Связь с другими предметами: география.
Этап | Время | Действия учителя | Действия ученика | УУД | Примечания |
Организационный (включая физкультминутку) | 2-3 мин | Приветствует учеников. Good morning it's time to rise, Stand up and wipe your sleepy eyes. Reach and stretch for the sky, Hold your hands way up high. Bend your body and touch the ground, Stand up straight, now turn around. Point to your eyes, point to your nose, Jump up and down and touch your toes. Clap your hands, stomp your feet, Let's start the day, now find your seat. | Приветствуют учителя. Слушают учителя и повторяют его движения | умение слушать и вступать в диалог (К) | |
Целеполагание. Мотивация учебной деятельности учащихся | 2-3 мин | - You know, people all over the world are worried about our environment. I guess it's very important to think about the Earth and its ecology. Do you know what Ecology means? What does this word connect with? Your ideas. ( on the screen) - Good. So, what do you think we are going to speak about today? - Right you are! the topic of our lesson is “What is Ecology. The Ecological Problems” We will discuss it and find out who is in charge of our planet. | - Today we are going to speak about our planet, about such science as ecology and may be about ecological problems. | Целеполагание (Р); организация и планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками (К) | |
Первичное усвоение новых знаний | 5 мин | - OK, we are going to listen to the text which is called «What is Ecology?». But you can meet some new words for you. You can see them on the blackboard. I will read and you will repeat after me. (isolation изоляция influence влияние environment окружающая среда relation отношение soil почва surround окружать behaviour поведение survive выживать health здоровье) - And now, listen to the text and try to answer the question: What is this text about? | Слушают учителя, а затем хором повторяют за ним слова. Слушают текст. После первого прослушивания отвечают на вопрос учителя. | умение выделять главное и второстепенное, главную идею текста, выстраивать последовательность описываемых событий (П) | |
Первичная проверка понимания | 5 мин | - Listen to the text for the second time. I’ll give you cards and you should choose the right ending of the sentences. - Let’s check up your understanding of the text.. | Повторно прослушивают текст и выполняют упражнения на понимание текста Читают свои ответы. | установление причинно-следственных связей (П) осуществление взаимного контроля (К) | |
Первичное закрепление | 5 мин | - Now I’ll give you the texts and you will read it. - Very good. Well done. Now let's answer some questions about ecology according to the text. Please, open your textbooks on p. 136, ex. 7 part B. - Excellent. Now we will read the text once more. But some of you will read, the others will control, and then you will say what the main idea of the text is. S1 read the 1 part, S2 control the reading and so on. - Well done. - So now you can see that ecology is a very important science but you know, I think, that our planet has a lot of ecological problems. And we will read some information about it. I will give you the cards with the text. But before reading the text we will do some tasks. | Просматривают текст аудирования Отвечают на вопросы один за другим Один из учеников читает, другой контролирует, оценивает, исправляет при необходимости ошибки в произношении, интонации и т.д., затем другая пара учеников. Называют основную идею текста. | формирование навыков взаимо- и самооценки (Л); осуществление взаимного контроля и оказание в сотрудничестве необходимой взаимопомощи (К) | |
Фонетическая зарядка | 5 мин | - You can see some words on the blackboard and I want you to read them. I will read and then you will repeat. ( harmony , riches, unlimited , to interfere , to increase , smoky, enterprises, to pollute, substances, oxygen ,destruction interaction ,natural) - OK, very well. - Now I would like you to read the transcription of the words and write these words on the blackboard. One read, the other write. (на доске транскрипции слов) [ ] ancient [ ] disaster [ ] layer [ ] activity [ ] befall | Слушают учителя, а затем хором повторяют за ним слова. Читают транскрипцию слов и записывают слово по ней (один ученик у доски, все остальные в тетради) | организация и планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками (К) | |
Работа с текстом | 9-10 мин | - Now let’s read the text “The Ecological Problems” one by one. - Good. And now please, translate phrases from the text from English into Russian. (working in pairs on the cards) since ancient times to live in harmony with environment natural riches the development of civilization smoky industrial enterprises to pollute the atmosphere with harmful substances rare species destruction of the ozone layer environmental protection the UNO to preserve the environment - Very well. - Now I would like to ask you a question: What have you learnt from the text? Use the phrases: The text is about.. It gives some facts about.. I have learnt that.. I was surprised to learn that.. It was interesting for me to learn that.. - Excellent. Now let’s imagine that you are journalists and have some information about the ecological problems. In your text there are some parts. You should read this information from the parts with necessary intonation and without mistakes in pronunciation. I’ll give you some minutes to prepare. And you all listen to them and then we will say who the best journalist is. | Читают текст вслух один за другим Переводят фразы из текста с английского языка на русский Отвечают на вопрос учителя с использованием данных фраз-клише Каждый по очереди читает свою часть текста, затем все обсуждают и решают, кто лучше всех прочитал | формирование навыка монологического высказывания (Л); установление причинно-следственных связей (П) формирование навыков взаимо- и самооценки (Л); осуществление взаимного контроля и оказание в сотрудничестве необходимой взаимопомощи (К) | |
Творческое применение знаний | 6-7 мин | - Good. Now each of you knows that there are many global ecological problems and we should do something to survive. So how can we save our planet? What should we do? What do you think? - Let’s make up some rules which help the Earth and teach people to keep the land, air and water clean. Write down your rules on the sheets of paper. Work in pairs. - Are you ready? What are your rules? | Работают в парах, обсуждают ответы на вопросы, составляют правила по данной теме, записывают их, затем презентуют их | умение вести диалог на основе равноправных отношений и взаимного уважения и принятия (Л); организация и планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками (К); установление причинно-следственных связей (П) | |
Подведение итогов | 1 мин | - As we see our rules are very useful for everybody. Let’s follow them. And I hope you understand that only you are in charge of our planet. | Соглашаются/не соглашаются с учителем. | | |
Информация о домашнем задании | 1 мин | - Right down your home assignment. For our next lesson make a project “How do I treat the Earth?” | Записывают домашнее задание | | |
Рефлексия | 2-3 мин | - Please, take the cards that I gave you before the lesson and show me the one that, in your opinion, answers how do you like the lesson. - All right, I see, thank you. - Well our lesson is over, thank you for your attention, for your work, friends. See you tomorrow. Good-bye. | Показывают выбранную карточку. Прощаются с учителем. | формирование навыков рефлексии (Л) | |