1.Организационный | 2 мин | 1. Создает эмоционально благоприятную атмосферу для предстоящей деятельности. Определяет готовность учащихся к работе. Разделяет учащихся на две группы. Good morning boys and girls. Welcome to our lesson, dear guests. Before we start, I’d like you to divide in 2 groups. | 1. Приветствуют учителя. Собираются в группы. Готовятся к предстоящей работе на уроке. | Создание атмосферы иноязычного общения |
2. Постановка цели. Мотивация к деятельности. Актуализация знаний | 2 мин | 2. Актуализирует знания по теме. Обозначает тему, цели и задачи урока. Мотивирует на предстоящую деятельность. Today, we are going to speak about ecosystems, plants and animals and learn how they are connected with each other in a food chain. You will learn some new words and present your groups food chain to the class. | 2. Фиксируют тему урока. Принимают цель и задачи урока. | |
3. Речевая зарядка | 5 мин | 3. Активизирует лексические единицы в речи по темам «Животные», «Экосистемы» с использованием визуальной опоры на слайде. These are some ecosystems of our planet (desert, ocean, forest, grassland). What does ecosystem consist of? / What are the components of ecosystem? Ecosystem is a place and all the things that live in it. Open, please your student’s books, page 83. As we’re talking about animals in ecosystems, they are divided into 3 types. Look at exercise 1 and name these types. What do herbivores eat? What do carnivores eat? What do omnivores eat? Take your worksheets please. Now your task is to divide the animals you see in the pictures into 3 groups. Each group answers one by one and gets points if they are right. a raccoon, an owl, a shark, a grasshopper, a hawk, plankton, a ladybird, a horse, a fly, a snake, a bear, a greenfly, a fox, a rat; | 3. Оперируют ранее изученной лексикой по теме «Животные». Отрабатывают в речи новую лексику по теме с опорой на иллюстрации. Отвечают на вопросы учителя. It consists of plants and animals/ different living things. They are herbivore, carnivore and omnivore. They eat only plants. (травоядные) They eat other animals. (плотоядные) They eat both plants and animals. (всеядные) В группах устно и письменно распределяют увиденных животных на 3 группы. Каждый человек в группе отвечает по очереди. За верный ответ дается 1 балл. HERBIVORE | CARNIVORE | OMNIVORE | grasshopper plankton horse greenfly | owl shark hawk ladybird snake fox | raccoon fly bear rat | | Необходимый раздаточный материал присутствует у каждого. |
4. Основной этап. Организация познавательной деятельности учащихся | 18 мин. | 4. Помогает сформулировать понятие «пищевая цепочка». Разбирает пример пищевой цепочки из учебника. Everything is connected to everything else. (the 1st law of Ecology). So, ecosystem unites living things in a food chain. What is a food chain? How can you describe it? Let’s read the definition of the food chain in ex.2 of your SB. Food chain – a series of living things which are linked to each other because each thing feeds on the next one in the series. So food chain consists of some components. What are they? Let’s learn more about them. Организовывает чтение и работу над лексикой. I’d like you to read the text on page 83 and fill in the gaps with the correct word. Now listen and check your answers. Задает вопросы по содержанию текста. Помогает подобрать русские эквиваленты понятиям. What’s a producer? What’s a consumer? What’s a decomposer? What does food chain provide? Now, look in your worksheets again. Try to match new words from the text to their definitions and give Russian equivalents, using your dictionaries. herbivore - травоядное carnivore - плотоядное omnivore - всеядное to provide - обеспечивать to survive - выживать bacteria - бактерии fungi - грибки extinction - вымирание break down - разрушать compounds – соединения, компоненты Now, look again at the food chain and fill the missing information in your worksheets. | Формулируют понятие «пищевая цепочка». Обсуждают с учителем пример пищевой цепочки. Food chain shows what eats what. It has some components. They are a producer, consumers and a decomposer 1 ученик читает определение вслух. producer; consumer (primary, secondary, tertiary, quaternary), decomposer Читают про себя текст, используя языковую догадку с опорой на контекст. Слушают текст, смотрят на слайд и проверяют свои ответы 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | the | are | as | they | these | them | there | the | - A living thing that uses sunlight and water to eat; - A living thing that eats another plant or animal to get energy; - A living thing that uses dead animals as food; - food chain provides the energy for all living things; В рабочих листах выполняют задание. Затем устно зачитывают слово и его определение. - A living thing that only eats plants. - A living thing that only eats meat. - A living thing that eats both plants and meat. - give something - to continue to live after dangerous situation - very small organisms - plants that have no leaves and flowers - the dying out of a species - destroy - components or substances Смотрят на цепочку на слайде и заполняют пропущенную информацию в тексте. Используя текст, описывают цепочку. | |
5. Закрепление и включение в систему знаний | 6+2+2=10 мин | 5. Организует самостоятельную деятельность учащихся в группах. Предлагает изобразить свою пищевую цепочку и презентовать ее. Выдает необходимые материалы. Now, in groups you will try to make your own food chain. You should draw the scheme and add pictures and labels. Then you’ll present your chain to the class. You may use texts in your worksheets as an example. | Закрепляют и обобщают полученные новые знания. Совместно работают над заданием в группе. Следят за правильностью выполнения задания у каждой группы. Один человек от каждой группы выходит к доске и представляет свою цепочку. 1) algae-plankton-water beetle-fish-heron-fox 2) leaves-green fly- ladybird-spider-shrew-owl | Необходимый раздаточный материал присутствует у каждой группы. |
6.Завершающий этап, подведение итогов урока, рефлексия | 3+2+1=6 мин. | 6. Our lesson is coming to the end. Now try to remember 10 new words and make up the sentences with them. Now you have 2 minutes to complete the results of the lesson for you. Pass your worksheets to me, please. Now, your marks to your partners. | Составляют предложения с изученными за урок словами. Получают баллы за верные ответы. На рабочих листах заполняют таблицу рефлексии. Капитаны выставляют отметки своим командам. | |