Тема урока: “Shopping in Britain”.
Класс: 7
Цели:
Обучающая – формирование рецептивных и репродуктивных навыков в рамках ситуативного общения по теме “Shopping in Britain”, введение новой лексики, активизация реплик-клише в заданной тематической ситуации, формирование орфографического навыка и фонематического слуха, создание проекта.
Развивающая – развитие речи учащихся посредством обогащения словарного запаса через активизацию изученной лексики и семантизацию новой путем использования языковой догадки, толкования; развитие культуры диалогической и монологической речи, интереса к изучаемому языку; развитие сенсорных способностей, моторики мелких мышц посредством выполнения заданий на рисование проектов, написание/обведение букв, умения управлять двигательными действиями через вовлечение в учебные игры; развивать умение самостоятельно оценивать свою деятельность и деятельность своих одноклассников.
Воспитательная – формирование чувства вежливости, дисциплинированности, честности, трудолюбия, собственного достоинства, способности радоваться успехам одноклассников и сопереживать их неудачам.
Материальное обеспечение: раздаточный материал, листы бумаги, фломастеры.
Межпредметные связи: рисование.
Ход урока
1.Организационный момент.
- Hello, children! How are you? I’m fine too, thank you!
2. Сообщение темы и цели занятия.
Сhildren, I’ll tell you some words, which you know, and you should guess what we are going to speak about. Words: Milk, a dress, a book, to buy, to sell. Right you are! Today we are going to speak about “Shopping in Britain” and at the end of the lesson we are to make a project. What do you know about shopping? Where do you usually go shopping? Well done!
- Актуализация опорных знаний.
- Children, let’s play a game. You should divide into two teams. Each team should think about its name. Ok. Now you are to write all the words, which you can concern to “Shopping”. The team that will have more words is considered to be a winner.
4. Усвоение новых знаний.
- Children, Let’s learn the new words!
Complete the sentences. Use the names of the shops in the frame.
Bakery florist’s café shoe shop newsagent’s
Greengrocer’s toy shop bookshop chemist’s
Record shop clothes shop jeweler’s
- We buy bouquets at _________.
- I love cakes. I buy them at__________.
- When I need pills I go to _________.
- I want to buy a book of sonnets by W. Shakespeare. So I need to find the nearest ________.
- Mummy, where can I buy a new CD of Diana Krall? – You can do it at ________. It’s in jazz section.
- Первичная проверка понимания.
Role play.
Complete the dialogue and act it out:
A: Can I _____ you?
B: Yes, _______. I’m _________ for a tie.
A: They are on the second _______.
B: _______ you very______.
A: You are ___________.
- Закрепление знаний и способов днействий.
Word search. Find 11 names of the shops.
e
b
o
o
k
s
h
o
p
t
n
g
c
a
f
e
e
f
y
j
k
l
‘s
r
l
k
r
o
u
t
h
k
g
m
v
e
o
e
f
s
t
e
r
g
v
h
j
e
t
r
e
c
o
r
d
s
h
o
p
n
h
y
a
r
y
e
t
h
b
v
d
g
e
n
e
w
s
a
g
e
n
t
‘s
r
s
s
f
c
h
e
m
i
s
t
‘s
o
s
a
f
l
o
r
i
s
t
‘s
u
c
h
o
t
h
p
g
y
o
a
e
‘s
e
o
u
p
r
e
d
g
b
c
k
l
r
p
s
h
o
e
s
h
o
p
j
a
‘s
List them:
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
Look at the department store plan. Which shops do you usually visit when you go shopping?
HERCULES
- BASEMENT
Food
- FIRST FLOOR
Childrenswear, toys, stationary
- THIRDFLOOR
Food court, game zone.
- GROUND FLOOR
Shoes, sportswear, cosmetics
- SECOND FLOOR
Menswear, ladieswear, childrenswear, toys
- FOURTH FLOOR
Furniture, electrical goods
Look at the department store in the previous exercise again and say which floor you will go to buy:
- An armchair
- A packet of tes
- A TV
- A lipstick
- A tie
- A pair of boots
- Clothes for your little sister
- Pencils
- A skirt
Make a list
- Of the shops in a street near you;
- Of the departments there are in your favourite department store.
- Проектная деятельность.
Make a project.
- Design the department store of your dream.
- Include as many your favourite shops as you can.
- Write its address, draw the plan of it and create an advertisement to attract new buyers to your department store.
- Прослушивание презентаций проектов.
- Подведение итогов. Рефлексия.