you like to get presents?
What do you usually get as a present?
Фонетическая зарядка
Презентация лексики по теме “Christmas” на экране. Картинки с новыми словами у учащихся на партах.
Ribbons
Hilly
Mistletoe
Carol
Chimney lights
Reindeer
Wreath
Roust turkey
Mittens
Ornament
Sleigh
T: Let’s remember them. They will help you today.
Учащиеся произносят слова. Затем называют слова и показывают их на картинках.
Основная часть урока
T: To do this work we must know the word on this theme very well. Please agree or disagree with me.
На экране табличка с опорой «Согласие – несогласие»
Agree
Disagree
Yes, I agree
Yes, I think so
Yes, certainly
No, I disagree
Oh, no
I don’t think so
Christmas is a winter holiday.
Holly, mistletoe is Christmas plants.
Father Frost comes to English children.
Father Christmas puts the presents into the mittens.
For Christmas people eat roast chicken as a traditional Christmas bird.
Every family sends and receives many Christmas cards.
T: Well done, children!
Чтениетекста “Christmas in America” сизвлечениемосновнойинформации
Americans celebrate Christmas on December 25. Christmas is a religious holyday and one of the happiest holyday of the year, because it is the day that Christmas celebrates the birth of Jesus Christ. We prepare for Christmas weeks before. We buy gifts for our family and friends. We choose a tree and decorate it with ornaments and lights. And we prepare special foods and cookies. Christmas is also the day that Santa Claus visits us and brings us presents in bright paper and ribbons. He delivers them on Christmas Eve, the night before Christmas, when we are sleeping. How does he get into our house? He climbs the chimney and leaves the presents under the Christmas tree. In the morning, we open our presents together and then we go to church. People wish each other “Merry Christmas!”
Учащиеся слушают текст, затем читают его на листах и отвечают на вопросы:
What kind of holiday is Christmas?
How do Americans prepare for Christmas?
When does Father Christmas come to American children and how?
What do people wish each other?
Практикаучащихсявмонологическихвысказываниях
T: I see you understood the text, you answered the questions. Now please retell the text using the keywords.
Ученики пересказывают текст, используя слова на экране.
To decorate…on
To celebrate… on
To prepare for…
Climbs down the chimney…
Leaves the presents
Merry Christmas
Для слабоуспевающих учеников – найти в тексте предложения с этими словами и прочитать их.
Минутка релаксации. Учащиеся поют песню “JingleBells” под музыкальное сопровождение
Let’s play, children!
Учитель предлагает учащимся разделиться на 2 группы. The names should be connected with the theme of the lesson. The first team is “Santa Claus” the second is “Christmas Tee”. Let’s play memory game.
В течение 1 минуты учащиеся смотрят на презентацию картинок снеговиков.
You should remember the details and answer the questions.
1. How many snowmen have scarves?
2. How many snowmen have hats?
3. Do all snowmen smile? How many of them?
The team which can name more right answers will win
Команды получают картинку «Super Santa» и в течение 2 минут должны составить как можно больше слов на тему Christmas.
Ученики должны были подготовить маленькие рассказы об английских традициях.
Let’s listen to you, but while listening, please mark the most important information from them.
Учащимся раздаются картинки с изображением атрибутов Рождества. Пока учащиеся рассказывают, остальные выбирают соответствующие картинки.
For example: Lera was speaking about Christmas tree. So I’ve chosen a tree.
Контроль осуществляется путем ответа на вопросы:
What was Lena speaking about?
What was Ann speaking about?
Остальные показывают картинки и сверяют их с большой таблицей на экране, где напротив имени ученика расположен рисунок, отражающий содержание рассказанного им. Затем учащиеся оценивают свои результаты на листочках:
no mistakes – excellent (5)
1-3 mistakes – good (4)
4-6 mistakes – satisfactory (3)
6-8 mistakes – bad (2)
VIII. Систематизация грамматического материала
Past Progressive. Ученики повторяют формы грамматического времени.
T: Now let’s practice our grammar. Учащиеся в парах проигрывают ситуации.
Представьте, что вы в Англии в канун Рождества. На экране речевая опора:
to decorate christmas tree
to write christmas cards
to cook christmas pudding
to hang up Christmas stockings for Father Christmas
T: Well, on holidays we usually congratulate our parents,relatives,teachers,friends.
How do we do it? What do we say? Do you know some congratulations in English?
Ученики называют поздравления, которые знают. Слабым учащимся предлагается прочитать поздравления на карточках.
T: Now I want to give your teams 3 Christmas cards, which one boy called Danny wrote to his parents, his new friend.
Командам надо вставить слова, которые находятся рядом с открыткой: Well done, children!
Подведение итогов урока
Анализ проделанной работы. Our time is over. You have worked very hard today. What have you learnt today? Was it interesting? Was it boring or exciting?
Выставление и комментирование оценок.
Домашнее задание
Написать три поздравительные открытки для людей, которых они знают.