Организационный этап. 1 мин. Мотивирование к учебной деятельности. Речевая зарядка. (Приём «мозговой штурм») Сообщение темы и цели занятия для учащихся. 2 мин. | Good morning, dear friends! Today we are having an unusual lesson- a virtual trip. The topic of the lesson is «Live in Space». We've got much work to do today. We'll remember some facts about living on the International Space Station, you are going to do some exercises and of course we'll learn much interesting. What does it mean "living in zero gravity"? What do you associate the word “Space” with? Now listen to Space quotes and puzzles: “Space is the breath of art”, "Time and space - time to be alone, space to move about - these may well become the great scarcities of tomorrow", "Orbiting Earth in the spaceship, I saw how beautiful our planet is. People, let us preserve and increase this beauty, not destroy it!” The large bright object in the sky that gives us light and heat, and around which the Earth moves (The Sun) The planet that we live on (Earth) A machine that has been sent into space (A Satellite) The round object that you can see shining in the sky at night (The Moon) Try to translate them into Russian. | Учащиеся отвечают на вопросы. Прослушивают цитаты и загадки о космосе и переводят их на русский язык. |
Этап тренировки. Фонетическая зарядка. 2 мин. Отработка интонационной техники чтения. 3 мин. Прослушивание текста (чтение носителем языка). Прослушивание текста учащимися и параллельный повтор за учителем наиболее трудных слов (приём «Эхо»). Работа над техникой чтения вслух. 2 мин. Прогнозирование темы текста. 1 мин. Подбор пар синонимов для расширения словарного запаса и уточнения значения слов. 1 мин. Подбор заголовка к каждой части параграфа текста. 1 мин. Составление словосочетаний по тексту. 1 мин. | Учитель произносит звуки и читает слова с данными звуками. Repeat the sounds and words after me. [ dʒ ] – giant, gigantic [æ] – astronaut, strap, lack [ Ʌ] – muscle, bumping into [ ś ] – space station, soft [v] – vacuum hose [eə] – stare, glare [ɔː] - orbit [í] - experiment Read the words in a chain. Now, please, listen to the record and follow the expressive reading. Now you have time to read the text aloud. Учитель читает вслух слова, вызывающие трудность при чтении. Try to repeat the following words after me. Pay attention to the pronunciation of words and the intonation of reading. -International Space Station; -through dark, airless space; -have to use vacuum hose; -strap the tray to their legs; -can’t risk bumping into any computer controls; -you are orbiting the Earth; -to stare out of the window. (Приложение1) Today we’re reading and discussing the text. The title of the text is “Live in Space”. Look at the title of the text and answer the question. What is the text about? (Student’s Book, p.27) Find the synonyms to the following words: look at for a long time- touches- huge- hitting- fasten- exercising- inhabitants- shut out- going round- shortage- (Приложение 2) Read the text again and match the headings to the paragraphs. There is one that you do not need to use. Think of an alternative heading for each paragraph. A. Spare Time in Space D. Keeping Clean and Healthy B. The Right Training E. Time to Relax C. Good Housekeeping F. Living Among the Stars Keys: 1F, 2D, 3C, 4E, 5A At Home in the Sky Exercise is Important There’s Even Housework in Space On the Wall No Place Like Home Fill in the following words to form phrases: sleeping, zero, soft, pitch, lack, vacuum, airless, household, do. …. space …station …lack of gravity …bag …gravity …hose muscles go … …chores football … …experiments (Приложение 3) | Дети произносят звуки, слова хором, повторяют слова по цепочке. Учащиеся прослушивают запись чтения текста носителем языка, читают текст вслух. Дети хором читают построчно за учителем слова и выражения интонационной разметкой. Учащиеся прогнозируют тему текста по его заголовку. Учащиеся подбирают синонимы к данным словам. Проверяют свои ответы с ключами в процессе демонстрации слайда. Учащиеся подбирают заголовки к данному тексту. Учащиеся вставляют слова, подходящие по смыслу в словосочетания, используя информацию текста |
Этап речевой практики. Выделение основной информации при ознакомительном чтении текста и её сопоставление с другой информацией в режиме чтения с последующей корректировкой. 2 мин. Ответы на вопросы по тексту. 2 мин Поиск нужной информации в тексте в сочетании с выражением собственного понимания его смысла в процессе поискового и изучающего чтения. (Приём «Чтение с остановками».) 4 мин. Составление тезисов по содержанию текста. 2 мин. Cоздание объектной картины и её описа-ние в соответствии с содержанием в монологическом высказывании. (Приём «Оживи картину») 4 мин. Составление текста, используя прием «Снежный ком» 7 мин. Краткие монологические высказывания оценочного характера с выражением главной мысли текста. 2 мин. | Please, remember the information about the space station you’ve read at home. Agree or disagree with the statements. Correct the wrong sentences. Residents on the ISS spend 2 hours among stars. (F) The astronauts clean the whole station because of the dangerous bacterias. (T) The astronauts sleep in their bedrooms. (F) The ISS is the size of the football pitch. (T) The residents of the ISS have phone calls only on Saturdays. (F) (Приложение 4) Look at the text and answer the following questions. 1. How do the astronauts spend their free time? 2. Why do they have to clean the whole station every day? 3. How do they eat? 4. In what way do they keep fit? 5. What can you say about the way they sleep? 6. How often do they see sun rise and set? (Приложение 5) Please, divide into groups of 3-4 persons each and discuss the contents of each paragraph. Then report your information to the class. Say what objects-nouns you’ve come across in the text. Write down them in the table. Then write down some words from the text to describe them. space | dark, airless | International Space Station | work out on the giant | gravity | live in zero gravity | muscles | don’t have to work against gravity | residents | work out on exercise bikes | dangerous bacteria | grow quickly in zero gravity | astronauts | repair equipment | Using the objects-pictures, describe the picture. Work in pairs. Describe your pictures according to the contents of the text. Use the table. (Приложение 6) You should retell the text the following way: one pupil says a sentence using the information from the text, his classmate should remember this sentence and he adds his own sentence, the third pupil should remember the first sentence and the second one and he adds his own sentence and so on. Express your opinion, using the information from the text. You may use the given words if you need them. In my opinion (по моему мнению) To my mind (по моему мнению) As it seems to me (как мне кажется) I believe (я считаю) As for me (что касается меня) 1. What is the mood of the text? 2. What is the theme of the text? 3.What is the main idea of the text? Учитель выслушивает ответы детей и обобщает сказанное. | Учащиеся читают на слайде утверждения, выражают своё согласие или несогласие с ними (It’s true / It’s false), исправляют неверные предложения в соответствии с текстом, прочитанным дома. Учащиеся отвечают на вопросы. Учащиеся делятся на группы по 3-4 человека и обсуждают основное содержание, составляя свои вопросы. Каждая группа работает над содержанием одного параграфа. Затем группы заслушивают ответы друг друга. (От каждой группы отвечают по 1 человеку по их выбору (индивидуальный или групповой монолог .) Учащиеся заполняют таблицу (тезисы: объекты из текста и слова для их описания). Учащиеся описывают картинку из Приложения 6. Учащиеся рассказывают текст по цепочке, используя информационное поле текста. Учащиеся высказывают своё мнение по тексту в кратких монологических высказываниях. |