Lexical theme “Washington” 1. New words. Read and pronounce the following words, remember them. to be named in honour of – быть названным в честь discoverer – открыватель except – кроме scrap paper – макулатура load - нагружать skyscraper – небоскреб not far from – недалеко от to look like – быть похожим на in memory of – в память о author – автор declaration of independence – декларация независимости emancipation proclamation – декларация освобождения to give freedom to slaves – освободить рабов Students watch the video “Washington tour”. After watching video answer the following questions: Watch the video and tick the correct answer: How many families lived in the White House? | Over 40 Over 50 Over 55 | What is the symbol of American nation? | Capitol Washington monument Lincoln Memorial | What is contribution of Lincoln in the history of the USA? | The author of the Declaration of Independence. author of the Emancipation Proclamation the 1st president of the USA | Who is Thomas Jefferson? | The 1st President The 3rd president and the author of Declaration of Independence author of the Emancipation Proclamation | Where is Washington situated? | District of Columbia District of Texas District of Virginia | What did Japan give US as a sign of friendship in 1912? | Flowering cherry trees Apple trees Orange trees | 2. Read and translate the text (Прочитайте и переведите текст): Washington is the capital of the United States of America. It is situated on the Potomac River in the District of Columbia. The district is named in honour of Columbus, the discoverer of America. The capital is named after the first President of the USA — George Washington. Washington is not the largest city in the USA. It has a population of 900 000 people. Washington is a one-industry town. That industry is government. It does not produce anything except very much scrap paper. Every day 25 railway cars leave Washington loaded with scrap paper. Washington has many historical places. The largest and tallest among the buildings is the Capitol. There are no skyscrapers in Washington because no other building must be taller than the Capitol. The White House is the President's residence. It was built in 1799. Not far from the Capitol is the Washington Monument, which looks like a very big pencil. It rises 160 metres. The Jefferson Memorial was built in memory of the third President of the USA, Thomas Jefferson, who was also the author of the Declaration of Independence. The Lincoln Memorial is built in memory of the 16th President of the US, the author of the Emancipation Proclamation, which gave freedom to Negro slaves in America. Grammar theme: The Present Continuous Tense A сейчас, ребята,посмотрите на экран. Перед вами действия, которые были описаны в тексте. Найдите общую черту для всех глаголов в предложениях. В каком времени использованы эти глаголы? Когда происходят действия на картинках? И так скажите, для выражения какого действия используется данное время? Present Continuous используется для обозначения действий, протекающих в точно указанное время, либо одновременно с другим действием. What are you writing? - I am writing a letter to a friend of mine. – Что ты (сейчас) пишешь? – Я пишу (сейчас) письмо моему другу. They are not working. They are on their holidays. Они не работают (сейчас). Они в отпуске. Утвердительная форма настоящего продолженного времени образуется из вспомогательного глагола "to be" в соответствующем лице настоящего времени (am, is, are) и смыслового глагола с окончанием –ing. He is reading a book. Он читает книгу . I am waiting for a call. Я жду телефонного звонка. S+to be+V-ing Чтобы задать вопрос в настоящем продолженном времени, нужно поставить глагол "to be" перед подлежащим, смысловой глагол в форме "-ing" следует за подлежащим. Is he reading a new book? Yes, he is. (No, he isn’t). Он читает новую книгу? Да. (Нет). Are you waiting for a bus? Yes, I am. (No, I am not). Ты ждёшь автобус? Да. (Нет). To be+S+V-ing Отрицательная форма образуется путём постановки отрицания "not" после вспомогательного глагола. They are not playing football now. Они не играют в футбол сейчас. They are very busy. Они очень заняты. S+to be not+V-ing Глаголы, обозначающие не действия, а состояния, чувства, желания, мысли и некоторые другие не употребляются в формах Continuous. Эти глаголы не могут выражать действие или состояние как процесс, поддающийся наблюдению и совершающийся в определенный момент. Эти глаголы называют статическими, в отличие от динамических, которые обозначают действия. Их можно условно разделить на группы, например: Мыслительной деятельности: to agree соглашаться to believe верить to deny отрицать to doubt сомневаться to expect полагать to forget забывать to know знать | to recognize узнавать to remember помнить to respect уважать to suppose предполагать to think* считать/полагать to understand понимать | Эмоционального состояния: to desire желать to envy завидовать to fear бояться to hate ненавидеть to like нравиться to love любить | to need нуждаться to prefer предпочитать to satisfy удовлетворять to seem казаться to want хотеть to wish желать | Ощущения: to hear* слышать to see* видеть | to smell* пахнуть to taste* иметь вкус | Обладания, отношения: to be быть to belong принадлежать to consist состоять to contain содержать | to have иметь to include заключать в себе to own владеть to possess обладать и т.д. | |