План-конспект урока английского языка
по теме “MPAA Rating System for films”
Цели:
1.Систематизация лексических навыков по теме «Система разрядов (категорий) для кинофильмов».
2.Активизация грамматического материала (восклицательные предложения).
Задачи:
Образовательные:
1.Повторение лексических единиц по теме «Кино», активизация их употребления в речи.
2.Введение и активизация лексических единиц по теме «Система разрядов (категорий) для кинофильмов».
3.Активизация грамматического материала (восклицательные предложения).
Развивающие:
1.Развитие умений и навыков чтения с целью детального понимания содержания.
2.Развитие способности к анализу, синтезу, классификации и систематизации.
3.Развитие умений и навыков применения учащимися информационно-компьютерных технологий.
Воспитательные:
1.Воспитание потребности к творчеству. Развитие творческой активности, способностей учащихся.
2.Формирование умения работать в паре и группе.
3.Формирование навыков вежливого общения на иностранном языке.
Оборудование:
Компьютер
Мультимедийный проектор
Презентация к уроку Microsoft Power Point (Приложение 1)
Просмотр содержимого документа
«план урока в 11 классе MPAA Rating System»
План-конспект урока английского языка по теме:
“MPAA Rating System for films”
Дата проведения: 20.01.10г.
Место проведения: кабинет английского языка, МОУ «Усть-Чаунская СОШ»
Класс: 11
Учитель: Байрхаева Т.В.
Цели:
Систематизация лексических навыков по теме «Система разрядов (категорий) для кинофильмов».
Активизация грамматического материала (восклицательные предложения).
Задачи:
Повторение лексических единиц по теме «Кино», активизация их употребления в речи.
Введение и активизация лексических единиц по теме «Система разрядов (категорий) для кинофильмов».
Активизация грамматического материала (восклицательные предложения).
Развитие умений и навыков чтения с целью детального понимания содержания.
Развитие способности к анализу, синтезу, классификации и систематизации.
Развитие умений и навыков применения учащимися информационно-компьютерных технологий.
Воспитание потребности к творчеству. Развитие творческой активности, способностей учащихся.
Формирование умения работать в паре и группе.
Формирование навыков вежливого общения на иностранном языке.
Оборудование:
Компьютер
Мультимедийный проектор
Презентация к уроку Microsoft Power Point (Приложение 1)
Видеофрагменты кинофильмов различных жанров (мелодрама, комедия, ужасы, боевик, исторический и т.д.) (Приложение 2)
Проекты учащихся «My favourite actor» Вакатгыргына Г., «My favourite film» Теюне Д., Ненекей П. (Приложение 3)
Книги для чтения к учебнику для 10-11 классов (В.П.Кузовлев, Н.М.Лапа и др.)
Карточки с заданиями (грамматическое упражнение по теме «Восклицательные предложения», таблица «Характерные черты различных категорий кинофильмов»)
Раздаточный материал (Vocabulary)
Доска.
The course of the lesson:
Introduction (Приложение 1 Слайд 1)
The objectives of the lesson.
Teacher: Hello, my dear friends! How are you getting on? Today we are going to talk about cinema and TV films, genres of films, MPAA Rating System for films. Cinema and TV films have become an important part of our lives. We like different genres of films. How can we choose the best or suitable films for us? And how can parents choose films for their children?
Warming-up activities. (pupils answer the questions, фронтальный опрос)
Do you like to watch films?
What are your favourite genres of films?
Who were the inventors of the cinema? (Приложение 1 Слайд 2)
What is the world cinema empire?
What cinema corporations do you know? (Приложение 1 Слайд 2)
What is your favourite film?
Who are your favourite actors?
Phonetic activities. (pupils read the vocabulary) (Приложение 1 Слайд 3)
1. Vocabulary
a rating system [reitiŋ] – система категорий, разрядов
responsibility - [ri,sponsə'biliti] - ответственность
main categories – [mein 'kætəgəri] - главные, основные категории
to classify films – ['klæsifai] - классифицировать фильмы
all ages admitted - [əd'mitid] - для всех возрастов
to view a film – [vju:] - смотреть фильм
to be offensive to – [ə'fensiv] - быть оскорбительным, неприятным
to be unpleasant to – [Λn'plezənt] - неприятный, отталкивающий, противный
every day expressions – [ik'spre∫ən] - повседневные выражения
parental guidance – [pə'rental 'gaidəns] - по усмотрению родителей, дети с родителями
brutal language – [bru:tl 'læŋgwid ] - бесчеловечный, жестокий
an immediate negative reaction – [i'mi:diət ]немедленная негативная реакция
critics – [kritiks] - критики
to require accompanying parent – [ri'kwaiə ək'Λmpəniŋ] – требовать сопровождения родителей
an adult film – ['ædΛlt], [ə'dΛlt] – фильм для взрослых
a rough language – [rΛf 'læŋgwid ] – грубая речь, грубый язык
2. Pupils read the transcription of the words and expressions.
[r] (Приложение 1 Слайд 4)
a rating system
responsibility
every day expressions
parental guidance
brutal language
critics
rated films
[t] (Приложение 1 Слайд 5)
main categories
to classify films
all ages admitted
brutal language
an adult film
rated films
to be unpleasant to
[d] (Приложение 1 Слайд 6)
all ages admitted
every day expressions
an immediate negative reaction
PG-rated film
an adult film
Lexical activities.
1. Guess the genres of following films. (видеофрагменты из кинофильмов различных жанров - мелодрама, комедия, ужасы, боевик, исторический и т.д.) (Приложение 2)
2. Speak about those film genres which you enjoy/do not enjoy (Устный фронтальный опрос)
Game « Ouths and crosses» (здоровьесберегающая пауза) (Приложение 1 Слайд 17)
MPAA Rating System for films.
Reading for specific information. (Ex. 5 p.71 Reader 10-11 класс Кузовлев В.П.)
Pre-reading activities.
Teacher: We’ve discussed different genres of films. What do you think which of them are for children and for adults. How can we define should we or our children watch this film? There is MPAA Rating System for films. Let’s read the text. (Приложение 1 Слайд 7)
b) Scanning.
Pupils scan the text about a special Rating System for American films and try to find the answer to the question given before reading.
Is there a special MPAA Rating System for films?
What is its responsibility?
Can cinema managers control the audience for each picture with this system?
What are the main categories in this system? (Приложение 1 Слайд 8)
Example: The main categories in this rating system are:
"G"-rated film (for general audience; all ages admitted);
"PG"-rated film (parental guidance suggested; some material may not be suitable for children);
"R"-rated film (restricted, children under 17 require accompanying parent);
"NC-17"-rated film (no one under 17 admitted);
"PG-13"-rated film (some material may not be suitable for children).
c) Reading for detail. (Pupils read the text once more, answer the questions orally and fill in the table in written form in groups)
What is the category of the film for general audience?
What kinds of films need to be examined by parents?
Can children under 17 see adult films with the categories “R” and “NC - 17”?
What are the main features of different rated films? (Приложение 1 Слайды 9,10)
| Language | Sex and nudity | Violence |
G | everyday | - | at a minimum |
PG | unrespectful | some indication of sensuality brief nudity | may be violence |
PG-13 | | small bits of nudity | may be violence |
R | rough | nudity and lovemaking may be present | hard |
NC-17 | brutal, sexually connected language | sex | too much violence |
5. Do you think we need such a rating system in Russia?
6. Classify (rate) films using MPAA Rating System for films. (Приложение 1 Слайд 11)
Grammar activities. (Exclamatory sentences) (Приложение 1 Слайд 12)
1. Teacher explains the schemes:
How beautiful!
How magnificently she sings!
What a surprise! What strange people!
What a marvelous play we saw!
2. Pupils make the exercise; write down exclamatory sentences in their copybooks and at the blackboard. (Приложение 1 Слайд 13)
1) James Cameron is a talented director.
2) This melodrama is very touching.
3) The creators are wise.
4) It is so true to life.
5) Craig Lucas is an outstanding playwright.
Презентация проектов учащихся (проверка домашнего задания) – 10 мин.
Вакатгыргына Г. «Charlie Chaplin»
Теюне Д. «My favourite film»
Ненекей П. «My favourite films» (Приложение 3)
Home work ex. 7, p.204 (Student’s book), Ex.6, p.73 (Reader) Английский язык 10-11 классы Кузовлев В.П. (Приложение 1 Слайд 15)
The conclusion of the lesson.
5
Просмотр содержимого презентации
«Презентация к уроку в 11 классе MPAA Rating System for films»
MPAA Rating System for films
Vocabulary
- a rating system [reitiŋ] – система категорий , разрядов
- responsibility - [ri,sponsə'biliti] - ответственность
- main categories – [ mein ' k æ t ə g ə ri ] - главные, основные категории
- to classify films – [' kl æ sifai ] - классифицировать фильмы
- all ages admitted - [əd'mitid] - для всех возрастов
- to view a film – [vju:] - смотреть фильм
- to be offensive to – [ə'fensiv] - быть оскорбительным , неприятным
- to be unpleasant to – [ Λn ' plez ə nt ] - неприятный, отталкивающий, противный
- every day expressions – [ik'spre∫ən] - повседневные выражения
- parental guidance – [ p ə' rental ' gaid ə ns ] - по усмотрению родителей, дети с родителями
- brutal language – [ bru : tl ] - бесчеловечный, жестокий
- an immediate negative reaction – [i'mi:diət] немедленная негативная реакция
- critics – [kritiks] - критики
- to require accompanying parent – [ri'kwaiə ək'Λmpəniŋ] – требовать сопровождения родителей
- an adult film – ['ædΛlt], [ə'dΛlt] – фильм для взрослых
- a rough language – [rΛf] – грубая речь , грубый язык
[ r ]
- eve r y day exp r essions
- pa r ental guidance
- b r utal language
- c r itics
[ t ]
- all ages admi tt ed
- bru t al language
- an adul t film
- ra t ed films
[ d ]
- all ages admitte d
- every d ay expressions
- an imme d iate negative reaction
- PG-rate d film
- an a d ult film
MPAA – the Motion Picture Association of America
( кинематографическая ассоциация Америки ) , the organisation which determines to which age groups films may be shown.
The main categories in MPAA rating system for films
The main features of differently rated films
Language
G
everyday
Sex and nudity
PG
Violence
unrespectful
PG-13
R
NC-1 7
hard
The main features of differently rated films
G
Language
everyday
Sex and nudity
PG
Violence
-
unrespectful
PG-13
at a minimum
R
some indication of sensuality brief nudity
NC-1 7
rough
may be violence
small bits of nudity
may be violence
brutal, sexually connected language
nudity and lovemaking may be present
hard
sex
too much violence
Classify films using MPAA Rating System for films.
Exclamatory sentences. ( Чтобы передать сильные эмоции, мы используем восклицательные предложения. )
How beautiful!
- How + adjective/adverb + subject + verb
How magnificently she sings!
- What (+ adjective) + noun
What a surprise! What strange people!
- What + object + subject + verb
What a marvelous play we saw!
Write down exclamatory sentences.
1) James Cameron is a talented director.
2) This melodrama is very touching.
3) The creators are wise.
4) It is so true to life.
5) Craig Lucas is an outstanding playwright.
Exclamatory sentences. ( Чтобы передать сильные эмоции, мы используем восклицательные предложения. )
How beautiful!
- How + adjective/adverb + subject + verb
How magnificently she sings!
- What (+ adjective) + noun
What a surprise! What strange people!
- What + object + subject + verb
What a marvelous play we saw!
Home work
1) ex. 7, p.204 (Student’s book)
2) ex.6, p.73 (Reader)
Thank you
for the lesson!
visual and sound effects, show a lot of blood
tell a story about finding out who has committed or is responsible for a crime
full of dances and songs
evoke fear and terror in a viewer
tell about searching for a lost city or hidden treasure
love stories which pull at our heartstrings
depict historical events
amuse and entertain an audience by jokes and comic situations in which its heroes find themselves
are enjoyed by a female audience