Применение технологии развития критического мышления на уроке английского языка "Human impact on the Earth".
Применение технологии развития критического мышления на уроке английского языка "Human impact on the Earth".
Представлен конспект урока в 10 классе по теме "Human impact on the Earth" по учебнику Биболетовой "Enjoy English". В план урока включены такие приемы технологии развития критического мышления, как "Верите ли вы.?", кластер, фишбоун. Показаны разнообразные виды групповой и парной работы, на этапе рефлексии предлагается "Карта рефлексии" для каждого учащегося. На этапе вызова учитель предлагает обсудить видеоролик по теме с красивым музыкальным оформлением, что поднимает учащимся настроение, стимулирует на активную работу на уроке. На этапе осмысления идет работа над текстом и, как итог-составление кластера и монологические высказывания учащихся по проблеме урока. Данный урок может быть заявлен как открытыйю
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Просмотр содержимого документа
«Применение технологии развития критического мышления на уроке английского языка "Human impact on the Earth".»
Открытый урок английского языка в 10 классе по теме
Human Impact on the Earth.
(учебник “Enjoy English”)
Технология урока: Развитие Критического Мышления через Чтение и Письмо (используемые приемы: веришь ли ты?, кластер, стратегия Fishbone)
Цели:
развитие монологической речи учащихся с использованием новой лексики, формирование целостного представления о мире, о проблеме сохранения окружающей среды;
систематизация и обобщение знания учащихся по теме.
Образовательные задачи
расширить кругозор по теме;
формировать лексико-грамматические навыки в формате ЕГЭ;
Воспитательные задачи
поддерживать дух толерантности, принимая другие точки зрения;
формировать уважительное отношение к природе, бережливости; осознание роли человека во взаимодействии с природой;
формировать способность осознать экологические проблемы и желание помочь природе;
Развивающие задачи
способствовать развитию аналитического, критического мышления через обсуждение проблемных ситуаций ;
развивать умение работать в группе
Оборудование урока: проектор, компьютер,видеоклип; раздаточный материал для учащихся
ХОД УРОКА
1. Стадия вызова (Evocation)
1. Оргмомент:
Dear boys and girls, I'm glad to see you. I hope you are fine. So let's begin our lesson.
2. Подведение к теме урока, постановка цели и задач:
There are some English words on the white-board. Look them through and guess what topic we are going to discuss today.
accelerate, influence, emission, realise, alter, to separate, to balance, impact
Do you know these words? What part of speech are they?
The subject of today's discussion is very vivid. Today we are going to talk about the human impact on the Earth. We will use new words
3. Актуализация знаний. Применение метода «Веришь ли ты…»
Do you believe that…
a. …the increased use of advanced technologies could greatly accelerate the economic development of any country.
b. …the human body has not altered radically since prehistoric times.
c. …research findings can be used to shape the way humanity develops.
d. …the present environmental situation can be sustained and even improved.
e. …it’s extremely important to maintain the right balance between the technological and the spiritual development of humanity?
f. … it is possible to separate people and nature nowadays?
4. Просмотр видеоролика о влиянии человека на земные процессы https://www.youtube.com/watch?v=0zPcR7wgh0c :
Now watch the video and answer the question “How do people influence the Earth?”
5. Групповая работа (2 группы по 6 человек) Применение стратегии Фишбоун:
Примерный результат обсуждения в группах
Проблема: Do progress and development become real enemies of the Earth?
Positive impact: breeding new species of animals and plants, planting trees, national parks….
Conclusion: Today environmental issues are much spoken and written. It’s not too late to solve these problems. If we take actions now, there might be some hope for the future. If we want to survive, we must do our best to solve these problems. It is important to join our efforts in the struggle for survival. We are responsible for preserving our planet for future generations. The life of future generations depends on our attitude towards environment and the way each of us treats nature.
2. Стадияосмысления (Realization of meaning)
1. Чтение текста c общим пониманием Unit 3, Section 2, ex. 71, 72, page 108-109
Read the text and match the titles with the paragraphs.
a) The global community has to make a crucial choice. Мировое сообщество должно сделать жизненно важный выбор. b) Several ways people influence nature. Несколько способов влияния человека на природу. c) Will the scientist’s prediction come true? Сбудется ли предсказание ученого? d) People can help the Earth maintain its balance. Люди могут помочь Земле поддерживать ее баланс. e) A biologist’s opinion. Мнение биолога. f) A scientist’s prediction about the new nature of our planet. Прогноз ученого о новой природе нашей планеты. g) Human creativity will help to lessen human impact on the Earth. Изобретательность человека поможет уменьшить его воздействие на Землю.
2.Чтение текста с детальным пониманием. Fill in the missing words
accelerated, influence, emissions, have realized, altered, to separate, to balance, impact
Nearly 70 years ago, a Soviet geochemist Vladimir Vernadsky wrote that global society, guided by science, would soften the human environmental…… and the Earth would become a “noosphere” — a planet of the mind, “life’s domain ruled by reason”.
Today, a broad range of scientists say that part of Vernadsky’s thinking has already been proved correct: people have significantly ……… the atmosphere and are the dominant ……. on ecosystems and natural selection.
Humans ………… the environmental damage of the last century. With the aid of satellites and supercomputers, they now have a real chance ……… economic development with the environment beginning with sustaining the Earths ecological systems.
Human activity has such a great influence on the planet’s ecology that it is no longer possible ………… .people from nature. …….. of carbon dioxide, whether from an Ohio power plant or a Bangkok taxicab, contribute to global warming.
Experts conclude that the same inventiveness that ……………..human development can be used to soften human impact.
3. Парная работа. Составление кластера “How to lessen human impact on the Earth?” Примерные ветви:
Reduce population growth, prevent species extinction, organize compaigns, join effords, do concrete actions, etc.
Составление монологического высказывания по теме.
3. Рефлексия
REFLEXION CARD
№
Self-estimation
+
-
Difficult to answer
1
I'm satisfied with my work during the lesson.
2
I'm satisfied with my work in the group.
3
All tasks were difficult for me.
4
This lesson seemed short for me.
5
I was tired during the lesson.
6
My mood has improved for the lesson.
7
The theme was interesting to me.
8
The theme was useful for me.
9
The atmosphere during the lesson was comfortable today.
Подведениеитоговурока.
The topic of our today's conversation was very serious. There are a lot of problems but, unfortunately, we don’t have enough time to discuss all of them.
I'd like to thank you for good work at the lesson. All of you worked very well. I give excellent marks to...